Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

• Ja

• Nej

• Vet ej

Resultat syns endast efter röstning.
Jag tycker verkligen att det borde synas större skillnad i siffrorna mellan länder som haft masktvång i månader och de som inte haft det alls om skyddet vore anmärkningsvärt.
Men det är väl som du säger att var och en blir salig i sin tro, du kan ju bära mask om du känner dig tryggare med det. :)
Jag är inte salig på tro, jag tror på vetenskapen och de studier som finns. Det är väl det som är skillnaden. Jag struntar i om jag får covid för jag överlever troligen och om jag inte gör det så är det inte hela världen men däremot vill jag inte bidra till spridning så jag har sedan börjat bara rört mig mellan hemmet och affären och hemmet och gymmet och haft i princip 0 socialt umgänge utanför det digitala. Inte för min egen skull utan för andras.

Jag är inte salig på tro, jag tror på vetenskapen och de studier som finns. Det är väl det som är skillnaden. Jag struntar i om jag får covid för jag överlever troligen och om jag inte gör det så är det inte hela världen men däremot vill jag inte bidra till spridning så jag har sedan börjat bara rört mig mellan hemmet och affären och hemmet och gymmet och haft i princip 0 socialt umgänge utanför det digitala. Inte för min egen skull utan för andras.

Samma här. Arbete, affären och hemmet. Bor ensam och umgås inte. Självklart vill jag inte heller sprida smitta, men jag ser betydligt fler nackdelar med ett eventuellt munskyddstvång än jag ser fördelar här där det faktiskt genomförts.

Men de är speciella munskydd du tänker på? Sådana som används inom vården främst. Och med rutinerade användare.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker verkligen att det borde synas större skillnad i siffrorna mellan länder som haft masktvång i månader och de som inte haft det alls om skyddet vore anmärkningsvärt.
Men det är väl som du säger att var och en blir salig i sin tro, du kan ju bära mask om du känner dig tryggare med det. :)

Det är ju dessutom en hel del länder som kört både lockdown, mask krav och andra tvångsåtgärder som fortfarande har samma siffror på smittspridningen som länder utan det. Jag tror det helt enkelt finns långt fler variabler i spridningen än vad vi lyckas hitta nu

Även om en mindre del använder skyddet på fel sätt innebär det inte att nyttan försvinner på samhällsnivå. De studier som finns visar en skyddsfaktor på ungefär 70 %, både för att smitta andra och att själv bli smittad, och det har stor betydelse.

Sen verkar det som att mängden virus man exponeras för påverkar hur sjuk man blir så även i de fall masken inte hindrar smitta kan den göra att man får lindrigare symptom.

Men om det är befogat med ett allmänt krav på att bära ansiktsmask i Sverige, det är en värderingsfråga som jag inte har någon direkt uppfattning om.

Okej, så om alla ska ha munskydd när de ska ut bland folk. Vilka sorter ska vi ha? Ska vi ha sådana med rätt säkerhetsklass och dränera sjukvården, äldreomsorgen och djursjukvården på munskydd de verkligen behöver? Eller ska vi låtsas att en näsduk funkar?

Är det ingen som tror att munskydd kommer leda till att folk blir mindre noga med att hålla avstånd eller hålla sig hemma när man är lite sjuk?

Okej, så om alla ska ha munskydd när de ska ut bland folk. Vilka sorter ska vi ha? Ska vi ha sådana med rätt säkerhetsklass och dränera sjukvården, äldreomsorgen och djursjukvården på munskydd de verkligen behöver? Eller ska vi låtsas att en näsduk funkar?

Är det ingen som tror att munskydd kommer leda till att folk blir mindre noga med att hålla avstånd eller hålla sig hemma när man är lite sjuk?

Precis det här.

Jag önskar verkligen att jag kommit mig för att dokumentera annat än min tjusiga hund när jag var tvungen att åka in till Edinburgh också. Mannen vi skulle möta var sen så vi fick vackert sitta och vänta på en bänk vid kanalen, och det vi såg flyta omkring i vattnet där var inte maneter, direkt. Det var ingen rolig syn.
Nedskräpningen av engångsmasker är fruktansvärd. Detta på kakan av alla andra engångsprodukter som kommit i bruk sedan smittan uppstod känns verkligen hemsk.

Antagligen att personer utan immunitet har exponerats för smittade, precis som i alla länder?

Fast det är väl ändå där munskyddet ska hjälpa till eller hur menar du? Spanien har dubbelt så högt antal smittade per miljon invånare jämfört med Sverige, om masken minskar risken för att sprida smittan i någon väsentlig utsträckning måste ju smittrycket i Spanien vara helt enormt?

Fast det är väl ändå där munskyddet ska hjälpa till eller hur menar du? Spanien har dubbelt så högt antal smittade per miljon invånare jämfört med Sverige, om masken minskar risken för att sprida smittan i någon väsentlig utsträckning måste ju smittrycket i Spanien vara helt enormt?
Det är antagligen helt enormt ja. Sen är det ju lite så att tror du det hade funkat bra med svenska rekommendationer i spanien? Bara för att man i ett land är så dåliga på att följa rekommendationer och lagar att det inte spelar någon roll så betyder det inte att det inte hade fungerat i andra länder.

Problemet kan vara att det fortfarande är lite för socialt utan masker utanför offentliga platser. Man ser ju samma tendens i Norge, att många smittas i slutna sällskap. Dvs en smittas ute i samhället, bjuder hem folk på middag, folk smittas, går hem till sina familjer som i sin tur smittas osv. Vet inte om Spanien har lika mycket begränsningar kring hur man bör umgås på fritiden som vi haft här. (Och nu har igen, det rekommenderas tex att man inte har mer än Max 10 närkontakter/vecka utöver evt arbetskollegor, man rekommenderas isolera sig mest möjligt och Max bjuda hem 5personer i taget utöver de i hushållet om man öht ska göra det

Mask hjälper ju väldigt begränsat om alla fortsätter umgås som vanligt utan masker med en stor umgängeskrets så snart de kommer hem.

Hittade en krönika som kommenterar situationen i Spanien. Bilden är tagen därifrån.

Jag har ganska stark tro på att (någorlunda korrekt) maskbärande där det är trångt inomhus i kombination med att folk tar social isolering/distansering på allvar bidrar till att minska smittan.

FEB526F4-A05F-4EA3-8B33-34B6ED9FB80A.jpeg

Nej, här (Österrike) är det tvärtom. Vi hade munskyddskrav (folk höll avstand) sen lättade munskyddskravet och folk verkade tro att allt var över och trängdes igen- Munskydd infördes igen och folk höll direkt avstand igen. Det verkar som det behövs här som paminnelse.

(hur det är med sjukdomsymtom och mask kan jag inte svara pa)

Jag tänker såhär
Om vi har tre hus
Sverige, Spanien och Tyskland

Samtliga hus har något slags inbrottsskydd, alla 3 har extra lås (social distans osv) Spanien och Tyskland har dessutom larm (munskydd) och Securitas (Lockdown)
Om nu Sveriges och Spaniens hus får inbrott trots att Spanien och Tyskland har mycket bättre skydd då kanske den mest intressanta frågan inte är hurvida Sverige borde installera larm utan snarare att vi borde undersöka hur det kom sig att samtliga fönster i Spaniens hus stod vidöppna?

Problemet kan vara att det fortfarande är lite för socialt utan masker utanför offentliga platser. Man ser ju samma tendens i Norge, att många smittas i slutna sällskap. Dvs en smittas ute i samhället, bjuder hem folk på middag, folk smittas, går hem till sina familjer som i sin tur smittas osv. Vet inte om Spanien har lika mycket begränsningar kring hur man bör umgås på fritiden som vi haft här. (Och nu har igen, det rekommenderas tex att man inte har mer än Max 10 närkontakter/vecka utöver evt arbetskollegor, man rekommenderas isolera sig mest möjligt och Max bjuda hem 5personer i taget utöver de i hushållet om man öht ska göra det

Mask hjälper ju väldigt begränsat om alla fortsätter umgås som vanligt utan masker med en stor umgängeskrets så snart de kommer hem.

Hittade en krönika som kommenterar situationen i Spanien. Bilden är tagen därifrån.

Jag har ganska stark tro på att (någorlunda korrekt) maskbärande där det är trångt inomhus i kombination med att folk tar social isolering/distansering på allvar bidrar till att minska smittan.

Visa bifogad fil 59982

Vi har haft 'the rule of six' (eller om det var åtta när det började?) och begränsat umgänge mellan hushåll här rätt länge nu, men smittan sprids fortfarande trots det Och masktvång.
Skolorna är ju däremot öppna som vanligt...

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 946
Senast: Skjøldur
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 717
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 686
Senast: Oh_really
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna