Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
10 kr stycket (apoteket), används en gång (på / av)-cykel, sedan nytt. Jag skulle behöva runt 6-7 om dagen, tror inte jag är högförbrukare. Som en utelunch om dagen ungefär. (Bara för att sätta kostnaden i något slags perspektiv)
 
Det går inte att bedömma på det sättet. Man måste själv läsa studierna, och bl.a. se om studierna verkligen avser "användning av munskydd av allmänheten" ( eller handlade det om en undeersökning om munskydd funkar i labb-miljö, eller någon annan specifik miljö), om studierna är publicerade i peer-reviewade vetenskapliga tidskrifter (eller är mer allmänt skrivna artiklar från diverse tyckande), om det finns risker för falsk kausalitet (exempelvis att en total lockdown med utegångsförbud införs, samtidigt som munskyddskrav införs och smittan minskade - var det munskyddens förtjänst, eller lockdownens?), är studien genomförd av t.ex. ekonomer eller av personer med goda kunskaper i smittskyd och epidemiologi?

Eftersom artikeln kommer från CDC, alltså USA:s smittskyddsenhet, så är den en del i det politiska "kriget" i USA avseende hur Coronapandemin ska hanteras inom landet.

Jag känner igen flertalet av artiklarna, jag har läst dem i deras fulla versioner, t.ex. artikeln om frisörerna, eller artikeln om smittspridning på marinfartyget, och många flera.

Ingen, säger ingen, av dessa studier bevisar att allmän munskyddsanvändning ute i samhället, minskar antalet smittfall på populationsnivå.
Studierna visar bara att när vissa omständdigheter är uppfyllda, så kan man se ett matematiskt sett litet statistiskt samband mellan minskad smittspridning som eventuellt korrelerar med användning av munskydd.

Vem som helst som gitter tänka lite kan väl inse, att ett marinfartyg innehåller en massa relativt unga människor, som är drillade i följa order, eller hur? Om dessa får ett antal förhållningsregler som måste följas, och instrueras i utförande, t.ex. "tvätta händerna", "öka avståndet", "använd munskydd" (m.m.), med ett vidhängande hot om bestraffning, så kommer också matroserna att göra det, med oändligt mycket högre kvalitet än vad gemene man på storgatan och på köpcentret kommer att göra.
Om det sedan är handtvätten, nysandet i armvecket, eller munskydden, eller kanske summan av åtgärder, som reducerar smittspridningen, är svårt att verkligen utreda.

Att så smittspridningen är så liten på flygplan, har sannolikt ett annat svar, än "obligatoriska munskydd". Friskluftsystemen på flygplan, är försedda med de bästa filtren som finns på marknaden, de filtrerar bort det mesta av de flesta virus, samtidigt som de är designade för att reducera risken att passagerarna "byter utandningsluft med varandra". Så har det varit länge. Är det då så att det är munskyddens förtjänst att smittrisken tycks vara så låg på flygplan? Eller är det ventilationsystemets?

Källkritik mina vänner!
Javisst. Jag gjorde ingen vetenskaplig analys utan postade exempel på artiklar som jag tänkte att speciellt intresserade kunde läsa apropå att jag tolkade det som att det påstods att inga studier fanns som visade att det är någonsomhelst vits för gemene man att använda munskydd.

Det är inte viktigt för mig att få rätt i frågan utan jag hade bara lust att diskutera vilket borde vara rimligt utan att jag gör en egen vetenskaplig analys.

Jag håller med om att felaktigt använda munskydd inte fungerar.

Jag fann också igen en (journalistisk) artikel på Forskning.se där man pratat med diverse läkare och andra experter i Sverige om en del av de studier som gjorts, och där poängteras bland annat att munskydd inomhus vid nära kontakter ju är bevisar effektiva. Och det är ju främst i sådana situationer det rekommenderas här i Norge. När det är trångt i butikerna och i kollektivtrafiken. Samt att tex frisörer, sjukgymnaster osv bär det. (Man ska givetvis fortsätta hålla avstånd och tvätta händer, vilket man påminns om ideligen genom reklam, utrop i högtalare i kollektivtrafiken i rushen, markeringar på golv i butiker, informationsskyltar osv, plus att det är väldigt god tillgång till handsprit i offentlig miljö).

Detta är alltså i Oslo, inte i små glesbefolkade samhällen där mask i kollektivtrafiken antagligen spelar mindre roll. Det här med munskydd är ju en tillfällig åtgärd här i hopp om att det kanske bromsar ytterligare, inte det enda som görs. I efterhand kan man ju inte veta vad som var den exakta orsaken till om det fungerar eller ej, men så småningom kan man ju jämföra tilltagen vid olika smittutbrott eftersom det ju varierat en del. Den här gången är inte skolorna stängda som de var i våras. Men munskydd används i vissa situationer vilket det inte gjorde då, för att nämna några skillnader.

Men jag tror kanske inte vi kommer så mycket längre utan att jag lämnar in en vetenskaplig rapport. Och nej det har inget med ignorans eller Vetenskapsförakt att göra. (Så det är klargjort). Jag är bara inte så intresserad att fördjupa mig.
 
Javisst. Jag gjorde ingen vetenskaplig analys utan postade exempel på artiklar som jag tänkte att speciellt intresserade kunde läsa apropå att jag tolkade det som att det påstods att inga studier fanns som visade att det är någonsomhelst vits för gemene man att använda munskydd.

Det är inte viktigt för mig att få rätt i frågan utan jag hade bara lust att diskutera vilket borde vara rimligt utan att jag gör en egen vetenskaplig analys.

Jag håller med om att felaktigt använda munskydd inte fungerar.

Jag fann också igen en (journalistisk) artikel på Forskning.se där man pratat med diverse läkare och andra experter i Sverige om en del av de studier som gjorts, och där poängteras bland annat att munskydd inomhus vid nära kontakter ju är bevisar effektiva. Och det är ju främst i sådana situationer det rekommenderas här i Norge. När det är trångt i butikerna och i kollektivtrafiken. Samt att tex frisörer, sjukgymnaster osv bär det. (Man ska givetvis fortsätta hålla avstånd och tvätta händer, vilket man påminns om ideligen genom reklam, utrop i högtalare i kollektivtrafiken i rushen, markeringar på golv i butiker, informationsskyltar osv, plus att det är väldigt god tillgång till handsprit i offentlig miljö).

Detta är alltså i Oslo, inte i små glesbefolkade samhällen där mask i kollektivtrafiken antagligen spelar mindre roll. Det här med munskydd är ju en tillfällig åtgärd här i hopp om att det kanske bromsar ytterligare, inte det enda som görs. I efterhand kan man ju inte veta vad som var den exakta orsaken till om det fungerar eller ej, men så småningom kan man ju jämföra tilltagen vid olika smittutbrott eftersom det ju varierat en del. Den här gången är inte skolorna stängda som de var i våras. Men munskydd används i vissa situationer vilket det inte gjorde då, för att nämna några skillnader.

Men jag tror kanske inte vi kommer så mycket längre utan att jag lämnar in en vetenskaplig rapport. Och nej det har inget med ignorans eller Vetenskapsförakt att göra. (Så det är klargjort). Jag är bara inte så intresserad att fördjupa mig.
Jag antar att du inte kan besvara min fråga, men eftersom de påstår att det finns en bevisad effekt att munskydd är bevisat effektiva inomhus, att de då haft en kontrollgrupp frisörer/kunder som träffats i stolen utan munskydd och att de då blev sjuka, tillskillnad mot de som använde munskydd?

Jag ser flera "experter" som är smittskyddsläkare, infuensers eller bara tyckare som uttalar sig och har uttalat sig tvärtsäkert hela den här pandemin och ändå inte kunnat presentera någon egentlig fakta som talar emot hur vi hanterat smittan i Sverige.
 
Har i Oregon har vi ungefar 5 millioner innevanare. Var guvernor kravde munskydd redan i Mars ... sedan lattade det over sommaren da smittspridningen gick ner och det var varmt har. Nu ar det for kallt for att sitta ute hela tiden och smittspridningen gar upp igen och vi har krav pa munskydd igen.
Under hela pandemin har vi haft 54,000 fall. Darav 754 doda. Den storsta okningen har kommit efter Oktober 20. Nu stangs barer och restauranger i kommuner som har allt for brant okning av fall.

Har haller alla avstand, alla har mask, och jag som tar mediciner som helt tar bort mitt immune system kanner mig trots allt tamligen trygg. Och ja, jag skulle ha haft mask aven om det inte var lag har. Har ar all Covid-19 behandling helt gratis, men vara sjukhus har aldrig varit fullbelagda.

Det finns scientific research bade fran Asien och har i USA om ansikts mask och dess vara eller inte vara. Men om man valjer att saga att det som kommer fran CDC ar "infecterat" och inte stammer pa grund av det politiska klimatet sa finns det nog inte sa mycket mer att saga an att de personerna forkastar studier som inte visar vad de vill att de ska visa.

Sjalv jobbar jag med att kora skolbuss numera ... Manga saten ar blockerade sa ingen kan sitta narmare an 6 foot (nastan 2 meter) fran varandra och bussen disinfecteras efter varje gang man slapper av eleverna, innan nagra nya kan komma pa. En buss som innan detta borjade hade 55 elever har nu mindre an 10 ...
 
Har i Oregon har vi ungefar 5 millioner innevanare. Var guvernor kravde munskydd redan i Mars ... sedan lattade det over sommaren da smittspridningen gick ner och det var varmt har. Nu ar det for kallt for att sitta ute hela tiden och smittspridningen gar upp igen och vi har krav pa munskydd igen.
Under hela pandemin har vi haft 54,000 fall. Darav 754 doda. Den storsta okningen har kommit efter Oktober 20. Nu stangs barer och restauranger i kommuner som har allt for brant okning av fall.

Har haller alla avstand, alla har mask, och jag som tar mediciner som helt tar bort mitt immune system kanner mig trots allt tamligen trygg. Och ja, jag skulle ha haft mask aven om det inte var lag har. Har ar all Covid-19 behandling helt gratis, men vara sjukhus har aldrig varit fullbelagda.

Det finns scientific research bade fran Asien och har i USA om ansikts mask och dess vara eller inte vara. Men om man valjer att saga att det som kommer fran CDC ar "infecterat" och inte stammer pa grund av det politiska klimatet sa finns det nog inte sa mycket mer att saga an att de personerna forkastar studier som inte visar vad de vill att de ska visa.

Sjalv jobbar jag med att kora skolbuss numera ... Manga saten ar blockerade sa ingen kan sitta narmare an 6 foot (nastan 2 meter) fran varandra och bussen disinfecteras efter varje gang man slapper av eleverna, innan nagra nya kan komma pa. En buss som innan detta borjade hade 55 elever har nu mindre an 10 ...

Det intressanta är ju då att ställa sig frågan hur det kommer sig att Oregon klarat sig bättre än många andra stater i USA?

Det har ju uppenbarligen ingenting med munskydd att göra, det faller ju på hur det gått i andra stater.

Kanske på grund av att alla i Oregon enligt dig håller avstånd?
 
i Var guvernor kravde munskydd redan i Mars ... sedan lattade det over sommaren da smittspridningen gick ner och det var varmt har.

Försökte hitta någon artikel som resonerade kring varför Oregon klarat sig bättre än andra stater.

Då hittade jag den här artikeln som påstår att Oregon tvärtom införde masktvång inomhus i början på juli och utomhus två veckor senare?


https://www.opb.org/news/article/oregon-coronavirus-covid-19-face-mask-rules/
 
Det finns fler stater dar guvernoren stangt ner och staten klarat sig battre an manga andra.
Det ar sakert ratt att det inte var lag med mask forran i Juli ... MEN, Kate Brown, var guvernor, forordade mask fran forsta gangen nar hon "stangde" staten i Mars. De allra flesta butiker (alla jag vet) kravde mask av de som kom in redan i Mars ... tills en del borjade havda att de hade "medicinska orsaker" att inte ha mask och det blev en lag istallet. Den storsta skillnaden med lagen som infordes ar att nu kan ingen havda "medicinska orsaker" att inte ha mask i butiker, utan alla har mask och polisen skulle kunna arrestera nagon som vagrar.
 
Det finns fler stater dar guvernoren stangt ner och staten klarat sig battre an manga andra.
Det ar sakert ratt att det inte var lag med mask forran i Juli ... MEN, Kate Brown, var guvernor, forordade mask fran forsta gangen nar hon "stangde" staten i Mars. De allra flesta butiker (alla jag vet) kravde mask av de som kom in redan i Mars ... tills en del borjade havda att de hade "medicinska orsaker" att inte ha mask och det blev en lag istallet. Den storsta skillnaden med lagen som infordes ar att nu kan ingen havda "medicinska orsaker" att inte ha mask i butiker, utan alla har mask och polisen skulle kunna arrestera nagon som vagrar.

Roligt värre. Med tanke på viruset bara är någon nanometer stort och i princip alla tyg- och pappersskydd lätt släpper i genom partiklar som är i storlek 250-500 mikrometer (250 -500 gånger större än viruset) . Munskydd och visir skyddar mot direkta spottloskor, men inte mot viruset. Skal man ha ett 100% skydd mot viruset, både vid in- och utandning skal man ha en gasmask likt militärens med kolfilter på båda sidor eller "rymddräktarna" som används i laboratorier där frisk luft tillförs via en slang kopplad till en kompressor och avancerade filter.
 
Roligt värre. Med tanke på viruset bara är någon nanometer stort och i princip alla tyg- och pappersskydd lätt släpper i genom partiklar som är i storlek 250-500 mikrometer (250 -500 gånger större än viruset) . Munskydd och visir skyddar mot direkta spottloskor, men inte mot viruset. Skal man ha ett 100% skydd mot viruset, både vid in- och utandning skal man ha en gasmask likt militärens med kolfilter på båda sidor eller "rymddräktarna" som används i laboratorier där frisk luft tillförs via en slang kopplad till en kompressor och avancerade filter.
Måste det vara 100% skydd eller inget? Är det våra enda två alternativ?
 
Måste det vara 100% skydd eller inget? Är det våra enda två alternativ?

Tyvärr är det så i dagsläget, finnes inget däremellan utom fysisk distansering. Några påstår att social distansering hjälper, men mig veterligen hjälper det inte att sluta använda FB, Buke eller Insta,... Utan det är den fysiska distansen på 1,5 till 2 meter som ger resultat.
 
Roligt värre. Med tanke på viruset bara är någon nanometer stort och i princip alla tyg- och pappersskydd lätt släpper i genom partiklar som är i storlek 250-500 mikrometer (250 -500 gånger större än viruset) . Munskydd och visir skyddar mot direkta spottloskor, men inte mot viruset. Skal man ha ett 100% skydd mot viruset, både vid in- och utandning skal man ha en gasmask likt militärens med kolfilter på båda sidor eller "rymddräktarna" som används i laboratorier där frisk luft tillförs via en slang kopplad till en kompressor och avancerade filter.

Personligen tycker jag kanske att aven om skyddet "bara" ar 50% ar det vart att anvanda ... Ingen som inte pratar om sjukvarden och de som tar hand om Covid-19 patienter pratar om 100% skydd. Men for all del, titta pa de har ...

Opbs Why masks work

Different masks
 
Personligen tycker jag kanske att aven om skyddet "bara" ar 50% ar det vart att anvanda ... Ingen som inte pratar om sjukvarden och de som tar hand om Covid-19 patienter pratar om 100% skydd. Men for all del, titta pa de har ...

Opbs Why masks work

Different masks

Tyvärr visar det inget om virusskydd, endast hur luftströmmen ändras. Inte många av skydden som skulle godkännas i en verkstad där damm från bromsskivor eller slip damm förekommer.

Väntar fortfarande på resultaten från Chalmers om hur industri munskydden fungerar inom vården...

Att munskydden de använder inom vården vid operationer mm i princip bara har en "kosmetisk" funktion har ju varit välkänd rätt så lång tid rörande hinder för virus, baciller och bakterier.

Att ansvariga chefer och institutioner inom vården totalt vägrar titta på dessa fakta är ju en helt annan "kostnads" historia.
 
Senast ändrad:
Sen är väl inte Oregon speciellt tätbefolkat heller? visst det finns större städer och sådär men jag har en kompis som bor i Keno och där är inte tillräckligt med folk för att dom ska få ha postlådor liksom.. Jag tror att Oregon har haft lite samma fördel som Blekinge tex, det sattes in åtgärder tidigt eftersom spridningen på andra ställen va hög och det bor inte så vansinnigt mycket folk här, man har möjlighet att se vad som funkar/inte funkar på andra ställen utan att själva utsättas för det först.
 
Sen är väl inte Oregon speciellt tätbefolkat heller? visst det finns större städer och sådär men jag har en kompis som bor i Keno och där är inte tillräckligt med folk för att dom ska få ha postlådor liksom.. Jag tror att Oregon har haft lite samma fördel som Blekinge tex, det sattes in åtgärder tidigt eftersom spridningen på andra ställen va hög och det bor inte så vansinnigt mycket folk här, man har möjlighet att se vad som funkar/inte funkar på andra ställen utan att själva utsättas för det först.

Exact. Portland Metropolitan Area med sina 2 millioner manniskor ar den mest tatbefolkade arean har. Vi har MASSOR av berg och "high desert" dar ingen bor och en hel del mindre stader med liten befolknings mangd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 226
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp