Ot. Här i Spanien är det varmt o gott ☺☀

Och visst är munskydd i Spanien bra! Gör att man kan stå och trängas med folk på klädmarknader för att få tag på kläder för 1 euro styck utan att behöva bry sig om social distansiering och sånt tjafs
(bild från abc news från en klädmarknad i Barcelona den 8 juli)

1597218263785.png
 
Tycker det är ganska sunkigt med folk som går omkring och plockar av och på samma hemgjorda (eller för den delen köpta) munskydd hela dan faktiskt och vad en svabb för bakterier och virus ger för resultat på ett sådant efter en heldag vette tusan om jag ens vill veta :wtf:

Ska man ha munskydd så ska det ju bytas ofta och inte bara plockas av och sättas på om och om igen.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...sdag-skriker-coronademonstranterna-at-tegnell


Hon plockar fram mobilen. Visar en graf som ser dyster ut. Den ska föreställa utvecklingen av smittspridningen i Sverige.
– Var kommer statistiken från?
– En Facebookgrupp.
Therese berättar att hon varit sjukskriven i många år och räknar upp alla sina sjukdomar och diagnoser.
– Jag har haft corona och förberedde mig på att dö, säger hon och tar i nästa ögonblick av sig munskyddet och tänder en cigg.


Nån som tror att hon spritade händerna innan hon började fippla med cigg och munskydd? 🙄

Men har hon redan haft corona så är det väl ingen risk att hon smittar någon?
 
I Victoria här i Australien måste alla över 12 år bära munskydd nu om de lämnar hemmet (finns specialundantag tex döva människor osv..).

Böter kan ges om man inte bär munskydd
Åh, det där med undantag för döva människor har jag inte hört förut och finner intressant! Hur fungerar det? Hur håller man koll på vem som är döv eller inte?
Fast för min del skulle det inte hjälpa att ha min egen mun fri, jag behöver se andras läppar - inte min egen :rofl:
 
Men har hon redan haft corona så är det väl ingen risk att hon smittar någon?
Återstår att se dock skulle jag vilja säga. Beror på om man kan bli sjuk i corona igen eller inte.
Sist vad jag läste så hade man inte kommit fram till det än, men det kan ha förändrats såklart.
 
Läste förresten i en finsk tidning att den uppskattade kostnaden för munskydd (som används korrekt) per månad för en familj som reser till jobb och skola med kollektivtrafik är nästan 200 euro per månad.

Jag utgår från att man i just Finland har en diskussion kring detta, konsekvenser m.m. Men jag tänker också att det i ganska många länder finns ganska många människor detta blir ekonomiskt omöjligt för och lockelsen att inte byta munskydd tillräckligt ofta för att ha råd att ta sig ut på allmän plats är ganska stor...
 
Jag gissar att det har med att läsa på läpparna att göra. (Men känns ju lite märkligt. Den döve behöver ju snarare kunna se andras läppar, inte sina egna).
Jag var visst inte den första som tänkte på det :laugh::D kanske för att döva ska kunna kommunicera sinsemellan, men inte med hörande då :p
 
Läste förresten i en finsk tidning att den uppskattade kostnaden för munskydd (som används korrekt) per månad för en familj som reser till jobb och skola med kollektivtrafik är nästan 200 euro per månad.

Jag utgår från att man i just Finland har en diskussion kring detta, konsekvenser m.m. Men jag tänker också att det i ganska många länder finns ganska många människor detta blir ekonomiskt omöjligt för och lockelsen att inte byta munskydd tillräckligt ofta för att ha råd att ta sig ut på allmän plats är ganska stor...
Går det att sy tillräckligt många egna och sedan tvätta dem mellan varven?
Frågan är väl dock om de egna är tillräckligt bra sydda då... 🤔
 
Vi måste bära munskydd och ja, de är äckliga efter 1 dag med 36 grader varmt.
I början var det brist så man fick bara ett (jobbar i hemsjukvård), nu får vi ett nytt/vecka, antar det är kostnads relaterat. Vi har dessutom inte speciella skydd utan helt normala.

Jag bär bara för jag måste, är tveksam om det hjälper men antalet nya insjuknade gick ner när regeln kom så den blir kvar. Har varit på förslag att den ska bort men så blev det ej.
 
Glömde...

Här är hjärtsjuka, astmatiker och andra som har problem med andningen befrisde men du måste ha ett intyg från en läkare.

Maskplikt är det i alla affärer, på jobbet för vissa, i bussar, taxi mm och alla sjukhus/andra vårdinrättningar, hos frisören mm. Som tur är, är det frivilligt på gymmet!
 
Jag kommer aldrig använda munskydd som mode. Det är inte snyggt och dessutom obekvämt.

Har också stora tvivel på att munskydd i befolkningen ger något större skydd eller minskad smittspridning, helt enkelt för att folk inte använder dem på rätt sätt. Antingen använder de bara tunna hemmagjorda tygskydd som blir fuktiga och därmed förlorar sin funktion på ett par minuter. Eller så går de och fingrar på dem och tar dem av och på flera gånger.

Tycker detta förklarar ganska bra varför det inte fungerar så bra som det borde i teorin: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-ska-du-tanka-pa-nar-du-valjer-munskydd
 
Jag kommer aldrig använda munskydd som mode. Det är inte snyggt och dessutom obekvämt.

Har också stora tvivel på att munskydd i befolkningen ger något större skydd eller minskad smittspridning, helt enkelt för att folk inte använder dem på rätt sätt. Antingen använder de bara tunna hemmagjorda tygskydd som blir fuktiga och därmed förlorar sin funktion på ett par minuter. Eller så går de och fingrar på dem och tar dem av och på flera gånger.

Tycker detta förklarar ganska bra varför det inte fungerar så bra som det borde i teorin: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-ska-du-tanka-pa-nar-du-valjer-munskydd
"En av de absolut viktigaste aspekterna för den som bär munskydd är handhygienen."
Precis som vanligt dvs, man pratar ju en hel del om handhygienen här :idea:
Personligen så har jag svårt med att låta bli pilla på mitt ansikte redan, det skulle nog bara bli värre med en mask att hålla uppe också 🤔


"Tygmasker kan tvättas och återanvändas, men enligt Åsa Melhus krävs det att en tygmask har mellan sex och tolv lager för att den ska ge ett ordentligt skydd."
:eek::eek: SEX-TOLV lager?? :crazy:
 
"En av de absolut viktigaste aspekterna för den som bär munskydd är handhygienen."
Precis som vanligt dvs, man pratar ju en hel del om handhygienen här :idea:
Personligen så har jag svårt med att låta bli pilla på mitt ansikte redan, det skulle nog bara bli värre med en mask att hålla uppe också 🤔


"Tygmasker kan tvättas och återanvändas, men enligt Åsa Melhus krävs det att en tygmask har mellan sex och tolv lager för att den ska ge ett ordentligt skydd."
:eek::eek: SEX-TOLV lager?? :crazy:

Försök andas genom den och springa tre våningar upp tjugo gånger om dagen! :D


KL* Det här masktvånget vi har här är i UK störtfånigt imo, men det är ju bara att göra som man blir tillsagd.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 761
Senast: Mia_R
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 685
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 049
Senast: Ajda
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 687
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp