Bukefalos 28 år!

Har köpt flera ansiktsmasker i bomull utomalnds, när det blev krav på ansiktsmask överallt.
Mina iaktagelser iaf, jämfört med andra masker etc :

Tygmaskerna som såldes/som jag har köpt är i tre lager tät bomull och justerbara remmar för öronen.
Engångsmaskerna har ej justerbara remmar, och sitter betydligt sämre över näsrygg, kinder och haka, och gör så glasögon lätt immar igen.

Tygmaskerna går att hitta i olika storlekar och former, kirurgmaskerna verkar vara av typen " one size fits none"

Både engångsmasken och tygmasken blir fuktiga i ungefär samma takt, om båda bärs tätslutande. Engångsmasken blir inte lika fuktig när den inte sitter som sen ska, dvs med en massa glipor överallt.

Tygmasken är behagligare att ha på sig, och lättare att andas genom. Orsakar mindre skav.

Både tygmasken och engångsmasken ger mig fukteksem runt munnen, engångsmasken något snabbare.

Man tar sig i ansiktet BETYDLIGT mer sällan, när masken sitter bra. Man tar sig i ansiktet oftare, när den sitter illa. ( det finns en studie som visar att man tar sig i ansiktet färre gånger när man har masken på sig)


Tygmasken tvättas i minst 60 grader. Det fixas på kvällen hemma, med kokande vatten etc.

Man behöver givetvis inte ha samma mask på sig hela dagen! Man byter när det är lämpligt. Det är inget bekymmer att ha 3-4 masker i handväskan, i en återförslutningsbar påse, och så lägger man de använda i en annan påse, för använda masker.

Engångsmasker gör att man snålar med bytet. De masker jag hittade kostade 7 euro för ett pack med 10, fanns billigare också men de såg väldigt tunna ut.



https://www.cnbc.com/2020/07/23/cor...y-need-multiple-layers-to-prevent-spread.html

https://advances.sciencemag.org/content/early/2020/08/07/sciadv.abd3083
 
Det förstår jag, men jag tyckte att det var särskilt intressant med just döva. Då det kanske skulle påverka mig om jag var där, blev nyfiken helt enkelt :)

Det borde vara enkelt att googla för dig :)

Jag såg listan och det fanns en förklaring där men jag minns inte själv
 
Kommer märkeskläder som typ Saint Lauren, Lacost, Oskar Jacobsen att börja marknadsföra egna munskydd tror ni
 
Såg på fejsbook att det är otroligt hot och inne med att gå omkring med munskydd. Gör ni det eller ska ni skaffa ett? Inte för att det hjälper på virus utan för att det är en innegrej. Det finns munskydd i olika färger, olika mönster, olika figurer, olika djur, glittriga, företags loggor and you name it
Nej för fasen! Jag har det på jobbet, det räcker gott och väl. Vill inte ha det privat också.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi måste bära munskydd och ja, de är äckliga efter 1 dag med 36 grader varmt.
I början var det brist så man fick bara ett (jobbar i hemsjukvård), nu får vi ett nytt/vecka, antar det är kostnads relaterat. Vi har dessutom inte speciella skydd utan helt normala.

Jag bär bara för jag måste, är tveksam om det hjälper men antalet nya insjuknade gick ner när regeln kom så den blir kvar. Har varit på förslag att den ska bort men så blev det ej.
En veckas samlade bakterier och virus (de som stoppas) det låter direkt ohälsosamt och ohygieniskt. Vad är det för vits att tvätta händerna när man släpar med virus/bakteriesamlingen i ansiktet?
 
En veckas samlade bakterier och virus (de som stoppas) det låter direkt ohälsosamt och ohygieniskt. Vad är det för vits att tvätta händerna när man släpar med virus/bakteriesamlingen i ansiktet?
Ingen alls. Men så är reglerna, jag är övertygad om att utan skulle gå lika bra, å andra sidan ökar inte antalet smittade sedan masktvånget, utan det har minskat, så förmodligen är det skitsamma. Man ser ju att till 99,9 % (så även jag) bär/hanterar masken fel nen verkar inte vara någon större risk ändå.
 
Ingen alls. Men så är reglerna, jag är övertygad om att utan skulle gå lika bra, å andra sidan ökar inte antalet smittade sedan masktvånget, utan det har minskat, så förmodligen är det skitsamma. Man ser ju att till 99,9 % (så även jag) bär/hanterar masken fel nen verkar inte vara någon större risk ändå.
Smittan har minskat i Sverige utan masktvång, hur det nu är möjligt när mask är så viktigt att man får höga böter för att inte ha det?
 
Kan vi hålla covidsmittans upp- och nedgång i samband med olika åtgärder till den befintliga covidtråden, och låta den här fokusera på maskanvändande som mode?

/Mod
 
Såg på fejsbook att det är otroligt hot och inne med att gå omkring med munskydd. Gör ni det eller ska ni skaffa ett? Inte för att det hjälper på virus utan för att det är en innegrej. Det finns munskydd i olika färger, olika mönster, olika figurer, olika djur, glittriga, företags loggor and you name it
Det är bara att beställa, du kan få med eget foto om du vill :)
 
Såg på fejsbook att det är otroligt hot och inne med att gå omkring med munskydd. Gör ni det eller ska ni skaffa ett? Inte för att det hjälper på virus utan för att det är en innegrej. Det finns munskydd i olika färger, olika mönster, olika figurer, olika djur, glittriga, företags loggor and you name it
Nog för att jag inte är speciellt uppdaterad på vad som är hippt på facebook... Men jag vill nog ändå påstå att din hypotes att folk använder skydd pga. deras status är fel.
Jag tror det i stort sett är de som ändå behöver ha munskydd pga. regler som ägnar sig åt att pimpa dem.

Och för att svara på din fråga: Nej, jag kommer inte skaffa något. Men det gör jag inte med andra grejor som kommer som tillfälliga trender heller.
 
Som jag förstått är det sällan något kvalitetskrav på masken i de reglerna som är tvingande för allmänheten.

När jag är på mitt mer pillemariska humör så tänker jag att om det kommer något krav här så skaffar jag ett av burka-modell. :p
Borde ju åtminstone vara bekvämare att bära än ett munskydd :laugh::D
 
Jag vill inte använda munskydd. "Träffar" många dagligen med munskydd (jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm) och har först nu börjat vänja mig. I början kunde jag tycka det var obehagligt att inte se mer än ögonen på en okänd person.
 
Tycker det är ganska sunkigt med folk som går omkring och plockar av och på samma hemgjorda (eller för den delen köpta) munskydd hela dan faktiskt och vad en svabb för bakterier och virus ger för resultat på ett sådant efter en heldag vette tusan om jag ens vill veta :wtf:

Ska man ha munskydd så ska det ju bytas ofta och inte bara plockas av och sättas på om och om igen.
Vet jag såg en video om just det där (nu minns jag inte vart) men de hade gjort någon studie där de testat en person som hade corona och hade hostat på en sån där testbricka, både med och utan munskydd av olika modeller och de hade kollat både brickan och munskyddet.
Där framkom det att även om munskyddet minskar utsläppet så kommer det finnas lite på utsidan av det ändå, och problemet var då alla dom som pillar på munskyddet av olika anledningar, de får viruset på fingrarna och va händer sen, det sprids vidare.

Så ja "vanliga" munskyddet är rätt sunkiga., så jag kommer själv inte använda något om det inte blir krav.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 831
Senast: Mia_R
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 935
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 109
Senast: Ajda
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 039
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp