Bukefalos 28 år!

Ni som har tre munskydd - räcker det verkligen en hel dag? I min värld borde man ta på ett nytt så fort man tagit av det en gång. Då känns det som om tre verkligen är i underkant.
 
Ni som har tre munskydd - räcker det verkligen en hel dag? I min värld borde man ta på ett nytt så fort man tagit av det en gång. Då känns det som om tre verkligen är i underkant.

För oss i lockdown här i Melbourne räcker tre gott och väl. Vi får bara vistas bland folk 1hr per dag under vår motionstimme eller för att gå och handla mat max 1 per dag. Min man och jag turas om att handla mat ca var tredje dag. Munskydden tvättas varje kväll.
 
För oss i lockdown här i Melbourne räcker tre gott och väl. Vi får bara vistas bland folk 1hr per dag under vår motionstimme eller för att gå och handla mat max 1 per dag. Min man och jag turas om att handla mat ca var tredje dag. Munskydden tvättas varje kväll.
Vem kollar att man är ute max 1 timme bland folk och att man bara handlar mat en gång per dag
 
Vem kollar att man är ute max 1 timme bland folk och att man bara handlar mat en gång per dag

Polisen patrullerar gatorna och man kan få dryga böter om man bryter mot restriktionerna särskilt om man vistas ute efter utegångsförbudet kl 20. Tydligen hjälper dock restriktionerna då antalet positiva fall per dag minskar.
Screenshot_20200814-213215_Chrome.jpg
 
Läste förresten i en finsk tidning att den uppskattade kostnaden för munskydd (som används korrekt) per månad för en familj som reser till jobb och skola med kollektivtrafik är nästan 200 euro per månad.

Jag utgår från att man i just Finland har en diskussion kring detta, konsekvenser m.m. Men jag tänker också att det i ganska många länder finns ganska många människor detta blir ekonomiskt omöjligt för och lockelsen att inte byta munskydd tillräckligt ofta för att ha råd att ta sig ut på allmän plats är ganska stor...
Nej då, googlar du finns det tveksamma länkar med information om hur du tvättar rent skiten, inkl engångsmunskydd. Vet minst en som kör i ugnen tills de mer eller mindre faller sönder innan det byts ut :)
 
Polisen patrullerar gatorna och man kan få dryga böter om man bryter mot restriktionerna särskilt om man vistas ute efter utegångsförbudet kl 20. Tydligen hjälper dock restriktionerna då antalet positiva fall per dag minskar.
Visa bifogad fil 55726
Det skulle vara underligt om inte smittan minskar när man "låser" in folk, det har vi många exempel på att det gör även om verkningsgraden varierar. Problemet är att det inte går att hålla folk inlåsta för gott. Och att öppna upp samhällen utan att smittan ökar igen verkar också svårt.


Jag undrar också hur man kan kontrollera om folk varit ute en timme eller tre och om de handlar mer än en gång om dagen. Och har man särskilda tillstånd att gå ut om man arbetar exempelvis i affär, då måste man vara ute minst 2 gånger på en dag + att man borde få sin timme för motion.
 
Sitter här i frukosten och läser att det är sånt tjafs om munskydd i Sverige. Varför är folk så tafatta att dom själv inte kan bestämma om man vill ha munskydd eller inte. Varför måste staten bestämma? Dom som propagerar för munskydd kan ju sätta på sig munskydd det är ju inte olagligt
 
Sitter här i frukosten och läser att det är sånt tjafs om munskydd i Sverige. Varför är folk så tafatta att dom själv inte kan bestämma om man vill ha munskydd eller inte. Varför måste staten bestämma? Dom som propagerar för munskydd kan ju sätta på sig munskydd det är ju inte olagligt

De vill att andra ska ha munskydd också. Eftersom de skyddar dem ännu mer då.

Jag har munskydd men använder de inte. Har de för om pappa eller jag blir sjuk och jag måste hjälpa honom ändå.
 
Sitter här i frukosten och läser att det är sånt tjafs om munskydd i Sverige. Varför är folk så tafatta att dom själv inte kan bestämma om man vill ha munskydd eller inte. Varför måste staten bestämma? Dom som propagerar för munskydd kan ju sätta på sig munskydd det är ju inte olagligt
Jag tror du missuppfattat det, jag tror inte en enda propagerar för att få ta på sig munskydd utan att andra ska göra det och/eller att det ska bli krav. Så det säkert mycket lite att göra med tafatthet, även svenskar har finmotorik nog att sätta på sig munskydd.
 
Sitter här i frukosten och läser att det är sånt tjafs om munskydd i Sverige. Varför är folk så tafatta att dom själv inte kan bestämma om man vill ha munskydd eller inte. Varför måste staten bestämma? Dom som propagerar för munskydd kan ju sätta på sig munskydd det är ju inte olagligt
Kanske för att munskydd inte har någon mening för folk som inte är sjuka. Det är ingen ide att alla går med munskydd. Är man sjuk och förkyld så ja, då kan munskydd skydda hyfsat om man absolut måste ut men inte annars.
 
De vill att andra ska ha munskydd också. Eftersom de skyddar dem ännu mer då.

Jag har munskydd men använder de inte. Har de för om pappa eller jag blir sjuk och jag måste hjälpa honom ändå.
Men nog måste ni lösa det på annat vis om du blir sjuk men inte din pappa? Det låter inte bra om han behöver omhändertas redan nu att du är nära honom om du är sjuk.
 
Jag såg ett äldre par med munskydd i mataffärn igår, dock gjorde de ingen nytta, de hade dragit ner dom så den ena satt på hakan och den andra täckte bara munnen men näsan var fri. Varför har man då munskydd? Fattar inte vitsen om man ändå inte använder dom ordentligt.
 
Jag såg ett äldre par med munskydd i mataffärn igår, dock gjorde de ingen nytta, de hade dragit ner dom så den ena satt på hakan och den andra täckte bara munnen men näsan var fri. Varför har man då munskydd? Fattar inte vitsen om man ändå inte använder dom ordentligt.
Begriper inte heller vitsen med detta. Skulle det bli lag på munskydd så skulle ju folk följa den lagen lika lite som man följer hastighetsgränser på vägarna
 
Men i Sverige är det ju kaos med trängsel. Man slåss ju till och med i trängseln. Man verkar ju inte bry sig alls. Himla praktiskt :meh:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b535Ag/strandtrangsel-och-parkeringskaos-under-varmeboljan

Jag tänker inte följa länken men kan föreställa mig vilken incident den innehåller.

Om man är en person som på riktigt tycker det är rimligt att börja slåss över en parkeringsplats, då spelar det nog ingen roll om man är svensk eller spanjor eller om det pågår en pandemin eller inte. Man kommer alltid vara en idiot oavsett.

I övrigt förstår jag inte vad din poäng är. Jag har på inget sätt påstått att alla i Sverige alltid håller perfekt avstånd.
 
Men i Sverige är det ju kaos med trängsel. Man slåss ju till och med i trängseln. Man verkar ju inte bry sig alls. Himla praktiskt :meh:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b535Ag/strandtrangsel-och-parkeringskaos-under-varmeboljan
Du är fantastisk, att utifrån en skvallerblaskeartikel kunna veta hur det är i hela Sverige. Tror du på allvar att en majoritet eller ens en betydande minoritet av svenskarna slåss om parkeringsplatser vid ett bad eller?

Det naturliga hade varit att utgå från att det är en enstaka företeelse att man slåss om parkeringsplatser och inte vara så himla lättlurad.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 909
Senast: Mia_R
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 263
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 139
Senast: Ajda
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 308
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp