Bukefalos 28 år!

Känns inte så himla seriöst att svara i en tråd som inleds med
"Såg på fejsbook att det är otroligt hot och inne med att gå omkring med munskydd."

Men nej, jag kommer inte frivilligt att ta på mig ett munskydd. Jag lever i tron att jag inte skulle klara att hantera det vettigt. Dessutom är jag skeptisk till hela fenomenet.
Munskydd mot damm och smuts funkar. Men virus - tveksamt.
 
Tycker det är ganska sunkigt med folk som går omkring och plockar av och på samma hemgjorda (eller för den delen köpta) munskydd hela dan faktiskt och vad en svabb för bakterier och virus ger för resultat på ett sådant efter en heldag vette tusan om jag ens vill veta :wtf:

Ska man ha munskydd så ska det ju bytas ofta och inte bara plockas av och sättas på om och om igen.

Sa klart att man har flera att byta med och tvattar varje kvall, vi har 3 var. A och O ar ju ocksa att tvatta handerna pa en gang efter man tagit av sig munskyddet och att inte rora vid det nar man vistas ute.
For de flesta av innevanarna har Melbourne som ar i lockdown tom 13 September sa far vi ju inte vistas pa gatorna mer an 1 eller 2hrs om dagen. En timme for att motionera inom en 5km radius av vart hus eller 1hr att ga och handla fornadenheter i affaren. Sa man anvander munskyddet en brakdel av dagen om man jobbar hemifran dvs.

For intresserade sa kan man lara sig allt om munskyddstvanget i Victoria har:
DHHS Face-coverings
 
Sa klart att man har flera att byta med och tvattar varje kvall, vi har 3 var. A och O ar ju ocksa att tvatta handerna pa en gang efter man tagit av sig munskyddet och att inte rora vid det nar man vistas ute.

Bara under en arbetsdag skulle det gå åt 24 stycken munskydd för min del + ytterligare några stycken de dagar som jag åker och handlar, om de "håller" ca 20 minuter som skrivits i tråden och jag har inte sett en enda gång att folk som plockar av masken när de går mellan en butik till en annan, eller från butik till bil tvättar händerna.
 
Här är det munskyddskrav i tex butiker och kollektivtrafik (Tyskland). Många affärer har handspritsautomat i in/utgången. Vi, och många andra efter vad jag sett, har dessutom handsprit i bilen eller med oss i fickan. Jag sätter på och tar av munskyddet bara genom att hålla i öronsnörena. Pillar inte på det mer än att dra lite i kanterna just när det ska på. Har märkt att jag rör ansiktet mindre nu eftersom det är så uppenbart att något är ”ovanligt”. Jag var väldigt anti-mask när de införde kravet, men nu tror jag faktiskt att jag blivit något mer positiv. Här är folk (oftast) bra på att hålla avstånd, så det är absolut inte så att mask gör att folk trängs på som om inget hänt. Att vissa sedan bär masken på hakan eller så mellan affärer ser man ju ibland. Men det innebär ju inte att dessa personer tror att det sitter korrekt så, som det verkar som att flera i tråden tror är fallet...
 
Det ar intressant att de som lever dar det inte ar masktvang i denna trad generellt verkar vara valdigt negativa till masker, medans vi som bor i lander med masktvang generellt har en ganska avslappnat positiv installning...
 
Vet jag såg en video om just det där (nu minns jag inte vart) men de hade gjort någon studie där de testat en person som hade corona och hade hostat på en sån där testbricka, både med och utan munskydd av olika modeller och de hade kollat både brickan och munskyddet.
Där framkom det att även om munskyddet minskar utsläppet så kommer det finnas lite på utsidan av det ändå, och problemet var då alla dom som pillar på munskyddet av olika anledningar, de får viruset på fingrarna och va händer sen, det sprids vidare.

Så ja "vanliga" munskyddet är rätt sunkiga., så jag kommer själv inte använda något om det inte blir krav.

Fast det verkar ju som att smitta via kontaktytor inte ar en jattevanlig smittspridningsvag, och att syftet med maskerna helt enkelt ar att minska antalet "droplets" som svavar omkring i luften for andra manniskor att andas in. Det ar darfor jag inte ar sa orolig kring maskerna som baktieriehardar heller.
Jag laste tidigt under pandemin nagra case-studies pa smittsparning - en i ett kontor och en i en resturang, och dar var det tydligt att de som smittades var de som befann sig i samma luftstrom (i luftkonditioneringen). Pa kontoret t.ex. fanns det nastan ingen smitta pa "andra sidan" av kontoret, trots att all personal delade samma toaletter, hissar och t.o.m. matsal, utan det var just de som satt i samma luftkonditionering som blev smittade.

lite OT, men ville dela :)
 
Jag är inte negativ till munskydd, jag är negativ till att de som använder dem i vardagen använder dem helt fel, för fel är det när folk går omkring i nån hemsydd enkel tygbit som tas av och på, stoppas ner i väskan däremellan och sen av och på igen etc. Då fyller de liksom noll funktion = helt onödvändigt.
 
Fast det verkar ju som att smitta via kontaktytor inte ar en jattevanlig smittspridningsvag, och att syftet med maskerna helt enkelt ar att minska antalet "droplets" som svavar omkring i luften for andra manniskor att andas in. Det ar darfor jag inte ar sa orolig kring maskerna som baktieriehardar heller.
Jag laste tidigt under pandemin nagra case-studies pa smittsparning - en i ett kontor och en i en resturang, och dar var det tydligt att de som smittades var de som befann sig i samma luftstrom (i luftkonditioneringen). Pa kontoret t.ex. fanns det nastan ingen smitta pa "andra sidan" av kontoret, trots att all personal delade samma toaletter, hissar och t.o.m. matsal, utan det var just de som satt i samma luftkonditionering som blev smittade.

lite OT, men ville dela :)
Det beror kanske på vad för smitta man talar om dock? Eller vad de testade i studien alltså.
 
Jag är inte negativ till munskydd, jag är negativ till att de som använder dem i vardagen använder dem helt fel, för fel är det när folk går omkring i nån hemsydd enkel tygbit som tas av och på, stoppas ner i väskan däremellan och sen av och på igen etc. Då fyller de liksom noll funktion = helt onödvändigt.

Fast om smittan inte sprids sa mycket via kontaktytor, utan framst genom droplets i luften, sa kan man nog saga att maskerna fyller nagon funktion salange de minskar antalet droplets (vad heter det pa svenska??) i luften?
 
Fast det verkar ju som att smitta via kontaktytor inte ar en jattevanlig smittspridningsvag, och att syftet med maskerna helt enkelt ar att minska antalet "droplets" som svavar omkring i luften for andra manniskor att andas in. Det ar darfor jag inte ar sa orolig kring maskerna som baktieriehardar heller.
Jag laste tidigt under pandemin nagra case-studies pa smittsparning - en i ett kontor och en i en resturang, och dar var det tydligt att de som smittades var de som befann sig i samma luftstrom (i luftkonditioneringen). Pa kontoret t.ex. fanns det nastan ingen smitta pa "andra sidan" av kontoret, trots att all personal delade samma toaletter, hissar och t.o.m. matsal, utan det var just de som satt i samma luftkonditionering som blev smittade.

lite OT, men ville dela :)

Är kontaktytor inte en jättevanlig smittspridningsväg? Det skulle ju innebära att allt detta med att tvätta händerna och använda handsprit inte är så viktigt?

Alltså jag undrar mer än ifrågasätter.
 
Jag är inte negativ till munskydd, jag är negativ till att de som använder dem i vardagen använder dem helt fel, för fel är det när folk går omkring i nån hemsydd enkel tygbit som tas av och på, stoppas ner i väskan däremellan och sen av och på igen etc. Då fyller de liksom noll funktion = helt onödvändigt.

Fast fyller den ändå inte sin funktion om man tar på den då i folkmassor (matbutiker, kollektivtrafik mm) för att hindra sin egen utandning något? Lite är ju ändå bättre n inget?
 
5d46505498221aaa0551537e35963ac8830099ae.jpg
 
Är kontaktytor inte en jättevanlig smittspridningsväg? Det skulle ju innebära att allt detta med att tvätta händerna och använda handsprit inte är så viktigt?

Alltså jag undrar mer än ifrågasätter.
Det är vad jag hört också, att man ska tvätta händerna ofta för man inte vet vem som tagit på vad och vad de bärt på osv.
 
Det är vad jag hört också, att man ska tvätta händerna ofta för man inte vet vem som tagit på vad och vad de bärt på osv.

Det är nog vad alla hört, vilket skulle göra att det var ganska revolutionerande om det nu kommits fram till att smitta via kontaktytor, vilket "hanteras" med handtvätt och handsprit, inte var en viktig faktor.
 
Här i Österrike har vi haft lite olika krav på mask. För ngr veckor sen återinfördes krav på mask i livsmedelsaffärer igen och vilken skillnad det blev. Nu håller folk avstånd igen, som att masken är en påminelse.

Vi har tygmasker som kokas varje kväll om dom används.

Skulle inte vilja ha det som modegrej men har inga större problem med att ha den på mig. Ibörjan var det jobbigt men man vänjer sig och tillslut blir det en rutin.
 
Det ar intressant att de som lever dar det inte ar masktvang i denna trad generellt verkar vara valdigt negativa till masker, medans vi som bor i lander med masktvang generellt har en ganska avslappnat positiv installning...
Det handlar förmodligen om att anpassa sig och att gilla läget, det blir inte bättre att bära mask om man dessutom har en negativ inställning.

I Sverige behöver vi än så länge inte förhålla oss till masker utifrån läget att vi måste använda dem. Sen vet jag inte om folk är så allmänt positiva överallt, det känns som om folk är mäkta avundsjuka på svenskarna mest.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 831
Senast: Mia_R
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 927
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 107
Senast: Ajda
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 017
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp