Bukefalos 28 år!

Handhygien är ju alltid viktigt. Det är ju ingen fara om man får två virusar på händerna, som sitter där tills man tvättar/spritar sig (vilket alltså ska ske ofta). Problemet är ju om man inte tvättar händerna och sedan petar runt med händerna i ögon/näsa/mun? Det har nog inte så mycket med munskyddens vara eller inte vara heller. En smittad person kan ju likaväl nysa sig i handen och sedan tafsa runt på alla äpplena, likväl som en smittad med mask kan pillra på sin mask och sedan på alla äpplen...
 
Är kontaktytor inte en jättevanlig smittspridningsväg? Det skulle ju innebära att allt detta med att tvätta händerna och använda handsprit inte är så viktigt?

Alltså jag undrar mer än ifrågasätter.

Nej, det ar en jattebra poang - har inte riktigt ett bra svar pa den, mer an att jag tanker att tvatta handerna ar en valdigt enkel atgard, som "kostar" valdigt lite, och att doda virusmangder, oavsett var de finns, kan ju inte vara nagot daligt.

haha, far lasa vidare/stalla fragan till nagon smartare!
 
Maskerna som används här är inte heller tänkta att skydda bäraren från corona utan att minska mängden runtvirvlande aerosoler med virus från utandningsluft, i (framförallt) slutna utrymmen med mer människor. Just eftersom det är STÖRRE risk att smittas på det sättet jämfört med att röra något som en smittad tidigare rört. Just eftersom det senare är enkelt att förhindra med god handhygien...
 
Det handlar förmodligen om att anpassa sig och att gilla läget, det blir inte bättre att bära mask om man dessutom har en negativ inställning.

I Sverige behöver vi än så länge inte förhålla oss till masker utifrån läget att vi måste använda dem. Sen vet jag inte om folk är så allmänt positiva överallt, det känns som om folk är mäkta avundsjuka på svenskarna mest.

Ja, det ar nog en del med att gilla laget, och att ingen riktigt har svaret pa vad som ar ratt (dd.v.s bara mask eller ej) och sa da foljer man bara guidelinjerna dar de galler. Jag bar inte mask innan det blev lagstadgat t.ex. och kommer jag t.ex. nagonsin tillbaka till Sverige (har inte varit hemma sen forra September!), sa kommer jag ju inte ga runt med mask - men det ar ocksa delvis for att sa som jag forstar situationen sa kommer uppsidan kring maskbarande fran att alla bar den, d.v.s man skyddar andra, inte sig sjalv, sa om bara jag bar mask blir det ju inte mycket av effekt.
 
Det jag inte förstår är hur så många tar för givet att så fort som man tar på sig en mask, så struntar man med distansering och god handhygien?
Inga länder använder masken "istället för". Det är ett komplement, samt att man inser att det är inte möjligt fullt ut att ha distans på vissa platser, ex.vis kolektivtrafiken. Det är man inte duktig på i sverige heller, det är tätt i alla bussar, och det går inte att handla på affären utan att någon kommer närmare än två meter.

Som sagt, ett komplement till att man gör så gott det är möjligt på alla andra områden.
 
Ja, det ar nog en del med att gilla laget, och att ingen riktigt har svaret pa vad som ar ratt (dd.v.s bara mask eller ej) och sa da foljer man bara guidelinjerna dar de galler. Jag bar inte mask innan det blev lagstadgat t.ex. och kommer jag t.ex. nagonsin tillbaka till Sverige (har inte varit hemma sen forra September!), sa kommer jag ju inte ga runt med mask - men det ar ocksa delvis for att sa som jag forstar situationen sa kommer uppsidan kring maskbarande fran att alla bar den, d.v.s man skyddar andra, inte sig sjalv, sa om bara jag bar mask blir det ju inte mycket av effekt.
Fast kommer du till Sverige så blir du långt ifrån ensam om att bära mask, det är inget ovanligt häromkring och om det fungerar så borde varenda maskanvändare bidra (om de nu råkar vara smittade men det gäller ju alltid) så tror man att maskerna bidrar i åtminstone liten utsträckning kan det vara värt det.

Hade alla haft korrekt använda masker av god kvalitet och bytt dem ofta så kan det ha god effekt, nu fallerar det på kvalitén, hur den används och inte minst att folk inte verkar använda samma mask gång på gång.
 
Om inte alla hade haft mask så hade jag inte haft det heller. Det är ju ingen fördel för mig alls i sådana fall, utan möjligen en liiiten fördel för alla utan mask, om just ”den enda smittade” i byn råkar bära mask vill säga...
Du skyddar andra genom att använda mask. Du skyddar dig själv genom att tvätta händerna
 
Det är nog vad alla hört, vilket skulle göra att det var ganska revolutionerande om det nu kommits fram till att smitta via kontaktytor, vilket "hanteras" med handtvätt och handsprit, inte var en viktig faktor.
Lite så ja, frågan är om det går att bevisa hur folk har blivit smittade om det ens går. 🤔
 
Frågan är om man skall låta bli att hosta eller nysa på ärmen som är rekommendationen eftersom det är samma risk som med munskydd , eller snarare ännu högre risk att man smittar andra när man senare tar på tyget.
 
Frågan är om man skall låta bli att hosta eller nysa på ärmen som är rekommendationen eftersom det är samma risk som med munskydd , eller snarare ännu högre risk att man smittar andra när man senare tar på tyget.
Om det verkligen är frågan så är svaret nej. Armveck pillas väl ändå inte på i lika stor utsträckning som ett munskydd, och alternativen till att hosta och nysa i armvecket – att göra det rakt ut eller i handen – är ju betydligt sämre.

Hur är ett armveck på en tröja eller jacka en större smittorisk än en tygmask som tas på och av flera gånger per dag samt sitter i nära anslutning till slemhinnor?
 
Om det verkligen är frågan så är svaret nej. Armveck pillas väl ändå inte på i lika stor utsträckning som ett munskydd, och alternativen till att hosta och nysa i armvecket – att göra det rakt ut eller i handen – är ju betydligt sämre.

Hur är ett armveck på en tröja eller jacka en större smittorisk än en tygmask som tas på och av flera gånger per dag samt sitter i nära anslutning till slemhinnor?
Det var ingen egentlig fråga utan ett konstaterande att nysa eller hosta på ärmen innebär samma, eller snarare större risk för kontaktsmitta i jämförelse med ansiktsmask.
 
Det var ingen egentlig fråga utan ett konstaterande att nysa eller hosta på ärmen innebär samma, eller snarare större risk för kontaktsmitta i jämförelse med ansiktsmask.
Jo jag förstod det, därför pekade jag ut hur det är en dålig jämförelse och frågade dessutom hur du menar att det är en större risk.
 
Det var ingen egentlig fråga utan ett konstaterande att nysa eller hosta på ärmen innebär samma, eller snarare större risk för kontaktsmitta i jämförelse med ansiktsmask.
Om man pillar på armvecket i samma utsträckning som på munskyddet så ja. Jag vet ingen som gör det.
 
Jo jag förstod det, därför pekade jag ut hur det är en dålig jämförelse och frågade dessutom hur du menar att det är en större risk.
Det är en större risk för kontaktsmitta av två skäl, dels rör man tyget på ärmen mera frekvent samt att viruspartiklarna sitter på utsidan av tyget. Jämförelsen är inte dålig utan visar på att det teoretiska resonemanget om kontaktsmitta från ansiktsmasker är väldigt svagt.
 
Det är en större risk för kontaktsmitta av två skäl, dels rör man tyget på ärmen mera frekvent samt att viruspartiklarna sitter på utsidan av tyget. Jämförelsen är inte dålig utan visar på att det teoretiska resonemanget om kontaktsmitta från ansiktsmasker är väldigt svagt.
Gör man verkligen det? Jag har väldigt svårt att tro på att tyget i armvecket vidrörs särskilt frekvent. Det går alldeles utmärkt att ta på och av jacka och tröja utan att röra armvecket.

Ett munskydd däremot måste ju vidröras och hanteras ett antal gånger per dag (alltså dessa i tyg som återanvänds!), och som påpekats tidigare så är det faktiskt inte helt lätt att hantera dessa på ett korrekt sätt så att eventuella smittsamma partiklar stannar där de ska.

Den största bristen i din jämförelse är dock att alternativet till att hosta och nysa i armvecket är radikalt sämre ur smittosynpunkt.
 
Den största bristen i din jämförelse är dock att alternativet till att hosta och nysa i armvecket är radikalt sämre ur smittosynpunkt.
Var har jag påstått det? Det är inget jag har skrivit utan jag visade på att argumentet om kontaktsmitta vid bärande av ansiktsmask är svagt.
 
Var har jag påstått det? Det är inget jag har skrivit utan jag visade på att argumentet om kontaktsmitta vid bärande av ansiktsmask är svagt.
Du skrev ju att man kanske ska låta bli att hosta och nysa i armvecket då, vilket man naturligtvis inte ska med tanke på alternativen.

Problemet med dessa felhanterade och icke korrekta masker är att de riskerar att smitta bäraren när denne brister i hygienkunskap. Låter du din tygmask ligga i en ficka och sedan fiskar fram den med en otvättad och ospritad hand för att sätta fast den rätt över slemhinnor (och sedan drar av den igen, och upprepar detta flera gånger per dag med fortsatt orena händer) så ja, då finns det risk för smitta. Ett armveck på en jacka eller tröja trycker man väl inte upp i nyllet på samma sätt (givetvis bortsett från när man nyser) och vidrörs som sagt heller inte med samma frekvens.
 
Smittorisken med ett felhanterat munskydd är väl inte mer bevisad än munskyddets skyddande effekt?
Det finns ju dock en anledning till att munskydd som används inom vården hanteras enligt strikta rutiner. Ett felhanterat munskydd är väl förmodligen inte en lika förödande och uppenbar smittorisk för omgivningen som att nysa rakt ut i luften, helt sant :)
 
Det finns ju dock en anledning till att munskydd som används inom vården hanteras enligt strikta rutiner. Ett felhanterat munskydd är väl förmodligen inte en lika förödande och uppenbar smittorisk för omgivningen som att nysa rakt ut i luften, helt sant :)
Man kan ställa frågan så här istället: Skulle vården acceptera ett användande av munskydd som innebär 80 procents skydd mot smitta istället för möjliga 95 procent? Svaret är självklart nej precis på samma sätt som man inom en labmiljö kanske har kravet 99,997 procents skydd och vårdens rutiner aldrig skulle tillåtas.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Mia_R
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 411
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 167
Senast: Ajda
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 541
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sto efter Ganesco
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp