Bukefalos 28 år!

Muntligt avtal, vad gäller?

Armani__

Trådstartare
Var och tittade på en av mina bästa vänner (och hennes sambos) lägenhet igår tillsammans med sambon. En bostadsrätt som vi bestämde oss för att köpa av dem.
Det blev med lite kort varsel då de ville ha besked till idag eftersom de skulle skriva papper på huset de har köpt.
Okej tänkte vi, pratade med våra föräldrar, var nere och pratade med vår bankman - allt under kontroll. Ringde så även vår hyresvärd och sa upp lägenheten vi nu har. Kände att det behövs göras snabbt eftersom vi skulle ta över den andre lägenheten redan den första januari, och för att inte få dubbel hyra ytterligare en månad extra så ville vi säga upp denna innan denna månaden är slut. Allt fortfarande under kontroll.


Allting var okej för dem, vi ringde till dem igår kväll och sa att vi Ska ha den, och det var även de glada över.
I eftermiddags ringde kompisens sambo till min sambo och sa att de fått in ett högre bud och att det lutar åt att lägenheten säljs till dem istället.
Självklart förstår väl vi att man vill sälja till högsta bud, men vad gäller egentligen? Väger inte ett muntligt avtal tyngst?

Vi blev iaf grymt besvikna och upprivna, speciellt min stakars sambo som var så glad över detta :(. Nu gick det och lösa iaf, vi får behålla vår lägenhet tack och lov, men ja, vi är grymt ledsna..
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Vad trist! Förstår att ni är besvikna. Mellan vännner borde muntliga avtal verkligen hållas, men jag förstår också om de vill få ut mer för lägenheten.

Från konsumentverkets hemsida:

"Avtal är bindande

Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat. Men skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra. I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt."
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Förstår att skriftliga avtal är det som gäller vid sådana här frågor, och det var meningen att vi skulle åka in ikväll och skriva under det skriftliga avtalet, hade ett muntligt avtal sedan igår kväll till idag då.

Vi kommer inte gå vidare med detta, ville mest bara veta vad som gäller.
Usch, jag är så uppriven.. Har letat hus och lägenhet länge nu känns det som, man blir alltid så hoppfull och sedan blir man så grymt besviken när det skiter sig, speciellt denna gången eftersom denna bostadsrätt passade oss så himla bra..
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Hyfsat många som tittat och ändå inte fler som har en kommentar :angel:
Vill hemskt gärna höra era åsikter om saken.. Eller behöver jag kanske bara prata av mig.. Eller så vill jag kanske bara veta om jag har rätten på min sida att deppa ner mig eller jag helt enkelt ska gaska upp mig och göra nåt annat.. Vet väl egentligen inte själv vad jag vill, blä för sådana här situationer :cry:
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Tur att ni fick behålla lägenheten ni bor i.
Synd att behöva förlora en kompis.
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

En bekant till mig skulle sälja sitt hus.

När spekulant nr 2 drog sig ur efter att ha sagt Ja men inte skrivit på pappret (precis som spekulant nr 1) sa min bekant att när nästa kommer och tittar och säger ja så sticker jag papper och penna under näsan på dem med en gång så de får skriva under.

Jag tycker verkligen att ni har hamnat i en trist situation.
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Kan inte så mycket om bostadsköp. Men hur mycket mer pengar var det högre budet?
Kanske ni kan bjuda samma och få lägenheten? Eller litelite mer?
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Muntliga avtal vid köp av fastighet eller bostadsrätt är inte bindande utan både köpare och säljare kan ångra sig utan att den andra parten kan begära skadestånd. För att ett köpeavtal (överlåtelseavtal för bostadsrätt) skall vara giltigt skall det förutom att vara skriftligt också uppfylla andra formkrav som att pris skall utsättas osv. För fastigheter finns reglerna i Jordabalken (1970:994) kap. 4 och för bostadsrätter i Bostadsrättslagen (1991:614) kap. 6.

Jag tycker inte du skall vara besviken på din vän, man skall aldrig blanda ihop affärer och vänskap. Dessutom fanns det ju sambor med i spelet också.
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Men halleda... Vi kollade på vår bostadsrätt samma dag som den kom ut på annons, la ett bud direkt efter vi hade tittat på den, 30' under utgångspris. Massor av människor ringde efter att vi hade tittat och betstämt oss och vi skrev inte kontrakt förrän 2 veckor efter det. Inga problem, vi har inte betalt handpenning eller någonting och de hade säkert kunnat få vad de begärde för den.

Så jag tycker nog ändå att det var en smula oschysst.
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Juridiskt har jag ingen aning. Men vi skrev då inget papper på huset förrän vi la handpenningen, vilket var ca en vecka efter att vi hade bestämt oss. Och då hade vi ändå prutat ganska rejält, så de hade säkert kunna pressa ur lite mer pengar om de hade tagit hit fler spekulanter.

Etiskt - vilken jädra taskmört!
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Tur att ni fick behålla lägenheten ni bor i.
Synd att behöva förlora en kompis.

Ja absolut. Är fortfarande väldigt ledsen och egentligen förbannad. Trodde det fanns viktigare saker i livet än pengar. I min värd finns det det, tydligen inte i hennes.
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Kan inte så mycket om bostadsköp. Men hur mycket mer pengar var det högre budet?
Kanske ni kan bjuda samma och få lägenheten? Eller litelite mer?

Det var 40 000 kr högre än budet vi hade lagt. Visst hade vi kunnat lägga ett högre bud, men gjorde inte det av två anledningar.
1. Vi ansåg att i dessa tider var inte lägenheten värd så mycket pengar.
2. Vi kännde att vi inte ville ha mer med dem att göra efter hur de hade betett sig.
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Och lady_vip:
Även om det juridiskt sätt inte är bindande med ett muntligt avtal (som labb skrev) , så håller jag med er (som ni föstår!). Tycker det är fruktansvärt taskigt och vi känner oss illa behandlade faktiskt.
Säga vad man vill om vår hyresvärd, men tack och lov var han snäll och lät oss behålla vår lägenhet.

Anser iaf att jag inte har någon anledning att be "vännen" om ursäkt, hon får vara den som tar kontakt med mig, gör hon inte det så hörs vi aldrig av mer. Ja, jag är långsint, som fan.

Tack för ert stöd!
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Nu vet jag inte alls hur välbeställd din vän är, men att helt frankt ge bort 40 000kr till en vän (dig) utan någon som helst motprestation när det inte handlar om ett akut läge tror jag de allra flesta skulle dra sig ur om de kunde. När de lovade dig och sambon att få köpa hade de kanske inte räknat med att kunna få 40 000 ytterligare utan engagemang. Visst är inte pengar allt, men 40 000 är för ganska många en rätt stor summa att bara ge bort utan vidare. Si så där två svenska genomsnittliga månadslöner efter skatt. Känner du att du utan att blinka hade kunnat ge bort 40 000kr till din (fd?) vän av ingen speciell anledning alls mer än att hon är din vän och hon vill ha mer pengar, även om du egentligen skulle behöva dem själv?

Jag kan förstå att det svider när ett löfte bryts, men man får väl försöka se det från andra hållet också. Att ni inte fixat skriftligt på att få köpa innan ni sade upp lägenheten är ju egentligen något som ni får ta på er, inte din väns fel.

Be om ursäkt tycker jag inte ni ska göra, och jag tycker nog att det är på plats att din vän ger dig en ursäkt och att ni pratar igenom det hela ordentligt. Men att springa omkring och vara "långsint som fan" känns väl kanske inte riktigt befogat.
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Rent moraliskt är ett Löfte ett Löfte.
Dina vänner ville sälja lägenheten snabbt , och frågade om ni var intresserade av att köpa den på de premisser de föreslog. Ni funderade och vidtog de åtaganden som var nödvändiga och det bestämdes gemensamt att ni skulle köpa lägenheten.
Ni hade kommit överens.

Att den ena parten bryter den överenskomelsen för att de gagnar dem ekonomiskt är moraliskt inte alls ok, att ni dessutom är vänner gör det hela än mer värre.
Jag tycker det var riktigt lumpet gjort av din vän, och hade defenitivt strukit den personen som vän.
Om de ville försöka få mer för lägenheten genom att vända sig till andra, då skulle de ha sagt detta till er tidigare, så ni kunde förhålla er till det, både praktiskt och känslomässigt.

Rent jurdiskt är det tyvärr istället så för din del att ett löfte om köp av hus eller bostadsrätt är aldrig bindande. Först när ett skriftligt köpeavtal undertecknats är köpare och säljare bundna. BRL 6:4
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Fy vilken tråkig situation. :(

Tycker det var allra sämst av din kompis att inte ringa till dig utan skicka sambon på sambon. :crazy: Har ni pratat med varandra sen de sa att de skulle sälja lgh till någon annan?
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Nu vet jag inte alls hur välbeställd din vän är, men att helt frankt ge bort 40 000kr till en vän (dig) utan någon som helst motprestation när det inte handlar om ett akut läge tror jag de allra flesta skulle dra sig ur om de kunde. När de lovade dig och sambon att få köpa hade de kanske inte räknat med att kunna få 40 000 ytterligare utan engagemang. Visst är inte pengar allt, men 40 000 är för ganska många en rätt stor summa att bara ge bort utan vidare. Si så där två svenska genomsnittliga månadslöner efter skatt. Känner du att du utan att blinka hade kunnat ge bort 40 000kr till din (fd?) vän av ingen speciell anledning alls mer än att hon är din vän och hon vill ha mer pengar, även om du egentligen skulle behöva dem själv?

Jag kan förstå att det svider när ett löfte bryts, men man får väl försöka se det från andra hållet också. Att ni inte fixat skriftligt på att få köpa innan ni sade upp lägenheten är ju egentligen något som ni får ta på er, inte din väns fel.

Be om ursäkt tycker jag inte ni ska göra, och jag tycker nog att det är på plats att din vän ger dig en ursäkt och att ni pratar igenom det hela ordentligt. Men att springa omkring och vara "långsint som fan" känns väl kanske inte riktigt befogat.

Jag håller med dig till viss del. Självklart är 40 000 kr mycket pengar, även för oss och säkert för dem också. Om jag skulle gjort samma sak? Har ställt mig den frågan flera gånger de senaste dagarna och svaret är nej. Jag hade helt enkelt bitit i det sura äpplet, eftersom jag anser att ett löfte är ett löfte, speciellt mellan kompisar och det värderar jag högre. Har jag uttryckt mig så som de gjorde, att vi faktiskt blev lovade lägenheten, oavsett om de skulle få in högre bud. Kompisen uttryckte sig såhär till sin sambo när vi var där: "vi säljer till dem (oss) för detta pris, oavsett om vi får in något annat bud."
Deras sätt att faktiskt lova oss den och sedan skita i det bara sådär är en rent av ruttet, enligt mig.
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Rent moraliskt är ett Löfte ett Löfte.
Dina vänner ville sälja lägenheten snabbt , och frågade om ni var intresserade av att köpa den på de premisser de föreslog. Ni funderade och vidtog de åtaganden som var nödvändiga och det bestämdes gemensamt att ni skulle köpa lägenheten.
Ni hade kommit överens.

Att den ena parten bryter den överenskomelsen för att de gagnar dem ekonomiskt är moraliskt inte alls ok, att ni dessutom är vänner gör det hela än mer värre.
Jag tycker det var riktigt lumpet gjort av din vän, och hade defenitivt strukit den personen som vän.
Om de ville försöka få mer för lägenheten genom att vända sig till andra, då skulle de ha sagt detta till er tidigare, så ni kunde förhålla er till det, både praktiskt och känslomässigt.

Rent jurdiskt är det tyvärr istället så för din del att ett löfte om köp av hus eller bostadsrätt är aldrig bindande. Först när ett skriftligt köpeavtal undertecknats är köpare och säljare bundna. BRL 6:4

Håller med dig i alla du skriver, jag tycker precis som du.
 
Sv: Muntligt avtal, vad gäller?

Fy vilken tråkig situation. :(

Tycker det var allra sämst av din kompis att inte ringa till dig utan skicka sambon på sambon. :crazy: Har ni pratat med varandra sen de sa att de skulle sälja lgh till någon annan?

Nej inte pratat, har bara fått sms av henne :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 451
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 767
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 633
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 486
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Lätt E
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp