Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och sen kom jag på, jag behöver lite idéer och tips på hur jag kan leka med valpen? Vi drar lite i strumpor, han älskar kattleksaken där jag inte ens kan vara delaktig i leken () och en gummigris som grymtar. Pipleksaker verkar han bli osäker på, hur kan jag få honom att förstå att det inte gör något att bita i det som piper? Jag vill ju att han ska bli van vid massa ljud redan nu med tanke på att collies tenderar vara ljudkänsliga.
Han biter i mig också, det får han göra för det är ju vad valpar gör men jag ylar till om han biter för hårt och då pausar han direkt för att börja om leken. Har läst lite böcker men har ändå idétorka.
Ska bara ge ett tips ang promenader. Collie har lätt att bli kohasiga bak om de får för mycket promenader. Våran fick gå i trädgården till 5½ månad innan vi började gå promenader varje dag 20-30 min. Innan dess gick ca 2-3 ggr i veckan i ca 20 min. Så ta det försiktigt är mitt tips. Har stött på flera collie som är kohasiga pga att de ha fått gå alldeles för mycket, ingen trevligt syn![]()
Och vilka belägg har du för att hundar (Ja, för Collie är en hund precis som alla andra raser) blir kohasiga av att gå för mycket när dom växer? Det måste seriöst vara allvarligt fel på dom hundarna ni haft eller sett som blivit det då. Eller så är det bekvämt att skylla en exteriör avvikelse på motionen, helt enkelt.
För mycket motion kan skada, absolut. Men det brukar inte förändra benställningar direkt.
Valpar som tar sådan enorm skada av att motioneras litegrann, ska absolut inte få finnas i avel och förstöra en ras. Och detta anser jag om ALLA raser. Mina GD's har alltid fått gå i trappor, promenerat och tränats fysiskt - trots att dom enligt myterna ska utveckla både HD, ED och alla möjliga sorters andra fel i sin kropp.
Fast, nu kanske jag har en ypperlig anledning att skylla den yngsta tikens lite veka mellanhänder på?För det är säkert inte något som finns i generna bakom henne, det var nog att hon fick följa med på promenader och har fått leka så mycket med dom vuxna hundarna. Detta var ju skitbra!
Oj, grattis, det gick snabbt! Trodde du skulle träna skydd??