Muppen fick valp!

Sv: Muppen fick valp!

Har ju sgat det innan men säger det igen. Han är hur söt som helst och ett stort grattis!

Och sen kom jag på, jag behöver lite idéer och tips på hur jag kan leka med valpen? Vi drar lite i strumpor, han älskar kattleksaken där jag inte ens kan vara delaktig i leken (:D) och en gummigris som grymtar. Pipleksaker verkar han bli osäker på, hur kan jag få honom att förstå att det inte gör något att bita i det som piper? Jag vill ju att han ska bli van vid massa ljud redan nu med tanke på att collies tenderar vara ljudkänsliga.
Han biter i mig också, det får han göra för det är ju vad valpar gör men jag ylar till om han biter för hårt och då pausar han direkt för att börja om leken. Har läst lite böcker men har ändå idétorka.

Tänk på att allt han får göra nu kommer han göra som vuxen, jag skulle inte låta honom bita dej eller någon annan och inte heller leka med strumpor.
Det är inte kul när en fullvuxen hund kommer och biter någon. Jag tror inte heller att du kommer tycka att det är roligt att han stjäl strumpor när han blir äldre för att han ser dem som sina leksaker.

Pipleksaker är ganska dumt egentligen, varför utsätta ett djur för något som piper så högt? Jag skär bort pipgrejen om jag köper sådana leksaker för jag vill inte att min hund ska behöva lyssna på ett sådant pipande. Pipet är ofta över 70 db, jag vet det eftersom jag hör det och jag hör inget under 70 db. Det är i mitt tycke alldeles för högt för att det ska vara bra att ha det pipandet i närheten av öronen för en liten valp.

Att han inte vill bita i något som piper är helt naturligt eftersom pipljud är signalen på att han har gått på för hårt om det hade varit sin mamma eller sitt syskon han hade bitit.

Köp hundleksaker åt honom, en kamptrasa, tuggben osv. Vanliga ljud vänjer han ju sig vid när han efter att ha blivit trygg hos er börjar utforska stora världen ihop med er. Så länge han är så liten så ska han bara vänja sig vid er. Jag tycker inte att du behöver ha bråttom med att vänja honom vid hästarna utan kan vänta några veckor tills han känner sig helt trygg med er.

Lekar som är bra att leka är kontakt lekar, när han tar ögonkontakt med dej så leker ni med kamptrasan om och om igen. Det har du igen sedan när du ska lära honom inkallning. Han ska ju lära sig vad han heter också, säg hans namn och beröm när han reagerar när han har förstått det här med att ta ögonkontakt. Allt som stärker bandet mellan er är positivt för er framtida utveckling ihop. Men ta en sak i taget så att han hinner lära sig och förstå i lugn och ro.

Han har bollar med snöre i (kampleksak) knuten strumpa, knutna rep och kattleksaken han gillar. Pipleksaker verkar inte hans grej, logiskt nu när du sa varför. Han äääälskar sin grisleksak som nöffar :D Sover med den, en gång var han så trött att han somnade med huvudet på grisen, det sista som lät var "nöff" :p

Han har sovit hela natten inatt, peppar peppar!!

Kontaktlekar hade jag tänkt börja snart, han behövde bli hemtam först. Idag är den tredje dagen så nu snart ska vi börja med kontaktövningar, vi köpte hem godis (frolic oxkött, foder) i torsdags.

Tack för dina tips. :)

Gud så söt! Jag brukar inte tycka om collies överlag, varken som stora eller små, men det va då en riktig goding ni fått hem! :love:

Jag har också just fått hem en liten valpis, han blir 9 veckor imorron. Jag räknar också nätter där han sovit hela natten. Hittills har vi bara behövt ut med honom en gång två nätter irad, 3e och 4e natten. Annars sover han hela nätterna och det är såå skönt!

Jag är ute med honom mest hela tiden tycker jag, och det är väldigt sällan det händer en olycka inomhus. Det enda han gör är att kissa och äta tycker jag :D

Ja, jag har aldrig riktigt haft ett öga för collies men vår kompis har ju en jättetrevlig collie och hon skulle ha hem valpar och tjatade på oss... Tja, vi kan ju se bilder, skulle haft honom på foder först men allt var pga kommunikationsmiss mellan henne o hennes sambo (kommunikation mellan en kvinna och man... :eek:) men vi var mest förtjust i honom, de andra såg lite alldagliga ut, inte speciella direkt, fastnade för honom eller en annan sobelfärgad med bläs och vit nos men bestämde oss för en trefärgad ändå, han såg ut o bli jättefin som vuxen och jag ville inte ha för mkt Lassie :p Vi pratade om läget och sa att vi kunde ha honom på prov för att se om allt funkar, ansvarsfördelning + situationen vi har just nu och därefter kan vi bestämma oss för att köpa honom. Som det ser ut så finns det inte en tanke på att inte köpa honom :love:

Vi kallar honom för grävling för han är knubbig :D Hans två bröder som vår kompis har är betydligt smalare, men han äter inte så mycket men han är bara större. Skulle inte förvåna mig om han blev stor som vuxen, ska bli så roligt att se hur han ser ut som vuxen.

Får sätta in nya bilder jag tagit på honom, massa roliga bilder :D

Bilder är alltid roligt! Ska se om jag kan bjuda på en på min lilla lurvboll.

Min är lika stor som de andra valparna som är en månad äldre än honom som uppfödaren hade hemma när vi hämtade vår lille knodd. Så vi har en rejäl valp vi också :D

Vi hade också lite problem med om det verkligen passade med en till "på en gång" - har vi råd? har vi ork? osv osv.. Men när vi träffade den lilla så var det inget snack om saken. Vår andra mittel kommer från samma uppfödare och de undrade om vi ville ha honom (han var den enda valpen i kullen) eftersom de tycker att vi har gjort ett så bra jobb med den andra hunden därifrån, men eftersom vi inte har den summa att lägga ut på en gång så erbjöd dom sig att skriva ett foderavtal istället. Och det funkar lika bra för min del - jag får göra precis vad jag vill med hunden iallafall :)

De första utställningarna är redan planerade och förhoppningsvis får vi en framtid inom lydnaden med den lille skrutten :laugh:

Vad har du för planer med din lilla då?

Vi har honom på avbetalning så på det sättet löste vi ekonomin, jag är ju arbetslös nu. Tid har jag för en valp.

Började smått på ögonkontakt nu. Inkallning övar vi redan på när vi är ute o går, han sätter sig i protest men kommer till slut och då får han massa beröm. :D

Eftersom vår kompis tränar o tävlar i agility tror jag att vi blir indragna där men utöver det får vi se vad han tycker är roligt. Lydnaden har jag tänkt på, mkt viktigt tycker jag men utöver lydnaden vet jag inte.

Vet inte om vi kommer tävla så mkt, jag har storsatsning på min egna häst men vi tävlar varannan helg så vi ska nog kunna klämma in hundtävlingar också :D

Inatt var den andra natten han sov hela natten. Längsta natten dessutom, från ca halv elva till kl sju. :banana:
Åt upp sin frukost också. Leker lite nu, ska ut o gå med honom nu innan han kissar :D

Wow han är intelligent!!! Bara 8 v och sitter redan per automatik innan vi ger honom maten.

Sen så tränade vi lite på ögonkontakt. "Knasen" och han tittade på mig så gav jag honom godisbit. Sen började han söka kontakt själv och fick beröm för det :banana:
Testade ligg fast utan kommando, han tittade på mig, inget godis, provade sitta och titta på mig igen, inget godis, gled ner på golvet och fick direkt godis :D Jag hade handen knuten med godis på golvet så han fick lägga sig. Direkt när han lagt sig så öppnade jag handen o han tog godiset.

Vi får öva en liten stund då och då under dagarna så det sitter i snart.

Husse vaknade och gick upp nu, nu får jag ledigt... *trött* :p Det är roligt att ha valp men liiite jobbigt. Tur att valptiden går fort!

Nämen gud så söt :love:

Har oxå en collie valp här hemma, som blivit 6 månader redan:o Tiden går så otroligt fort!

Ang leksaker så fick han gamla strumpor som blivit parlösa ^^ Dem hade vi dragkamp med, nu har vi knutit ihop 4-5 st strumpor så det blev lite längd på det. Tennisbollar som han fick/får appotera, tomma toarullar älskade han att leka med. Gosedjur m.fl. Lekte även med våra händer.
En del säger att man inte ska ge valpar strumpor eller leka med ens händer får då gör det även det när dem blivit vuxna.
Har inga problem med det på min. Leker inte med våra strumpor mer än att han kan få för sig att gå runt och bära på dem om han hittar en på golvet. Men mer gör han inte.
Leka med händerna har han slutat med automatiskt just för att vi började sluta göra det med honom.

Lycka till med honom!:laugh: Och även om han inte bli som du förväntat dig så kommer du ändå få massor av glädje med honom och framför allt en vän!

Roligt att läsa det du skriver.

Jag har läst böcker om klickerträning och i en av böckerna togs valparnas lekar upp och de bet på lek och det ska man tillåta.

Jag går efter sunt förnuft, han får bita och leka lite men inte hårt. Tanken är successivt vänja honom av från att bitas. Nu är han som bebis som sagt. Han får bita lite och gör det ont så ylar jag. Iom att han blir större tänkte jag säga ifrån tidigare och så då lär han sig att människor är ömtåligare och till slut tror jag att han slutar bita. Jag leker inte aktivt med händerna så han söker inte sig till just händerna för att leka o bitas, passiv lek alltså.

Vi har också hans leksaker i en korg, så han lär sig att alla saker i korgen får han leka med, inte andra. Han kommer ju med tiden lära sig vilka saker :laugh:

Vi har inte problem med skobitande heller, de första dagarna kunde han bita, vi har satt galler för skohyllan då han sover i hallen men inatt glömde vi lägga några par bakom galler och de är orörda så då småningom kan vi ta bort gallret för skohyllan.

Det svåra med första hund är att man stöter på MÅNGA som säger olika saker hur man ska uppfostra, jag och sambon kör på sunt förnuft och samma regler från båda sidorna så det blir på lika villkor för valpen oavsett. Vet att det kan bli jobbigt om valpen får det ena men inte det andra för den ena och annorlunda för den andre, blir förvirrande och valpen blir bara jobbig till slut.

Precis, som vi oxå säger. En hund har bara sin mun att leka med och jag ser inget dåligt med att få leka med händerna så länge den inte biter för hårt så att det gör ont. Men collie är inte hårdhänta av sig, väldigt försiktiga och behöver absolut inte ha en bestämd hand. De är lätt uppfostrade och är man för hård mot dem så är det lätt att man får en låg hund. Så när våran lilla bebis var lika liten som eran och när han lekte med händerna så var det mer som han höll i handen, men valptänderna gjorde ju att det blev lite vasst och ont. Men eftersom det inte va hans mening att det skulle göra ont så sa vi aldrig något utan tog fram en leksak och började leka med istället.

Vi har heller aldrig haft problem med skobitande eller annat tuggande. Han har alltid fått fri tillgång till ben och det har hjälpt massor.

Det problemet har de flesta. Att människor kommer fram och säger att man ska uppfostra sin hund si och så. Man känner sin hund bäst och vet då bäst vad man ska göra.
Ska bara ge ett tips ang promenader. Collie har lätt att bli kohasiga bak om de får för mycket promenader. Våran fick gå i trädgården till 5½ månad innan vi började gå promenader varje dag 20-30 min. Innan dess gick ca 2-3 ggr i veckan i ca 20 min. Så ta det försiktigt är mitt tips. Har stött på flera collie som är kohasiga pga att de ha fått gå alldeles för mycket, ingen trevligt syn :(

Våran Knasen är snarare hjulbent bak :p Vi går små promenader, 2-3 ggr om dagen "längre" (ca 10 min kanske) annars bara på gårdsplanen där vi leker och så.
På kvällen går vi 15-20 minuter bara för han ska bli trött, det gjorde vi de två senaste kvällarna och han har då sovit hela natten.

Jag vet inte riktigt när vi kan börja öka på promenadtiderna men det tänkte jag vi gör så småningom när han orkar. Han får leka med andra hundar nästan varje dag, eller jag/vi försöker se till att han får träffa andra hundar i alla storlekar utom de små eftersom vi inte känner nån med liten hund. så han får leka och springa. De ska ju växa sig starka med tiden.

Och vilka belägg har du för att hundar (Ja, för Collie är en hund precis som alla andra raser) blir kohasiga av att gå för mycket när dom växer? Det måste seriöst vara allvarligt fel på dom hundarna ni haft eller sett som blivit det då. Eller så är det bekvämt att skylla en exteriör avvikelse på motionen, helt enkelt.

För mycket motion kan skada, absolut. Men det brukar inte förändra benställningar direkt.

Valpar som tar sådan enorm skada av att motioneras litegrann, ska absolut inte få finnas i avel och förstöra en ras. Och detta anser jag om ALLA raser. Mina GD's har alltid fått gå i trappor, promenerat och tränats fysiskt - trots att dom enligt myterna ska utveckla både HD, ED och alla möjliga sorters andra fel i sin kropp.

Fast, nu kanske jag har en ypperlig anledning att skylla den yngsta tikens lite veka mellanhänder på? :idea: För det är säkert inte något som finns i generna bakom henne, det var nog att hon fick följa med på promenader och har fått leka så mycket med dom vuxna hundarna. Detta var ju skitbra!

Förlåt förresten muppia, det blev väldigt OT - men jag kunde verkligen inte låta det vara bara.

Ska bara ge ett tips ang promenader. Collie har lätt att bli kohasiga bak om de får för mycket promenader. Våran fick gå i trädgården till 5½ månad innan vi började gå promenader varje dag 20-30 min. Innan dess gick ca 2-3 ggr i veckan i ca 20 min. Så ta det försiktigt är mitt tips. Har stött på flera collie som är kohasiga pga att de ha fått gå alldeles för mycket, ingen trevligt syn :(

Vad har collien för konstig kropp som gör att dom blir "missbildade" (hittade inget annat ord) av promenader när andra hundar inte blir det?
Har aldrig stött på det här på någon hundras, tror snarare det beror på kass avel som gör att de blir kohasiga, inte promenader!

Collien ser ju ut som vilken annan hund som helst i kroppen och borde inte ha några sånna problem pga promenader? Isånnafall borde alla jakthundarna ha haserna i kors eftersom man ofta släpper de i skogen från ca 3-4mån ålder.

Va kul! Hoppas att allt går bra med den lille i framtiden också :)

Här kommer en liten bild på min skrutt
P2070022.jpg

:bump:

Och vilka belägg har du för att hundar (Ja, för Collie är en hund precis som alla andra raser) blir kohasiga av att gå för mycket när dom växer? Det måste seriöst vara allvarligt fel på dom hundarna ni haft eller sett som blivit det då. Eller så är det bekvämt att skylla en exteriör avvikelse på motionen, helt enkelt.

För mycket motion kan skada, absolut. Men det brukar inte förändra benställningar direkt.

Valpar som tar sådan enorm skada av att motioneras litegrann, ska absolut inte få finnas i avel och förstöra en ras. Och detta anser jag om ALLA raser. Mina GD's har alltid fått gå i trappor, promenerat och tränats fysiskt - trots att dom enligt myterna ska utveckla både HD, ED och alla möjliga sorters andra fel i sin kropp.

Fast, nu kanske jag har en ypperlig anledning att skylla den yngsta tikens lite veka mellanhänder på? :idea: För det är säkert inte något som finns i generna bakom henne, det var nog att hon fick följa med på promenader och har fått leka så mycket med dom vuxna hundarna. Detta var ju skitbra!

Du behöver inte verka så otrevlig. Förstår att det låter knasigt men jag kan förklara då jag var lite otydlig i mitt första inlägg.
Det har inte mer benställningarna att göra utan musklaturen(stavas?) Det är inte bara collie som fått sånna problem. Hos den Hundfysioterapeut vi varit hos(läs om det längre ner) har behandlat olika raser för just kohasighet pga felaktig användning av musklerna (överansträngning), tex schäfer, labrador, golden retriver mfl. Något som denne berättade för oss när vi var där.
Det kan hända om man gå med valpen FÖR mycket i koppel på långa promenader. Då bli det ju samma gångart hela tiden, alltså trav. Vi säger 30 min dagligen eller mer. Det är mycket för en valp på 2-3 månader.
Att det motioneras lite grann är absolut ingen fara för det har min vovve fått göra. Som jag sa så 2-3 ggr i veckan gick vi längre promenader på ca 20-30 minuter då var han ibland kopplad och lös under promenaden. Annars höll vi till på baksidan där vi sprang runt och lekte och gick lite, klättrade i backen, varje dag så han fick bygga upp sina muskler eftersom en valp inte föds med färdigutvecklade muskler. Vi bor i en lägenhet med öppen baksida, alltså ingen inhängad. Svårt att förklara men det är stor plats att vistas på för en liten valp. Det har fungerat utmärkt för honom.
Fel av mig att säga att collie har lätt för det, jag menade självklart valpar.

Ett ex på en valp som gick på promenader för mycket i koppel. Dåvarande "ägaren" berättade att hon varit ute dagligen på promenader med valpen i minst 1 timma. När vi träffade valpen vid 6 månader va det fruktansvärt sorgligt att se. Tog hem honom och fixade till honom oss en Hundfysioterapeut. Behandlade honom flera gånger och hon som behandlade honom berättade att han blivit överansträngd i sina muskler därav kohasigheten. Han blev helt återställd efter sina behandligar, är idag snart 6 år gammal aldrig haft problem med sina ben. Hans kullsyskon har inte haft problem och vi har heller aldrig varit med om sånna problem själva
Hunden i fråga ser ut såhär idag. Hur han såg ut som valp har jag ingen bild på i datorn men i fotoalbum hemma hos morsan, för 6 år sen hade man ingen digital eller systemkamera utan den gamla kameran.
http://images5.bilddagboken.se/63/_u2/_u3/_u6/_u0/_u5/_u5/u2360559/80020_1251189546.jpg

Så en liten sammanfattning, valpar som får gå långa promenader i koppel kan överanstränga sina muskel i bakbenen, därav kohasigheten. Det beror just för att det få gå i samma gångart hela tiden, trav.
Att gå promenader med sin valp lös eller släppa den i skogen så den få springa där tex är absolut ingen fara.
Ber om ursäkt för att jag va otydlig och skrev ett fel och vi missuppfattade varandra. Men hoppas du förstår mig nu;):laugh:

Senast ändrad:

Oj, grattis, det gick snabbt! Trodde du skulle träna skydd??

Tack, det hela var egentligen helt totalt oplanerat men vi är mycket nöjda.

Ang skydd så är jag mest nyfiken och vill gärna prova på, har inga större ambitioner. Collies räknas som brukshund och får tävla i skydds så då kan man ju se om just vår valp passar. Gör han inte det så gör det inget utan vi får köpa oss en till hund senare :laugh:

Valpens pappa är tysk och där har släktingarna tränats i skydds och jag har sett någon som haft resultat (ej släkting till valpen men en collie som tävlat IPO).

Bebben - Ingen fara, bra att du ifrågasatte det hela så man fick mer info. Jag är dock inte orolig att överanstränga vår valp, vi ser ju om han blir trött så då får det räcka. Om det är sant så är jag inte ett dugg orolig eftersom vi har vår lille valp lös, tränar att gå i koppel typ 1-2 ggr om dagen då han tycker det är obehagligt att sitta fast men han behöver lära sig gå i koppel ändå, det kan ju uppkomma situationer då man behöver ha hunden kopplad, t.ex i stan där det råder koppellag. Jag ska ju ta in honom till stan för att vänja sig vid miljön nu medans han är liten.

aneeette - vilken söööööt :love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 175
Senast: Nominous
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag... 2
Svar
32
· Visningar
8 222
Övr. Katt Igår em när jag kom hem från jobbet kom bara ena kissen hem. Jag ropade på den andra, men hon dök aldrig upp. Blev lite konfunderad, men...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: cirkus
·
Övr. Hund För oss har det alltid varit självklart att hundarna ska sova i sovrummet (och den lilla cockern sover t o m i sängen, medan springern...
Svar
18
· Visningar
9 346
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Hönstråden II