Bukefalos 28 år!

Muskelövningar för den lede

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag måste börja bygga muskler på mitt vbl.
Vi har en ridplan och kanonmycket ridvägar i krokarna. Tömkörning tänkte jag börja med..
Men min fråga är denna, det går inte att ha bett på hästen över huvudtaget utan rids i nuläget bara på hackamore. Jag vill försöka få hästen att med tiden söka sig nedåt osv osv, jobba med ryggen och ni vet.
Har ni några tips och trix för den som själv aldrig ens haft en häst på hackamore tidigare? dvs med inspänningar och liknande när man longerar.

Även longeringen, han tycker det är så fruktansvärt tråkigt. Han blåvägrar gå från skritt till trav, när jag smackar på går öronen bakåt och han vänder in rumpan med den där blicken "fortsätter du så sätter jag en mellan ögonen på dig" :)
Jag försöker belöna och berömma så mycket det går, har ni något tips för hur jag ska motivera honom i longering också?

Samt övriga övningar på en häst som tycker arbete är urtrist överlag och inte kan ha bett :bump:
Vore så sjukt tacksam!
 
Sv: Muskelövningar för den lede

Men om hästen beter sig som du skriver i longeringen ger det ju ingenting?
Fungerar tömkörningen bättre så gör det istället, det sliter mindre på hästens ben också (om du inte bara tömkör på volt alltså). Jag tömkör ibland på sidepull som omväxling till bett. Du kan också prova kapson, det vet jag några som gör men har aldrig provat själv.
Jag hade inte satt någon inspänning i hackamore, tycker att det är alldeles för skarpt pga dess utformning och verkan. Har dock en kompis som tömkör på ponnyhack, utan gjord då.
 
Sv: Muskelövningar för den lede

Promenader i terräng där hästen måste se sig för och lyfta på benen är bra ryggträning, då sänker de huvudet och ser sig för när de går. Jag menar alltså stigar och sånt, inte stenrösen ;).

Jag har longerat med inspänning fastsatt i nosgrimman förut, tycker ofta den blir för hård i bettet. Och som mild variant har jag använt vanliga elastiska bensnören till täcken. Mesiga, men ger en viss hänvinsning om vart jag vill med formen och räcker för min häst iallafall.

Att longera i galopp utan inspänning kan också vara bra tycker jag om hästen inte har för bråttom utan kan bära sig skapligt, men det är kanske för tidigt för din häst ännu.

Och en grundläggande del för att bygga muskler - ha en bra foderstat så att hästen har något att bygga av!
 
Sv: Muskelövningar för den lede

Nej, men jag har inte tömkört honom och faktum är att jag inte är säker på att han kommer att tycka det är desto roligare eller mer intressant än vad longeringen är, jag vill ju ändå ha en variabel häst man kan göra mycket olika med.

Nej, just det där med inspänningen var jag ju själv tveksam till, därav frågorna. Aldrig gjort någonting med en hack-häst förut så man blir ju som osäker rent allmänt på vad som behövs. Bett är ju helt uteslutet i nuläget.
Skulle väl vara då om jag provade kapsongrejen..
 
Sv: Muskelövningar för den lede

Foderstaten är under konstruktion just för ögonblicket.
Jo, de inspänningstyglar som suttit på min longergjord tycker jag är alldeles för kraftiga, jag vill inte ens sätta dem någonstans kring hästens huvud eftersom de på det allra lösaste ändå skulle tvingat nosen mot bogen, så dom har jag tagit bort helt :S
Men täckessnören kan jag ju faktiskt ge en chans och se hur det funkar.

Ska helt enkelt undersöka detta.. tack för tipsen! Alltid en start att gå på för att prova sig fram.
Nä galopp är just nu inte aktuellt, han orkar bara bära sig drygt ett halvt ridplansvarv sedan är det stopp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 098
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har precis köpt en 2,5 åring som jag när han kom ställde mig frågan om jag inte tog mig ett helt hav över huvudet. Han är snäll...
Svar
5
· Visningar
1 422
Senast: aramis
·
Ridning Min lilla surmärr har lagt till sig med den extremt irriterande ovanan att bli extremt het på hemvägen när vi rider ut, vilket varken är...
2
Svar
23
· Visningar
4 939
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp