Bukefalos 28 år!

Muskler med tömkörning?

RebelQueen

Trådstartare
Funderar på att använda mig mer utav tömkörning ett tag framöver för att bygga muskler, framförallt ryggmusklerna och att få hästen att gå i rätt form.

Tänkte höra om tips om hur ni brukar göra och vad man ska tänka på. Hur ska jag lägga upp det hela med ridning och tömkörningen? Finns det inspänningar som man ska akta sig för och vilka är bra?

Brukar själv köra såhär; Ytter, ring, bett, ring, hand. ytter, ring bett hand.
Är det bra? Tycker det ser och känns bra i alla fall. Men man kan ju aldrig vara säker.

Tacksam för tips och råd!
 
Sv: Muskler med tömkörning?

Min 28-åriga dam, som lätt blir en "ål" och leker "indianer och vita" med sin matte vid tömkörning, funkar bäst med.

Fästa i låg sidoring, genom bett, genom övre ring och till hand på bägge sidor.
 
Sv: Muskler med tömkörning?

Lite både och... kan gå bakom ja, som uppvärmning. Men sedan brukar jag gå lite snett bakom med hyfsat långa tömmar, så jag behöver gå så lite som möjligt, alternatvit står i mitten och "tömlongerar". Jag har en ryggmärgsskada och dubbla höftledsproteser, så "jogga bredvid/bakom" går "fetbort"
 
Sv: Muskler med tömkörning?

Sjäv är jag ingen fena på tömkörning men jag kompletterar ridningen emellan åt med att "jobba hästen vid hand", man går alltså bredvid hästen och använder vanligt träns, kapson eller grimma och man kan göra samma övningar som när man rider, det är bara din kreativitet som sätter gränserna :laugh:

Jag brukar föredra att använda repgrimma och även ta med mig pållen på en ordentlig klättertur i skogen
 
Sv: Muskler med tömkörning?

Sjäv är jag ingen fena på tömkörning men jag kompletterar ridningen emellan åt med att "jobba hästen vid hand", man går alltså bredvid hästen och använder vanligt träns, kapson eller grimma och man kan göra samma övningar som när man rider, det är bara din kreativitet som sätter gränserna :laugh:

Jag brukar föredra att använda repgrimma och även ta med mig pållen på en ordentlig klättertur i skogen

Jaha? Alrig provat mig på det. Kanske ska testa? Skogen tar jag nog til våren när det torkar upp mer haha vill inte bli blöt om fötterna;)
 
Sv: Muskler med tömkörning?

Gör det :) Jag tycker att det är roligt och det finns inte samma uppsjö av vad som är rätt och fel, man får helt enkelt prova sig fram lite och köra på det som fungerar :)

Går man till skogen (med gummistövlar!) kan man ju verkligen gå rakt ut i skogen där det inte går att rida och hästen får lära sig att lyfta på fötterna ordentligt.
 
Sv: Muskler med tömkörning?

Gör det :) Jag tycker att det är roligt och det finns inte samma uppsjö av vad som är rätt och fel, man får helt enkelt prova sig fram lite och köra på det som fungerar :)

Går man till skogen (med gummistövlar!) kan man ju verkligen gå rakt ut i skogen där det inte går att rida och hästen får lära sig att lyfta på fötterna ordentligt.

Ja men precis. Det är lite kul också när man hittar på nya grejer (Eller ja, dom kanske inte är nya.. Man har bara inte tänkt på dem) och att det funkar för både häst och människa. Dock måste jag säga at jag älskar att tömköra på volt. Kan inte så mycket om det men det är kul att se hästen arbeta med kroppen utan någon på :)

Var ute och gjorde det i sommras med ett gäng från stallet och våran instruktör. Var mycket givande faktiskt. Hästapållen tyckte det var spännande också. Matte var dock lite fin i kanten och pep o skrek för spindlar, sindelnät och annat äckligt haha. Får skaffa en overall med huva samt skidbrillor. Då går det nog bra ;)
 
Sv: Muskler med tömkörning?

Har en inkörd häst men små möjligheter till att köra henne, så körselen på och matte bakom, brukar bli jättekul, öronen fram och hon lyssnar på minsta vink. Vi är dock inga proffs men säger som andra här att det är kul att se hästen jobba utan någon på ryggen. Ser det som en klar positiv variation till ridning och åtminstonde jag och min häst får ut så mycket mer med detta än longering.

Jag upplever att Snekkja tycker att det är så kul att hon jobbar på av bara sjutton, passar min dam som omväxling och peppning, hon börjar vara till åren. Bygger också upp vår kontakt, lätt att få till ett jättebra samarbete, måste också tillägga att vi båda tycker att det är kul. Brukar tömköra lite på banan först sen ger vi oss ut i skogen, eller tvärt om.

Utan att bråka eller kämpa för det är formen också hundra gåner bättre än vid longering, då är det bara trava på som gäller utan någon bättre form, vi är inte så bra på det eller men det funkar jättebra när hon behöver bli av med energi
 
Sv: Muskler med tömkörning?

Cavaletti.

Det är så himla smidigt, och man får mycket helt automatiskt. Lägg ut en solfjäder för trav, och du kan både länga och korta hästen över bommarna. Samma i galopp.

Det kan vara serier, eller enstaka bommar - det finns mängder med olika varianter på cavalettiarbete.

Angående tömsättning så får du testa vad som funkar. Jag är inte förtjust i alltför tvingande sådana bara, det brukar inte ge så mycket mer än att den knäpper av och faller isär.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 989
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 047
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 928
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp