Mycket otrevlig hund !

Orkar inte svara alla. Voff med flera . Ni behöver inte ge mig en massa skit utan att ens läsa ordentligt. Hunden är bland annat INTE alls trevlig mot sin kompis som någon påstod. Och hunden är i lekgården med sin ägare också. Så hur ska jag veta att ni tycker jag är ett pucko som också gick dit för att hon skulle få vara utan koppel?
Det var också en allmän undran jag hade i mitt första inlägg. Jag har även efter det frågat flera gånger om hundar i allmänhet beter sig så här.
Att hunden är otrevlig har jag sagt till ägaren och även ägaren kallar den för det!
Jag skulle själv inte vilja ha en hund med den personligheten som den här hunden har.
Jag fick mycket bra svar av flera här som har lite pedagogik och tackar för dom. Men voff med flera. Bara så ni vet. Ni skrämmer bort mig från att lära mig mer här med era bitska svar. Det är tråkigt när man inte vågar fråga längre.
Jag tycker att det låter som att du inte har så stor erfarenhet av hundar (och det är inget fel med det!) och satt och funderade på vad du fått för info om hundarna från hundägaren. Men här blir det ju lite klarare. Klart man tror att det är okej att göra som hundägaren själv gör om man inte får andra instruktioner.

Jag tycker hundägaren gör fel, den där hunden ska absolut inte vara i en rastgård, eller ens behöva träffa okända hundar. Eftersom hon dessutom är en plåga för den andra hunden så bör man för bådas skull inte hålla dem tillsammans. Det låter mycket konstigt och fel att tvinga den "snälla" hunden att leva med någon som är otrevlig mot henne och den "otrevliga" hunden mår ju bevisligen inte bra.

Man får ju uppfattningen av att hundar är flockdjur och behöver vänner liksom hästar ? Men hundar kan alltså vara som många katter också och bara vilja vara ensamma ?
Ja gud det finns massor med ensamhundar eller sådana som bara tolererar väldigt specifika individer! :)
 
Man får ju uppfattningen av att hundar är flockdjur och behöver vänner liksom hästar ? Men hundar kan alltså vara som många katter också och bara vilja vara ensamma ?

Hunden ser sina människor som flocken, så det är många som klarar sig alldeles utmärkt utan att umgås mycket med artfränder. Så det handlar väl inte så mycket om att de vill vara helt för sig själva, utan om att de inte har något utbyte av andra hundar.
 
Det är klart att det inte alltid är så roligt, men värt att tänka på är att de alra flesta härinne (jag skulle vilja säga alla faktiskt) svarar utifrån vad som är bäst för hunden och vet dessutom bara det du skriver - eller inte skriver. Som att ägaren också tar med hunden till hundparken till exempel, vilket låter helt uppåt väggarna i mina öron! Det är ju inte alls en lämplig miljö för en hund som reagerar på det viset, var är nöjet i det besöket?
Kanske borde du visa den här tråden för ägaren trots allt, så att hen också får tips på hur det går att hjälpa den lilla tiken? :)
Hundar är generellt inte "otrevliga"... däremot kan de ju ha olika personligheter, temperament och vanor eller ovanor precis som vilket djur som helst. Jag som har terrier och spets skulle vilja säga att det är mer ovanligt med hundar bland de hundtyperna som Vill umgås med kreti och pleti, till exempel. det har de inget som helst utbyte av.
Att de säger ifrån är inte otrevligt, bara normalt.
Ja jag förstår det. Det lät mycket som att många tyckte synd om hunden som blev så illa behandlad av mig :) jag vill såklart hundens bästa jag också . Och att jag kallar henne otrevligt är ju inget hon förstår. Jag uppfattar henne som väldigt självsäker och tuff annars. Hon tar för sig mycket och kör iväg den andra hunden och liksom dominerar henne totalt.
Hade svårt att se att det kunde bero på att hon egentligen är rädd ?
 
Ja jag förstår det. Det lät mycket som att många tyckte synd om hunden som blev så illa behandlad av mig :) jag vill såklart hundens bästa jag också . Och att jag kallar henne otrevligt är ju inget hon förstår. Jag uppfattar henne som väldigt självsäker och tuff annars. Hon tar för sig mycket och kör iväg den andra hunden och liksom dominerar henne totalt.
Hade svårt att se att det kunde bero på att hon egentligen är rädd ?

Nej, det är ingenting hunden förstår... men om man går in i djurhantering med inställningen att djuret /häst eller hund) beter sig "otrevligt" ur ett människoperspektiv blir det ju ofta väldigt snett. Det är i alla fall det jag reagerar på i trådstarten.. jag förväntade mig att läsa om en märklig och oförutsägbar och på så vis lite läskig hund - det här låter tvärtom som en jättevanlig småhund, med reservation för generaliseringen. :)
De är ofta osäkra och känner behov av att hävda sig av flera olika anledningar. Avel och temperament är en, hur gemene man hanterar små sällskapsraser en annan.

Självklart känner en liten hund som ofta utsätts för obekväma situationer den inte har redskap att hantera/ta sig ur att den måste hävda sig och tamesjutton be alla andra hålla avstånd innan något otäckt händer! Det är egentligen inte alls särskilt konstigt?
 
Ja det går ju ignorera dom som bara vill dumförklara en och låta er som svarar på frågorna man har på riktigt svara :D jag kan häst men skulle aldrig skriva så elakt till en nybörjare som vissa gör mot hundnybörjare här :/

Jag bedömde inte hundkunskapen för den kan jag omöjligt veta något om. Det var nätettiketten jag reagerade på.
 
Nåja, de du tycker är dumma är väldigt bussiga egentligen, ni kom nog på fel tass med varandra. Vi bjäbbar i de andra forumen med så stickor och strån flyger emellanåt, med låsta trådar, rensade inlägg och avstängda medlemmar som resultat. Jag är inte så mycket bättre alla gånger. :angel:
Du vill alltså påskina att vi låser trådar och blir bannade :eek: och tom får massor med inlägg raderade ? :crazy: Förstår inte alls hur du kan komma med sådana beskyllningar :angel::mad::D
 
Man får ju uppfattningen av att hundar är flockdjur och behöver vänner liksom hästar ? Men hundar kan alltså vara som många katter också och bara vilja vara ensamma ?

Hundar är flockdjur, men inget flockdjur i det vilda kastar sig in i främmande flockar - det kan betyda döden.
För hunden är familjen flocken oavsett om den består av endast en människa eller fler hundar. Sen kan många hundar ha kompisar utanför hemmet och tillfälliga flockar - men långt ifrån alla hundar vill ha att göra med främmande hundar.
 
Man får ju uppfattningen av att hundar är flockdjur och behöver vänner liksom hästar ? Men hundar kan alltså vara som många katter också och bara vilja vara ensamma ?

Nej inte ensamma men bara med sin egen flock, ibland består den flocken bara av människor.
Vi har två gånger försökt få in ytterligare en hund i vår familj (flock) men vår hund mår inte bra då. Han reagerar inte bara med att vara sur mot den andra hunden utan han blir väldigt nedstämd.
Jag har fått acceptera att vi inte kan ha fler hundar så länge han finns.

Jag är ledsen om du känner dig påhoppad av mig. Jag känner bara själv att jag hade blivit ledsen om den som passade min hund talade illa om honom inför andra.
 
Ja jag förstår det. Det lät mycket som att många tyckte synd om hunden som blev så illa behandlad av mig :) jag vill såklart hundens bästa jag också . Och att jag kallar henne otrevligt är ju inget hon förstår. Jag uppfattar henne som väldigt självsäker och tuff annars. Hon tar för sig mycket och kör iväg den andra hunden och liksom dominerar henne totalt.
Hade svårt att se att det kunde bero på att hon egentligen är rädd ?

Jag skulle vilja säga att det är ett vanligt missförstånd att osäkra hundar är ”dominanta” och ”kaxiga”.
 
Och osäker betyder inte alltid rädd. Osäker betyder ofta att hunden inte vet hur den ska göra och reagerar med aggressivitet.
Om man då talar om för den osäkra hunden vad den ska tycka om jycken den möter; -ÅÅÅÅh så fiiiin den enorma pitbullen är.
OCH vad ni ska göra; -Men honom ska vi inte prata med. Vi äter köttbullar istället.
Så blir hunden säker på att DU fixar läget. Och vill hellre äta köttbullar som du satt fast i barken på ett träd än leka i hundparken.
 
Och osäker betyder inte alltid rädd. Osäker betyder ofta att hunden inte vet hur den ska göra och reagerar med aggressivitet.
Om man då talar om för den osäkra hunden vad den ska tycka om jycken den möter; -ÅÅÅÅh så fiiiin den enorma pitbullen är.
OCH vad ni ska göra; -Men honom ska vi inte prata med. Vi äter köttbullar istället.
Så blir hunden säker på att DU fixar läget. Och vill hellre äta köttbullar som du satt fast i barken på ett träd än leka i hundparken.
Exakt, ord fastnar. :up: Istället för att kalla henne för otrevlig så är det bättre med ett mer positivt omdöme, världens bästa köttbullesmaskare. :d Det ändrar ens egen inställning även om man tror man är neutral och det ändrar andras intryck både om hunden men även om den som har den. :idea:

Ha, jag som är jätterädd för spindlar började nästan tycka om dem när jag bodde på ett ställe där det kryllade av dem, enbart för att jag började prata om hur glada de var när jag kom hem och hur de sprang mig till mötes och hoppade runt mig på sina åtta små ben samtidigt som de tittade bedjande på mig med sina åtta ögon. :D :love:
 
Exakt, ord fastnar. :up: Istället för att kalla henne för otrevlig så är det bättre med ett mer positivt omdöme, världens bästa köttbullesmaskare. :d Det ändrar ens egen inställning även om man tror man är neutral och det ändrar andras intryck både om hunden men även om den som har den. :idea:

Ha, jag som är jätterädd för spindlar började nästan tycka om dem när jag bodde på ett ställe där det kryllade av dem, enbart för att jag började prata om hur glada de var när jag kom hem och hur de sprang mig till mötes och hoppade runt mig på sina åtta små ben samtidigt som de tittade bedjande på mig med sina åtta ögon. :D:love:
:rofl:
 
Hon är troligen som redan skrivits en osäker hund och du gör bäst i att ignorera henne och inte göra någon stor affär av det bortsett från att försöka avleda. Utsätt henne inte för situationer som hon kan bli osäker av, låt inte andra böja sig ner för att klappa, gå andra vägar när du ser andra hundar, håll borta ungar från henne och försök distrahera henne så hon byter fokus.

Framförallt, sluta prata om henne som otrevlig.

Fast man ska väl inte gå omvägar för att det kommer andra hundar? Då lär dom sej ju aldrig. Min hund skäller en del men är inte helt vuxen ännu. Till och från får hon återfall och vissa stunder är hon bättre, men hon älskar andra hundar och lägger sej också ner för äldre hundar osv. Sen om hunden kan bita så ska man självklart inte låta den träffa andra hundar.
 
Fast man ska väl inte gå omvägar för att det kommer andra hundar? Då lär dom sej ju aldrig. Min hund skäller en del men är inte helt vuxen ännu. Till och från får hon återfall och vissa stunder är hon bättre, men hon älskar andra hundar och lägger sej också ner för äldre hundar osv. Sen om hunden kan bita så ska man självklart inte låta den träffa andra hundar.
Om hunden blir så påverkad av hundmöten som beskrivs i den här tråden så jo då bör man ta omvägar. Hunden mår ju dåligt! Det betyder inte att man inte tränar, men man behöver inte köra upp hundar i nyllet på sin osäkra hund för att träna. Det ger snarare motsatt effekt. Att se en hund på avstånd och träna på att det ska kännas okej för hunden är första steget. Sedan kan man successivt korta avstånden. Slutmålet är att kunna möta andra hundar utan att behöva gå åt sidan men alla hundar kommer inte till den punkten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 621
Senast: fejko
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 023
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 172
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 163
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp