Mycket otrevlig hund !

Fast man ska väl inte gå omvägar för att det kommer andra hundar? Då lär dom sej ju aldrig. Min hund skäller en del men är inte helt vuxen ännu. Till och från får hon återfall och vissa stunder är hon bättre, men hon älskar andra hundar och lägger sej också ner för äldre hundar osv. Sen om hunden kan bita så ska man självklart inte låta den träffa andra hundar.
Det här är inte ägaren som har hunden utan en hundvakt, jag skulle inte gilla om min hundvakt utsatte min hund för situationer den mår dåligt av, då ser jag hellre att de tar en omväg.
 
Fast man ska väl inte gå omvägar för att det kommer andra hundar? Då lär dom sej ju aldrig. Min hund skäller en del men är inte helt vuxen ännu. Till och från får hon återfall och vissa stunder är hon bättre, men hon älskar andra hundar och lägger sej också ner för äldre hundar osv. Sen om hunden kan bita så ska man självklart inte låta den träffa andra hundar.

Vad är det dom inte lär sig?

Att ta ut avstånd och gå omväg är ofta precis vad en osäker hund behöver.
 
Om inte annat så är skällandet undebart effektivt.
Lösa framrusande hundar minskade med 95% Sedan jag skaffade vrålapan.
Ibland försöker folk fortfarande släppa fram sina hundar, även om Ammo hänger i halshandet med rest ragg och fradgan flyger. Då tänker jag att man mest vill bli av med sin hund ;)

(Nej oftast bryr han sig inte om andra hundar men ibland kokar det över, och de flesta brukar förstå hinten)
 
Ibland försöker folk fortfarande släppa fram sina hundar, även om Ammo hänger i halshandet med rest ragg och fradgan flyger. Då tänker jag att man mest vill bli av med sin hund ;)

(Nej oftast bryr han sig inte om andra hundar men ibland kokar det över, och de flesta brukar förstå hinten)
Jag kan fortfarande över tio år senare inte begripa hur ägarna till en hund på sådär 2 kilo tänkte när jag återigen fick dra loss den från Rottweilern när dom tyckte att rottisen skulle bita den lille "så att den lär sig"
 
Ibland försöker folk fortfarande släppa fram sina hundar, även om Ammo hänger i halshandet med rest ragg och fradgan flyger. Då tänker jag att man mest vill bli av med sin hund ;)

(Nej oftast bryr han sig inte om andra hundar men ibland kokar det över, och de flesta brukar förstå hinten)
Och här ibland undrar jag om folk vill berika sina hundar med ett skrovmål :nailbiting::d
Mött en gubbe i skogen två gång - med en schäferhane i flexi. Både jag och kompisen kliver av stigen och visar tydligt att han bara kan gå förbi. Rätt som det är så är hundfan vid mina hundar......med orden "han är så snäll och gör inte en fluga förnär" (och jag hör hur det gurglar i halsen på hunden....). Min hane tycker det är rätt otrevligt med en stor främmande hane som kliver rätt fram och min gammeltik är än mindre glad :banghead:
Två veckor efteråt möter vi honom igen och kompisen går före och kliver ut rejält bland buskarna med sin ungtik och gubben ropar "är hon ilsken eller"......bara för att man inte vill låta hunden hälsa på kreti och pleti och främst inte på en främmande hund som väger typ 7 gånger mer :arghh:
Finns dårar åt alla håll och kanter :wtf:
 
Jag kan fortfarande över tio år senare inte begripa hur ägarna till en hund på sådär 2 kilo tänkte när jag återigen fick dra loss den från Rottweilern när dom tyckte att rottisen skulle bita den lille "så att den lär sig"

Alltså, även när man har Liten men uppenbart aggressiv hund tycker jag att just den där attityden är helt kajko! Det finns en hel del folk som släpper fram sina unga uschlingar till hundar till oss trots att jag ropar att terriern inte är säker - och när jag då skopar upp min tant för att slippa en massa drama blir det väldigt ofta just den reaktionen "men han måste ju lära sig/det är bara bra om hon säger till!"
Först: Nej, du vill INTE att min terrier får ett bra grepp om ansiktet på din kaxiga slyngel... och sedan nej, det är faktiskt inte bra för Henne. :mad: Somliga människor är verkligen inte rädda om sina hundar alls!
 
Och här ibland undrar jag om folk vill berika sina hundar med ett skrovmål :nailbiting::d
Mött en gubbe i skogen två gång - med en schäferhane i flexi. Både jag och kompisen kliver av stigen och visar tydligt att han bara kan gå förbi. Rätt som det är så är hundfan vid mina hundar......med orden "han är så snäll och gör inte en fluga förnär" (och jag hör hur det gurglar i halsen på hunden....). Min hane tycker det är rätt otrevligt med en stor främmande hane som kliver rätt fram och min gammeltik är än mindre glad :banghead:
Två veckor efteråt möter vi honom igen och kompisen går före och kliver ut rejält bland buskarna med sin ungtik och gubben ropar "är hon ilsken eller"......bara för att man inte vill låta hunden hälsa på kreti och pleti och främst inte på en främmande hund som väger typ 7 gånger mer :arghh:
Finns dårar åt alla håll och kanter :wtf:
Lös Berner Sennen kommer lunkande med tillhörande gubbe långt bakom. Jag har en ung, osäker liten hund som vill ha avstånd till främmande. Trots att jag kliver ut så långt det går och ber honom ta in sin hund så låter han den komma fram. Jag blir arg, försöker lugna hysterisk hund och samtidigt hålla undan hans. "Hon är snäll" säger han. Jaha, MEN DET ÄR INTE MIN.

Förlåt för OT. Detta är flera år sen men jag blir fortfarande upprörd.
 
Jag kan fortfarande över tio år senare inte begripa hur ägarna till en hund på sådär 2 kilo tänkte när jag återigen fick dra loss den från Rottweilern när dom tyckte att rottisen skulle bita den lille "så att den lär sig"
Ja herregud. Många konstiga saker har man hört.
"De reder ut det själva" Jodå, men det kommer sluta med att din lilla hund åker hem i en låda och jag får brev från polisen sen..
 
Varför gillar inte hundar andra hundar ? Vad beror det på ?

Egentligen, om man tänker på hundarnas ursprung: vargen. Så är det inte naturligt att de träffar individer ur en annan flock i ett trevligt sammanhang. Vargflockar som möts, slåss. De slåss om resurser.

Förutom det så kan hon ha dålig erfarenhet av andra hundar. Hon kanske blivit skrämd nån gång? Nåt som ägaren inte upplevde som obehagligt kanske hon upplevde som obehagligt. Lägg på effekten av att aveln inte alltid har den mentala biten som prio 1.
 
Man får ju uppfattningen av att hundar är flockdjur och behöver vänner liksom hästar ? Men hundar kan alltså vara som många katter också och bara vilja vara ensamma ?

Så långt skulle jag inte vilja gå även om extremfall säkert finns. Men det finns absolut hundar som inte har något intresse eller utbyte av individer som inte tillhör flocken.
 
Egentligen, om man tänker på hundarnas ursprung: vargen. Så är det inte naturligt att de träffar individer ur en annan flock i ett trevligt sammanhang. Vargflockar som möts, slåss. De slåss om resurser.
Hundar är inte vargar och agerar inte som vargar när de träffar andra hundar. Inte vad gäller att försvara sitt revir vilket är anledningen till att vargar slåss. Man bör betänka att vargar också helst undviker detta då varje konflikt med annan varg innebär skaderisker.
Hundar har inte samma flockbildande egenskaper som varg och därmed heller inte samma försvar av flock och revir.
 
Hundarna är hemma nu, jag fick betydligt bättre kontakt med dom sista dagarna och undvek andra hundar. Vi tog omvägar och så fick den rädda bära sin lilla boll som hon blev lugn av. Nästan som en stressboll för människor 😍
 
Det är verkligen olika hur hundar som INTE vill ha kontakt reagerar i hundmöten.
Två av våra hundar är enstöringar, men av olika anledningar.

Skägget är numera utåtaggerande i hundmöten. Inte extremt men han skäller och gör mindre utfall. Lyssnar hyffsat på "tyst". Hemma kan han morra åt de andra när de kommer nära men också göra tydliga markeringar med tänderna om de tex springer eller gör andra saker som skrämmer honom.
Han blev osäker i sambad med kastreringen. Jag ångrar bittert att jag gjorde den då han innan var väldigt social mot hundar funkade sååå bra med alla :(

Sen har vi Mamma Mu. Hon sköter sig som en drottning i hundmöten. Skrider förbi mötande utan att ge dem en blick. Hon bara vänder bort huvudet och höjer svansen lite. Många tolkar henne som en lugn, snäll och stolt hund.
De har sååå fel.
Hon är dominant och har en mycket stor integritet. Hon avskyr tikar och fungerar med ytterst få hanar. Hennes toleransnivå är låg och den hund som är korkad nog att försöka söka den minsta kontakt med henne möts av ragg. Den som muckar med ett par skall bör dö.
Hon är född sån. Redan som 8 månaders unghund tryckte hon dit makens 5 åriga Schäfertik. Hon muckar aldrig. Är totalt neutral mot hundar. Så länge de är helt neutrala mot henne.

Skägget gapar på och gör sig otrevlig och då säger ". Håll dig borta, håll dig borta, jag är rädd"

Mamma Mu vänder bort blicken och höjer svansen och säger "jag vill inte ens se dig. Jag trycker gärna dit dig, ett knyst och din skjorta är tom"
 
Några helger i rad nu har vi mött en cockerhane i skogen......oftast med en matte långt bakom eller ingen matte alls (alltså vääääldigt långt bakom).
Första gången "rammade" den min Skalman, som i sin tur fräste som en ilsken katt. Skalman är social, men avskyr när främmande hundar är oartiga och "på". Dagen efter samma sak, men andra gången vi mötte dom då på samma runda så gled den förbi. åhå sa ägaren, har han lärt sig sin läxa nu :banghead: Inte min hund som ska uppfostra hennes hund oavsett hur snäll den än är.

Imorse mötte jag den igen.....den gled förbi mina hundar och ville istället hälsa på mig och börjar hoppa, vilket gör mig förbannad. Jag har ett jäkligt dålig knä och är rädd för att ramla så jag har nog att hålla reda på mitt och vill inte ha främmande hundar hoppandes på mig. Ägaren kommer släntrandes och jag nämner att en långlina kanske vore vettigt då hunden håller sig för långt bort från henne. Får då svaret att nej det går inte, för då kan dom inte gå i skogen.....hon hinner inte med honom om han går i lina O_o:confused::eek::banghead:
 
Lös Berner Sennen kommer lunkande med tillhörande gubbe långt bakom. Jag har en ung, osäker liten hund som vill ha avstånd till främmande. Trots att jag kliver ut så långt det går och ber honom ta in sin hund så låter han den komma fram. Jag blir arg, försöker lugna hysterisk hund och samtidigt hålla undan hans. "Hon är snäll" säger han. Jaha, MEN DET ÄR INTE MIN.

Förlåt för OT. Detta är flera år sen men jag blir fortfarande upprörd.
Är detta månne typiskt för Berner Sennenägare?? Jag har mött oräkneliga Berners, 50 meter framför sina ägare, lösa .... (Är jag rasist nu...?)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 619
Senast: fejko
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 022
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 170
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 163
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp