Mycket viktig omröstning

Varm eller kall tallrik?

  • Varm

    Röster: 10 3,8%
  • Kall

    Röster: 238 91,5%
  • Äter ur grytan och sparar disk i dessa dyrtider

    Röster: 22 8,5%
  • Något helt annat intressant svar

    Röster: 14 5,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    260
Jag hade inte hört talas om att varma tallrikar var en grej förrän jag läste här!

Visst kan det vara lite mysigt med en varm tallrik från diskmaskinen men jag har inte reflekterat över att det kan finnas någon mer fördel. Jag föredrar iofs också kallare mat och har inget problem med att maten hinner kallna på grund av att jag äter långsamt.

Värmer ofta matlådor och äter då direkt från lådan. Just nu har jag stuvade makaroner i en gryta i kylskåpet som jag lägger i matlåda och värmer i micron när jag ska äta. Jag vet inte riktigt om det är okej att förvara maten i gryta istället för skål eller låda men det är väldigt smidigt.
 
Jag har inte så stor erfarenhet av alla länder, men i England och på Irland värmer man tallrikarna när det serveras varm mat. Även de mindre barnen lyckas överleva det. Man lär sig snabbt att tallriken är varm.

Jag har nog aldrig stött på irländska barn som klagar på att någonting är för varmt såsom svenska barn gör, tex te, varm choklad, etc.
Det var inte så jag menade. Jag bara kände att saker som hamnar före på borde-göra-listan är rätt oändligt många. :laugh:
 
Jag hade inte hört talas om att varma tallrikar var en grej förrän jag läste här!

Visst kan det vara lite mysigt med en varm tallrik från diskmaskinen men jag har inte reflekterat över att det kan finnas någon mer fördel. Jag föredrar iofs också kallare mat och har inget problem med att maten hinner kallna på grund av att jag äter långsamt.

Värmer ofta matlådor och äter då direkt från lådan. Just nu har jag stuvade makaroner i en gryta i kylskåpet som jag lägger i matlåda och värmer i micron när jag ska äta. Jag vet inte riktigt om det är okej att förvara maten i gryta istället för skål eller låda men det är väldigt smidigt.
Så länge du har en rostfri gryta och inte något gammalt aluminiumskrälle så är det ingen som helst fara att förvara maten i den.
 
På vissa ugnar finns det ju ett fack under själva ugnen som blir varmt. Hur varmt det blir och vad det kan och bör användas till varierar. På några är facket endast tänkt till förvaring av plåtar etc. Men det finns alltså även de som är gjorda för att hålla varm mat varm, där man kan ställa degar att jäsa, eller värma tallrikar. Vet inte hur etablerat det är i Sverige?
Hmm … minns såna från när jag var barn på 80-talet men minns inte om jag sett nån i användning.
 
Överlag kall (15-18 grader, rumstempererad) men värmer jag ändå upp ugnen ställer jag tallriken ovanpå spisen så att den blir uppvärmd.
 
Jag reagerade mer på alla de som svarat att de äter ur grytan. Huh? Varför? Spara disk känns som en märklig anledning till det, en tallrik mer eller mindre? Nåja, folk gör som de vill dock!
För att det var det roligaste svaret :) har aldrig ätit ur grytan faktiskt trots allt. Men heller aldrig brytt mig om temperaturen på tallrikar (alternativet -jag bryr mig inte fanns inte). Det trodde jag var ngt som restauranger ägnade sig åt möjligen. (eller personer som har kock hemma och långt till köket då kanske) dvs så som vi bor, med matbordet inom kort gångavstånd från köket är kallnad mat på fatet ett mindre problem än soppa som är för varm. Har vi gäster portionsserverar vi inte heller maten och bär in fat som på restaurang utan har maten på serveringsfat och i skålar.
 
Joo, oavsett vilken liten country pub eller mer fancy restaurang man kommer till så är ju tallrikarna varma till varm mat. Aldrig varit med om någonting annat i hela UK och Irland.
Jag trodde att vi pratade om hur en gör i hemmet. :)
Puben jag oftast går till värmer i och för sig inte tallrikarna heller, inte så att det märks i alla fall. 😅 Där serveras ofta maten på andra tillhyggen än tallrikar i och för sig... Typ burgare på plankor och diverse.
 
Mhm, så man sätter i dom i restvärmen efter att rätten man lagat är klar?

Jag måste dock fråga, är det här en överklasstradition? Att det är en grej liksom, äta på uppvärmda tallrikar?
Hm alltså jag hade inte gissat det? Inte sedan gammalt? tänker att farmor skulle nog gjort det om det hade varit det på 50-talet i Sverige i alla fall? (hon var ganska överansträngd, fast inte från Stockholm då så vem vet vad som hände där på 50-talet) skulle ju gissat att det är om man serverar på tallriken, en restauranggrej, eller har långt till köket? Frågan är om det är något man direkt skulle märka? och man missat det?
 
Det beror helt på vad det är för mat på tallriken. En vardagsmiddag med en stor portion av något med stor (termisk) massa - nej, då värmer jag inget porslin. Finmiddag med t ex liten portion fisk - då värmer jag absolut! Ugnen på lägsta temp i nån minut helt enkelt. Ingen överklassgrej imho utan mer en matnjutargrej. (Vilket i sin tur kanske är en klassgrej, om man så vill.)
 
Tror nog jag aldrig värmt en tallrik hemma eller ens tänkt tanken. Dock äter jag direkt ur grytan ibland, om jag gör ngt snabbt till mig själv i lilla kastrullen och känner mig lat. :o
Men för det mesta är det ju mer bök att käka ur grytan och försöka att inte bränna sig samtidigt :p
 
Jag sällar mig till skaran som aldrig tänkt tanken på att värma tallriken. Kan inte heller minnas att min mat blivit kall någonsin, jag äter snabbt 🙈
 
Aldrig ens tänkt tanken att värma tallriken hemma, inget som gjordes hemma hos mina föräldrar hellre och hos svärmor har jag aldrig fatt en varm tallrik.

Inte pa resturang heller, tror jag, inte som jag reagerat pa iaf. Nu äter vi iof inte pa ngr "fin" resturanger (bor i Österrike, i Sverige har jag inte ätit pa resturang pa evigheter). Nu i julhelgen kommer vi äta pa resturang vid tav tillfällen, da ska jag känna pa tallrikarna :)
 

Liknande trådar

Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
823
Senast: Cattis_E
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 458
Senast: Gunnar
·
Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 208
Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp