Mycket viktig omröstning

Varm eller kall tallrik?

  • Varm

    Röster: 10 3,8%
  • Kall

    Röster: 238 91,5%
  • Äter ur grytan och sparar disk i dessa dyrtider

    Röster: 22 8,5%
  • Något helt annat intressant svar

    Röster: 14 5,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    260
Hur ser det ut i Bukeköken; serveras maten på varma eller kalla tallrikar? Förutsatt att det gäller varm mat, då. Själv tycker jag det är trevligt att lägga upp maten på en varm tallrik; det känns som att det hör till och som att maten kallnar så fort annars. Hur gör ni?
Jag värmer när jag gör tex nudelsoppa, då med kokat vatten från vattenkokare innan ”mis en place”. Har annars som flera andra mer svårt för jättevarm mat så äter från kall tallrik. Min högadliga svärmor värmer när hon har folk hemma. Men hon lägger oxå 2 timmar på att duka, den tiden har jag liksom inte 🙈
 
Jag reagerade mer på alla de som svarat att de äter ur grytan. Huh? Varför? Spara disk känns som en märklig anledning till det, en tallrik mer eller mindre? Nåja, folk gör som de vill dock!
 
Varm tallrik? Jo, micrar man maten blir tallriken varm också antar jag…. Men nä, annars skulle jag aldrig komma på tanken.
 
Det borde funnits ett alternativ > IBLAND, det händer. :)

Kan just nu bara komma på en maträtt jag serverar på tallrik som stått på lagom värme i ugnen och det är - pizza! Pizza på kall (rumsvarm) tallrik tycker jag inte är någon höjdare.

Men visst händer det att jag värmer tallrikarna till andra specifika maträtter som ex potatisgratäng och fläskfilé/oxfilé. Annars är det rumsvarma tallrikar som gäller.
 
Jag reagerade mer på alla de som svarat att de äter ur grytan. Huh? Varför? Spara disk känns som en märklig anledning till det, en tallrik mer eller mindre? Nåja, folk gör som de vill dock!
I mitt fall för att jag helt enkelt inte orkar, mentalt, göra mer än absolut nödvändigt.
T.ex så har jag nu lite disk i diskhon som nog stått där i 2 månader, kanske längre.
 
Har nog aldrig värmt en tallrik. Inte ens tänkt tanken..

Värmer iofs mkt mat i micro och då blir ju tallriken också varm på köpet..
 
Förstår inte denna hets av att äta varm mat? Jag tycker all mat är godare kall (inte kylskåpskall utan mer rumstempererad) men har aldrig tålamod att vänta så blir rätt ofta (för) varm mat ändå. Det smakar mest varmt? Och man bränner sig mer än ofta.. Men jag är väll lite av en avart 😅 Så att värma tallriken är de sista jag skulle göra….

Jo förresten, alla sorters bröd är godare varmt.. men de är allt.
 
På vissa ugnar finns det ju ett fack under själva ugnen som blir varmt. Hur varmt det blir och vad det kan och bör användas till varierar. På några är facket endast tänkt till förvaring av plåtar etc. Men det finns alltså även de som är gjorda för att hålla varm mat varm, där man kan ställa degar att jäsa, eller värma tallrikar. Vet inte hur etablerat det är i Sverige?
 
Räknas att gröt tillagad direkt i grötskålen i micron som:

A: Att äta på varm tallrik? Skålen blir ju varm i micron.
B: Att äta på kall tallrik? Skålen var ju kall när jag mojsade ihop det som skulle bli gröten.
C: Att äta ur grytan? Skålen är ju faktiskt grytan i det här sammanhanget.
D: Ett annat intressant svar?
 
Hemma värmer jag tallrikarna någon gång ibland, om det är mat som förlorar på att svalna och ugnen redan är igång. Nån gång har jag värmt en enstaka tallrik med varmvatten för att de varit alldeles för kalla för att jag ens ska vilja lägga min egen mat på dem. Kaffekoppar värmer jag alltid när jag gör kaffe!

Ute tycker jag de flesta ställen har varma tallrikar? 🤔 Åtminstone innan de här elpriserna... Min vanliga lunchrestaurang har det, och det är verkligen inget fancy ställe.
 
De gånger jag värmer tallrikar gör jag det som regel i micron, fungerar både på stengods och typ IKEA, alternativet är ugnen på 80 grader. Har jag stått och tillagat t ex kött i ugn eller på grillen vill jag ha varm mat, finns inget tristare än en kall middag som lagats med kärlek och omtanke som hinner bli kall innan man ätit upp. Tar jag in från grillen behöver jag som regel grytlapp för uppläggningsfatet är uppvärmt när jag lägger upp, i synnerhet så här års, sommartid förvärmer jag inte.
 
Du har inte småbarn va? O_o
Jag har inte så stor erfarenhet av alla länder, men i England och på Irland värmer man tallrikarna när det serveras varm mat. Även de mindre barnen lyckas överleva det. Man lär sig snabbt att tallriken är varm.

Jag har nog aldrig stött på irländska barn som klagar på att någonting är för varmt såsom svenska barn gör, tex te, varm choklad, etc.
 
Mhm, så man sätter i dom i restvärmen efter att rätten man lagat är klar?

Jag måste dock fråga, är det här en överklasstradition? Att det är en grej liksom, äta på uppvärmda tallrikar?
Det tar ju en stund att värma tallrikarna så man ställer in dem i botten på ugnen typ 10-15 minuter innan maten serveras.

Det är nog lite av en klassgrej i Sverige, men utomlands är det vanligt i alla samhällsskick skulle jag vilja säga.
 
Jag har inte så stor erfarenhet av alla länder, men i England och på Irland värmer man tallrikarna när det serveras varm mat. Även de mindre barnen lyckas överleva det. Man lär sig snabbt att tallriken är varm.

Jag har nog aldrig stött på irländska barn som klagar på att någonting är för varmt såsom svenska barn gör, tex te, varm choklad, etc.
Har aldrig stött på värmda tallrikar här, eventuellt är det lokalt. :)
 

Liknande trådar

Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
822
Senast: Cattis_E
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 447
Senast: Gunnar
·
Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 208
Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp