Myrstacken- Västerås

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myrstacken- Västerås

Jag åkte in till stan och tänkte faktiskt komma på träffen. Men jag har mått risigt i några dagar och hade migrän i söndags natt, så jag orkade faktiskt inte. Men det var kul att se att ni hade roligt!
 
Sv: Myrstacken- Västerås

emma74 skrev:
Robin höll sig vaken i bilen hem och är fortfarande vaken, men ska i säng snart, Emma sover som en stock, bärsjalen är tvättad (men den var jättesmutsig innan), maken blev jätteförvånad - men det var ju inga med små barn där - var det där januarigruppen från föräldranätet? öhhh nej det var lite mammor från bukefalos - "?????" - den där hästsiten, hörde du inte allt hästsnack liksom.... :idea:

Haha Stackarn han vet inte ens vad det är han åker på! Tur att han hittade några roliga tidningar ialla fall!
 
Sv: Myrstacken- Västerås

:) totalkoll hade han då *s* tyckte det var coolt att han bara fann sig i att sitta och vänta dock. Många andra drar ju bara de ser en skock med pratgalna tjejer på ett och samma ställe.
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Tack alla för det trevliga sällskapet! Tjejen som har Myrstacken tyckte att det var jätteroligt att vi kom dit och träffades och välkomnade oss åter!
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Det var jättekul, och ett väldigt bra ställe som jag ska åka tillbaka till! Båda mina sova hela vägen hem, och Julian sov länge på morgonen och bebben sov från 22-04! Härligt!

Vi kan kanske ses där igen om ett tag?
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Nu bokar vi inget förrän mitt andra föl är ute, OK?

Tim
(på väg ut för att trixa ut Lyngeys moderkaka om den inte lossnat sedan sist)
 
Sv: Myrstacken- Västerås

ainasoja skrev:

Det blev två svåra fellägen på samma dag. Lyngey var superorolig (hon är annars lugnet själv inför fölningar och alltid annars också) och följde mig som ett plåster i hagen hela dagen. Jag och Eskil vakade i bilen (det var nattfrost och jag vågade inte starta bilen för att hundarna i närmsta hus skulle väckt sina människor då...) hela natten och halv fem lade hon sig vid grinden och gnäggade.

Den fölungen kom med ett framben rätt och ett slaget bakåt. Som tur var gick det att trycka in den igen och hitta det andra benet, och någon form av högre makt hjälpte mig att dra ut det fölet - som levde och nu mår hur bra som helst. Jättesöt rödskäckhingst med bläs och ett blått öga. Allt är bra med dessa :love:

Det andra var värre. När Prisma (utan att ha fått mjölk innan) lade sig ner och började krysta störtblödde det bara - moderkakan kom först. Trots superhjälp från veterinären som var alldeles i närheten fanns det inte en chans att rädda fölet, det satt i ett omöjligt "hundsittande" läge med bakbenen inkilade mellan frambenen under nosen, hela fölet blev som en kil som inte gick att rubba. Till slut fick vi stycka ut den, en silvermusblackskäck som mamma.

Nu är jag helt inriktad på att klara stoet, hon förlorade en del blod och det finns en infektions- och fångrisk jag medicinerar henne för. Men livmodern kändes hel efter äventyret. Hon är inte min längre så det är extra nervöst- jag hade sålt henne för att bara behålla fölet...

Nu ska jag ut igen, på min tredje vaknatt i bilen :crazy: och tänker inte betäcka några ston igen förrän jag har dem så jag bor hos dem.

Tur man har två friska barn som kan ge en lite distans till förlusten.
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Åhh vad tråkigt att ni förlorade Prismas föl men vi får hålla tummarna för att hon själv klarar sig nu.

En silvermusblackskäck är en av mina favoritfärger men svagast är jag för svartskäckar.

Jag kan tänka mig att det är besvärligt att vaka i bilen, men nu är det över.

Lycka till med Prisma nu!
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Huvaligen det är inte roligt när det går så illa. Men skönt att en fölunge klarade sig ialla fall! Det är klart bättre när man bor så att man kan ha dem hemma även om det inte garantera något ialla fall.
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Åh, jag är så ledsen Tim, vilken otur..! Det låter verkligen fruktansvärt och önskar dig all lycka till med hästarna och bebisar. Önskar jag kunde hjälpa till med något...

/Erica
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Nej vad tråkigt med fölet, hoppas att det går bra med stoet.
Skönt att höra att det första fölet klarade sig och mår bra i alla fall.

Det följer en del sorg med att vara djurägare, tur att glädjen med dom uppväger det i slutänden.

Jag brukar också hitta styrka hos mina barn när det händer något jobbigt. Man kan inte vara annat än tacksam när man har fyra friska busiga ungar.

Ta hand om er nu, både stoet och dig själv också!
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Så här är det ju med avel, stora risker, inga garantier och mycket tungt arbete emellanåt. Efter 20 år vet jag ju det, och att det också finns ljusa stunder emellan :)

Prisma är nu på ett stort halvblodsstuteri och vi hoppas hon kan "adoptera" ett moderlöst föl där för att göra det bästa möjliga av situationen, hon hade jättemycket mjölk och är ju en snäll och cool individ med flockvana så jag hoppas att det kan fungera.
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Fy så trist och hemskt med Prismas föl! :cry: Jag hade missat denna tråden helt och visste inte. Jag håller alla fingrar och tår för att Prisma blir bra och får en annan liten att ta hand om.
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Jättetråkigt med fölisen!
Jo, vi väntar med nytt datum tills alla som vill kan! I juni har jag mycket tid då jag inte kommer att han några hästar hemma (tråkigt!) så då passar det bra för mig i alla fall!
 
Sv: Myrstacken- Västerås

Så tråkigt att höra att det blev så med Prismas föl.
Håller tummarna att hon ska må bra och få ta hand om behövande fölunge nu då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 825
Senast: Soapbubble
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 569
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp