Myskankor!!!

F

Francess

Hej alla! Blev igår ägare till fyra små duniga rackare, ca 1½ månad gamla myskankor. Två är vita (lite blått på huvudet) och två är blåvita (mest blått). Vid vilken ålder kan man se vilket kön de har??? Det är min största fråga! Trodde jag skulle få en hona + en hane, men det blev fyra obestämda! Snälla hjälp mig!
 
Ja myskankorna vi hade visade sig vilket kön genom utseendet dvs det röda som blir på hanen runt ögonen osv vid ca 3-4 månaders ålder.Men jag vet inte om det är "normal" prägling.Men kanske blev det en lite fingervisning?? :confused:
 
Hmm, även honorna har ju lite rött runt ögonen mm. Eftersom mina är så små får jag nog helt enkelt vänta och se! De har vuxit en hel del (faktiskt!) sen vi fick hem dem i lördags och nu tycker jag mig se att tre är större och en mindre. Hanarna blir ju bra mycket större än honorna. Men det är ingen brådska! Tids nog märker jag nog vem som är vad :D
 
Aha,ja vår hona vi hade bara 2 blev inte så mycket röd runt om därav så var det ju enkelt att se.
Jo då du lär märka. :)
 
Idag har vi haft dem i en vecka och det är otroligt vad de har vuxit! Och som de äter...de äter mer än alla våra höns tillsammans :D

Igår fick de bada för första gången(?) i sitt liv. Fyllde en fyrkantig murbalja (ca 90 liter) och stoppade i dem. Gissa om de blev överlyckliga! De t.o.m. simmade lite under vattnet och dök! Ursöta! :love:
 
Vad jag vet bör man ha ca 6 honor per hane annars har hanarna ihjäl varandra.
 
Ja, jag vet att de kan vara/är ganska så aggressiva, speciellt på våren när honorna blir ruvvilliga efter vintern. Om det verkligen är 3 hanar och 1 hona (som det ser ut nu) så tror jag att vi tar bort hanarna, köper en ny hane + en ny hona så blir det en lagom grupp, utan inavel.
 
Låter som en bra ide! Man kan ha endast två hanar också, men då blir det ju inga söta ankbäbisar såklart!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 261
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp