Mysko häst jag har!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Phorsytia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 760
P

Phorsytia

I somras köpte jag ett tredelat eggbett men då trivdes inte hästen med det alls. Så har haft mitt vanliga tränsbett. Men nu hade jag ju tänkt åka och köpa ett lite skarpare bett och hade inget att mäta med i stallet och glömde sen bettet hemma. Men iaf så tog jag på eggbettet och hon går lugnare och bättre än någonsin!! Hon behärska sig till och med dom andra 5 hästarna i ridhuset! (fullsmockat) Så nu känner jag mig jätte dum! :crazy: Hon ville kanske bara ha ett ännu mildare bett!

Har era hästarfunkat bättre på mildare bett eller är det bara min knäppa häst :p

Sv: Mysko häst jag har!!

Pållan avskyr skarpa bett. Jag har ett kandar som jag ska börja vänja in henne på lite grand. Det är med lite bävan eftersom pållan inte gillar stångbett. Har ett pelham med hel stång som jag använder de få gånger som pållan är het och störig. Behövs cirka en gång per år, hon är olycklig i en vecka efter det att det användts:eek:
Köpte pelhamet när jag skulle börja hoppträna henne för jag trodde att jag skulle behöva betsla upp henne, hon hade nämligen visat tendenser på att bli het och okontrollerbar.
Har bara användt det en gång på hoppträning. Pållan var jätteledsen hela lektionen och gick med huvudet klistrat mot bogen trots att hon hade långa tyglar. Sedan dess har pelhamet legat i skåpet och samlat damm:smirk:
Jag rider henne på tredelat med en kula i mitten och hon älskar sitt bett.:D

Apo

Okej :) Men min häst gick ju ändå bara på vanligt tränsbett så :smirk:

nope, din häst är inte den enda :) bytte från ett vanligt tränsbett till ett rakt o det trivs ponnyn på :)

Förra ägaren red på pelham, men jag bytte sedan till 3delat pessoa, men sen bytte jag till ett rakt appelmouth bett och han har aldrig gått så bra!

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att sätta på skarpare bett på mitt sto, hon skulle bli helt knäpp att rida. Hon funkar bäst på rakt/tredelat, grimma eller hackamore beroende på humör...

Okej så då är hon inte den ändå "kräsna" hästen när det gäller bett då! :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 235
Senast: Dopy
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 800
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat... 2
Svar
20
· Visningar
13 530
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka