Mystisk hälta

McFlurry

Trådstartare
Jag har ett problem. Min medryttarhäst är en valack född -96 som är otroligt välutbildad. Han och jag brukar rida bomträning för tränare varannan vecka och vi båda tycker det är jätteroligt. MEN, nu har det hänt två gånger (med en månads mellanrum) att han plötsligt i en avsaktning blivit blixthalt. Första gången det inträffade trodde jag och tränaren att han trampat fel och därför blivit halt. Jag ledde han en stund i skritt och sprang sen med honom och då syntes bara en ytterst liten hälta. Han fick vila dagen efter men de i stallet sprang med honom på infarten och då syntes ingen hälta. Dagen efter det gick han ett dressyrpass för tränare, utan minsta hälta.

Allt var frid och fröjd igen tills nu i helgen när jag red på denna bomträning igen. Samma sak inträffade, han blev blixthalt i en avsaktning. Jag ledde han en stund i skritt och sprang sen med honom - knappt ingen hälta. Efter att ha pratat med tränaren och stallägaren till stallet han står i (hon känner alltså hästen väl, och hon red på samma träning) så hoppade jag upp igen och travade och galoperade lite - utan hälta. Valde sen att avsluta och skrittade bara av.

Hästen har mellan dessa två gånger tränats varierande nästan varje dag, utan några som helst problem. Aldrig visat hälta under något pass.

Den enda förklaringen vi kan komma fram till är att han lyckas med att trampa sig själv. Han är väldigt kvadratiskt byggd med kort rygg och långa ben. Han går alltid med boots för han brukar slå i bakhovarna i framhovarna när man rider. Hur troligt är den anledningen? Och vad kan jag då göra för att det inte ska inträffa igen? Både jag och hästen älskar dessa träningar och det hade varit så synd att behöva avstå pga detta. Har ni några andra teorier om vad det kan bero på?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 422
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp