Mystisk hälta?

fruxolisa

Trådstartare
Hej!

Som sagt... Jag har en mystisk hälta på min häst. Det började i torsdags, jag plockar in hästen från hagen och hon är väldigt halt på h.f. Hon är varm i hoven och jag misstänker hovböld. Rådfrågar veterinär och hon säger att jag skall bandagera ned varmt våtomslag med bomull, självhäftande linda och silvertejp. Jag använder animalintex då jag vet att det funkat på andra hästar. Jag byter bandage på hoven varje dag. I måndags var hovslagaren där men kunde inte hitta någon kanal in, efter fem dagar borde bölden krupit ner så det går att få ut den. Han klämmer med visitationstången och inser att hon bara reagerar när han klämmer med tången på insidan, mellan strålen och vita linjen. Området är stort som en 5-krona. Han spikar på en lädersula då han konstaterar att hon trampat på något vasst. Jag tar en promenad och går sedan ner i manegen. Ingen hälta varken i skritten eller i traven på rakt spår, men hon är halt i traven på böjt spår. Idag så var hon varm och halt igen... även i skritten. Hon äter och dricker och har ingen feber. Veterinär kontaktades igen och hon sa att det inte är något som behöver ses akut. Min hovslagare ringde precis och undrade hur hästen mår och jag sa som det var. Han tyckte jag skulle göra jodopaxomslag istället och fortsätta att ha silvertejp runt. Han kommer även ut i helgen och ser om han behöver byta till en hård sula istället... Jag är lite förvirrad och vet inte vad jag ska göra...

Är tacksam för alla inputs jag kan få.

//Lisa
 
Sv: Mystisk hälta?

Fortsätter mitt eget inlägg...

I torsdags morse släppte jag ut hästarna i stallet. Efter att dom var ute pillade jag lite med min egen. Jag skulle kratsa hovarna och när jag lyfte upp vänster fram viker sig det andra benet och hästen håller på att välta då hon har så ont så hon inte kan stödja på höger fram. Jag ringer veterinären med en gång och hon kommer ut samma eftermiddag. Hon konstaterar att hästen har en spricka i sulan (på samma ställe där hon ömmade när hovslagaren var där), hon skär bort sprickan och hoppas på att hitta en böld. Hon konstaterar att det inte finns en böld men att det troligtvis varit en blodansamling då hon tycker det kommer ovanligt mycket blod. Hästen får omslag med jodopax, gips och silvertejp. Veterinären säger att hon skall gå med omslaget så länge som möjligt. För att det skall hålla byter jag det yttersta lagret med tejp varje dag så hon inte sliter igenom.

Nu är det så att min hovslagare vill komma redan på tisdag och slå på en hård sula och slå på skon igen, antar att han fyller ut med något (silikon?) mellan hoven och sulan eftersom hon har ett hål in under sulan.
Hur hade ni gjort i min situation? Låtit gipset vara kvar så länge som möjligt eller låtit hovslagaren komma och slå på en sula?
 
Sv: Mystisk hälta?

Vilken otur!
Jag skulle pratat med veterinären igen och höra när den tycker att det är dags att lägga på sko.
 
Sv: Mystisk hälta?

När vår fick ett hål i sulan fick han gå med gips, klisterbandage utanpå å silvertejp sen tjockt tyg eller nåt på när han gick i sjukhagen (var vinter med djup snö å kallt just då). Vi köpte gips å tvättade sulan å gipsa själva ca var 3:je dag, är inte så svårt med gips. Det är ju remsor som man blöter å lägger runt i sulan sen på med bandage å silvertejp. Han gipsades ca 1 månad. Fullblod med platta hovar tunna sulor och han hade troligen trampat på nåt.
 
Sv: Mystisk hälta?

Tack för svaren! Jag pratade med veterinären igår. Hästen haltar inte längre och då tyckte hon att jag skulle ringa hovslagaren och be honom komma ut. Pratade med honom idag och han kommer imorgon och slår på skon med en hård sula i mellan. Tömkörde igår lite försiktigt och hon visade inga tecken på hätta, har longerat de andra dagarna och hon har blivit successivt bättre. :-)
 
Sv: Mystisk hälta?

Nu har min hovslagare varit och fixat hoven:) Han slog på en hård sula över halva hoven (där veterinären grejat) så jag kan komma åt och hålla det rent. Han har även stoppat in tyg med tjära så att det inte ska komma in smuts mellan sulan och hoven. Nu säger han att hästen skall vila i en vecka. Senast jag pratade med veterinären så sa hon att det inte var några problem att jobba lätt med hästen från marken tills sulan hade slutit sig. De senaste dagarna har hästen varit ohalt och jag har både longerat och tömkört lätt i skritt och trav. Hon har inte visat några täcken på obehag. Tror ni jag kan fortsätta motionera henne?
 
Sv: Mystisk hälta?

Någon som läst och kan svara eller har någon idé? Hästen är 22 år (men hon tror inte själv hon är en dag över 5) och hon tycker själv hon inte har ont och hon visar tydligt att hon inte vill vila mera nu! Hon hoppar ut ur hagen (är annars jättesnäll i hanteringen) och försöker visa på att hon är frisk. Det är fortfarande mjukt i sulan där veterinären har skurit, men hästen är inte halt eller ömmar när jag trycker på sulan eller visar på obehag när jag kratsar hoven. Det sitter en hård sula samt tjärdrev över "hålet." Jag kan ej heller känna någon värmeskillnad mellan de båda framhovarna. Jag vågar inte rida än på ett tag, men promenader, trickträning, longering och tömkörning?
 
Sv: Mystisk hälta?

Följ veterinärens/hovslagarens ordination .
Hästar vet INTE när de är friska eller ej och kan INTE bedöma sig själva huruvida de bör röra sig eller ej för att hålla sig friska .
 
Sv: Mystisk hälta?

Nu tror jag TS fråga var vems råd hon skulle följa, vets eller hovslagarens då de säger olika.

Till TS. Jag skulle följt veterinärens råd här, åtminstone om magkänslan säger det. Häst och veterinär tycks eniga.
 
Sv: Mystisk hälta?

När min häst har ont då ser man verkligen det på henne. Hon sjunker ihop, lägger huvudet i famnen och är allmänt trött. Hon är annars väldigt alert. Nu sedan hovslagaren var där i onsdags har gnistan kommit tillbaka! Hon travar i hagen och är allmänt pigg och glad, så hon visar väldigt tydligt på när hon har ont och när hon inte har det.
 
Sv: Mystisk hälta?

Tack! Ja, både hästen, veterinären och jag tycker lika! Magkänslan säger att det är bättre att hon får röra på sig lite varje dag, annars blir hon knäpp! Har varit nere i manegen varje dag nu när hon hade gipset på i en vecka och longerat eller tömkört, hon har bara tyckt det varit roligt, inga tecken på obehag och smärta. Veterinären sa att det är bättre att hon får röra på sig om hon kan än att hon står stilla. Skrev ett inlägg till och frågade då hovslagaren sa helt tvärt emot, därför jag blev fundersam...
 
Sv: Mystisk hälta?

Ja det förstår jag !

Men fortfarande så vet inte hästar sitt eget bästa utifrån diagnos . Det är ett av problemen med djur allmänt de kör på instinkt och basala reaktioner och stimulans , inte logistik .

Jag svarade just på det - du kan inte bedöma friskhet på din häst utifrån att den hoppar ur hagen . Inte alltid heller på hur de agerar under adrenalin och pigghet . Det tränger undan markering på smärta .

Därför jag skrev att du ska gå på veterinär och hovslagares bedömning . Förutsätter att de jobbar i kommunikation med varandra ? Gör de inte det då dax att prata med vet om åsikterna du får skiljer sig .

Gips och aktivt arbete gör ytterligare anledning att kolla med vet .
 
Senast ändrad:
Sv: Mystisk hälta?

Ja det förstår jag !

Men fortfarande så vet inte hästar sitt eget bästa utifrån diagnos . Det är ett av problemen med djur allmänt de kör på instinkt och basala reaktioner och stimulans , inte logistik .

Jag svarade just på det - du kan inte bedöma friskhet på din häst utifrån att den hoppar ur hagen . Inte alltid heller på hur de agerar under adrenalin och pigghet . Det tränger undan markering på smärta .

Därför jag skrev att du ska gå på veterinär och hovslagares bedömning . Förutsätter att de jobbar i kommunikation med varandra ? Gör de inte det då dax att prata med vet om åsikterna du får skiljer sig .

Gips och aktivt arbete gör ytterligare anledning att kolla med vet .

Jag vet att hästar inte kan tänka logiskt, men det jag menar att hon verkligen visar tydligt när hon har ont, vissa hästar bara kör på, men det gör inte hon.

Veterinären säger att jag ska motionera henne så länge hon inte är halt eller visar obehag eller smärta, och hovslagaren säger tvärt om: låt henne gå ute i torr sandhage i en vecka till och låt henne vila helt. Därför frågade jag om råd här dur ni andra skulle göra i min situation?

De var veterinären som gipsade och då sa hon att hon kan motioneras från marken med gipset på. Jag har endast skrittat när jag tömkört och låtit henne trava lätt på lina. Så jag har följt veterinärens råd.
 
Sv: Mystisk hälta?

Fast det jag menar är att visar de smärta har de extremt ont . Utöver det förstår de inte och visar sällan såvida de inte är akut dåliga . Andra stimuli tar över handen och de är flyktdjur så de tränger undan sånt helt omedvetet och är de inte akut dåliga känner de öht inte att de behöver Akta/vårda sig , än mindre tänker de så öht . Behöver de enligt egen instinkt/reflexrespons av ngn yttre stimuli tex , så springer de sönder sig utan vare sig smärta eller reflektion .

Jamen kolla med vetten då vidare vad den verkligen menar med motion ?
För mig låter det konstigt att Longera på volt i gips under konvalecens med gips ?
Kanske menar vetten aktiva promenader eller annat ? Kolla som sagt , vetten lär vara den enda som verkligen kan svara just utifrån situation .
 
Senast ändrad:
Sv: Mystisk hälta?

Personligen hade jag inte motionerat en häst med gips. Jag ser inte riktigt var faran skulle ligga i att hon vilar en vecka? Går hon i hage rör hon sig ju ändå
 
Sv: Mystisk hälta?

Fast det jag menar är att visar de smärta har de extremt ont . Utöver det förstår de inte och visar sällan såvida de inte är akut dåliga . Andra stimuli tar över handen och de är flyktdjur så de tränger undan sånt helt omedvetet och är de inte akut dåliga känner de öht inte att de behöver Akta/vårda sig , än mindre tänker de så öht . Behöver de enligt egen instinkt/reflexrespons av ngn yttre stimuli tex , så springer de sönder sig utan vare sig smärta eller reflektion .

Jamen kolla med vetten då vidare vad den verkligen menar med motion ?
För mig låter det konstigt att Longera på volt i gips under konvalecens med gips ?
Kanske menar vetten aktiva promenader eller annat ? Kolla som sagt , vetten lär vara den enda som verkligen kan svara just utifrån situation .

Hon har inte gips längre, utan nu har hon en hård sula som täcker halva hoven undertill, där veterinären har lättat på trycket som fanns under sulan. Att longera var väll att ta i från mitt håll, jag lät henne trava på en volt 1-2 varv och sedan på rakt spår för att se om hon blev bättre i traven. Detta gjorde jag med gipset på då veterinär sagt åt mig att låta henne skritta och trava lite varje dag för att se om hon blev bättre, blev hon sämre skulle jag ringa tillbaka med en gång. Jag frågade i vilken utsträckning jag kunde motionera henne med gipset, så länge hon inte var halt sa vet att jag kunde motionera henne försiktigt i skritt och trav för att det är bättre att hon rör på sig för att få upp blodcirkulationen. Jag bor i Göteborgsregionen och här har det regnat en del den senaste tiden, och eftersom hon hade gips kunde hon inte vara ute när det regnade, så hon stod inne en hel del.
 
Sv: Mystisk hälta?

Personligen hade jag inte motionerat en häst med gips. Jag ser inte riktigt var faran skulle ligga i att hon vilar en vecka? Går hon i hage rör hon sig ju ändå

Motionerade endast på vets rekommendation. Med motion menade jag skritt på lina i manegen, eller så tömkörde jag i skritt. Frågade vet innan och on sa att det inte var några problem. Min fråga var hur ni här på forumet hade gjort i min situation. Veterinären säger: motionera så länge hästen inte haltar. Hovslagaren säger: Låt henne vila i en vecka till.
 
Sv: Mystisk hälta?

Varför frågar du här öht ???

Fråga din veterinär??

Varför ska du stressa igång öht ? Antar pga att hästen hoppar ur hagen osv ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 692
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 037
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: MiniLi
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 712
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp