mystisk hästsjukdom

mamsen

Trådstartare
Hej Alla!

Vi har börjat sträva efter alla halmstrån vi kan för att försöka få bukt med vad vi har för konstig sjukdom i stallet.
Vi har haft smittade hästar sen mitten av december och därmed varit isolerade från utgående och ingående hästar till anläggningen.

Självklart är veterinärer inblandade och även SLU och SVA. Prover är tagna vid flera tillfällen och även SVA har nedfrysta blodprover från flera hästar.

Proverna påvisar inga bakterier och inte heller "direkt" virus, som dom säger, inte kvarka, influensa, rhinovirus, abortvirus eller något annan smittsam känd sjukdom.
Här nedan berättar jag om sjukdomsbilden:

Hästarna är påtagligt betagna och äter ganska dåligt, andas tungt under dygnet med feber. Annars mellan febertopparna är hästarna som vanligt, pigga och glada.
Datumen för feber stämmer inte exakt då jag inte har alla exakta uppgifter.På alla hästar håller febertopparna i sig i ca 12-24 timmar och tempen ligger mellan 39-41 grader.


Häst 1. Halvblodsvalack 10 år
Febertoppar 15 ggr med ca 5 dagarsintervaller sen Dec. Hosta dagen innan feber. Fick cortison och febern försvann tillfälligt, kom dock tillbaka när cortisonbehandlingen avslutades.
40-41 grader

Häst 2. Halvblodsvalack 14 år
Febertoppar sen dec. med 5 dagars intervaller med ett uppehåll på 5 veckor. Nu återkommit. Hosta

Häst 3. Halvblodsvalack 8 år
Febertoppar sen dec. med ca 5-10 dagarsintervaller.
Ingen hosta.

Häst 4. Halvblodsvalack 20 år
Febertoppar sen 15:de Jan med ca 10 dagarsintervaller.
Hosta i början. Feberfri vid behandling av Hippotrim men tyvärr återkom febern.

Häst 5. Halvblodssto 15 år
Febertoppar sen 20:de jan med ca 5-15 dagarsintervall.
Hosta.

Häst 6. Halvblodssto 9 år
Febertopp 21 Jan. 40 grader. Ingen hosta.

Häst 7. Halvblodsvalack 16 år
Ferbertopp 15 Feb. Hostade ca två veckor innan.

Häst 8. Halvblodssto 17 år
Hosta

Häst 10. Ponny 15 år
Febertoppar sen 30 Jan.Oregelbundna intervaller mellan 5-15 dagar. Hosta i början som avtog.

Häst 11. Ponnysto 18 år.
Febertoppar tre ggr. Med ca 3 veckors mellanrum.

Häst 12. Ponnyvalack 7 år
19 Feb. febertopp med svullet skap och konstiga lympfangit liknande i olika ben. Nu igång igen.

Häst 13 Halvblodssto 5 år
Febertopp 16:de jan och 21:a Jan. Inget sen dess. Lite hosta vid febertopparna.
Åter fullt igångsatt.

Häst 14. Ponnysto 11 år
Första febertopp 27:de Feb. 40 grader. Hosta några veckor innan.

Som ni förstår så är det här mycket komplicerat och dessutom så finns inget riktigt mönster.
Eventuellt några funderingar vad det skulle kunna vara eller om ni har något förslag hur vi ska gå vidare?
Som ni förstår så är vi helt lamslagna och det känns som vi aldrig ska få ett slut.

Vi är en ridskola men som tur är kan verksamheten fortsätta eftersom uppdelning mellan smittade hästar och icke smittade är lika mellan privathästar och lektionshästar.
SVA säger dom har inget mer dom kan göra. Forskning på blodproverna kostar för mycket och dom skulle endast börja forska om det blir fler epedimier i andra stall.
Det känns som det inte kommer avta av sig självt eftersom vi dessutom får nya fall, två månader efter första sjukdomsfall.
Mvh Lina
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Ja vi har tänkt på det men det kostiga är att alla påverkade hästar har ätit olika foder.
Kraft fodret kan det inte vara då vissa äter havre och vissa ärter krafftgrund.
Vi har ganska stor hö åtgång så vi har fått olika höleveranser under sjukdomsperioden.............
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Har stallet målats om eller har det skett något annat sedan förra stallperioden med inredningen/utrustningen eller i hagarna?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Kolla med vattenverket om hur mycket klor dom har i vattnet (för jag gissar att ni har kommunalt vatten).
Det låter ju som nån form av förgiftning eftersom febern kommer och går på dom olika hästarna. Det som i så fall inte stämmer in på klorförgiftning är ju i så fall borde dom ha varit lite dåliga i magen också.?
Lycka till
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Hur är det med lufttillförseln? Kan det finnas mögelproblem i fläktar och tilllufts kanaler? Mögel i väggar osv

Jobbigt när man inte vet vad som är fel...
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Kan vara kvarka även fast de inte hitta bakterien. Inte helt ovanligt. Har hästarna varit snoriga?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Tack för att ni alla delar med er av funderingar.
Någon häst har varit mkt lite snorig, men man tycker att om det skulle kunna vara kvarka borde i alla fall någon av de 14 hästarna varit mer snorig.
Dessutom så är blodproverna kollade flera ggr.............
Jag hoppas att någon som haft något liknande eller har, hör av sig.

Angående mögel och målade stall så är det så att det finns smittade hästar i tre olika stall på anläggningen.

Jag skulle faktiskt själv kunna tippa på vattnet. Prover är tagna på brunnen, och även de kranar som går på kommunalt vatten.
Vi har några vattenkoppar i hagarna (som har varit avstängda nu), spolspilta och en kran som går på brunnsvatten.
Vi får väl se vad proverna visar...........
Det konstiga är att då säger veterinärer att hästarna borde varit dåliga i magen.

Risken finns att vi oturligt nog har fått en ny virusstam just i vårat "lilla" stall.

Hoppas inte på det!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Ställer detta mer som en fråga än som ett svar till dig.

Kan hästar drabbas av någon form av legionella? Visar proverna som är tagna på hästarna att det är en bakteriell påverkan?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Ställer detta mer som en fråga än som ett svar till dig.

Kan hästar drabbas av någon form av legionella? Visar proverna som är tagna på hästarna att det är en bakteriell påverkan?
Hm. Ja du. Bra fråga. Det visar dock inte på bakterier men just nu vet vi varken in eller ut. Först sa SVA att blodproverna påvisade virus men sen så sa dom att det inte påvisade virus, direkt, vad nu det innebär. Jag tror faktisk att dom också river sitt hår och inte riktigt vet vad dom ska säga.
Jag är inne på parasit eller förgiftning...........
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Hrm...häst nr 2 är 13 år. :p

*knapplån*

Vad gäller mögel kan vi nog utesluta detta då det är fyra olika stallbyggnader som drabbats och de är alla byggda vid olika tillfällen i olika materiel. Ett av stallen är över 100 år gammalt, den nyaste är ca 20 år gammalt och bra ventilerat. Dessutom har den häst som drabbats flest gånger stått sista två veckorna i nybyggd utebox och får ändå feber.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Hrm...häst nr 2 är 13 år. :p

*knapplån*

Vad gäller mögel kan vi nog utesluta detta då det är fyra olika stallbyggnader som drabbats och de är alla byggda vid olika tillfällen i olika materiel. Ett av stallen är över 100 år gammalt, den nyaste är ca 20 år gammalt och bra ventilerat. Dessutom har den häst som drabbats flest gånger stått sista två veckorna i nybyggd utebox och får ändå feber.

Ha ha. Okey då, har kanske inte riktigt kolla på allas åldrar ;)
Bara mina egna!!
:banana:
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Vad strör ni med i boxarna då ? Är vattenprover tagna ?

Fast häst nr 1 som har haft feber flest gånger har tillfälligt stått på halm i hopp om att det ska vara torven som är problemet, men fick feber ändå.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Det finns inte massa fabriker inärheten som släpper ut skit?
Kör det mycket lastbilar där, ngn som skulle kunna läcka?
Har luften i stallarna kollats?

Har ni tagit några prover från fodret, alt marken där grovfodret slagits?
Det kan ju vara så att marken fodret tagits ifrån har haft gift i sig, och därmed gör hästarna sjuka.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Det finns inte massa fabriker inärheten som släpper ut skit?
Kör det mycket lastbilar där, ngn som skulle kunna läcka?
Har luften i stallarna kollats?

Har ni tagit några prover från fodret, alt marken där grovfodret slagits?
Det kan ju vara så att marken fodret tagits ifrån har haft gift i sig, och därmed gör hästarna sjuka.

Tack för alla förslag! Skall beta av dem en och en. Inga fabriker i närheten, en jästfabrik några kilometer från stallet.
Vad gäller lastbilar..vi har en 70 väg utanför stallet med en och annan lastbil som kör förbi men så har det varit i 22 år. Ingen specifik leverantör som skulle kunna ha läckande last alltså.
Luften i stallarna har ej kollats, det gäller fyra olika stallbyggnader med olika typer av ventilation, ett stall är över 100 år gammalt, ett är ca 20 år gammalt med bra ventilation. Den häst som haft feber flest gånger har flyttats till utebox men får fortfarande feber.
Inga prover tagna på fodret då omsättningen är hög och vi får in nytt grovfoder innan testresultat på det gamla har kommit. Vad gäller marken som grovfodret tagits från, är den inte heller kollad. Däremot så levererar vår leverantör till många stall i området och inget annat stall har drabbats så där har vi ytterligare en återvändsgränd. Det är så frustrerande att inte hitta någon gemensam nämnare på något, tack för din hjälp, tack för allas hjälp med att leta dock. Vattenproverna skall bli intressanta att få tillbaks då det just nu är vårat hopp att något skall hittas där.

Min senaste tanke om allt detta är att det är en golfare (ligger en golfbana som granne till stallet) som smyger sig hit om nätterna och sprutar in giftgas i ventilationen i hopp om att vi skall lägga ner så de kan utöka golfbanans omfång. :D
Ja jag skämtar naturligtvis..galghumor är väl det som håller oss uppe.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Som jag förstår det så får ni nytt grovfoder från oliak leverantörer med jämna mellanrum? Att byta grovfoder så ofta måste ju kunna sänka hästarnas immunförsvar...*funderar* Det i sig är ju ingen ensam orska kanske, men kan bidra..
fast å andra sidan kanske ni alltid(alla år) har det så att ni får nytt hö ofta.. Hoppas verkligen ni hittar orsaken..
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Som ni märker så är vi fler som skriver på denna tråd från samma stall.
Ni får gärna skriva om ni har funderingar eller svar.

Om någon har vetskap om mikroorganismer eller parasiter eller hört något liknande förr eller i ett annat stall, hör gärna av er!!

Vi hoppas på vattenprovet..........
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 058
Senast: Minna_A
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 016
Senast: Mia_R
·
Småbarn Min dotter, snart 2, har haft feber sen 22 dec. Hon har även hosta och är snorig. I övrigt är hon ok i varierande grad. Tröttare än...
Svar
15
· Visningar
1 593
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp