mystisk hästsjukdom

Sv: mystisk hästsjukdom

Kan tillägga att häst nr. 1 även provat äta enslige men även då fått tillbaka febern.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Som jag förstår det så får ni nytt grovfoder från oliak leverantörer med jämna mellanrum? Att byta grovfoder så ofta måste ju kunna sänka hästarnas immunförsvar...*funderar* Det i sig är ju ingen ensam orska kanske, men kan bidra..
fast å andra sidan kanske ni alltid(alla år) har det så att ni får nytt hö ofta.. Hoppas verkligen ni hittar orsaken..

Vi får nytt grovfoder från samma leverantör. Omsättningen är hög då vi har ca 30 hästar som utfodras på samma leverans. Så nytt hö kommer ofta, från samma leverantör varje gång. Dock inte sagt att vi får samma hö skörd vid varje leverans då höet ofta varierar i grovlek och färg.
Vi har alltid haft det så i alla år. Tack för inlägget, håll tummarna för oss. Vi behöver alla tummar ni har därute.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Okej.
Jag ska försöka komma på fler konstiga, kanske långsökta saker ni kan fundera över, men just nu är det lite stopp i huvudet.

Hoppas verkligen det löser sig!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Om de va en golfbana i närheten så kan det vu kanske vara konstgödsel å vad nu mer de kan tänkas ha på banan. Att det omgångsvis kommit med i brunnsvattnet, som kanske inte just är med på ert vattenprov, eller att provet inte sökt efter såna saker.
Alternativt att det har runnit ner till era hagar när det regnat, och hästarna fått i sig genom att dricka i vattenpölar eller fått i sig lite lera om de äter höet/ensilaget på marken.

Där vi hade sommarstuga förr så fanns de en badsjö som blev förgiftad av den närliggande golfbanans jox på banan.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Det där med hagarna tänkte jag också på, men det kanske jag glömde skriva :p

TS : Om det inte blir ngt resultat av vattenproverna, bör ni nog kolla marken i hagarna.

Har ni ridhus? Det kan inte vara något där som gör att hästarna på nått sätt blir "smittade"?

Hade ni kollat ströet?
Du skrev att ngn av hästarna hade bytt till halm, men det kan ju vara så att ströet har några partiklar i sig som hästarna andas in?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Om de va en golfbana i närheten så kan det vu kanske vara konstgödsel å vad nu mer de kan tänkas ha på banan. Att det omgångsvis kommit med i brunnsvattnet, som kanske inte just är med på ert vattenprov, eller att provet inte sökt efter såna saker.
Alternativt att det har runnit ner till era hagar när det regnat, och hästarna fått i sig genom att dricka i vattenpölar eller fått i sig lite lera om de äter höet/ensilaget på marken.

Där vi hade sommarstuga förr så fanns de en badsjö som blev förgiftad av den närliggande golfbanans jox på banan.

*antecknar..kolla konstgödsel i vatten, tillsammans med prov på legionella* Tack för tipset!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Det där med hagarna tänkte jag också på, men det kanske jag glömde skriva :p

TS : Om det inte blir ngt resultat av vattenproverna, bör ni nog kolla marken i hagarna.

Har ni ridhus? Det kan inte vara något där som gör att hästarna på nått sätt blir "smittade"?

Hade ni kollat ströet?
Du skrev att ngn av hästarna hade bytt till halm, men det kan ju vara så att ströet har några partiklar i sig som hästarna andas in?

Markprover kan definitivt bli aktuella. Vi har också tänkt på detta men har lagt det lite åt sidan då de hästar som drabbats går i olika hagtyper på olika ställen. Men med uteslutningsmetoden kommer nog hagar och markprover upp ganska snart.
Ridhus har vi men då den häst som drabbats hårdast knappt har satt sina hovar i ridhuset på över 2 månader och fortfarande får feber ca var 4-5 dag, känns det inte som att källan finns därinne.
Tack än en gång för ditt engagemang, det värmer!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Som jag förstår det så får ni nytt grovfoder från oliak leverantörer med jämna mellanrum? Att byta grovfoder så ofta måste ju kunna sänka hästarnas immunförsvar...*funderar* Det i sig är ju ingen ensam orska kanske, men kan bidra..
fast å andra sidan kanske ni alltid(alla år) har det så att ni får nytt hö ofta.. Hoppas verkligen ni hittar orsaken..

Vi får grovfodret från samma leverantör men eftersom åtgången på hö är ganska stor så blir det från olika skördar. Dessutom så har ju inga andra stall drabbats.
Tack för din omtanke!!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Det är prover tagna på spannmål och halm, men finns det även på hö och hösilge?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Alla blodprover som tagits, har man då ochså tagit coggins test? Om inte..se till att det görs omgående. Det är Smittsam blodbrist jag talar om, infektiös anemi.
gulan
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Det är just det de gör! Du har inte kollat med labbet eller vetrinärerna om coggins test är taget? Gör det snarast!
Vi fick i höstas in en unghäst som det visade sig att på stuteriet hade de haft ett flertal ston som dött. Unghästen var smittad och vi tog omedelbart blodprov och det visade sig att hon bar på viruset. Vi satt med andan i halsen och var bra nervösa då alla hästar i stallet kollades och vi hade tur -bara denna unghäst var smittad, och fick avlivas.
Jag saxar ur boken Håll hästen frisk.
Smittsam blodbrist- infektiös anemi är en virussjukdom hos häst som förlöper med feber upp till 40-41 under 3-5 dagar. Hästen är då kraftigt allmänpåverkad. Vätskeutgjutningar uppträder under buk och bröst och i benen.(vår unghäst fick inte dessa utgjutningar) Ibland får hästarna gulsot och akuta dödsfall kan inträffa. Vanligare är att hästarna till synes blir friska efter första feberattacken. En ny feberattack kommer efter 3-4 veckor, varefter hästarna blir feberfria igen. Förloppet upprepas åter och detta kan fortsätta under lång tid. Hästen försämras gradvis. Den magrar av och blodbristen blir allt högradigare. Förloppet kan ibland vara utdraget under flera år, och hästen tillfrisknar aldrig. Sjukdomen, som förr var vanlig bland kallblod i norra Sverige försavnn helt på 1950-talet. Under senare år har den uppträtt av och till i södra och mellersta Sverige. Smittan överförs från häst till häst. Virus finns i blod,urin, och saliv. Människan kan hjälpa till att överföra sjukdomen via persedlar och instrument. Enda möjligheten att bekämpa sjukdommen är att avliva smittade djur. Sjukdommen har vållat stora problem i bl a USA och Frankrike men är i SVerie under kontroll. För diagnos krävs en positiv blodtest, coggins test. En negativ sådan krävs för införsel från alla utomnordiska länder.
gulan
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Det står att febern återkommer efter 3-4 veckor men här är det ju var 4-5 dag. Kan det vara det ändå?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

En sjukdom eller virus kan ju te sig på olika sätt.Oftastså är ju sjukdomsbeskrivningarna generella.
Tex vår unghäst hade inte ens feber! Vi fick reda på av uppfödaren att kolla upp henne. Hon var pigg, feberfri och glad hela tiden. Det hade inte brutit ut på henne än utan hon bara bar på viruset och kunde smitta andra.
Mitt råd är ändå att kolla upp det! Den ansvariga vetrinären måste ju kunna kontaktas för rådgivning snarast, och även kolla med labbet som gjort alla blodprov och vad är det man kollat på blodprovet? Om det är kostnaden man ryggar för kanske man bara kan ta några stickprov på 4-5 hästar.
gulan
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Infektiös anemi finns ju dock inte i Sverige för tillfället. Senaste utbrottet var hösten förra året på Irland så om hästarna inte varit i utlandet känns diagnosen långsökt.
Smittan är vektorburen, dvs smittar med insekter så om hästen ska smittas av en annan häst måste de stå tillsammans länge så insekter hinner sticka först den smittade hästen och sedan nästa häst.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

OCH i italien i år. Flera stall fick karantän och ett flertal hästar dog.
Att resonera som du gör är farligt anser jag.....man vet aldrig. Tävlingshästar åker över gränserna hej villt.
I boken som jag hänvisar till, står det ingenting om att viruset sprids via insekter, utan från häst till häst och även människor kan föra viruset vidare.
En viss inkubationstid finns ochså. Vi fick ta två blodprov på alla hästar med en månads mellanrum. Bara för det första visar negativt kunde det visst bli possitivt nästa. Men vi hade TUR!
Har jag missat i tråden vad ansvarig vetrinär anser och tror?
gulan
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Vi har kollat idag med vår veterinär och coggins(stavas??) test är taget!
Tack och lov!!!!
Vi väntar nu på vattenprover som är inlämnade.
Dessutom så har häst nr 1 åkt till klinik för isolering och grundlig provtagning.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Hur går det för er? Har ni fått några svar på proverna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 248
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: Minna_A
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Mia_R
·
Småbarn Min dotter, snart 2, har haft feber sen 22 dec. Hon har även hosta och är snorig. I övrigt är hon ok i varierande grad. Tröttare än...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp