mystisk hästsjukdom

Sv: mystisk hästsjukdom

Vi har nu fått svar på vattenproverna. Vattnet är prima. Inga konstigheter där.
Hästen som står på kliniken för isolering och provtagning har dom hittat lite bakterier på i lungorna och han visar antydan till infektion.
Men dom vet inte vad det är!!!
Han har även för den delen haft feber på kliniken också, så det verkar inte vara något som har med vår närmiljö här hemma att göra.

//:cry:
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Men det skulle ju ändå kunna vara er miljö där hemma.
Det kanske har gått så pass långt att det satt sig på lungorna helt enkelt?

"synd" ändå att vattnet inte visade något. Då hade ni ju iaf vetat... :(

*håller tummarna för er*
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Kan inte komma med några konkreta tips men jag håller tummarna för att ni hittar en veterinär a la Dr House som luskar ut vad problemet är!!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Men nu när han står på kliniken har han haft feber varannan dag istället för var fjärde-femte dag. Det är lite konstigt. Dock har han inte haft lika hög feber som tidigare.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

En av de drabbade hästarna har ju stått på klinik ett par veckor nu (den som drabbades först och haft värst feber) och nu har dom hittat något som kanske kanske kanske är vårat problem! Man vill ju inte hoppas för mycket men de säger att detta mycket väl kan förklara febern. De har typ hittat varbölder i lungsäckarna. Så nu får han intravenöst penicillin (han har fått det en gång redan, men nu starkare dos) och^*peppar peppar* har han inte haft feber sedan i torsdags. Håll tummarna för oss är ni snälla!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Usch vad den här tråden är läskig! Hoppas verkligen att ni kommer på vad det är till slut. Jag hade blivit tokig av ovissheten för länge sedan:cool:

Men nu verkar det ju som att ni kan få något att gå på! Jag håller tummarna så att de vitnar!:bump:
 
Sv: mystisk hästsjukdom

usch va jobbigt...Hoppas hoppas nu att det går vägen för pållen på kliniken..jobbigaste runt hela situationen är ju o inte veta någonting..var d kommer ifrån o behandlingsmetoder m.m. det e bra att sånt här skrivs för man lär så länge man lever med dessa konstiga hästsjukdomar...varma hälsningar till er o era hästar....
 
Sv: mystisk hästsjukdom

*kl*

hur e de med hästarna "hemma" när den som e mest sjuk in e där ?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

har nu följt denna tråden och är nyfiken vad denna mystiska hästsjukdom är för något. Hoppas att ni kommer tillrätta med problemet!
Hoppas på uppdatering hur det går för er!
Lycka till!!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Joorå, av de tre som haft mest regelbundna febertoppar förutom den på kliniken så har en haft en febertopp bara de 2 senaste månaderna, den har inte ätit några mediciner. Sen har en gått på butta och den har haft mindre febertoppar än vanligt och nu har han något (ca. en grad) förhöjd temp hela tiden. Han har dock lite krux med luftvägarna, hostar inte men "väser" vid ansträngning. Den tredje har ätit cortison, har inte haft feber på länge och är piggare än vanligt faktiskt!

Men sen är det flera (ca 5) hästar som inte brukar ha feber som har haft feber nu de senaste 2-3 veckorna. Ett par av dem med rätt täta intervaller...Så det är väl i princip oförändrat.

Dock så hostar de lite mindre men det kan ju ha med det milda vädret att göra.

Hästen på kliniken har fortfarande inte haft feber, hoppas hoppas...
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Intressant. Vad tror dom att bölderna beror på? Är det någon konstig form av lunginflammation?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Usch vad den här tråden är läskig! Hoppas verkligen att ni kommer på vad det är till slut. Jag hade blivit tokig av ovissheten för länge sedan:cool:

Men nu verkar det ju som att ni kan få något att gå på! Jag håller tummarna så att de vitnar!:bump:

Det är läskigt. Vi kastas mellan :eek: och :confused: och :idea: och :bump: och :eek: igen..dagligen.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Usch vad läskigt att inte veta vad det är. Och när de blir till synes friska emellanåt...ibland önskar man verkligen att hästar kunde prata så att de kunde berätta exakt vart det gör ont, hur det känns och om det är vid nåt speciellt tillfälle det blir värre...

Jag har inte heller några tips att komma med, kan inte speciellt mycket om ovanliga sjukdomar och miljö-koller har ni ju redan gjort...

Jag håller iaf tummarna för att ni nu kan komma till någon lösning efter upptäckten på kliniken!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Hej. Ja, nu är den klinikisolerade hästen hemma igen efter ca 8 dagars intensiv antibiotika på klinik och "peppar peppar" inga febertoppar på honom så här långt!!
Vi har nu även börjat ge antibiotika till övriga sjuka hästar och hör och häpna, i morse när jag fodrade var det första gången på länge jag inte hörde några som helst hostningar!!! Hoppas bara inte att det var en tillfällighet. :bow:

Visst visade hästen infektion på blodproverna men dom vet fortfarande inte vad det är!! Inte tidigar sett något liknande förutom kvarka och det är det inte, men något liknande.
Vi får bara hoppas att vår framtid fortsätter och ser ljus ut........
Snart kanske vi får öppna skumpan :banana: :banana:
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Har läst tråden och jag var för några år sedan med om ett lite liknande sjukdomsförlopp bland hästarna på mitt dåvarande stall. De hade i och för sig mer näsflöde men annars är det hyfsat likt. Då var det kvarka, men atypisk kvarka. Kvarka har ändrat sjukdomsbild en del, och uppträder inte alltid som man tror att det ska göra. Jag menar inte att det ni har är kvarka (proven visade ju att det inte var det) men det kanske är en muterad kvarkabakterie... ja, vem vet. :crazy: Det viktigaste är ju att det blir bra!!! I alla fall hade våra hästar mycket bölder invändigt i luftvägarna. Det var det som lät likt (och febertopparna). I bölderna kunde de hitta och påvisa kvarkabakterier, som är svåra att odla annars. Det var ruggigt med denna sjukdom som drog fram genom hela stallet och tog evigheter att bli av med... Tycker synd om er och håller tummarna för er! Hoppas ni kan få ett konkret svar vad det var för något men framför allt att det blir bra nu!:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 231
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: Minna_A
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 030
Senast: Mia_R
·
Småbarn Min dotter, snart 2, har haft feber sen 22 dec. Hon har även hosta och är snorig. I övrigt är hon ok i varierande grad. Tröttare än...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp