P

pippi27

Hoppsan så det kan gå.
Ja, jag BORDE ha kollat men jag litade ju på försäljaren.
Hmm, kaninen Emil visade sig vara en Emelie :o . Kom hem från Kivik igår och i buren låg två små kaninbebisar!
Så söta :love:
Ordnade rask med en annan bur åt dom andra så att Emelie får vara ensam med sina små.
Har aldrig haft kaninungar tidigare, råttungar har jag ju haft men aldrig kaniner så kvällen ängnades åt att leta efter nyttigt på nätet. Hittade självklart en himla massa saker som motsäger sig på en annan sida. Men, men, det ska nog gå bra.
En liten fråga bara. Är det normalt att kaninen lämnar boet i länga perioder? Ungarna såg ju ut att må bra, varmt bäddade och feta små magar men on jag jämför med råttorna och mössen så brukar ju dom inte lämna sina ungar någon längre stund medans Emelie ligger på bottenplan och har sina ungar på övervåningen.
Andra tips som ni tycker att jag borde veta?
Mat, hon har nu nätbotten på buren så hon har tillgång till gräs, klöver och maskros, jag har lagt in lite hö, övrigt har hon fått kaninpellets fast inte så mycket, morot med blast, gurka, sallad, tomat, hallonblad, vinbärsblad, havregryn, korn och rågkross, knäckebröd, lite äpple. Någonting som saknas i hennes kost?
 
Sv: Nämen!!

Mamma kanin är nästan aldrig hos ungarna förutom när hon diar, 2 gånger om dagen..
Och om dom hade varit i det fria kan hon ju inte vara hos ungarna, för då hade hon ju avslöjat boet ;)

Det är bra att ge persilja och annat grönt.. men eftersom din kanin har nätbotten och har tillgång till gräs är det ju bra :) det är bra för mjölkbildningen och så..
 

Liknande trådar

T
Däggdjur Igår fick jag en smärre chock när jag upptäckte 4 små bebisar inne hos min kaninhona. Jag har noterat tecken på dräktighet tidigare men...
Svar
7
· Visningar
4 555
Senast: Kilauea
·
R
Däggdjur Vi har en kanin på lite över två år och som vi haft sedan han "lämnade boet" Han är blandning mellan lejon och dvärgkanin är kastrerad...
2
Svar
27
· Visningar
4 605
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Djur Hejsan! Det är såhär, att min lejonhona (kanin aså :D) på drygt ett år har satt igång och boat för fullt. Jag skaffade för några...
2
Svar
32
· Visningar
2 824
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp