Bukefalos 28 år!

När är det okej att ringa okända?

Vardag tycker jag det är okej att ringa från 09. Efter 19 skulle jag nog inte ringa, pga ev småbarn. Fram till 20 om jag vet att de inte finns barn. Skulle nån okönd ringa 21-22 skulle jag bli irriterad. Visserligen sover jag iofs då men ändå. Så ja, 9-19/20 vardagar och 10-19/20 helg :) smsa funkar några timmar tidigare resp senare, de finns ljudlös. :)

Jag sover helst till 12. Men skulle inte reagera om ngn ringde mig kl 23 :p Jag har jobb-mailat med min chef kl 03 på natten, inga konstigheter! ;)
Eftersom alla är olika hade jag nog inte flippat om ngn ringt mig kl 8 tex däremot så ringer man inte flera ggr utan stannar där. Och man snokar absolut inte upp tex sambons nummer och börjar ringa där. Det verkar ju totalt psyko!
 
Just eftersom man faktiskt inte vet hur en okänd persons arbetstider ser ut, så tycker jag inte det är okej att ringa före nio på morgonen. Tidigast. Helst egentligen inte före tio, för även om det är en "vanlig" måndag kanske det är lördag för någon som inte jobbar de traditionella kontorstiderna? Jag är nog nästan mer förlåtande för att folk i så fall ringer senare på kvällarna, men då har jag inga småbarn som ligger och sover och riskerar att vakna heller.

Jag blir i och för sig minst lika störd när "kända" personer gör exakt det du beskriver också. Ringer en gång på mobilen, inget svar, ringer x antal gånger igen alternativt börjar ringa någon annan i familjen. Utan att egentligen vilja någonting. Skicka ett sms eller tala in ett meddelande om det inte är livsviktigt, typ.
 
Även fast personen ifråga ringde flera gånger och dessutom letade upp och ringde en annan person?
Jag tycker inte det är konstigt att ringa 8:44 samt 8:48. Däremot är det lite stalkervarning att leta upp telefonnumret till din sambo.

Ovanstående förutsatt att det inte handlade om något av akut karaktär, att du tidigare inte ignorerat att svara på kommunikation eller liknande. Om telefonsamtalet tex handlade om "vilka frimärken tänker du sätta på paketet?" så var det inte ok. Var det däremot "du, det är en vecka sen jag betalade och du avtar varken på mejl, sms eller telefon. Nu är jag lack!" Då tycker jag att det är ok att leta upp person på samma adress för att få kontakt.

Mvh Miks
 
Jag ringer okända mellan 17-19. Till 18 om jag vet att det finns småbarn i hemmet. Övriga tider skickar jag hellre ett sms. Jag sover själv annorlunda tider och tycker verkligen inte om när folk ringer upprepade gånger. Svarar jag inte och det inte är akut så får folk helt enkelt vänta tills jag har möjlighet att ringa upp. Leta upp något annat nummer på samma adress skulle jag bara göra om det verkligen är akut och jag måste ha tag i personen genast. Akut för mig är om jag ser någons häst eller hund springa omkring på stora vägen eller om deras hus brinner typ.
 
Jag ringer enbart de jag känner från och med när jag vaknar till och med 22 typ. De med barn vet jag om har sin mobil på låg volym och kan därför ringa, deras barn är inte så pass känsliga att de vaknar av en mobil som ringer. Inte ens en hemtelefon. Däremot finns det vissa jag smsar och frågar om jag kan ringa eller om de kan ringa när de har möjlighet. Ringer bara klockan jättetidigt om det är superduperakut.
 
Skulle jag anpassa mig enligt de krav ni i tråden har för när man kan ringa privatpersoner, så skulle jag ha svårt att utföra mitt jobb.
 
I mitt yrke ingår det att ringa till personer. För att lämna provsvar, diskutera fortsatt behandling, höra hur det går etc. Jag är väl medveten om att en del anser det tidigt att ringa kl 8 på morgonen, men det är inget jag tar hänsyn till då jag vill utföra mina arbetsuppgifter under arbetstid.
Svarar man inte så får man ringa upp.
 
I mitt yrke ingår det att ringa till personer. För att lämna provsvar, diskutera fortsatt behandling, höra hur det går etc. Jag är väl medveten om att en del anser det tidigt att ringa kl 8 på morgonen, men det är inget jag tar hänsyn till då jag vill utföra mina arbetsuppgifter under arbetstid.
Svarar man inte så får man ringa upp.

Men det är ju stor skillnad. Du gör det ju i ditt yrke och den person som du ringer är ju oftast i sitsen att denne förväntar sig ett samtal från dig (t.ex. för att få provsvar). En person med ditt yrke kan inte ringa för tidigt, din yrkesgrupp får gärna ringa kl. 5 på morgonen om det behövs. :)
 
I mitt yrke ingår det att ringa till personer. För att lämna provsvar, diskutera fortsatt behandling, höra hur det går etc. Jag är väl medveten om att en del anser det tidigt att ringa kl 8 på morgonen, men det är inget jag tar hänsyn till då jag vill utföra mina arbetsuppgifter under arbetstid.
Svarar man inte så får man ringa upp.

Det är ju dock en helt annan sak kan jag tycka :) Det här var ju ett rent "nöjessamtal". (Hen ville veta om jag skickade paketet igår som jag skulle :banghead: :meh:)
 
Fran kl 9 ungefär tycker jag är ok, och fram till 20-21 pa kvällen ungefär. Tycker da att det är ok att ringa en gang (om det inte är väldigt viktigt). Svarar inte personen tycker jag att man lämnar ett medelande/sms om vad det gäller och att man gärna vill bli uppringd.
 
Jag ringer väl mellan 9-20 om jag ska ringa någon. Är det t.ex. hovslagaren så blir det mellan 9-17 även om det är hans privata mobil, känns ovettigt att ringa och prata "jobb" på hans fritid liksom även om han rätt ofta jobbar mycket ändå.

Min mamma ringer mig väldigt gärna när hon går upp för morgonen, sådär halv sju tycker hon är vettigt. Även på helgen. Även på den tiden jag ofta jobbade till 22-23 på kvällen, då var man INTE pigg halv sju.. Tandläkare, vårdcentral, försäkringsbolag osv osv tycker alltid att det är en bra tid att ringa mellan 7-8 på morgonen. Då är jag nu för tiden oftast uppe till morgonstallet eller redan på jobbet, så det kvittar.

Vill jag sova så stänger jag av ljudet! Glömmer det väldigt sällan, av just dom här anledningarna..
 
Från 08.00 tycker jag det är ok. Och sen har jag lärt mig att man inte ringer efter 21.00 om man inte vet att det är ok.
 
Tja, jag tänker lite som arbetstider typ 8-21, sen om den man inte ringer vill bli störd såpass tidigt, då får väl den t ex om det är en mobil sätta den på ljudlös. Det gör jag när jag inte vill bli störd. Vet jag hört av andra att de inte kan göra så för tänk om familjen skulle ringa och det är panik, men många av de nya smartphones har ett läge där man kan välja att inte bli störd förutom de som ligger på en lista, t ex nära och kära.

Lite svårare dock om man har en hemtelfon att sätta på ljudlös dock.... kommer knappt ihåg hur det var när jag var liten, tror det var ungefär de tiderna jag inledde med som gällde då, lite i snitt. Kanske till och med 8-20 istället.
 
Ringer jag på tex en annons så ringer jag nog från kl 8-9 på morgonen fram till ca kl 20 på kvällen, oavsett veckodag. Undantaget är om någon satt in en annons tex kl 21, då ringer jag kl 21 ;) Oftast skickar jag dock ett sms först, men är det något jag verkligen vill ha så ringer jag först och skickar sms om jag inte får svar. Skulle aldrig(!) ringa flera gånger tätt efter varandra eller leta reda på andra telefonnummer än de som stod i en annons.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 348
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 490
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 574
Senast: Lingon
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Måla på häst
  • Beta slagen mark
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp