Bukefalos 28 år!

När är det okej att ringa okända?

Jag jobbar som socialsekreterare och en del av mitt jobb är att ringa okända privatpersoner. Eftersom jag vill att de ska vara välvilligt inställda till mig så brukar jag låta bli att ringa före 10.00, för då har de flesta vaknat, och de som inte är det brukar tycka att det är okej ändå.
 
Den där personen ska nog vara glad att det inte var min man han väckte efter nattjobb...
Han brukar för det mesta sätta telefonen i flygplansläge då i och för sig.

Svårt med tid när man ska ringa, men normalt är väl att prova efter 10 men jag ringer ännu hellre mellan 16-20 eftersom de flesta (men inte alla) inte jobbar då.
Nattjobbarna har hunnit vakna också.
Får man inte svar så antigen skickar man ett sms, talar in mett meddelande eller försöker en timme senare. En del kan ju inte ens svara på jobbet ju.
 
Mig ringer ingen före kl 10... Sover som en kratta på nätterna och får bästa sömnen efter kl 8 på mornarna.

Visst är det en läkare el dyl så gör det inget! Jag blir inte arg men är rätt dimmig i huvudet och det tar ett tag innan jag förstår vad dom menar.

Skulle någon okänd människa ringa mig hade jag fräst ifrån, man ringer inte okända innan kl är 10! Är det någon man känner så går det bra efter kl 8 men inte innan dess.
 
Mellan 8 - 21 känns okej tycker jag, även om jag personligen ibland har gått och lagt mig före 21 - men då får jag väl sätta mobilen på flygplansläge om jag inte vill bli störd. Och för övrigt om vi pratar rent personligt skulle det gå bra att ringa mig efter 6 på vardagar för då är jag alltid uppe, men det betyder inte att jag själv skulle tycka att det var okej att ringa andra då ;)

Jag ringer nästan aldrig till privatpersoner - ingår inte i mitt yrke, och privat sms:ar jag hellre, det är sällan jag absolut måste ringa någon. Utom mina föräldrar då kanske men även då brukar jag sms:a först. Men - skulle jag nu behöva ringa en privatperson och det var så akut att jag måste ringa på morgonen så skulle jag nog vänta till efter 9.
 
Som rubriken antyder; vilken tid på morgonen tycker ni att det är okej att ringa upp okända människor?

En köpare från Tradera ringde mig i morse, klockan 08.44!! När jag inte svarade (för kl var 08.44) så ringde hen igen kl 08.48. När jag inte svarade då heller så dröjde det inte mer än 5 min så ringer sambons telefon. Då har hen alltså letat upp sambons nummer på nätet och ringer och väcker honom.

Blir så jävla irriterad. Jag tycker det är olämpligt att ringa folk man inte känner innan kl 10 på förmiddagen men jag anser det vara rent ohyfsat att ringa innan klockan ens har slagit 9. Dessutom flera gånger och på olika nummer. Vad sägs om att VÄNTA tills jag ringer upp eller försöka igen lite senare?!

Överreagerar jag? När tycker ni att det är okej att ringa?

Vad sägs om att stänga av ljudet på natten? Då behöver man inte bli arg och upprörd över "fel" samtal.

Annars tycker jag att man kan ringa 10-21, och kanske 10-19 på helgerna
 
När jag vaknade i morse såg jag att någon hade ringt på mobilen 5.45! Har en annons ute men det är verkligen inte okej att ringa någon mitt i natten! Är glad över att jag stängt av ljudet, det brukar jag inte p g a sjuka anhöriga.

Har dessutom skrivit i annonsen att jag föredrar mail eftersom jag har svårt att prata i telefon på arbetstid.
 
Själv har jag mobilen på ljudlöst så slipper jag bli störd.

Jag går upp 01-02 och lägger mig vid 17-18.
 
Vad sägs om att stänga av ljudet på natten? Då behöver man inte bli arg och upprörd över "fel" samtal.

Annars tycker jag att man kan ringa 10-21, och kanske 10-19 på helgerna
Jag håller med, om man vill sova längre på morgonen utan att bli väckt är det väl bara att stänga av ljudet på telefonen istället för att bli arg och skriva ut sin surhet på ett forum..

Jag skulle aldrig ringa flera gånger på rad dock och definitivt inte börja snoka upp ev sambo! Låter helkonstigt. Men telefontider mellan 8-20 anser jag normalt, trots att jag ofta sover längre än så.
 
I mitt yrke ingår det att ringa till personer. För att lämna provsvar, diskutera fortsatt behandling, höra hur det går etc. Jag är väl medveten om att en del anser det tidigt att ringa kl 8 på morgonen, men det är inget jag tar hänsyn till då jag vill utföra mina arbetsuppgifter under arbetstid.
Svarar man inte så får man ringa upp.

Det tycker jag är en helt annan sak. Att ringa i yrket alltså.
 
Själva tiden tycker jag inte var något konstig däremot att ringa upprepade gånger sådär.

Tycker vissa i tråden är lite väl tjuriga, ska man anpassa sig efter alla typer av arbetstider kan man ju aldrig ringa till någon som man inte känner.

Jag har råkat ringa till folk vid sju på morgonen. Men då har jag själv gått upp halv fyra och tänkt att nu har jag varitvaken jättelänge, nu är klockan massor. Så kan det gå när man växlar arbetstider från ena dagen till den andra :D
 
Själva tiden tycker jag inte var något konstig däremot att ringa upprepade gånger sådär.

Tycker vissa i tråden är lite väl tjuriga, ska man anpassa sig efter alla typer av arbetstider kan man ju aldrig ringa till någon som man inte känner.

Jag har råkat ringa till folk vid sju på morgonen. Men då har jag själv gått upp halv fyra och tänkt att nu har jag varitvaken jättelänge, nu är klockan massor. Så kan det gå när man växlar arbetstider från ena dagen till den andra :D

Jag tycker att det är var och ens eget ansvar att se till att inte bli störd (stänga ljudet på telefonen) då den inte vill bli störd.
 
Ungefär 09.30-21.00 tycker jag är okej.

Har varit med om att både telefonförsäljare och spekulanter på mina annonser ringt mig både 03.15 och 23.40. Kan säga att jag inte var glad när det upptäcktes. :grin: :rage:
 
Håller inte med! Tycker att man tar hänsyn till att andra kan ha andra omständigheter än man själv.

Hur menar du nu?
Vill man inte bli störd, och inte väntar nåt viktigt samtal så stänger man om man vill - istället för att reta upp sig på att någon ringer olämpligt.

Visst - hänsyn och hyfs är bra, men det funkar uppenbart inte att lita på att folk har det.
 
Som rubriken antyder; vilken tid på morgonen tycker ni att det är okej att ringa upp okända människor?

En köpare från Tradera ringde mig i morse, klockan 08.44!! När jag inte svarade (för kl var 08.44) så ringde hen igen kl 08.48. När jag inte svarade då heller så dröjde det inte mer än 5 min så ringer sambons telefon. Då har hen alltså letat upp sambons nummer på nätet och ringer och väcker honom.

Blir så jävla irriterad. Jag tycker det är olämpligt att ringa folk man inte känner innan kl 10 på förmiddagen men jag anser det vara rent ohyfsat att ringa innan klockan ens har slagit 9. Dessutom flera gånger och på olika nummer. Vad sägs om att VÄNTA tills jag ringer upp eller försöka igen lite senare?!

Överreagerar jag? När tycker ni att det är okej att ringa?

Ringer inte förrän 9 på vardagar och kan ringa till 21 på kvällen (undantaget nära vänner som man vet är nattugglor som mig själv), ringer aldrig före kl 10 på helg och skulle själv bli ytterst grinig om någon ringde före det! Brukar ställa telefonen på "stör ej" om jag kommer ihåg.
 
Hur tänker du att man ska hantera att man kan behöva bli nådd av vissa?

Jag brukar sätta min telefon (iPhone) i "Stör ej" läge. Det innebär att man kommer direkt till svararen om man ringer och alla andra notiser ger varesig vibration eller ljud. Dock så kan man lägga in telefonnummer bland favoriter, som alltid kommer fram och då ringer det som vanligt. Har också att ringer man 2 ggr inom 3 minuter(tror jag det är) så går det andra fram - tänker att då är det nog någon som behöver nå en.

På favoriter har jag familj och såna som kan vara bra att de alltid kan nå mig. :)
 
Hur tänker du att man ska hantera att man kan behöva bli nådd av vissa?

Om vi nu utgår från att en stor andel av befolkningen använder sig av en smartphone så brukar det finnas en möjlighet att välja vilka nummer som ska gå igenom med ljud. Jag har det på min HTC One M7.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 560
Senast: Lingon
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 071
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp