Bukefalos 28 år!

När är en häst för smal?

Ämelie

Trådstartare
Jag tycker det finns många olika åsikter ang. hur en häst ska se ut i hullet. Givetvis är det lite olika mellan olika raser, ett välmusklat kallblod kan många gånger uppfattas som för tjock enligt många som är vana med smäckare varmblodiga hästar osv. Lägg gärna ut bilder på hästar i olika hull så man har lite att jämföra med.

Tänkte lägga upp lite bilder på min häst (halvblod) så ni har lite att jämföra med:

Bild 1. Denna bild har hennes fodervärd i ett fotoalbum på nätet och väldigt många har komenterat att hon är väldigt mager. Enligt mig är hon inte för smal, men lite tunn och hade gärna haft lite mer hull
stor bild, så jag länkar: http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Havanna/Havanna30.jpg

Bild 2. Här tycker jag hästen är för fet
Havanna4.jpg


Bild 3. Här tycker jag hon är perfekt i hull!
havanna011.jpg


(Hästen är i tävlingskonidtion på alla bilder, hon är dock i bäst kondition på bild 1 och i sämst kondition på bild 3.)
 
Senast ändrad:
Sv: När är en häst för smal?

Jag tycker inte alls din häst ser tjock ut, utan fin. På första bilden ser han dock mager ut!

Jag anser att man de ska ha ett lager "hull" och man ska inte se några ben. Min pojke vet jag många skulle kalla tjock, även fet. Han har ett (enligt) mig lagom hull. Man känner inte revbenen direkt men trycker man lite känns dom. Och hellre för mycket än för lite.
 
Senast ändrad:
Sv: När är en häst för smal?

Jag tycker din häst ser jättefin ut, inte alls för fet! Däremot väl ranglig på den första bilden.
 
Sv: När är en häst för smal?

Jag tycker inte alls din häst ser tjock ut, utan fin. På första bilden ser han dock mager ut!

Jag anser att man de ska ha ett lager "hull" och man ska inte se några ben. Min pojke vet jag många skulle kalla tjock, även fet. Han har ett (enligt) mig lagom hull. Man känner inte revbenen direkt men trycker man lite känns dom. Och hellre för mycket än för lite.

Håller med dig. Hellre för mycket än för lite.

TS: tycker inte hästen ser för fet ut på andra bilden. Tycker den bilden är finast och där ser hästen bäst ut. (är det samma häst?) iaf, hästen har fin nacke, fin överlinje (det man ser iom att sadeln är på) och allmänt fin. De andra är i min mening alldeles för smal och sista är tunn och lite omusklad, underhals. Men det är vad jag tycker.
 
Sv: När är en häst för smal?

Håller med dej ang att hästen är fet på bild 2 och även i övrigt.

Många har svårt att skilja på fett och muskler. En fet häst får "oooooohh så fin och musklad" tillrop här på buke i tråd efter tråd.

En häst i full tävlingskonditikon ska inte ha extra fett att bära på.

Att revbenen syns på första bilden kan bero på hur den springer just där. Öht spelar det roll hur man ställer upp en häst, hur den står eller rör sig, samt ljuset mm för att vad man ser på en bild. Tycker inte den ser katastrofalt smal ut där heller.

Jag tycker den är fin på bild 3, var det väl tror jag, varken för mycket eller för lite hull. Vad man kan se har den muskler också.

Så ja, håller med dej.:D
 
Sv: När är en häst för smal?

Tack! :o :) Det är första gången jag får medhåll om den åsikten.

TS: Jag måste bara säga igen att jag tycker din häst ser fin ut och inte ett dugg fet på den bilden du anser han är det.
 
Sv: När är en häst för smal?

Håller med dig. Hellre för mycket än för lite.

TS: tycker inte hästen ser för fet ut på andra bilden. Tycker den bilden är finast och där ser hästen bäst ut. (är det samma häst?) iaf, hästen har fin nacke, fin överlinje (det man ser iom att sadeln är på) och allmänt fin. De andra är i min mening alldeles för smal och sista är tunn och lite omusklad, underhals. Men det är vad jag tycker.

Ja, det är samma häst på alla bilderna, nu ville jag inte ha någon komentar om hon är muskelmässigt, utan enbart hullet. Hästen är gammal och muskelmassan har blivit sämre med åren (bild 1 är tagen 05, bild 2 -04 och bild 3 -06) Kan även tillägga lite mer om bilderna. Då bild 1 tog var hon fin att rida, men inte perfekt. Då bild 2 togs var hon alldeles för lat och seg. Då bild 3 togs var hon som bäst att rida, pigg, alert och orkade mycket.

Varför hellre för mycket än för lite? En häst som är för fet mår inte bra, det sliter mycket på hästen leder.

Kan tillägga att hästen alltid har haft fri tillgång på grovfoder och hon har fått i princip lika mycket kraftfoder de senaste 2 åren, hon har fått lite mer i slutet eftersom hon blivit äldre.
 
Senast ändrad:
Sv: När är en häst för smal?

Kanske för att en ngt mullig häst signalerar att hästen får tillräckligt med grovfoder så tycker jag bäst om hästar med lite överhull än tvärtom.
När jag ser vissa hopp och dressyrponnyers foderstater blir jag aldeles förskräckt och inte alls förvånad över att så många har beteenderubbningar pga av för lite tuggtid.

Eftersom en häst är gjord för att nästan äta konstant och dessa mage inte mår bra av för få fodringstillfällen samt för lite grovfoder så är jag lite störd och tycker lite mer päronformade hästar är finast :angel:
Men givetvis ska de inte vara överviktiga, men det är defetift inte din häst på bild 2, övervikt är när man inte känner revbenen och många idag kan inte se skillnad på en häst som är överviktig och i bra hull och det tycker jag personligen inte att du kan.

Att följa dagens trender för slimmade och smala.. ja allt.
Det är iallfall en stor skillnad på fet och bra hull. Det du kallar bra hull är i mina ögon mager.

Får jag fråga hur mkt grovfoder hästen får/ har fått. Drar du ned på något när du försöker få hästen i bättre "hull" och i så fall vad?

Är du medveten om att hästar såsom de flesta djur har en egen viktbalans beroende på årstid d den behöver mer / mindre fettreserver och oftast sköter detta snyggt och att bantning av en häst i dessa lägen skapar problem för hästen?


Mumin
 
Sv: När är en häst för smal?

Hästen har haft fri tillgång på grovfoder i minst 6år, står och tuggar hela dagarna! Och jag ändrar foderstarerna beroende på årstid. Hon får mer kraftfoder under sensommar/höst, det är under den tiden hon lättast faller ur. Brukar då bla ge extra lusern så hon ska få i sig tillräckligt med fibrer så att magen hålls i gott skick när jag ökar resten av kraftfodret (korn/havre/betfor + olja, mineraler osv). Ökar så klart även om jag märker att hon börjar falla ur annars också eller känns annorlunda att rida. Jag har ALDRIG bantat denna häst utan alltid försökt få i henne så mkt foder som möjligt eftersom hon har svårt att hålla hullet.

Jag kan helt klart hålla med om att en fetare häst kan se mer vålmående ut än en smalare häst, men är det verkligen så i verkligheten? Mår en tjockare häst bättre än en smal? (Tänker mig att både den smala och tjockare hästen har uträknade foderstater och fri tillgång på grovfoder samt motioneras ungefär lika mycket)
 
Senast ändrad:
Sv: När är en häst för smal?

Nej jag tror inte att en fetare häst mår bättre men det du skickade in bilder på är långt från fet. Man måste skilja på fet och bra hull eller överhull. En häst lider inte av att ha lite överhull men den lider av att vara fet. Din häst hade enligt mig inte ens överhull på foto nr 2 utan bra hull.
Gott att veta att hästen får tillräckliga mängder grovfoder dock. Ett stort problem som jag ser det är att människor bantar sina stackars ponnyer som kanske har lätt att få en liten rundad mage på höst/vinter efter betet eller av andra anledningar, sett ett antal i " bra sporthull" ponnyssar som istället står i boxen med krubbitarrem då ingen vill ha en "fet" häst på tävlingsbanan :crazy:

Mumin
 
Sv: När är en häst för smal?

Jag kan håller med om att hon inte var fet på den andra bilden (dåligt ordval av mig, borde skrivit överhull). hästen vet. besiktades 2 veckor före det kortet tog och i papperet har veterinären skrivit överhull. Det är såklart svårt att se hästens hull på kort, lättare var ju om man kunde visa hästen i verkligheten. :p men det är ju lite svårt.

Jag kan tillägga att jag tycker inte det är roligt att åka iväg på tävling när hästen ser ut som bild nr 1. (hon har sett värre ut och jag kan verkligen känna mig som en djurmisshandlare fast jag verkligen gör allt för att hon ska gå upp i vikt, har ställt av henne ibland för att hoppas på att hullet ska öka, men utan resultat) Är mån om att hästen ska se fräsch och frisk ut och vara i så gott skick som möjligt, tro mig har slitit mig i håret många gånger över denna häst eftesom hon har svårt att gå upp i vikt. :crazy:
 
Sv: När är en häst för smal?

Vet inte alls vad jag pratar om nu utan drar en pararell från människor. Så kanske någon annan kan rätta mig. Men mer fibrer ? J

Jag äter tonnvis av fibrer och har aldrig ätit så mkt nu när jag lagt om min kost pga av inridningen av min häst vill jag vara i topptrim. Och jag har gått ned 6 kilo på lika många veckor.
Ju mer fibrer man äter desto mättare blir man ju och desto mindre "annat" äter man och fibrer passerar matsältningsystemet bättre än annat. Så viist är det bra men kanske inte för viktuppgång?
Bara en tanke. De säger ju at ju mer fibrer desto mer avföring :o

Kanske ge henne bara korn istället för blandat med havre och underhålla foderstaten jämnare så det finns lite att ta av tills hon avmagrar så att säga, förberedelser för vad som vänta ska ;-)

Mumin
 
Sv: När är en häst för smal?

hästar har ju väldigt känsliga magar och med för mycket kraftfoder så är det lätt att de blir lös i magen och att magen inte mår så bra. Med fibrer så hålls magen igång och risken för magsår/kolik blir mindre, är iaf vad jag fåt lära mig...

Har provat att bara ökat kornet också, men det har fungerat bättre med lucern
 
Sv: När är en häst för smal?

Håller helt med dig Ämelie...lite tunn på första, men absolut ingen katastrof, inte så konstigt att revbenen syns lite i den galoppen. Har en tunna till arab hemma, som verkligen är vad man kan kalla fet, men när han får galopptoss i hagen så ser han nästan normal ut i hullet, hela tjocka magen lyfts av han små bukmuskler:angel: (han är dock gammal så får ha kvar sitt sommarhull utan försök till bantning så att han inte ska falla ur för mycket under vintern)
Så självklart har det betydelse hur bilden är tagen. Lite väl rund på andra och väldigt fin på tredje....
Undrar bara en liten sak...du skrev att hästen var pigg och allert att rida när bild 3 togs och att den orkade mycket då, men innan skrev du att den hade sämst kondition vid det tillfället? Kanske bara trycksfelsnisse iofs;)
Annars tycker jag att du verkar ha en sund och bra inställning och veta vad du sysslar med...vissa hästar är svårfödda, men du verkar ha gjort allt vad du kunnat för att hålla hästen i bra hull :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 846
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 123
Senast: Marvin
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp