Bukefalos 28 år!

När är en häst för smal?

Sv: När är en häst för smal?

Jag tycker hästen ser fin ut i hull på båda bilderna.:) Hellre några kilo för mkt än att man ser revbenen... Självklart olika på olika raser.
 
Sv: När är en häst för smal?

Men det låter lite konstigt att du måste ge så mycket mat att hästen ser mullig ut för att vara säker på att den får tillräckligt med mat?:confused:

Det är inte nyttigt för någon, inte heller människor, att vara "mulliga".

Varför ska en häst eller hund (ser också runda hundar som ägaren tycker ser välmåënde ut:crazy: ) behöva släpa omkring på extra kilon?

En häst mår bäst i lagom hull, som på den tredje bilden. Den är inte alls jättefet på bild två men skulle den tävlas eller ridas mer krävande skulle den behöva gå ner i vikt, helt enkelt.

Många tror att en häst är friskare om den är fet. Så är det ju inte.
 
Sv: När är en häst för smal?

jag tycker att den är fin på både bild 2 o 3-MEN
Om man vill bygga muskler o hästen har sett ut som på bild 1 tidigare, så skulle jag vilja ha lite reserver att ta av.

Har själv en som kan gå ner i vikt-FORT antingen av att den äter sämre vissa perioder eller att vi tränar hårt.

Den andra som är lättfödd hålls under ständig uppsikt pga tidigare Fång.
 
Sv: När är en häst för smal?

*kl*

Tycker hästen ser bäst ut på bild nr 2, men är färgad av att ha en häst som kan falla ur rejält på ett litet kick om man inte börjar ge extra i precis rätt ögonblick (typiskt augusti/september fenomen). Sen tar det evigheter innan han börjar se bra ut igen. (Februari)
Tappar fort - bygger sakta....
Följdaktligen så vill jag ha hästen i något överhull, hellre än något underhull.

Min häst är snarare loj när han är tunn - även om han är uthålligare, nu är han mera explosiv men framåt.
Ovanligt fin och rund denna höst, men det beror nog på att gräset hade tillväxt så länge och att han fick fri tillgång på hö tidigt ändå.

Sen är det väl så, en häst som står på gången och hänger och en häst som rör sig ser ju helt olika ut. När hästen arbetar med magmusklerna (som inte är ett oansenligt muskelpaket..) så försvinner ju hängmagen.
 
Sv: När är en häst för smal?

Jag håller med dig precis.
Den är inte mager på första, utan fin.
När min valack gnäggar ser man hans revben men inte annars.
 
Sv: När är en häst för smal?

Den bilden ger ju en betydligt lättare jämförelse, då den är tagen då hästen står stilla. Att jämföra en bild på en häst i rörelse med en bild på en stillastående är svårt. Angående hullet vill jag inte uttala mig, då jag känner att jag inte kan det enbart utifrån ett fåtal bilder, överlämnar det till de mer erfarna.
 
Sv: När är en häst för smal?

Du har läst helt rätt. Hon var som roligast att rida på bild 3 togs, även om hon hade sämst kondition, men lägg märke till att hon ändå var i tävlingskondition men inte i lika bra kondition som på de andra bilderna. Hon orkade mycket i sinnet, hjärnan blev inte lika trött. Hon orkade inte gå i höga tempon länge, men hon orkade samling bättre... kanske inte riktigt går ihop egentligen??! men det kändes så vid de tillfället iaf :p
 
Sv: När är en häst för smal?

Inte läst hela tråden nu :angel:
Men läste att någon tyckte att hellre lite föt tjock än för smal...
Vad vi har hört så lägger inte hästar på sig fett utåt bara utan det lägger på sig fett innåt oxå och det är inte bra, då det trycker mycket på lungor m.m.
Hästar ska inte vara för tjocka eller för smala utan lagom;)
Är inte bra för hästar att bära på extra fett...


ville bara skriva det
 
Sv: När är en häst för smal?

Eftersom det har visat sig enligt en undersökning som SLU gjort i sammarbete med djurskjukhus att över 50 % av alla ridhästar har magsår ( travhästar hade mkt högre siffra) så anser jag att det är ett större problem än att några päronformade hästar anses som mulliga av vissa. Så länge hästen inte är fet anser jag inte att den lider av det, tvärtom är de flesta hästar med tillräckliga ättider lite päronformade. (detta inte att förväxlas med fet)

Då magsår beror till största del av för lite tuggtid då hästen är gjord för att äta nästan konstant och dess magsyra till skillnad från oss människor inte har en av och på knapp när maten kommer utan är utvecklad för att hela tiden ha just mat i magsäcken. Så vill jag inte ens tänka på den påverkan magsyran har på magsäcken när den är tom :crazy:
Hästen får en irriterad mage, sedan magsår- och sedan ev. beteendestörningar eftersom dessa ofta släpper endorfiner och det känns bättre, el kanske den helt enkelt äter allt den kommer åt ;)

Sedan finns det hästar som får fri tillgång av grovfoder och fortf håller sig väldigt fina men vi med ponnyssar, korsningar, islänning, kallblod osv osv har inte alltid sån tur.

Om du tittar på ferala hästar över loppet av årstider märker du att de har en balans de följer precis som alla andra djur. De sparar ett fettlager tills när det kan komma händigt, oftast kring november /december. Människor tar detta som at de måste skära ned på maten pga fetma c stör därmed hästens naturliga cykel och de kan få problem med att lyckas hålla sig varma på vinter ex.
Min häst har haft fri tillång på grovfoder sedan jag fick honom och han följer sin balans trots att han är mkt lätt att hålla i hull.

Givetvis finns det alltid undantag men det går alltid att förbygga problem om man har tillräcklig vilja. Mer motion, skaffa en medryttare som rider i skogen på långturer, skaffa mat med lägre proteinhalt, blanda med halm osv.

Jag har personligen hellre en magsårsfri päronformad häst än en tunn sjuk häst, och dom ser jag alldeles för ofta och ägarna har absolut ingen koll på att deras häst lider. :crazy:


Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: När är en häst för smal?

Tycker hästen din ser bra ut i hullet, sen är de ju så olika byggda och din häst har ju lite lång rygg och kan då kanske uppfattas som för smal, fast hon är lagom, tycker jag;)
 
Sv: När är en häst för smal?

Eftersom det har visat sig enligt en undersökning som SLU gjort i sammarbete med djurskjukhus att över 50 % av alla ridhästar har magsår
Då magsår beror till största del av för lite tuggtid då hästen är gjord för att äta nästan konstant och dess magsyra till skillnad från oss människor inte har en av och på knapp när maten kommer utan är utvecklad för att hela tiden ha just mat i magsäcken. Så vill jag inte ens tänka på den påverkan magsyran har på magsäcken när den är tom
Hästen får en irriterad mage, sedan magsår- och sedan ev. beteendestörningar eftersom dessa ofta släpper endorfiner och det känns bättre, el kanske den helt enkelt äter allt den kommer åt

Jag har personligen hellre en magsårsfri päronformad häst än en tunn sjuk häst, och dom ser jag alldeles för ofta och ägarna har absolut ingen koll på att deras häst lider.

:bow: :bow: :bow: ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 828
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 123
Senast: Marvin
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp