När allting går upp

Nej jag förstår på ett ungefär faktiskt.

Och jag tror att alla är för att man måste underlätta för de som har dålig ekonomi.

Jag tror att vad folk vill komma åt är folk som just har råd med en Thailandsresa eller en jätteTV men inte med Svenskt kött. Och det är ju en helt annan grupp. Men den finns. Jag vet inte vilken grupp som är störst, jag hade nog trott att gruppen som kan resa men inte vill köpa Svenskt kött är större än de som vill ha tomater men inte har råd med svenska tomater är större.

Sedan kan jag inte låta bli att skriva att jag tror faktiskt inte det är bättre att köpa svenska tomater på vintern än Spanska, alls. Bara att det är det på sommaren.
Och jag diskuterar inte ens de som har råd med jättetv och Thailandresa, renovering av kök eller annat och samtidigt väljer dåligt i butikerna. För mig är det inte riktigt fattigdom i ordets rätta bemärkelse. Det är inte alls den fattigdomen jag växte upp med. Och det är kanske det som är fel här, att folk tror jag diskuterar folk som har val men inte gör det. Nä, fattiga människor diskuterar jag. Fattiga, inte jättetvägare, thailandresenärer eller renoverare, utan människor som inte har råd att köpa mat och kläder som andra människor.

De kanske inte är större än den andra gruppen, men jag vet att de finns, jag kommer från en sån familj. Därför blev jag så förvånad när dyra importerade jordgubbar togs som exempel, allvarligt?! På riktigt?! Skulle min fattiga mamma köpa det när hon inte ens hade råd att köp frukt (som i SVENSKA äpplen när de var billiga) speciellt ofta när jag växte upp? Så, jag tror vi pratar om olika grupper av människor.

Vad som är bäst är svårt och det verkar variera från person till person.
Att köpa kött ALLS är dåligt för djur och milj.
Att köpa importvaror är dåligt för (djur och) miljön.
Att köpa ägg är dåligt för djur och miljön.
Att köpa kyckling är dåligt för djur och miljön.
Att köpa frukt, som inte är svenska är dåligt för miljön.
Att köpa grönsaker, som inte är svenska är dåligt för miljön.
Att köpa grönsaker på vintern är onödigt och dåligt för miljön.
Att köpa fisk är dåligt för miljön.

Potatis. Och morötter. Det borde nog vara ok året om.

Det är inte helt lätt att göra rätt enligt alla konstens regler måste jag säga.
 
Att köpa grönsaker på vintern är onödigt och dåligt för miljön.

Jag fattar inte vad du har för definition på grönsaker, eller varför du verkar vilja envisas med att den ska vara så extremt snäv att man skulle komma till den slutsatsen. Här är ett antal grönsaker/rotfrukter/vegetabilier som är i säsong på vintern utan att behöva importeras, utan att det är lyxkonsumtion som bara höginkomsttagare har råd med och som inte heller per definition är "dåliga för miljön":

Morötter
Palsternackor
Rotselleri
Kålrot
Pumpa
Rödbetor
Gulbetor
Purjolök
Grönkål
Rödkål
Vitkål
Brysselkål
Savoykål
Jordärtskockor

Sent och tidigt på säsongen: spenat och pak choi

Ärtskott
Solrosskott
Groddar

Inlagd gurka
Konserverade tomater

Samt frysta grönsaker i alla dess former inklusive broccoli, bönor, gröna ärtor, majs, paprika, blomkål etc etc etc.

Eller menar du att färska tomater, paprika och slanggurka är de enda alternativen som är giltiga som "grönsaker"? Eller vad är det för grönsaker du syftar på som man inte "får äta" utöver potatis och morötter utan att stämplas som en usel individ? För nej, det är inte alltid lätt att välja rätt ur alla aspekter men jag fattar alltså inte vad du vill ha fram med det citerade. Och jag håller inte med om det.
 
När började det med en självklarhet med tomat och gurka på vintern? Minns bara att vi åt det när det växte i växthuset här hemma när jag var liten men aldrig under övriga tiden på året, om vi inte pratar om krossade tomater eller inlagd gurka typ.
 
Exakt, det vore inte snällt, men poängen är att den grupp kolonilotter egentligen var menade åt, dvs att själv kunna odla grönsaker inte är de som idag som har kolonilotter eftersom de flesta tillhör andra sociala grupper och att om myndigheterna skulle ändra reglerna skulle det bli ramaskri och sovjet.

Var ska det anläggas fler kolonilotter när marken i Stockholm är otroligt dyr? Möjligtvis då på parkerna i innerstaden, men då blir det ramaskri igen. Dessutom, en ensamstående mamma med heltidsjobb, har hon tid att odla grönsaker? Rabatterna är inte särskilt stora så några mängder med grönsaker kommer inte att kunna odlas.
Om någon haft en kolonilott i 30 år så kan hen ju mycket väl vara en pensionär och kanske inte har en superekonomi. Så det argumentet förstår jag inte alls.

Det anlades mycket kolonilotter en gång och det verkar anläggas väldigt få idag. Kunde man då när man bygger ett nytt område så kan man mycket väl försöka även idag när man anlägger ett nytt område.

Finns det statistik på vilka som har och inte har kolonilotter? Dvs att det är speciellt en demografi med extra rika personer? Eller kan det vara så att i ditt exempel Stockholm så ligger vissa centrala kolonilottsområden nära områden som Norrmalm där det kan bo folk som har en ganska bra ekonomi eller är studenter. Bara just för att dessa områden kom till då kolonilotter var populärt och sedan har staden vuxit. Medan folk i Tensta kanske skulle föredra om deras kolonilotter låg just i Tensta, pågår det inte experiment med stadsodlingar i vissa delar av Stockholm? Där folk också sökt pengar för kanske initiativ med pallkragar och annat.

För jag har inte alls fått samma intryck som du. Där jag bor verkar studenter till exempel ha kolonilotter och de har inte framstått som extremt rika alla gånger. Även om de såklart kan ha föräldrar som har det bra ställt och därför kanske inte borde få ha kolonilott. Här i bostadsområdet bortanför vårt verkar vid en anblick demografin på kolonilotterna helt gå åt invandrare o pensionärer, de är kanske väldigt välbesuttna, jag vet inte, men de verkar vara som folk är mest. (btw gissar jag att kommunen vill bygga hus på den plätten.)

Så var i Stockholm ska det anläggas fler koloniträdgårdar? Det måste ju rimligen ske när man bygger bostadsområden helt enkelt. Och kanske de borde titta på just om man kan finna utrymme på gården i utsatta områden?

För helt ärligt om man nu gör ett stort område av kolonilotter i Rålis, vem bor faktiskt så nära att de vill åka dit tre gånger i veckan? Jag tror man får fel demografi igen bara baserat på en gissning om vad för folk som bor i lägenheterna på två km omkrets från parken? För om man har totalt usel ekonomi kanske man inte vill åka både tunnelbana och buss med hinkar och krattor tre gånger i veckan och man kanske inte ens har jättemycket pengar för kollektivtrafiken.
 
Och jag diskuterar inte ens de som har råd med jättetv och Thailandresa, renovering av kök eller annat och samtidigt väljer dåligt i butikerna. För mig är det inte riktigt fattigdom i ordets rätta bemärkelse. Det är inte alls den fattigdomen jag växte upp med. Och det är kanske det som är fel här, att folk tror jag diskuterar folk som har val men inte gör det. Nä, fattiga människor diskuterar jag. Fattiga, inte jättetvägare, thailandresenärer eller renoverare, utan människor som inte har råd att köpa mat och kläder som andra människor.

De kanske inte är större än den andra gruppen, men jag vet att de finns, jag kommer från en sån familj. Därför blev jag så förvånad när dyra importerade jordgubbar togs som exempel, allvarligt?! På riktigt?! Skulle min fattiga mamma köpa det när hon inte ens hade råd att köp frukt (som i SVENSKA äpplen när de var billiga) speciellt ofta när jag växte upp? Så, jag tror vi pratar om olika grupper av människor.

Vad som är bäst är svårt och det verkar variera från person till person.
Att köpa kött ALLS är dåligt för djur och milj.
Att köpa importvaror är dåligt för (djur och) miljön.
Att köpa ägg är dåligt för djur och miljön.
Att köpa kyckling är dåligt för djur och miljön.
Att köpa frukt, som inte är svenska är dåligt för miljön.
Att köpa grönsaker, som inte är svenska är dåligt för miljön.
Att köpa grönsaker på vintern är onödigt och dåligt för miljön.
Att köpa fisk är dåligt för miljön.

Potatis. Och morötter. Det borde nog vara ok året om.

Det är inte helt lätt att göra rätt enligt alla konstens regler måste jag säga.
Snälla läs min post igen.

Jag menar det, på riktigt, för det där var inte alls ett svar på vad jag skrev.
För jag vill diskutera även Thailandsresenärerna. Men herregud! jag blandar inte ihop dem med fattiga! Du har ju läst så totalt tokigt!

(Jag vet inte ens om jag har råd med en Thailandsresa, vet inte vad det kostar. Antagligen har jag noll lust att prioritera en sådan. Kanske har jag inte råd ens om jag prioriterar. Så varför varför varför skulle jag kalla någon som reste dit fattig?)

Men det ÄR faktiskt knappast bara de med extremt dålig ekonomi köpte kött från Brasilien för då skulle ju problemet vara betydligt mindre.

Det är sannolikt en ganska stor grupp som gör det och det är onödigt att vi alla som faktiskt skulle ha råd att prioritera svenskt kött ska förstöra vårt jordklot genom att köpa brasilianskt för att spara pengar till att köpa saker som förstör vårt jordklot.
 
Senast ändrad:
För övrigt på trådtemat ett ytterligare :confused: till dagens presenterade stödpaket. En skvätt el-pengar till till elområde 3 och 4, och 1000 spänn till alla bilägare? Jag kanske har missuppfattat några detaljer men det verkar ju delas ut oavsett om man kör bilen eller inte, och oavsett om och hur man drabbas av ökade priser.

Ok att det går snabbt att köra upp en tusenlapp så kanske inte så många som går med vinst på detta, men det är väldigt stora penseldrag. Med väldigt mycket känsla av att "shit snart är det val och vi hinner inte räkna ut något mer rättvist, bara ut med pengarna så det blir lite lugn en stund".
 
Och jag diskuterar inte ens de som har råd med jättetv och Thailandresa, renovering av kök eller annat och samtidigt väljer dåligt i butikerna. För mig är det inte riktigt fattigdom i ordets rätta bemärkelse. Det är inte alls den fattigdomen jag växte upp med. Och det är kanske det som är fel här, att folk tror jag diskuterar folk som har val men inte gör det. Nä, fattiga människor diskuterar jag. Fattiga, inte jättetvägare, thailandresenärer eller renoverare, utan människor som inte har råd att köpa mat och kläder som andra människor.

De kanske inte är större än den andra gruppen, men jag vet att de finns, jag kommer från en sån familj. Därför blev jag så förvånad när dyra importerade jordgubbar togs som exempel, allvarligt?! På riktigt?! Skulle min fattiga mamma köpa det när hon inte ens hade råd att köp frukt (som i SVENSKA äpplen när de var billiga) speciellt ofta när jag växte upp? Så, jag tror vi pratar om olika grupper av människor.

Vad som är bäst är svårt och det verkar variera från person till person.
Att köpa kött ALLS är dåligt för djur och milj.
Att köpa importvaror är dåligt för (djur och) miljön.
Att köpa ägg är dåligt för djur och miljön.
Att köpa kyckling är dåligt för djur och miljön.
Att köpa frukt, som inte är svenska är dåligt för miljön.
Att köpa grönsaker, som inte är svenska är dåligt för miljön.
Att köpa grönsaker på vintern är onödigt och dåligt för miljön.
Att köpa fisk är dåligt för miljön.

Potatis. Och morötter. Det borde nog vara ok året om.

Det är inte helt lätt att göra rätt enligt alla konstens regler måste jag säga.
Så frågan är. Måste riktigt dåliga miljöval vara så billiga att de är nästan oemotståndliga för gemene man i affären?
De är alltså inte bara oemotståndliga för personer som är fattiga. De är ju faktiskt nära oemotståndliga för precis alla. Inklusive kommunens inköpare för skolmat!

Du säger ja, så är det. Dessa livsmedel måste vara de billigaste så att fattiga har råd att välja dem.

Någon annan i tråden (och kanske jag) säger att, det måste ju rimligen finnas ett annat alternativ till detta. Kan ett alternativ vara mer bostadsbidrag eller något liknande?

Måste det enda möjliga alternativet att stötta fattiga vara att se till att livsmedel som är riktigt dåliga för miljön är de billigaste man kan få tag i?

Alltså VET vi ens att just de allra sämsta livsmedlen för miljön även är de allra billigaste?

Du är ju själv med på att din ekonomi inte skulle påverkas direkt av att priserna höjdes på avokado, jordgubbar i december, mandlar? eller att Brasilianskt kött stoppades osv. Tänk om det faktiskt är dessa livsmedel vi pratar om och inte alls tomater från Spanien på hösten? Tomater o gurka från Spanien på hösten kanske är miljövänliga jämfört med svenska tomater i växthus? Precis som att får från Nya Zeeland kanske var miljövänligare trots transporten, pga uppväxten. Jag vet inte, men det verkar ju inte osannolikt.

Så kanske skulle dina val gynnas istället?
 
Senast ändrad:
Jag fattar inte vad du har för definition på grönsaker, eller varför du verkar vilja envisas med att den ska vara så extremt snäv att man skulle komma till den slutsatsen. Här är ett antal grönsaker/rotfrukter/vegetabilier som är i säsong på vintern utan att behöva importeras, utan att det är lyxkonsumtion som bara höginkomsttagare har råd med och som inte heller per definition är "dåliga för miljön":

Morötter
Palsternackor
Rotselleri
Kålrot
Pumpa
Rödbetor
Gulbetor
Purjolök
Grönkål
Rödkål
Vitkål
Brysselkål
Savoykål
Jordärtskockor

Sent och tidigt på säsongen: spenat och pak choi

Ärtskott
Solrosskott
Groddar

Inlagd gurka
Konserverade tomater

Samt frysta grönsaker i alla dess former inklusive broccoli, bönor, gröna ärtor, majs, paprika, blomkål etc etc etc.

Eller menar du att färska tomater, paprika och slanggurka är de enda alternativen som är giltiga som "grönsaker"? Eller vad är det för grönsaker du syftar på som man inte "får äta" utöver potatis och morötter utan att stämplas som en usel individ? För nej, det är inte alltid lätt att välja rätt ur alla aspekter men jag fattar alltså inte vad du vill ha fram med det citerade. Och jag håller inte med om det.
Jag har inte köpt en enda tomat eller gurka på flera månader. Tycker inte att det är gott på vintern. Däremot har jag köpt massor med morötter, palsternackor och purjolök. Samt frysta grönsaker, som ärter och majs. Krossade och passerade tomater använder jag mycket i min matlagning. Om man ska se till näring är jag säker på att de frysta och konserverade grönsakerna är bättre än blaskiga färska tomater och slanggurka....
 
Jag har inte köpt en enda tomat eller gurka på flera månader. Tycker inte att det är gott på vintern. Däremot har jag köpt massor med morötter, palsternackor och purjolök. Samt frysta grönsaker, som ärter och majs. Krossade och passerade tomater använder jag mycket i min matlagning. Om man ska se till näring är jag säker på att de frysta och konserverade grönsakerna är bättre än blaskiga färska tomater och slanggurka....
Nä, lite så blir det ju. Rotfrukter, kål och frysta eller konserverade grönsaker på vintern, färska ovanjordsgrönsaker på sommarhalvåret.
 
När började det med en självklarhet med tomat och gurka på vintern? Minns bara att vi åt det när det växte i växthuset här hemma när jag var liten men aldrig under övriga tiden på året, om vi inte pratar om krossade tomater eller inlagd gurka typ.
Vet inte, minns bara att det alltid skulle vara iskall isbergssallad med iskalla tomater och iskall gurka till mycket bjudmat när man var liten. Men jag tror inte vi åt mycket tomater på vintern till vardags och alla hävdade alltid att gurka var gott men var mycket vatten och därför mer "godisig".
 
Hur många har fått högre stallhyra och hur informerades ni om detta?

Lite orolig då stallhyran där jag har hästen redan är dyr och även fodret. Betalar gärna det för det är jättebra foder men har inte råd med så mycket högre. Letar annan stallplats aktivt men vill inte tulla på trivsel, foderkvalitet mm
Förväntar mig en höjning i höst men inte ännu. Har ej fått en höjning pga elen. Har hästarna på lösdrift och använder aldrig ridbanan kvällstid, har aldrig tänt i stallet dagtid osv. Dock så lär det säkert bli en höjning i och med fodret.
 
För övrigt på trådtemat ett ytterligare :confused: till dagens presenterade stödpaket. En skvätt el-pengar till till elområde 3 och 4, och 1000 spänn till alla bilägare? Jag kanske har missuppfattat några detaljer men det verkar ju delas ut oavsett om man kör bilen eller inte, och oavsett om och hur man drabbas av ökade priser.

Ok att det går snabbt att köra upp en tusenlapp så kanske inte så många som går med vinst på detta, men det är väldigt stora penseldrag. Med väldigt mycket känsla av att "shit snart är det val och vi hinner inte räkna ut något mer rättvist, bara ut med pengarna så det blir lite lugn en stund".
Så himla lustigt och ingen tänker på miljön.

Det borde ju i alla fall bara vara bilägare utanför tätort.
 
Ja glesbygdsbilägare skulle visst premieras med 500 spänn till. Men verkligen random som bidrag betraktat, jag hade gärna avstått min tusenlapp och ännu en månads elbidrag om jag kunde gett alltihop till bönderna som blöder pengar. Men det återstår väl att se vad det värks fram för stödpaket till dem, angeläget att de får något besked i alla fall.
 
och nar ar det dags for "Beloningspaketet" for oss som cyklar och bor i sma bostader utan hoga uppvarmingskostander?
Ett "leva livet med hoga marginaler" pris? For oss som far stressutlag fran iden med hoga lan och dyra bilar , delvis precis pa grund av situationer som den vi ser nu? (Alltsa att priser, rantor andras, och det man hade rad med i ett scenario har man inte rad med i ett annat)
 
och nar ar det dags for "Beloningspaketet" for oss som cyklar och bor i sma bostader utan hoga uppvarmingskostander?
Ett "leva livet med hoga marginaler" pris? For oss som far stressutlag fran iden med hoga lan och dyra bilar , delvis precis pa grund av situationer som den vi ser nu? (Alltsa att priser, rantor andras, och det man hade rad med i ett scenario har man inte rad med i ett annat)
Och tågpendlarpaketet? var är det. Ja vi har totalt kört tågtrafiken i botten så ni aldrig kommer till jobbet (och vi dansar en lätt jigg på spårens grav, så mycket bryr vi oss på trafikverket), här är halva pendlarkostnaden tillbaka och vi lovar på våra bara knän att faktiskt ha tågtrafik framöver. typ

(Skulle ha kunnat få både det och cykelpaketet på en gång yay! Istället verkar jag då tydligen kanske få det här bilpaketet där jag snarare borde få smätt på fingrarna för att jag belastar min folkhälsa och miljön genom att köra bil när tågen inte går.)
 
En tusenlapp eller 1500 en gång gör inte att någon bilägare ”går med vinst”. Att det är till alla som äger en bil (fler ger inte mer pengar) är väl mest troligt för att det går lätt att betala ut med hjälp av bilregistret = minsta möjliga administration.

Justeringen av reseavdraget är väl på tiden även om det inte sker i år.
 
För övrigt på trådtemat ett ytterligare :confused: till dagens presenterade stödpaket. En skvätt el-pengar till till elområde 3 och 4, och 1000 spänn till alla bilägare? Jag kanske har missuppfattat några detaljer men det verkar ju delas ut oavsett om man kör bilen eller inte, och oavsett om och hur man drabbas av ökade priser.

Ok att det går snabbt att köra upp en tusenlapp så kanske inte så många som går med vinst på detta, men det är väldigt stora penseldrag. Med väldigt mycket känsla av att "shit snart är det val och vi hinner inte räkna ut något mer rättvist, bara ut med pengarna så det blir lite lugn en stund".

För oss kändes det som ett skämt eftersom vi har 3 fordon som rullar, där vi även är 3 ägare. Men icke, vi får för max 2 fordon i hushållet vilket ger oss ca 2000 kr. Vet inte om vi räknas till glesbygden som ger ytterligare några kronor. Så jag håller med dig om det verkar vara en snabb lösning, en bättre och mer långsiktig lösning hade varit att kolla över bensin/dieselkostnaderna.
 
Så frågan är. Måste riktigt dåliga miljöval vara så billiga att de är nästan oemotståndliga för gemene man i affären?
De är alltså inte bara oemotståndliga för personer som är fattiga. De är ju faktiskt nära oemotståndliga för precis alla. Inklusive kommunens inköpare för skolmat!

Du säger ja, så är det. Dessa livsmedel måste vara de billigaste så att fattiga har råd att välja dem.

Någon annan i tråden (och kanske jag) säger att, det måste ju rimligen finnas ett annat alternativ till detta. Kan ett alternativ vara mer bostadsbidrag eller något liknande?

Måste det enda möjliga alternativet att stötta fattiga vara att se till att livsmedel som är riktigt dåliga för miljön är de billigaste man kan få tag i?

Alltså VET vi ens att just de allra sämsta livsmedlen för miljön även är de allra billigaste?

Du är ju själv med på att din ekonomi inte skulle påverkas direkt av att priserna höjdes på avokado, jordgubbar i december, mandlar? eller att Brasilianskt kött stoppades osv. Tänk om det faktiskt är dessa livsmedel vi pratar om och inte alls tomater från Spanien på hösten? Tomater o gurka från Spanien på hösten kanske är miljövänliga jämfört med svenska tomater i växthus? Precis som att får från Nya Zeeland kanske var miljövänligare trots transporten, pga uppväxten. Jag vet inte, men det verkar ju inte osannolikt.

Så kanske skulle dina val gynnas istället?
Fast NEJ, det där har jag aldrig sagt! Det är ju PRECIS det där jag har sagt emot i tråden. Jag har sagt att det inte är så lätt att ta bort varorna utan att man måste bekämpa fattigdom från andra håll för att kunna göra det.

Sedär, du läser inte mina inlägg, du som påstod att du var med på vad jag menade, du har fått det helt om bakfoten med andra ord.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp