Bukefalos 28 år!

När allting går upp

Det blir som i diskussionen om fossilbilar. Om vi har ett utrymme på X ton utsläpp, så tycker jag att systemet ska utformas så att de som har alternativ ska ha ekonomiska incitament för att sluta använda fossilbilar så att de som bor på ställen där fossilbilen är enda rimliga alternativet kan fortsätta använda den inom det utrymme av X ton utsläpp vi tillsammans har. Jag menar då att det är bättre att stödja dem som behöver fossilbilen för jobb och hem så att de kan betala de ökande kostnaderna, än att sänka priset för fossilbilsanvändning för alla i Sverige med konsekvens att de X ton utsläpp vi har blir en mycket mindre andel per person, eftersom ingen (inte ens de som har alternativ) tycker att det är värt att byta bort fossilbilen. För varje person vi får att byta bort sin fossilbil, så blir det en mindre person som ska dela på det gemensamma utrymmet X. Det är alltså bra för dem som måste ha en fossilbil, att styrmedel gör att andra gör mer klimatvänliga val även om de inte själva har möjlighet att göra samma val just nu.
Hoppar på bensinbilsresonemanget. Exakt, om vi bara kunde se till att det är så extremt lätt i varje stad att cykla och lite krångligare att köra, tex sänka hastigheten till gångfart i hela stadskärnan (då slipper vi ens kostnaden att bygga mer cykelbanor i stadskärnan) och ha rejäla fina cykelvägar utanför. Så de som har 5 km att pendla börjar cykla. Ja då borde vi ha mycket mer koldioxidbudget/elbudget kvar och inte behöva höja priserna på drivmedel så mycket att de som bor utanför städerna med usel kollektivtrafik måste betala så väldigt mycket?

Ungefär 50 % av alla bilresor är kortare än 5 kilometer. De första kilometrarna av en bilresa är de som har störst miljöpåverkan, räknat per kilometer. Försök därför att undvika de kortaste bilresorna om det är möjligt - gå, cykla eller åk kommunalt istället.
https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_396.php
 
Jag HAR skrivit att jag inte är för sänkta krav eller importvaror osv så det där var ju ett slag under bältet. Fast det kanske är ett bra sätt att diskutera på, om jag har en åsikt som inte faller dig på läppen så betyder det att jag är för att miljön och djur går åt helvete trots att jag har skrivit att jag inte är det? Och nej, jag har inga fördomar mot människor som har det lite bättre ställt. Trist bara, när jag tycker att man ska försöka se det från andras ögon än sina egna.

Jag har inga snabba svar på hur man löser fattigdom. Lägre skatt för låginkomsttagare som du föreslog är ju en bra idé. En annan är ju att informera mer om mat- bra och nyttig mat och öka kunskaper hur man lagar sådan så att vi slipper trötta ensamstående mammor som väljer fel. Hur man gör det smidigast vet jag inte. Att bara hänvisa till Google och eget ansvar är...tja, orken lägger man på annat, den hushåller man också med. Det finns nog en hel del man KAN göra egentligen.
Fast många av förslagen i tråden skulle ju hjälpa folk att välja rätt? Eller? Som jag förstått det bär ofta importerade varor inte sina egna kostnader, utan har vridna förutsättningar pga subventioner för transporter till exempel.

(eller har förutsättningar genom tillfälliga fördelar som tex precis fälld djungel att beta på, där man nog dock tar ut nu vad man får betala sedan eftersom jag vagt har för mig att djungelmark ofta inte i sig är så bördig efter att det brända träets gödselförmåga gått i botten och att hela landets regnmängder minskar betydligt om djungeln försvinner till en viss %.)

Så personer som inte har ork och kunskap att skaffa rätt information får ju då av prisbilden i affären lättare att välja rätt om varje vara kostar vad den verkligen kostar i miljö, tillverkning och transport. Så kanske ingen egentligen bör äta tomater vissa årstider?

Men en annan fråga. Låt säga en annan familj som inte är fattig, men kanske har varit fattig. Inte har tid och ork att välja men konsekvent väljer dåligt producerad mat som Brasilianskt kött och avokado och jordgubbar i december, för billigast möjliga lyxiga matkasse. Och sedan använder de sparade pengarna för att åka till Thailand? Eller riva ut och ersätta köket en gång vart femte år, eller varje gång de köper nytt hus. Då har det ju getts en dubbelsmocka utan dess like till miljön. Vi måste ju försöka vrida konsumtionen bort lite från det?

För vi vet ju att utbildning och information typ aldrig någonsin lyckas tävla med reklam. Myndigheterna lägger bara inte den mängden pengar för reklamfilmer för äpplen helt enkelt. Och under 70-80 talet när de faktiskt hade reklamfilmer med samhällsinformation "ja jag äter frukost och cyklar till jobbet, det är bra för min hälsa" så hånar vi ju de filmerna massivt idag. Är det försvarbart att lägga de pengarna? Vill vi? Vore det inte bättre med nudging? (dvs göra rätt val lite lättare-än det är nu, som det är nu gör vi ju ofta rätt val lite svårare.)
 
Ja det var ett förvånande exempel. Själv är jag uppvuxen med jordgubbar, men endast till midsommar och i begränsad mängd förstås. Upplevde också att från tonåren på 90 talet och fram så har de blivit dyrare och dyrare så det varit svårare för mamma att hitta några till ok pris. De senare åren har mamma inte ens köpt jordgubbar pga kostnaden.
Jag har nog snarare uppfattat att jordgubbar blivit väldigt mycket billigare. När jag var liten såldes de dyrt inuti affären och hälften var mögliga i varje ask. Självklart räknades jordgubbarna i varje tallrik så det skulle vara lika. Sedan, var det 90-talet, började folk sälja i stånd utanför affären och plötsligt var de mycket billigare och inte mögliga. Så ibland vissa år är jordgubbarna ganska bra i pris och man kan köpa mycket och de är goda, andra år har de högt pris och är inte så goda.
 
Det var inte poängen heller. Min poäng var att mycket av maten som importeras inte är varken billig eller bra, utan snarare rena lyxvaror.

Vill man ha billig mat ska man odla själv. Tyvärr verkar många med sämre ekonomi inte ha det som alternativ. Men man kommer faktiskt ganska så långt med ett par plantor på balkongen, om man inte har egen trädgård.
Det kräver dock en del skicklighet faktiskt, hittills går jag helt klart back på mitt eget odlande. När det gäller riktigt lättodlade saker som potatis och balkong så tror jag det är billigare att köpa ett kg potatis än att lyckas få fram detsamma på balkongen.
 
Jag har nog snarare uppfattat att jordgubbar blivit väldigt mycket billigare. När jag var liten såldes de dyrt inuti affären och hälften var mögliga i varje ask. Självklart räknades jordgubbarna i varje tallrik så det skulle vara lika. Sedan, var det 90-talet, började folk sälja i stånd utanför affären och plötsligt var de mycket billigare och inte mögliga. Så ibland vissa år är jordgubbarna ganska bra i pris och man kan köpa mycket och de är goda, andra år har de högt pris och är inte så goda.
Håller med, jordgubbspriset varierar år från år beroende på hur växtförhållandena har varit. Det som är nytt nu, upplever jag, är att det går att köpa importerade jordgubbar med ok kvalitet och pris även när det inte är säsong i Sverige.

Sen undrar jag alltid vad som egentligen menas med ”vanligt folk”? Bor vanligt folk på landet utan kollektivtrafik med fyra barn och tre bilar? Eller bor vanligt folk i lägenhet i en förort med två barn och ingen bil, och åker kollektivt?
 
Men det är ju ungefär det som många andra försöker säga. Det är faktiskt lite lyx med färsk frukt på vintern
Mina inlägg handlar inte om tomater på vintern eller färsk frukt på vintern. Det handlar om att fattiga väljer mellan importtomater/importvaror och svenska när det finns svenska varor i butikerna. För att importvarorna är billigare. Det är vad jag diskuterat hela tiden.

Jag ska tänka på att hädanefter inte äta grönsaker och frukt på vintern. Jag är inte speciellt förtjust i frukt alls så jag blev glad när en dietist sa att det inte är bra för vikten pga fruktsockret. Sedan har jag blivit lite tvungen att äta det för att en annan dietist sa att det är viktigt för mig, men det är positivt att jag slipper igen, med tanke på att det inte är bra för miljön.
 
För den merpart av svenskar som lever i storstäderna är ofta inte ens balkong ett alternativ. Det är sorgligt att kolonilotter som från början var menade just att ekonomiskt utsatta skulle ha möjlighet att odla själv nu har blivit ett ställe där de flesta är relativt ekonomiskt välbärgade eller har haft sin lott i 30 år. Det kostar att köpa in sig och det är långa köer. Om man helt enkelt skulle omfördela kolonilotter till de som bäst behöver det skulle mycket vara vunnet, men det skulle utlösa ett ramaskri om att nu har myndigheterna blivit sovjetgalna.

@Jenka jag vet att transportkostnaderna inte är de mest klimatpåverkande men jag tog upp det eftersom andra i tråden talade just om att göra importvaror v svenskproducerade dyrare genom ökade avgifter på transportkostnader. Som jag nämnt tidigare de basvaror som Sverige skulle kunna göra sig självständiga på, dvs basvaror som kött, spannmål osv är inte de mest klimatförstörande utan det är exotiska varor som transporteras långa vägar men ffa utgör en stor del av miljöförstörelse i exportländerna. Kanske kan vi ändra på det genom att lägga mer moms/skatt på dessa varor så att en kiwi kostar 100kr styck. En klase bananer 200kr. tomater under vintertid 250kg.

Det är intressant att du tar upp att svenska bönder redan får stöd både från EU och från Sverige. Det innebär alltså att jordbruket behöver ännu mer stöd? Någonstans måste man ändå ifrågasätta hur mycket stöd som ska ges.
Men det vore väl inte alls snällt att rycka kolonilotter från folk som haft dem i 30 år? Lösningen måste ju rimligen vara att anlägga fler kolonilotter istället, speciellt när man bygger nya bostadsområden. Vi behöver ju dessutom mer grönska i städerna.

(Sedan finns faktiskt bostadsbolag som låter en ta över en rabatt också om man vill.)
 
Hur många har fått högre stallhyra och hur informerades ni om detta?

Lite orolig då stallhyran där jag har hästen redan är dyr och även fodret. Betalar gärna det för det är jättebra foder men har inte råd med så mycket högre. Letar annan stallplats aktivt men vill inte tulla på trivsel, foderkvalitet mm
 
Men om man tänker nötter och sparris istället? (och kanske i framtiden kastanjer, de kikar på äkta kastanj som kan klara sig i delar av Sverige och det blir kastanjemjöl också.)

Jag menar vi odlade så mycket sparris i Sverige en gång att vi exporterade det. Och vi odlade hasselnötter. Ingetdera verkar vi göra i större omfattning längre och det beror ju sannolikt på att importvägarna kan vara så väldigt långa pga olja.

Så till och med i vårt eget land struntar vi i att odla saker vi är bra på att odla för att importera annat istället. Numera kan ju till exempel Svenska äpplen hålla ända till mars april pga teknik. Klart vi vill ha lite Granny Smith också men om transporterna kostade vad de kostade kanske de svenska äpplena skulle vara fler och dessutom billigare än Granny Smith.

Valnötterna och mandlarna kanske skulle vara dyra lyxvaror, men hasselnötter skulle vara billigare och vi skulle ha mer av dem. Är det inte konstigt att dessa kostar nästan detsamma, vi till och med mal mjöl av och kramar ur mandlarna till mjölk, trots att mandlar är fruktansvärda källor till vattenbrist i USA. När vi kanske skulle kunna köpa svenska valnötter, dyrt, (för det är egentligen nog lite kallt) och svenska hasselnötter. Till och med mullbär verkar ju växa som ogräs på vissa ställen på Gotland, det skulle vi kanske inte behöva importera.

Sedan avokados, det kanske är något man får äta en gång i månaden, som när jag var liten. *

Fantiserar lite här.

*(bygger vidare på din beskrivning av äta när du var liten och pengar. Mina föräldrar var inte fattiga (alls, iofs ensamstående mamma men pappa bidrog mycket mer än han var tvungen.) och vi åt inte så himla mycket bättre än du beskriver (inte hade mamma bil heller, klasskamraterna detsamma, akademikerföräldrar, radhus, nära mitt i stan, de hade inte heller fin bil, risig bil kanske, och åt inte roligare.). Maten såg annorlunda ut i affären. 80-tal för mig var mycket äta för man var hungrig och ibland äta för att det var gott på riktigt.)
Är inte svenska äpplen billigare än Granny Smith? Och äckligare, enligt mig. Jag äter ytterst sällan äpple, och när det väl sker är det Granny Smith, svenska äpplen är inte goda, så jag avstår. Men vad jag upplever är svenska äpplen billigare än granny Smith.

Avokados har jag aldrig ätit i hela mitt liv.

Det är säkert mycket som var likt i matväg mellan våra uppväxter, skillnaden är nog ändå ekonomin och vad den gör med en persons val av mat- hur den köps, tillagas och i mängd. Mycket kan på ytan se ut som alla andra, men är kanske inte likadant under den. Så absolut, mat var helt klart ganska enformigt och tråkigt på 80-talet.
 
Hur många har fått högre stallhyra och hur informerades ni om detta?

Lite orolig då stallhyran där jag har hästen redan är dyr och även fodret. Betalar gärna det för det är jättebra foder men har inte råd med så mycket högre. Letar annan stallplats aktivt men vill inte tulla på trivsel, foderkvalitet mm
Redan? Beror det specifikt på att elen blivit dyrare? Tänkte annars att det skulle märkas mer tex efter sommaren?
 
Det här försöker jag ha med mig när jag väljer vad jag handlar, är det här KLIMAT-lyx?

Jag har nuförtiden råd att köpa den mat jag vill ha, även om den inte har ett erbjudande denna vecka, men har vår planet råd med mitt val? Självklart är jag inget helgon i mina val, jag har inte heller tillräcklig kunskap att alltid göra de bästa valen, men jag försöker i varje fall att tänka på det.
De reflektionerna går ju många gånger hand i hand med lite bättre ekonomi och/eller en förmåga att orka tänka på sådana saker. Har man häcken full med en massa annat och typ bara "överlever" så är sådana saker inte lätt att också fundera på när man står i affären.

Jag ser det på mig själv, hur det är enklare att göra sådana val nu när ekonomin är bättre än för några år sedan då jag samtidigt hade tre små barn att ta hand om.
 
Håller med, jordgubbspriset varierar år från år beroende på hur växtförhållandena har varit. Det som är nytt nu, upplever jag, är att det går att köpa importerade jordgubbar med ok kvalitet och pris även när det inte är säsong i Sverige.

Sen undrar jag alltid vad som egentligen menas med ”vanligt folk”? Bor vanligt folk på landet utan kollektivtrafik med fyra barn och tre bilar? Eller bor vanligt folk i lägenhet i en förort med två barn och ingen bil, och åker kollektivt?
Jo precis, när jag var liten gick "belgiska jordgubbar" inte att äta, men nu är de helt ok.

Jag har ingen aning faktiskt är jag rädd. Det varierar så mycket i olika trådar och ens eget lilla utsnitt är ju inte representativt (för någon).

På buke verkar vanligt folk ha fyra barn och tre bilar och bo på landet, eller bo i en lägenhet i en förort med två barn onekligen. Eller ha hur mycket pengar som helst, minst en häst, och renovera hela tiden. Det är kanske hästfolket helt enkelt. Ingetdera skulle stämt med mitt lilla utsnitt/mitt "vanligt folk" (som varken bor på landet eller i förorten).
 
Ja det var lite det jag hoppades på med men har två bekanta där de höjt hyran pga elen.
Jag hyr själv ut flertalet boxplatser och några lösdriftsplatser men har inte haft en tanke på att höja några hyror just nu faktiskt även fast elen gått upp en hel del. Haft bundet avtal så det har nog varit en bidragande orsak till att avvakta. Tänker mer på grovfoder från och med sensommaren detta året vad det kommer att landa på.
 
Mina inlägg handlar inte om tomater på vintern eller färsk frukt på vintern. Det handlar om att fattiga väljer mellan importtomater/importvaror och svenska när det finns svenska varor i butikerna. För att importvarorna är billigare. Det är vad jag diskuterat hela tiden.

Jag ska tänka på att hädanefter inte äta grönsaker och frukt på vintern. Jag är inte speciellt förtjust i frukt alls så jag blev glad när en dietist sa att det inte är bra för vikten pga fruktsockret. Sedan har jag blivit lite tvungen att äta det för att en annan dietist sa att det är viktigt för mig, men det är positivt att jag slipper igen, med tanke på att det inte är bra för miljön.
Alltså det beror väl på grönsaken kan tänka? Kål är ju ok hela vintern och svenska äpplen. De är ju billigare än importerade hos oss just nu i alla fall.

Men det är ju egentligen inte helt det som diskuteras utan att man önskar att prissättningen mer återspeglade miljökostnaderna. Så att tex jordgubbar på vintern försvann och tomater på vintern blev ibland mat antar jag. Hur jag än läser andras texter här får jag inte det till "förbjud import" tror inte ens det går att förbjuda import. Och vissa saker är ju mer effektiva att odla utomlands. Tex tomater växer väl bättre för miljön i Spanien tidigare och senare på säsongen än de växer i Holland (med uppvärmda växthus).
 
Är inte svenska äpplen billigare än Granny Smith? Och äckligare, enligt mig. Jag äter ytterst sällan äpple, och när det väl sker är det Granny Smith, svenska äpplen är inte goda, så jag avstår. Men vad jag upplever är svenska äpplen billigare än granny Smith.

Avokados har jag aldrig ätit i hela mitt liv.

Det är säkert mycket som var likt i matväg mellan våra uppväxter, skillnaden är nog ändå ekonomin och vad den gör med en persons val av mat- hur den köps, tillagas och i mängd. Mycket kan på ytan se ut som alla andra, men är kanske inte likadant under den. Så absolut, mat var helt klart ganska enformigt och tråkigt på 80-talet.
Jag tycker ju för det första om svenska äpplen (och Granny Smith, men är inte så förtjust i övriga importerade som golden delicious).

Priset på Svenska äpplen varierar. Ibland på hösten är det inte så dyrt, ibland på vintern är det lite dyrare. Granny Smith har ju ganska ofta ett ganska högt pris. Just nu är Ingrid Marie billiga hos oss, antagligen för att det är slutet på säsongen och de börjar bli mjöliga.

Svenska äpplen finns i mängder av olika smaker och sorter.

När det gäller ekonomin och maten på 80-talet så upplever jag att det faktum att vi inte var fattiga påverkade mer mina kläder (trots att jag var ganska ointresserad av kläder) än hemmaätandet. Eller iofs, Findus burksoppa kanske är en lite dyrare produkt, läbbig var den oavsett, rätter som en halv broccoli och två skivor skinka kanske också var lyx :arghh: kändes inte som det dock. Däremot är det en klar skillnad i att mamma kunde släpa mig på restaurang ganska ofta, utan att det var något speciellt. Grejen är det att det är ju möjligt tyvärr att det är så att maten var menad att vara tråkigare än den är nu, att vi ätit olja och vi inte har råd att göra det. Tyvärr, för jag totalt älskar utbudet i mataffären. Jag bara älskar färska grönsaker och frysta istället för gråa konserver med bönor och gulaktiga ärtor. Älskar svenska äpplen och att vi har dem hela vintern nu.

Det fanns ju en hel del "man gör inte" i menyn. Man köper inte det eller detta ur säsong, man äter inte vindruvor hur som helst utan med vördnad, osv osv. Liksom även om "man" kunde det.
 
Senast ändrad:
Jag hyr själv ut flertalet boxplatser och några lösdriftsplatser men har inte haft en tanke på att höja några hyror just nu faktiskt även fast elen gått upp en hel del. Haft bundet avtal så det har nog varit en bidragande orsak till att avvakta. Tänker mer på grovfoder från och med sensommaren detta året vad det kommer att landa på.

Jag betalar ett kilopris på 3kr just nu för fodret
 
Alltså det beror väl på grönsaken kan tänka? Kål är ju ok hela vintern och svenska äpplen. De är ju billigare än importerade hos oss just nu i alla fall.

Men det är ju egentligen inte helt det som diskuteras utan att man önskar att prissättningen mer återspeglade miljökostnaderna. Så att tex jordgubbar på vintern försvann och tomater på vintern blev ibland mat antar jag. Hur jag än läser andras texter här får jag inte det till "förbjud import" tror inte ens det går att förbjuda import. Och vissa saker är ju mer effektiva att odla utomlands. Tex tomater växer väl bättre för miljön i Spanien tidigare och senare på säsongen än de växer i Holland (med uppvärmda växthus).
Och jag har diskuterat när det gäller situationer då det finns svenska varor och importvaror samtidigt i butikerna.

Jo senare i tråden kom fler förslag fram, i början var det inte mycket mer än att importvaror inte egentligen skulle finnas, allt hade varit mycket bättre då typ.

Jag har förklarat ganska bra vad jag menar ganska många gånger så jag tänker att det är ganska onödigt att dra det igen. Känns det som att man inte fattar eller tycker att jag resonerar helt sjuk och är ute i spenaten och cyklar, fine, då kanske man inte har läst alla mina inlägg, man kanske tolka lite för mycket istället för att rent faktiskt läsa, eller så ÄR jag ute och cyklar. Oavsett vad så är det rundgång i diskussionen eftersom folk verka tro jag är FÖR importvaror och FÖR miljöförstöring, FÖR djurplågeri och FÖR att planeten går åt helvete, till förmån att fattiga ska få välja LYXVAROR året om.

Är det vad man tror efter att ha läst mina inlägg har man missförstått dem. Å andra sidan tjänar det inte till att upprepa mig ännu en gång, det verkar inte gå att få fram vad jag menar, så jag släpper det.
 
Och jag har diskuterat när det gäller situationer då det finns svenska varor och importvaror samtidigt i butikerna.

Jo senare i tråden kom fler förslag fram, i början var det inte mycket mer än att importvaror inte egentligen skulle finnas, allt hade varit mycket bättre då typ.

Jag har förklarat ganska bra vad jag menar ganska många gånger så jag tänker att det är ganska onödigt att dra det igen. Känns det som att man inte fattar eller tycker att jag resonerar helt sjuk och är ute i spenaten och cyklar, fine, då kanske man inte har läst alla mina inlägg, man kanske tolka lite för mycket istället för att rent faktiskt läsa, eller så ÄR jag ute och cyklar. Oavsett vad så är det rundgång i diskussionen eftersom folk verka tro jag är FÖR importvaror och FÖR miljöförstöring, FÖR djurplågeri och FÖR att planeten går åt helvete, till förmån att fattiga ska få välja LYXVAROR året om.

Är det vad man tror efter att ha läst mina inlägg har man missförstått dem. Å andra sidan tjänar det inte till att upprepa mig ännu en gång, det verkar inte gå att få fram vad jag menar, så jag släpper det.
Nej jag förstår på ett ungefär faktiskt.

Och jag tror att alla är för att man måste underlätta för de som har dålig ekonomi.

Jag tror att vad folk vill komma åt är folk som just har råd med en Thailandsresa eller en jätteTV men inte med Svenskt kött. Och det är ju en helt annan grupp. Men den finns. Jag vet inte vilken grupp som är störst, jag hade nog trott att gruppen som kan resa men inte vill köpa Svenskt kött är större än de som vill ha tomater men inte har råd med svenska tomater på sommaren är större.

På något sätt måste man ju kunna försöka komma åt det ena utan att sätta åt det andra. Och det låter i tråden som att många tänker att om man kunde stoppa Brasilianskt kött (EU överväger ju det, är det inte Sverige som stoppar där, vi vill behålla kalhyggen och ta våra sista gamla skogar och enda sättet att göra det på var att sätta åt alla kalhyggen) till exempel och göra långa transporter mindre subventionerade och likaså odling i växthus uppvärmda av olja på vintern. Men kanske då såklart se över ersättningarna från staten i bostadsbidrag osv istället?

Sedan kan jag inte låta bli att skriva att jag tror faktiskt inte det är bättre att köpa svenska tomater på vintern än Spanska, alls. Bara att det är det på sommaren.
 
Men det vore väl inte alls snällt att rycka kolonilotter från folk som haft dem i 30 år? Lösningen måste ju rimligen vara att anlägga fler kolonilotter istället, speciellt när man bygger nya bostadsområden. Vi behöver ju dessutom mer grönska i städerna.

(Sedan finns faktiskt bostadsbolag som låter en ta över en rabatt också om man vill.)
Exakt, det vore inte snällt, men poängen är att den grupp kolonilotter egentligen var menade åt, dvs att själv kunna odla grönsaker inte är de som idag som har kolonilotter eftersom de flesta tillhör andra sociala grupper och att om myndigheterna skulle ändra reglerna skulle det bli ramaskri och sovjet.

Var ska det anläggas fler kolonilotter när marken i Stockholm är otroligt dyr? Möjligtvis då på parkerna i innerstaden, men då blir det ramaskri igen. Dessutom, en ensamstående mamma med heltidsjobb, har hon tid att odla grönsaker? Rabatterna är inte särskilt stora så några mängder med grönsaker kommer inte att kunna odlas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp