När alternativet är sälja eller låta bli

Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Nä men då förstår jag inte riktigt problemet? Du är egentligen inte så intresserad av att tävla och du har inte råd att träna och kan lika gärna rida i skogen?

Problemet är att jag känner mig kass som ryttare och behöver skriva av mig, står i första inlägget.


annaklara: Ja, du känner ju honom också. Han är ju speciell alltså, han är ju nära schizofren eftersom han beter sig så oerhört olika i olika situationer och olika dagar dessutom :D


Liten: Haha, roligt. Fast hoppas du inte fota någon av mina ritter för vad jag minns gick det mesta åt helskotta även på denna tävling :grin:


Mirre: Det är enbart tränings- och småtävlingar vi åkt på eftersom det inte fungerat där så har det inte varit idé att åka på nåt större. Eller ja, det finns ett ställe han går bra på, det är när vi rider på stor yta på gräs utan staket sk "engelsk ridklass" som ibland erbjuds på ponnyutställning. Förra året vann vi en av klasserna på riksmästerskapen och sådant kan jag leva länge på. Synd att grenen inte är lika stor i Sverige som i England och på Irland.


Cilva: Jo det kan man ju prova igen. Som sagt så är tävling inte lika viktigt för mig som det är att ha kvar min häst. MEN. Jag har ju verkligen provat på det mesta för att hitta NÅGON gren som vi skulle kunna vara bra på för jag tycker ändå att det är roligt att åka ut och träffa folk.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Jag måste säga att jag fortfarande inte förstår varför du inte kan ersätta tävlingstillfällena med träningstillfällena. Att inte ha råd köper jag, men då har man ju knappast råd att tävla heller. Är det verkligen så svartvitt att antingen tävlar man och då tränar man och utvecklas eller så tävlar man inte och då lallar man bara runt i skogen? Finns det inget självändamål i träningen, som att det är roligt och att man blir glad när det går bra?

Fast detta kommer ju från en människa utan tävlingsinstinkt som gärna tränar för nöjes skull...
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Hallå, du verkar ju prova allt! Det verkar skitroligt, härligt med ryttare som vågar prova olika saker. Har svårt att tro att du skulle vara en dålig ryttare. Du skulle se mej, jag är glad om jag kommer upp på hästen, och jag red som sagt allsvenskan :p Heja dej och fortsätt göra det du känner för!
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

För att du har en svår häst?

Om inte träning är en möjlighet just nu är ju inte tävling det heller som någon skrev. Ta en paus och släpp kraven på dig själv! Man måste inte tävla och bevisa saker för andra. Varför har du häst? Ta reda på det och bestäm dig sen angånde stallplats, tränare osv.

Jag kan ju jämföra med mig själv och jag har mycket roligare med mina hästar sen jag släppte kraven på mig ajälv. Nu skiter jag i vad andra tycker eller vad man "borde" göra.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Inte läst hela tråden*

Känner igen mig i delar av det du skriver. Jag har en häst som inte kan tävlas(knappt ens tränas) men samtidigt skulle jag aldrig ens kunna tänka tanken på att sälja honom.
Zacke gör inte som Zinzano. Utan vårat problem är både storleken och att han helt enkelt inte tycker det är roligt. Jag vet att storleken inte är ett problem egentligen utan det är mer estetiskt jag tänker... Det kommer inte se bra ut även fast hästen inte har några problem att bära mig. Att han inte tycker att träning/tävling är roligt visste jag ju redan när jag köpte honom. Hans uppfödare födde ju upp tävlingshästar och Zacke var den enda som dom sålde billigt för att endast användas till skogsridning och lättare träning.

Menmen, han ger mig så otroligt mycket annat så det jämnar ut sig i slutändan i alla fall :)
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

lilstar & fjord...: För att betalningen för tävling sköts via TDB där pengar sattes in för över ett år sedan då det fanns pengar att "avvara" :idea:

Sedan tycker jag ju ändå att LC/LB bör vi kunna styra runt utan att lägga pengar på en tränare som står och säger hur jag ska göra. Jag tränar ju högre hemma än vad vi har tävlat (när jag väl har varit igång med träning). Det har inte gått att visa upp vad vi kan ens i LC eftersom problemet är inte ridningen, det är beteendet.
Och jag rider ju fortfarande själv hemma på banan även om jag inte har en tränare en gång i veckan längre så blir det dressyrarbete kanske 1-2 ggr/vecka ändå.

Vissa gånger på tävling går det bättre än andra men när jag sitter så här och tänker tillbaka så borde vi ha kommit så mycket längre och det gör mig less...

Egentligen skulle jag vilja ha en ny häst och göra om och göra rätt med. Rätta till alla misstag som jag gjort med min pålle som nu resulterar i att det blivit såhär...
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Har det med bokstaven Z att göra?
Även jag har en z häst som verkar var precis som din och Eualias, en skimmel.

Jag har haft samma tankar som dig, gör om gör rätt. Men ibland får man ju finna sig i att dom blir som man gör dom.

Min häst är tittig, stressad i vissa situationer. Visa dagar kan man bara lägga ner ridningen totalt. Det som hjälpt oss lite är stallbyte = mer utevistelse samt att jag en dag bara bestämde mig, nu skall jag rida ut! ( gick knappt att komma från stallplanen innan).

Tävla har jag inga ambitioner att göra, tränar gör jag ändå, för att utvecklas tillsammans med sin häst har inte med tävlingar att gör i mina ögon sett . Jag älskar min Z, de flesta dagar, men ibland står det bortskänkes som text i pannan på henne.

Acceptera och bestäm dig är mina råd, acceptera att det är en tittig individ du har och bestäm dig/ välj dina fajter.

/B
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Är han verkligen rädd? För det låter ibland lite som att det är rent och skärt jävla trams? jag känner inte din gullehäst så jag säger absolut inte att det är så.. men det är som Apollo, hans stökigheter var trams (iaf de flesta, han gjorde vissa konstiga utspel som ev kunde tyda på smärta, men vet hittade aldrig något) , problemet var att jag inte kunde ta igenom det eftersom han är så hård i skallen och gjorde ALLT för att inte låta mig vinna. Det blev för farligt helt enkelt för tillslut så skulle jag bara av och det med besked. Blir det ett sådant resultat är det ALDRIG värt det.
När det gått så långt att han reser sig rakt upp, går det att ta igenom problemet ändå eller har du valt att avsluta?

Du, jag har en hanteringstränare. Som jag uppfattar som smärre magisk :angel: Han fick Apollo lastbar efter 2 träningar. Från att han gjorde en transport ramsne, till att han gick på som ett lamm. Han har fått apollo snäll att sko igen, han har fått min andra häst att lasta sig själv när jag står kvar utanför osv. Det kanske vore något för dig att testa? Jag bor ju på norra sidan nu mer så vi kanske kan få ihop något? Det kanske inte är aktuellt just nu men vi kan ta det när ekonomin ser bättre ut.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 263
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 416
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp