När alternativet är sälja eller låta bli

Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Jag tycker inte du ska ge upp. Dock tycker jag att det finns många bra tips för att "träna" bort tittigheten.

Jag har själv unghäst som blev skrämd av ekipaget som var inne på banan innan oss. Tog mig ca ett halvår till ett år innan han började slappna av ordentligt. Sedan har vi tittdagar också.

Min plan gick ut på att åka till så många olika ridhus och ridbanor som möjligt att rida på. Jag har tur då min tränare är på många olika ställen och så ringde jag runt till närliggande stall berättade om mitt dilemma och frågade om jag fick komma och rida på deras ridbanor. På de platser han tyckte det var läskigt i ridhus/ridbanor så ställde jag honom ifrån det läskiga, gjorde övergångar, flyttade honom allt möjligt, så att han inte hade tid att fokusera på det läskiga utan la fokus på mig. Dock börjar jag alltid alla mina ridpass med att leda honom i 5-10 min, detta pga att hans rygg ska få mjukas upp utan mig på ryggen, samt att han då får se sig omkring med mig som sin trygghet från marken.

Nu har jag tävlat relativt nyligen och jag var förvånad över att min häst var så cool, så det går framåt.

Hoppas du hittar något som funkar för er, jag tror dock att det är bra att inte göra så stor affär av allt och berömma mkt när de är duktiga. Min häst är ju tittig pga att han var osäker och nu har han fått mer självförtroende och vet att han kan och har tom blivit lite mallig :-).

Lycka till!
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

*KL*

Seabaz, det låter ju inte på dig som om tävlandet är något du längtar efter och verkligen brinner för att göra så NEJ sälj inte din FINA häst!!!

Att han är tittig beror förmodligen inte ett smack på att han är sent tagen, utan det är mer sannolikt att det är en sån individ. Alla hästar är inte tävlingsindivider, helt enkelt. Du har inte tid att miljöträna massivt nu, men du har honom på en bra anläggning där du kan njutningsrida dressyr när du har lust och trivs jättebra i övrigt. Börja i den änden!

Mitt tips är att du lägger tävlingsbudgeten på att rida för någon bra tränare som hjälper dig att se framstegen du gör, och att du fokuserar mer på att njuta av träningen och hitta glädjen i att utvecklas med hästen. Den biten är ändå så mycket viktigare än att få siffror på en bit papper.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

*kl*

Jag tycker det låter som han har massor av överskottsenergi och inte blivit jobbad ordentligt! Ouppmärksam och inte tillräcklig respekt för dig.

Rid ut i skogen och trava/galoppera längre sträckor. Såklart inte fort utan sakta för att stärka och "sega" ut honom. A la distansträning.
Överraska honom när ni tränar. Chocka med en halt, bryta av och öka igen, stanna flytta bakdelen 1 steg åt sidan tillbaka igen och framåt igen osv osv och då inte 1 gång/ridbanevarv utan hela tiden! Hitta på massor så han blir uppmärksam på DIG och inget annat. Och ber du något av honom ska du ha det NU och inte om 3 sekunder.

Rids han ordentligt och får tillräckligt med utevistelse?
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Man kan faktiskt miljöträna hästar som är äldre också. Du får helt enkelt ta tag i problemet och hitta en lösning. Jag hade också en häst som var väldigt "fjompig" och min lösning på det hela var helt enkelt att jag lossades också bli livrädd för de sakerna, snart var det inte lika roligt att bli rädd för ljus-strimman på backen eftersom matte också blev livrädd för den ;)
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Han rids 6 dagar i veckan och gör i stort sett allt jag ber honom om. Han är tittig utomhus med men går alltid förbi och det har blivit mycket bättre nu än för 3 år sedan. Han testar medryttaren då och då men med mig går han överallt i det tempo jag lägger honom i.

Problemet kommer på tävling. Är det inte staketet så är det spår i marken, eller domaren eller publiken.
Jag har ändå varit ute och försökt tävla honom i 6 års tid nu i olika klasser för att hitta NÅGON som passar oss?
Hittade ingen klass som passade i westernridning, hoppning kan vi glömma och nu börjar dressyren gå utför.

Det är inte roligt med alla pengar och jobb och tid man lägger ner inför en tävling och så ballar hästen ur pga ett spår i marken som han bara har bestämt sig för att det är läskigt! (hemma går det att tvinga över honom spår men på tävling slänger han sig åt sidorna)
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

hanterar du hans tittighet annorlunda på tävling än hemma i skogen t.ex.? Jag upplever det som att många blir lite stelare i sitsen och lite mer passiva i ridningen på dressyrtävlingar, speciellt på lägre nivå. Kanske är det för att man fokuserar för mycket på att det ska se prydligt ut. Han kanske har lärt sig att han kommer undan med lite mer på tävling än på träning. Kanske det är ett alternativ att vara med i ngn pay and ride eller klubbens blåbärsdressyr för att få lite mer utrymme för att träna och korrigera honom när ni väl är inne på banan.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Mycket möjligt.

Hemma har det varit "ponnyridning" när han har tittat. Med lite styrfart går han överallt men han gör inte samma kastningar hemma som på tävling.

Klubbtävlingar har vi åkt mycket på, ibland går det bra (läs: mindre dåligt) och ibland har han väldigt tittiga dagar.
Men helt klart beror ju mycket på mig också, jag försöker verkligen att stabilisera min blick och därmed säte och ridning och titta vart jag ska rida och bara försöka känna hästen mellan hand och skänkel och få honom att gå.

Men det är svårt, han kastar sig ändå om han är på det humöret. Jag skulle behöva rida med ett stort nosludd egentligen men det får man ju inte.

Klubbtävlingarna vi är på är på hemmaplan, han har stått uppstallad på det stallet tidigare så där är inte lika illa i deras ridhus. Tävlingarna som var sist var däremot på deras utomhusbana med nytt dressyrstaket så då kokade han över... Undra om min kompis har kvar filmen, hon filmade ritten så vore kul att se och analysera :idea:
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Har din medryttare tävlat hästen? Är det lika illa då? Ofta beror ju sånt här på att ryttaren "förväntar" sig att det inte ska funka, vilket förstärker eller helt skapar problemet. Då kan det hjälpa att en annan ryttare visar att det visst går så att man blir medveten om var problemet ligger.

Hur viktigt är det att tävla? Är du ens intresserad av tävling eller skulle du kunna skippa den biten och bara träna utan nåt bestämt mål?
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Nuvarande medryttare har inte tävlat hästen och ej heller tränat så mycket. Dom rider mest ut men ev. ska dom kanske börja träna. Men medryttaren tränar sin egen häst och är väldigt duktig och jag litar till 100% på henne!

Vad jag hört så verkar pållen 'värre' med henne än med mig vid uteritter. Har fått höra hur han tex tvärstannar, kastar sig runt och skyggar för saker ute. Sådant skulle han aldrig göra med mig ute eller har åtminstone inte gjort det senaste 2-3 åren med mig. Tvärt om upplever jag honom bättre och bättre ute för varje gång jag rider. Han är pigg och framåt och vi kan galoppera på våra galoppvägar nu utan att han bryr sig om soptunnor, stenar, stockar, maskiner och sådant han tittat på tidigare.


Om valet nu måste vara att sälja hästen för att kunna tävla så kan jag säga direkt att det kommer inte att hända. Så nej, så viktigt är det inte att tävla.
MEN. Om jag själv vet att jag inte ska tävla så ser jag ingen anledning alls till att betala dyra pengar för att träna för tränare.

Men fram tills för två veckor sedan så har jag tränat en gång i veckan för tränare och det har verkligen gått jättebra! Jag har lärt mig massa nya saker som fungerar, små knep hit och dit.
Så när man lägger ner då flera tusen på träning och allt känns så himla bra, då kommer till en tävlingsplats och man kan inte ens rida genom LC... då känns allt så bortkastat
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Jag känner igen mig så väl i det du skriver!

Är också "periodare", min häst reds in som sjuåring (idag 17 år) och har en otroligt tjock "svart bok" med tricks på hur man kommer undan. Vi gjorde seriös tävlingsdebut i år med start i westernallsvenskan div 2. Har nog aldrig tävlat såhär mycket på ett år (tre tävlingar)!

Varför ska man tävla? Hästen behöver det då inte. Om man inte är intresserad av tävling låter man bli. Miljöträna är ett måste om man ska ut och se världen. Det gör man bäst genom att åka ut och se världen. Strunta i hur det går! Jag har sett hästar på hög nivå flippa ur totalt på tävlingsplatser, trots att de är vältränade och bra. Det är trots allt levande varelser som får lite infall ibland.

Om du trivs i nuvarande stall och har råd, stå kvar! Strunt i att du inte tävlar, man ska stå där man trivs oavsett disciplin och ambitionsnivå.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Jag förstår din frustration. Jag tycker att det låter som att du någonstans innerst inne skulle tycka att det var roligt att tävla. Det är roligt men jag skulle inte heller tycka att det var roligt i längden om min häst betedde sig så. Hon kan göra liknande grejer ibland men då tar jag tävlingen som ett träningstillfälle helt enkelt och så blir placeringen (diskningen) efter det helt enkelt. Oftast går det bättre i nästa klass :D

Jag ser inte heller någon motsägelse mellan att lägga ner mycket pengar på träning men inte tävla. Givetvis ska du träna så mycket du vill och ha råd med oavsett om du tävlar eller inte.

Har du provat att ställa upp i alla westerngrenar? Jag tänker mig att det kanske skulle fungera i pleasure till en början, då är man flera ekipage samtidigt och din häst kan få draghjälp. När det fungerar så är det ju bara att prova någon annan gren (dressyr eller vad du vill). I din sits skulle jag jobba med tittigheten hemma (vilket du ju verkar göra), dra ihop träningar med kompisar och åka på träningstävlingar (vilket ju oftast är billigare än tävlingar). Kanske skulle jag även fundera på mitt eget sätt och vad jag egentligen vill och om det är värt mödan.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Jag rider för tränare för att utveckla mig själv till en bättre och kunnigare ryttare inte för att visa alla andra hur "duktig" jag är. Men vi kanske tänker olika där? Självklart kan man bara rida i skogen också men bara för att man inte tävlar så betyder ju inte det automatiskt att man inte rider för tränare.

Jag har inte tävlat sen 07 men har tränat regelbundet ändå.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

I western har jag ställt upp i pleasure, reining, WH, WR och reining (freestyle ;) ). Trailen är liksom inte att tänka på, har provat det på träning men det går knappt heller där.
Och in-hand klasser (ej trail)

I pleasuren blev det istället för mycket med alla ekipage samtidigt. Det är dock möjligt det skulle gå bättre idag, han är mer i form nu än när vi tävlade pleasure sist (2009 tror jag det var).

Grejen är den att pålle blir så upprörd och frustrerad själv när (han tror att) man kräver för mycket av honom. Fortsätter man i en sådan situation så kan det gå så långt att han reser sig rätt upp. Men om man väl lyckas lugna honom och ta tillbaka honom till dagisnivå och sedan lyckas med det men väldigt förenklat så blir han oftast nöjd och ser nästan stolt ut. Det tråkiga är att det kan vara samma visa nästa gång :grin:

Och då snackar vi om att tex kliva över en bom som ligger på marken om han har en riktigt dålig dag :grin:

Han är till och med tittig inne i stallet om det är tex blött på stallgolvet. Minsta lilla fläck på golvet så går han en stor båge över den och är det större fläck så stretar han mot men går till slut ändå och så frustar han högt :grin:
Jag har övervägt att låta veterinär kolla synen på honom faktiskt.


Min tränare satt upp och red på honom för någon månad sedan och när hon var klar så sa hon "nu förstår jag vad du menar. men du, det syns inte när du rider, men nu förstår jag vad du menar".

Han är en knepig häst men det gör ju också, enligt mig, honom till en kul individ på det sättet att man aldrig ledsnar på honom. Varenda ridtur är ett nytt äventyr för honom.


Bild från freestyle-reiningen, bara för att jag tycker den är så roligt ;)

23540039.jpg



Jag ska försöka fixa filmen från senaste dressyrtävlingen så ska jag ladda upp den och så ska här analyseras ryttare!! :devil:
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Jag rider för tränare för att utveckla mig själv till en bättre och kunnigare ryttare inte för att visa alla andra hur "duktig" jag är. Men vi kanske tänker olika där? Självklart kan man bara rida i skogen också men bara för att man inte tävlar så betyder ju inte det automatiskt att man inte rider för tränare.

Jag har inte tävlat sen 07 men har tränat regelbundet ändå.

Självklart är vi alla olika men jag kan i nuläget inte prioritera träningar före tex bensin. Och jag tycker inte jag behöver utvecklas mer om jag bara ska åka i skogen på min häst i fortsättningen. Då kan jag spara pengar och träna den dagen jag sitter på en riktig häst istället :angel: ;)
 
Senast ändrad:
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Jobbig situation, han är ju verkligen speciell. Men en fråga, har han varit lika tittig på hemmaplan innan senaste flytten? Nu har jag ju ridit honom väldigt lite men de gångerna var han inte vidare tittig, vaken möjligen men han gjorde ju aldrig något.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Nä men då förstår jag inte riktigt problemet? Du är egentligen inte så intresserad av att tävla och du har inte råd att träna och kan lika gärna rida i skogen?
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Läste lite noggrannare nu, att han snarare blivit bättre och att du inte har några problem med honom hemmavid. Konstigt att han håller på så med dem.
Svårt att ge "råd", jag tror det är han som individ som stoppar honom. Du rider och tar hand om Z så föredömligt det går.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Kan du inte försöka hitta någon att vara medryttare på då som du kan tävla med?
Förstår att du inte kan sälja din fina Zinzano :love:

Kanske kan ni lägga mer tid på just miljöträningen?
Åka på träningstävlingar och småtävlingar.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

NÄMEN - var det ni?! Den där tävlingen var ju jag och fotade på (är näästan säker, tvivlar på att två stycken samma år lyckas med samma utklädnad, så det borde stämma) :D

//end of OT :angel:
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Jag hade provat med pleasure igen, kanske hästen mognat? Ibland finns det ju paid warm up, det kanske kunde vara värt att prova? Hur som så hade jag gjort som jag skrev tidigare om det var tävla jag ville.

Annars hade jag kanske minskat träningsintensiteten och sparat pengar :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 271
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 417
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp