När alternativet är sälja eller låta bli

Seabaz

Trådstartare
Jag har en pålle som är 14 år i år. Vi missade väldigt mycket grundutbildning första tre åren eftersom vi trivdes bäst med "busridning i skogen".

När pålle var 6 år började vi introducera dressyren och vi gjorde många snabba framsteg men mötte naturligtvis på en del protester också.
Sedan är jag sådan som gör vad som faller mig in för dagen. Jag har aldrig haft någon "plan" för min häst vilket har gjort att allting har gått i perioder.

Det är jättekul att träna dressyr i några veckor, sedan är det roligare med skogen, sedan är det hoppning, sen tillbaka till dressyr lite kanske och sen ska vi på utställning och oj, nu hittade vi galoppträning osv osv osv det tar aldrig slut!


Och jag är nog fortfarande så, jag kan inte hålla mig till en plan.


Hur som helst så är pållen dessutom en ganska tittig herre. På riktigt. Han får för sig en hel del saker och särskilt om det inte är på hemmaplan. Men mycket av det han hittar på är rena dumheter också.

Detta gör det väldigt otacksamt att vara ute och tävla då han inte kan gå i ridhus om det är ljusstrimmor på marken eller skuggor i sargen.
Utomhus går han en meter innanför dressyrstaketet, domaren är alltid läskig så som hörnorna och om hästen innan skulle ha rivit upp lite sand i backen som har en annan färg så är det lika med döden och han kastar sig!


Jag är riktigt less på att inte kunna rida en godkänd LC när han lätt skulle kunna gå en LA hemma.
Det hjälps inte, folk säger "det är bara att ut och få mer erfarenhet". Men det är inte så, jag har försökt i flera år nu sedan vi började tävla när hästen var 8-9 år. Samma visa varenda gång.

Jag är helt övertygad om att mycket kommer från att jag inte gjorde ett ordentligt jobb vid inridningen och de första åren.
Det är så otacksamt med en sådan här häst och jag har bara mig själv att skylla så det grämer mig också naturligtvis!

Jag skulle så himla gärna vilja ha en ny unghäst att göra om och göra rätt med för att bevisa för mig själv att jag inte är en helt värdelös ryttare. Men jag har inte råd att hålla två hästar. Och jag kan inte sälja hästen jag har idag, det är inget alternativ, jag står den hästen för nära i allt "ont" ändå. Jag säljer inte iväg 11 år av mitt liv.


Så funderar jag på om jag verkligen måste tävla? Men om jag INTE ska tävla något. Då borde jag kunna byta stall till ett billigare utan alla träningsmöjligheter. Men det är inte bara hästen som fungerar bra på stället nu, jag trivs yppert bra med alla människor där också och för mig är stallhänget en stor del i mitt liv också! Jag känner att jag gärna betalar för att få den delen också.

Men ändå, ska man hålla på och träna och ha igång hästen och aldrig få visa upp sig? Jag kan inte rida för att slå våra egna rekord för allt beror på om hästen har en dålig eller mindre dålig dag just den dagen, rent krasst :(



Jag vet inte vad jag vill med tråden, bara skriva av mig kanske. Eller om någon känner igen sig och hur den har resonerat.

För just nu står jag där jag står eftersom jag inte tänker sälja hästen...
 
Senast ändrad:
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Det låter som om du redan hittat problemet; att du är en "periodare". Du behöver miljöträna regelbundet, åk till ridhus och träna med solstrimmor två dagar i veckan. Åk ut på programridning, klubbtävlingar, lokala och allt vad du kan hitta i tävlingsväg varannan helg.

Att rida varierat hemma är kanonbra, tycker jag, men har man inte lagt grunden till miljöträning eller har en häst som är stencool så funkar det inte att åka på en tävling då och då och tro att hästen ska vara helt avslappnad och van vid miljön. Särskilt om man själv är lite nervös också. :)
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Ja mina nerver spelar nog också roll men saken är den att han är cool enda tills jag kräver något extra av honom. Och detta "något extra" är tex att gå ut i hörnen, gå nära blommorna eller gå över det lilla märket i sanden"

Till saken hör att jag har inte den ekonomin heller för att åka ut varje helg eller träna för tränare 1-2 ggr veckan.

Nu i april och maj har vi kört med tränare varje vecka men nu har jag fått sätta stopp för det, jag måste prioritera mina räkningar...
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

- Kom just på att jag lät väldigt negativ! Nog för att jag är det men jag älskar den här hästen oerhört, även när han är dum :angel:

Men jag är väldigt väldigt less på dessa tråkiga beteenden bara....
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Miljöträna hemma, ställ fram TITTsaker och rid nära, nära nära hela tiden. Ofta och mkt.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Helt ärligt så förstår jag inte riktigt problemet. Det är väl klart att du kan träna hur mycket du vill på världens lyxigaste anläggning utan att tävla. Givetvis ska du stå kvar på anläggningen om du trivs där, det står väl inget i kontraktet om att du måste tävla för att få stå där?

Annars är det nog bara att nöta på med träningen, det skulle jag göra. Och så skulle jag lära mig till nästa häst :) Finns det inga möjligheter till att träna med kompisar under "tävlingslika" förhållanden? Det brukar jag göra med ett gäng andra intresserade, vi brukar rida igenom de mönster man vill eller railwork om någon vill det. Då är det lite tävlingsaktigt men man har möjlighet att ta om eller träna hästen om det behövs.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Du behöver inte träna för tränare bara för att du åker iväg. Bestäm dig att på lördag så åker jag till det ridhuset och då ska jag träna på att rida LB:2, till exempel. För mig fungerar träningen bättre om jag har en sån plan. Jag brukar börja passet (efter uppvärmning) med att rida programmet och hitta moment som inte fungerar för dagen, för att sedan träna på just de momenten. Sen rider jag programmet igen och tränar nya moment, tills jag är nöjd.

Tricket för tittighet är just att åka till olika ställen hela tiden men göra samma sak på varje ställe så rutinen är lika även om platsen är annorlunda. Hemma kan du ju också göra banan tittigare med blommor, dressyrstaket, kompisar som agerar domare, etc. Fantasin sätter gränser! :) Om han är tittig i hoppning också så hoppa massor av titthinder hemma! Min unghäst ville jag få så cool som möjligt så så snart hon fattat vad löshoppning var så stoppade jag in alla möjliga konstiga hinder, men på ganska låg höjd. Hon fick hoppa regnbågsplank och mur och allt möjligt! Tjejen som köpte henne sen hade inga som helst problem på hoppbanorna med hästen sen, den hoppade allt! :)

Som kuriosa så red jag en gång dressyrtävling (typ LA nåt) i Hässleholm för en domare som satt där med en knallröd, bredbrättad hatt på sig! Hon sa nåt om att hästarna inte borde bry sig om hennes hatt, och det hade hon ju egentligen rätt i :D
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

tack för svar!

som du skriver att du gjorde med din unghäst önskar jag att jag hade gjort med min när han var ung. Som exempel.

Och självklart kan vi åka till olika ställen och träna men det kostar faktiskt och som läget är just nu så kan jag inte åka någonstans om jag inte måste, vi snackar bensinpriser och ridhusavgifter. Men hemma kan man ju göra det ena och det andra.

Om jag rider med kompisar så sköter sig hästen exemplariskt oftast, han älskar att gå i grupp!


men så kommer mitt periodande (hehe, låter som om jag är alkoholist) att spela in också., Just nu är jag så less på dressyr och träning så tanken på att öva hemma finns inte just nu. Jag är ju irriterad bara jag tänker på det här hemma och att i detta mood sätta sig på hästen är inget alternativt. Just nu kör vi canter-träning på ängarna. Kanske kan ordna ihop nåt kul med några andra nån helg. Vi har flera bra tränare som kommer till anläggningen men just nu finns ingen budget för sådant. Och i och med att det går så bra på träning och så dåligt på tävling (dåligt på det sättet att det inte går att påverka för tillfället) så tappar jag motivationen att träna mer....
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Det går inte att rida iväg någonstans då? Det har jag också gjort en period och det var billigt men inte så kul i spöregn. Annars får du börja tävla pleasure och horsemanship om hästen går bra i grupp :) Släpp prestationstänket och rid för att det är kul!
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Men gör sånt nu ändå! Löshoppa och lek :) Lek med hanteringsträning vid hand och uppsuttet. Rida under och över pressänning, pilatesbollar, paraplyer. Kolla ponnyakuten när polisen var med för tips. Klart att det går att få till killen din! :)
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

jag tror mer att du är en periodare för att du känner att det inte riktigt funkar/flyter på som du vill. prova att sätta upp fasta dagar och kör på den planen och se till att få det att lossna. eller så tar du helt enkelt en intensiv period och bara tränar tittighet och när det börjar lossna så sätter du upp en planering som du håller därefter tills hästen blivit bättre? efter en intensiv träningsdag med tittighet, gör ngt avslappnade dagen efter som en uteritt etc. Men se till att följa planeringen. Om du vill få den att titta mindre, så måste du utsätta den för tittiga saker.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

provade på w riding en gång. då stannade hästen 3 meter innan bommen, den första man ska rida över och sedan börja trava, och stegrade sig och kastade sig för han inte ville gå över.

efter en stund frågade jag domaren om jag fick hoppa av och leda över för det är bara dumheter.

då svara han "jag kan leda er" och så tog han tag i hästen och så gick vi över som om inget hänt :cool: Förstå att man ledsnar :cool:


Jag vill inte vara så negativ men jag tror faktiskt inte det går att få bort tittigheten. Eller åtminstone inte jag, det kan ju vara så att vi har den här spärren tillsammans och att en annan ryttare skulle kunna komma in med ny kraft och nya ideer och "sätta allt på plats".
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Klart det är enklöare att skola en unghäst och vänja den vid saker från start. Men det är ju inte omöjligt med en äldre heller. Däremot skulle jag satsa på en tränare med inriktning problemlösning istället för dressyrtränare. Och då inte första bästa horsemanship-tränare som "Kalle och Lisa" tyckte var bra. Utan snoka reda på vilka som har lyckats med svåra projekt under många års tid. Inte bara vilka som säger sig ha gjort det.
De bör ju också kunna rörelsemekanik och iaf förstå sig på dressyr. Men många dressyrtränare fixar inte att miljöträna hästar som inte faller inom simpla ramar.

Det är ju inget omöjligt problem ni har, tror jag. Det finns ju många, många hästar som "alltid varit såna" och sägs vara omöjliga som duktiga tränare fått ordning på.

Och tävla måste man inte. Hästen lider inte av att inte tävla. Tycker man själv det är kul är det en annan femma.

Lycka till!
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Första bommen i western riding har jag sett att många har problem med, har också sett domare som leder över hästar. Det är ju en typisk situation som man kan träna på, sätt upp bommar och koner och be två kompisar att agera domare och domarsekreterare på varsin stol. Har du provat pleasure?

I övrigt håller jag med Tuaphua. En av mina hästar har också varit så där tittig men har nästan helt slutat med det efter att jag ledsnade och mentalt stelopererade min nacke och skaffade skygglappar. Då har jag bara fokus på vart jag ska och hästen har fattat att det bara är att gå (ibland med vissa krumbukter men hon går).
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

När hästen kommer till riktigt arbete och är igenom kroppen och på hjälperna försvinner mkt sådant där titt och stök även på en äldre häst, men som du själv säger så har du väl inte varit så konsekvent? Är du konsekvent och är disciplinerad och får rätt hjälp kommer du komma dit med din äldre häst oxå det är absolut ingen omöjlighet.
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Jag håller med dig! Med en bra tränare kan TS absolut få ordning på tittigheten, jag tror att det handlar om att hästen ska få mer fokus på ryttaren, och det finns det ju flera sätt att uppnå.

Personligen skulle jag vilja få ordning på tittigheten, men sedan behöver man ju inte tävla om man inte vill. Bedömningssporter tycker jag personligen är lite trista då de har så stela ramar där mina vildblommor kanske inte riktigt passar in :angel:
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Hej!

Jag blir så.. åhh.. när jag läser vad du skriver..

Jag sitter med ett "liknande" problem. Inte är min pålla tittig (eller jo nu börjar hon bli det) men jag kan verkligen inte göra vad jag vill med henne. Skulle jag få träna skulle jag bli överlycklig, men hon får bara gå rakt fram i skogen i säkert 2 månader till. Jag är så trött på skogen, hon är så trött på skogen och hon skulle behöva en lång härlig galopp, men se det får hon inte.. *suck*


Jag tror att du behöver sätta dig ner och fundera över vad du verkligen vill få ut av din (fine) pålle. Vad är viktigast för dig? När du hittat ut det kan du lättare hitta vägen att nå det målet. Tittighet är inte skoj, men på de flesta går det att arbeta bort om man är konsekvent och tränar mycket.

Inte mycket till hjälp, men du är verkligen inte ensam om problemen iaf:-)..

/Lavinia, som skulle göra vad som helst för att få åka och träna och tävla, men gissningsvis får vänta tills i höst nån gång för att få göra sånt igen.. surt när man har all tid i världen nu..
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Hej,
tycker inte du ska ge upp. Utan helt enkelt bestämma dig för vad du vill jobba med och göra det jobbet konsekvent. Det är inte roligt för fem öre. Har suttit i väldigt liknande sitts som dig med en äldre häst som hade fått göra precis vad som fallit in i flertal års tid. Ta hjälp av en kompis som kan hjälpa till från marken kan vara väldigt bra. Det hade jag 2-3 dagar i veckan. Vi kom inte ens över bommar till en början, när vi sedan väll började komma över så var det med god marginal runt bommen framför, över och efter och när det fungerade så kom vi inte över bommar när vi ledde hästen och ingen satt ovanpå. Och massor annat. Men det går om du vill det kan jag lova dig, det tar tid och är mycke jobb men det går :)
Jag gick från att ha stallets mest ouppfostrade häst som inte ens kunnde flytta på sig för skänkeln till att få kommentarer om att det var den mest väluppfostrade hästen i stallet.

Ger massor utav styrkekrammar och önskar lycka till :)
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

Sätt upp en "skrämselbana" hemma tillsammans med några stallkompisar. Det har vi gjort nu i vårat stall ett par gånger,och det är JÄTTEkul och uppskattas av många! :bump:

Saker som vi haft:

Gå över pressening
Gå över bom med blåsande ballonger på
Gör under pinne med plastremsor/ballonger på
Knyt fast ballonger på ett grimskaft och dra brevid er när ni leder/rider
Fäll upp ett paraply
Stutsa en pilatesboll på marken runt/på hästen
Lägg ut en träskiva som hästen ska gå på
"Prasselpinnar" som du ska kunna ta på hästen med överallt

292635_3474142886520_1059624479_33143955_1565038101_n.jpg


561220_3474158246904_1059624479_33143968_985030272_n.jpg


535690_3474168487160_1059624479_33143980_494674960_n.jpg


554729_3550446354059_1059624479_33176753_1900868578_n.jpg
 
Sv: När alternativet är sälja eller låta bli

179980_3550444274007_1059624479_33176748_1586761813_n.jpg


En film också:

http://www.youtube.com/watch?v=_tzTDxWf_Xs

Går att variera så mycket! På presseningen så var min livrädd först,han blåste,kastade sig,stog på bakbenen osv,detta filmades ca 30 minuter efter vi hälsade på presseningen första gången. Det som fick han att gå över första gången var att få gå i rumpan på en annan häst som var helt cool med den,vilket gjorde att vi kunde sen traska över helt själva utan hjälp. Det är det som är toppen när man är några stycken!

Det jag menar med att variera är det att först så ledde jag över honom,stannade,fortsatte att gå,men här på slutet så kunde jag bara skicka runt han på presseningen utan att jag behövde flytta runt mig,vi stannar på den,och backar. Går att träna hur mycket som helst!

Och en gemensam knytisfika efterråt blir ju bara hur mysigt som helst! :love:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 909
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 219
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp