Bukefalos 28 år!

När böjningen inte går igenom

Jag tänker att andra grejer kanske är lättare så att det totala blir bättre ridning? Trav tycker jag tex är enklare att just tajma mina hjälper i pga tvåtakten. Åtminstone känns det så :o Iofs det kanske faller in under "hänger med"? Hmm.

Fart ger ju en falsk känsla av bjudning. Det blir aldrig så tydligt hur dåligt hästen bjuder som i långsamt tempo a la skritt eller ännu hellre piaff.

Däremot kan man behöva ta till fart för att ha en chans att få till ärlig bjudning. Men man vill inte fastna i att bara kunna få till bjudning genom tempo. Så det måste man tänja på nedåt.

Skritt är svårt att rida just därför.
Och har man inte tillräckligt med grundtonus eller hästen är utbildad i hur den ska röra sin kropp för att bättre sitta ihop blir skritt svårt.
Går hästen emot hjälperna blir det ju snudd på omöjligt.

Sen om man rider i trav tex på en framtung häst eller med mycket påskjut så är ju kroppsklumpen på väg åt ett håll. Kollar man bromstester på bilar etc så ser man att promssträckan blir längre vid högre fart. Just för att kroppsklumpen är i rörelse i en bana. Det blir också svårare att svänga ju högre fart(över det som behövs att ens få saken att rulla/röra sig) av samma skäl. Klumpen är i rörelse på sin bana.
Därför kan man också dölja balansmissar i det. För är hästen i framvikt och måste trava ifatt den kan den inte vingla lika mycket som om man tex trampar dem och kortar av påskjutet och farten. Då KAN kroppen vingla mer.

En del balanskänsliga hästar spänner till av den vingelkänslan. Då kan man ju fundera kring hur loss och taktren skritt man kan få.
Och hur mycket VILL man springa/bjuda om man känner sig vinglig. Inte mycket..

Jag kan gärna jobba skritten avsuttet i början på de som har kass bjudning och gärna backar av i det. Just för att kunna påverka formen annorlunda än uppsuttet och för att inte ge dem mer balansproblem genom min vikt.
Fattar de hjälperna kan man börja rida ut och fram skritten på dem. Men visst är det svårt!
 
Kl alltså ang skritt så är det ju så att hästen självklart måste vara på hjälperna liksom den måste i övrigt arbete för att arbetet ska vara just arbete .

I skrittjobb om hästen inte svarar känns det ju extra tydligt vilket är bra och ett gyllene tillfälle att uppmärksamma att det isåfall brister någonstans.
För att skrittjobba effektivt måste hästen höja sin bål dvs komma upp i magmusklerna och vara kvick för skänkeln. Det har man tid som ryttare att ganska lätt hitta och få igenom om man vet vad som eftersträvas.
Tror många blir lurade av att det tekniskt går framåt mer i trav/galopp men det är ju fortfarande inte grejen i sak.

Att hästar skulle få skritten förstörd eller bli passartade om det jobbas på kort tygel korrekt ser jag som sagt ingen grund för öht, men som sagt, unghästar gör man inte sånt jobb med i regel. I övrigt att det skulle vara tabu att skrittjobba hästar på högre nivåer känns det som ngt som lever som ngn gammal skröna , känner igen det men det lever inte kvar jättemycket hos folk som rider etablerat och kan grunderna, inte tränare heller. Å andra sidan behöver nog inte GP ekipage skritta jättemycket för att grunder inte sitter ;)
 
Jag tänker att andra grejer kanske är lättare så att det totala blir bättre ridning? Trav tycker jag tex är enklare att just tajma mina hjälper i pga tvåtakten. Åtminstone känns det så :o Iofs det kanske faller in under "hänger med"? Hmm.

Det kan säkert vara så för dig. För mig är det lättare när det går långsamt när jag ska lära mig något :D

Alltså skritta kan vi ju, på lång tygel eller halvlång om vi behöver gå förbi smala grejer o sånt. Vi blev dubbade till bästa i grindöppnare i historien senast igår (haha, iofs en del rätt svåra både grindar o staket), från hästryggen alltså. Så lite koll har vi på varandra trots allt. Men "dressyrskritt" är inte min starka sida. Jag blir bara en kombo av ofäljsam och mesig och hästen blir sur o rycker i bettet eller viker in nosen.

Jag tror inte att "dressyrskritt" är min starka sida heller men däremot är min häst rätt duktig på att samla sig i skritt och jag är rätt säker på att det beror på att jag har skrittat så mycket. Vissa saker har jag verkligen nött in i skritt. Jag förstod i en annan tråd för ett tag sedan att dressyrryttare (en del i alla fall) aldrig lär in kommandon för att flytta fram och bakdel, det behövdes visst aldrig. Då såg jag ut som ett frågetecken. Kanske fram- och bakdelsvändningar inte är med i dressyrprogram? Jag antar att det är därför de inte skrittar heller, eller så är de så duktiga på att hinna med så att de kan lära in sådana kommandon i trav.
 
Dujardin och valegro på clinic. Tydligt jobb med gas, broms och även i skritt.
Jag eftersöker det valegro gör, varje gång han får tygel följer han med den framåt/nedåt.
Efter 25 min är det friare skritt, otroligt fin.

Jag vet inte varför men jag tycker alltid att dressyrryttare på högre nivå ser så ryckiga ut i sin hand, som att de skumpar så mycket i sadeln att de omedvetet drar hästarna i munnen. Det kan dock bero på att jag inte riktigt vet hur det ska se ut, antar också att hästen har världens gångarter att sitta på. Och så blir jag lite förvånad över att en häst på den här nivån (jag får uppfattningen att det här är någon typ av toppryttare och häst) tillåts stanna och klia sig samt tappa koncentrationen och vrida och vända på huvudet. Skritten på slutet tyckte jag dock såg trevlig ut.

Är det förresten meningen att det ska se ut som att halsen är "av" på översidan (att det blir liksom en knyck där) eller kommer det sig av knoppar i manen eller så?
 
Dujardin och valegro på clinic. Tydligt jobb med gas, broms och även i skritt.
Jag eftersöker det valegro gör, varje gång han får tygel följer han med den framåt/nedåt.
Efter 25 min är det friare skritt, otroligt fin.
Intressant film. Intressant ur flera perspektiv. Filmen visar en 'uppvisningsträning' inför publik.
- En av världens högst bedömda ryttare rider lektion för en världsberömd tränare. Vilka övningar gör de? Jo, de övar med/använder de rörelser som visas på tävling på det sätt de visas på tävling. Vad annat gör en elitryttare för att utveckla hästen så att den utför piaffen, bytena, mm bättre? Jag saknar arbete på böjda spår, serpentiner och små volter. Jag hade velat se övningar på detaljer.
- Den skritt som finns med är mellan andra rörelser oftast för vila. Vad beror det på? Är skritten ointressant för elitryttare?
- Ytterst lite ryggning. Övergången ryggning/trav (som visades ca 23:00 in i filmen) behöver förbättras/ha tränats mer. Bakbenen långt bakom innan hästen efter något skrittsteg börjar trava. Det hade varit intressant att se hur detta ekipage/denna tränare tar sig an det problemet.
 
Jag tycker tvärtemot Cilva, jag tycker det är en hand som följer med hästens rörelse och energin framåt. I den tiigare filmen släpper hästen handen för att inte få ont av stången.

Hästen ska ha sånt förtroende för handen att när man släpper ska den suga tag i bettet framåt nedåt, inte backa av. Jag förstår inte vad du menar med halsen.
Jag gillar när hästen får ta lite initiativ och ordentliga pauser, totalitär disciplin är inte min grej.

Brille, det är en clinic inte en hemmaträning så självklart visas rörelser utifrån det.
Att de skrittpausar är för att pausa och för att CD ska kunna tala i micken antar jag.
 
Jag tycker tvärtemot Cilva, jag tycker det är en hand som följer med hästens rörelse och energin framåt. I den tiigare filmen släpper hästen handen för att inte få ont av stången.

Hästen ska ha sånt förtroende för handen att när man släpper ska den suga tag i bettet framåt nedåt, inte backa av. Jag förstår inte vad du menar med halsen.
Jag gillar när hästen får ta lite initiativ och ordentliga pauser, totalitär disciplin är inte min grej.

Brille, det är en clinic inte en hemmaträning så självklart visas rörelser utifrån det.
Att de skrittpausar är för att pausa och för att CD ska kunna tala i micken antar jag.

Ja, så är det nog. Jag är bara inte så van vid att se den här typen av ridning (och inte alls insatt) så därför passade jag på att fråga om handen. Det är ju dumt om jah går runt och tror något felaktigt. Jag vet inte riktigt vilken tidigare film du hänvisar till men det hade varit intressant att se för jämförelsens skull.

Det här med halsen är svårt att förklara men jag tycker att den ser ut att ha en märklig vinkel. Som att det blir en brytning ungefär mitt på istället för att vara en trevlig båge.

Jag gillar också pauser och tycker att de är viktiga men fokus ska ändå vara på rätt ställe. Min erfarenhet är att det annars lätt kan hända oönskade saker. Jag tänker som så att hästen har 23 timmar per dygn när det får göra precis vad den vill så den timme per dygn jag vill ha till arbete kan det faktiskt fokusera på det och inte läktare/kompisar i en hage längre bort/plastpåse i diket eller vad det nu kan vara.
 
Intressant film. Intressant ur flera perspektiv. Filmen visar en 'uppvisningsträning' inför publik.
- En av världens högst bedömda ryttare rider lektion för en världsberömd tränare. Vilka övningar gör de? Jo, de övar med/använder de rörelser som visas på tävling på det sätt de visas på tävling. Vad annat gör en elitryttare för att utveckla hästen så att den utför piaffen, bytena, mm bättre? Jag saknar arbete på böjda spår, serpentiner och små volter. Jag hade velat se övningar på detaljer.
- Den skritt som finns med är mellan andra rörelser oftast för vila. Vad beror det på? Är skritten ointressant för elitryttare?
- Ytterst lite ryggning. Övergången ryggning/trav (som visades ca 23:00 in i filmen) behöver förbättras/ha tränats mer. Bakbenen långt bakom innan hästen efter något skrittsteg börjar trava. Det hade varit intressant att se hur detta ekipage/denna tränare tar sig an det problemet.


Alltså Brille du är otrolig .... Vad vill du ?
 
...
Brille, det är en clinic inte en hemmaträning så självklart visas rörelser utifrån det.
Att de skrittpausar är för att pausa och för att CD ska kunna tala i micken antar jag.
Enligt wikipedia betyder "En clinic (betoning på första stavelsen) är ett lånord från engelskan som ofta används inom ridsporten och bland skidlärare. Det betyder ungefär "seminarium", "träningsläger" eller "kurs" , ofta med någon som betraktas som mer eller mindre expert inom området ifråga."
I filmen är det inga nya eller oväntade övningar som lärs ut. Därför tycker jag det är uppvisning.
Den här tråden handlar om böjning som inte går genom. Därför hade jag väntat mig att filmen skulle visa något som hjälper TS (och oss andra) med detta. Tyvärr inte.
I tråden har även diskuterats om skritt är bra och om elitryttare använder skritt i sin träning. Filmen visar inte skritt som övning bara som avkoppling. Jag hade velat se mer arbete i skritt.
 
Lite ot och tråd kap men ni verkat kunna sånt här ;).
Min häst har senaste tiden blivit mer stel i vänster varvet, hon har haft samma oliksidighet länge men i somras så blev hon äntligen blivit mer mjuk och ställbar i halsen. Hittade en stor knöl/ muskel knuta på halsen på vänster sida nu, en handsbredd från manken. Masserade och klämde en 15min och la på en bot ryggvärmare över i 10min till. När jag tog av bot padden så var hon brännande varm och väldigt dåsig, tog på lite liniment och ett tunt halstäcke. Upprepade dagen efter.
När jag red 2 dagar efter så var det en helt annan häst och knutan är nästan borta :).
Men vad för spänning kan ge muskelknutor i kappmusklen? Var bara på ena sidan..
 
Dels var det hur jag anser att man når böjning,genom att jobba med grunderna gas och broms och ställning. Den skrev jag också vad jag såg i skritten senare i filmen.
Därav länkningen Brille.
 
Ja, så är det nog. Jag är bara inte så van vid att se den här typen av ridning (och inte alls insatt) så därför passade jag på att fråga om handen. Det är ju dumt om jah går runt och tror något felaktigt. Jag vet inte riktigt vilken tidigare film du hänvisar till men det hade varit intressant att se för jämförelsens skull.

Det här med halsen är svårt att förklara men jag tycker att den ser ut att ha en märklig vinkel. Som att det blir en brytning ungefär mitt på istället för att vara en trevlig båge.
...
Jag tycker nog att handen kunde ha varit mer följsam t.ex. i galoppen.

Vad menar du med brytning? Som på den här bilden?
behind_the_vertical_broken_at_3rd1.png
 
Nej, det stämmer inte. Hästen är inte tränad att gå med sträckt tygel. Hon förändrar hästens form till längre och kortare vilket också syns men det görs med sitsen i första hand. Spöt och handen hjälper till om det behövs. Hon strävar efter att få bra steg då hästen är i balans och inte behöver fler hjälper än sitsen. Men så faller hästen ur balans och hon hjälper den tillbaka. Eftersom det är ett fortskridande arbete kommer stunderna hon kan njuta av balansen bli längre. Hon måste ju också kolla av hur länge den kan gå i balans innan den faller ur, annars sitter hon ju och "överhjälper" hästen.
 
Oj, det var det här citatet jag svarade..

Jag tycker tvärtemot Cilva, jag tycker det är en hand som följer med hästens rörelse och energin framåt. I den tiigare filmen släpper hästen handen för att inte få ont av stången.

Hästen ska ha sånt förtroende för handen att när man släpper ska den suga tag i bettet framåt nedåt, inte backa av. Jag förstår inte vad du menar med halsen.
Jag gillar när hästen får ta lite initiativ och ordentliga pauser, totalitär disciplin är inte min grej.

Brille, det är en clinic inte en hemmaträning så självklart visas rörelser utifrån det.
Att de skrittpausar är för att pausa och för att CD ska kunna tala i micken antar jag.
 
Antar att du svarade mig Ludson. Vi ser olika helt enkelt. JAg tycker att stången verkar som en vägg för hästen, den får inte sträcka sig framåt mer än stången tar emot. därför går den uppåt/slänger med huvudet ibland.

Sen tycker jag att hästen ska svara för skänklar/sits, att dutta med spöet konstant ger bara en reaktion "lyft benet" men inget arbete genom kroppen.
 
Här är en bild på honom utanför tävlingsbanan. han ser ut att vara byggd lite så och jag tycker inte han visar den muskeln som hästar som bara spänner nacken gör.
images
 

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 736
Senast: Badger
·
H
Ridning Kan en häst böja sig i ryggen? Visst kan den det. Hästen är inte stelopererad, däremot har den olika stor förmåga att böja ryggen...
2
Svar
22
· Visningar
2 643
Senast: cristobal
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 169
Senast: Nea_
·
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 657
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp