När BRF ej äger marken

kolblakkur

Trådstartare
Är det någon som har koll på vad riskerna är med att en BRF ej äger marken som fastigheten ligger på?
 
Är det någon som har koll på vad riskerna är med att en BRF ej äger marken som fastigheten ligger på?


Tomträttsavgälden som man betalar till den som äger marken kan höjas. Det är en avgift som inte BRF har kontroll över. I Göteborg höjdes det kraftigt och många BRF hamnade i ekonomiska svårigheter och fick höja avgifterna för bostadsrätterna kraftigt. Dock tror jag en dom i MÖD gjorde att de orimliga höjningarna fick dras tillbaka i slutändan.
 
Är det tomträtt? Då är risken att avgiften till kommunen för marken kan öka i takt med marknadsvärdet på sådan tomtmark. Annars i princip ingen mer risk. Tomträtter är väldigt starka rättigheter som är lik ägande förutom just att man betalar årlig avgift istället för en köpesumma.
 
Kolla upp när det är dags för nästa omförhandling av tomträttsavgälden, när det gjordes senast och vad summan sattes till då. Största risken är väl att din avgift kommer höjas och priset på lägenheten om du säljer kanske inte blir lika högt som om föroreningen hade ägt marken och inte behövt höja avgiften på samma sätt.

Jag undvek BRF:er med tomträtt när jag köpte lägenhet.
 
Jag undviker också BRF:er med tomträtt när jag har tittat på lägenheter. Sen har det såklart påverkan när avtalet med markägaren löper ut. När jag köpte lägenhet senast under 2021 så var det ganska många lägenheter ute på marknaden som låg i BRF:er där avtalet med markägaren (Stockholms kommun) löpte (löper) ut 2025. För mig var det alldeles för kort tid för att jag skulle riskera den troliga avgiftshöjningen nytt avtal med markägaren skulle innebära. Denna typ av avtal är ju dock ofta långa, tex 25 eller 50 år. Så jag skulle inte vara orolig för detta om det var tex 30 år kvar (under förutsättning att jag inte förväntar mig bo kvar i anslutning till det).
 
Vi har nyss köpt med tomträtt. Jag tänker att en stor aktör som Stockholms kommun ändå kommer sköta sig.
Alla lägenheter har för och nackdelar! Hittar vi en vi gillar så går den inte bort pga det.
 
Stockholms kommun höjer precis som de flesta andra kommuner. T.ex. i den här artikeln med 162% https://www.mitti.se/nyheter/brfer-gor-uppror-mot-markhyrorna-6.3.68551.c650f7850f
Eller denna, Malmö stad höjde från 8000 kr/år till över en miljon. Det är flera tusen procent. Avtalet var 70 år gammalt så markvärdet hade ju gått upp massor. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...ad-sager-nej-till-hsb-s-krav-pa-frikopsrabatt

(Jag tycker alltså inte det är en orimlig höjning, det är marknadsmässigt. Men surt för dem som bor där).
 
Tja, jag ser det som att tomträtt/egen tomt ska synas i priset på bostaden.
Tycker inte att tomträtt nödvändigtvis behöver vara dåligt förutsatt att priset är lägre än jämförbara objekt med egen mark.
Jag vet inte hur det är nu eller har någon statistik. Men här är en historia hur det var för min syster på 2010-talet. De bodde i en villa med tomträtt och när de funderar på att köpa loss såg de att i deras område gick villorna med friköpt tomt för ungefär samma pris som de med tomträtt. Det var i ett område där husen var ”identiska”, samma byggår och husmodell.

Jag tror verkligen inte andra köpare är lika insatta som du och det driver upp priset för bostäder med tomträtt.
 
Jag vet inte hur det är nu eller har någon statistik. Men här är en historia hur det var för min syster på 2010-talet. De bodde i en villa med tomträtt och när de funderar på att köpa loss såg de att i deras område gick villorna med friköpt tomt för ungefär samma pris som de med tomträtt. Det var i ett område där husen var ”identiska”, samma byggår och husmodell.

Jag tror verkligen inte andra köpare är lika insatta som du och det driver upp priset för bostäder med tomträtt.
Min känsla när jag letade hus var att säljare till ett hus med tomträtt inte alls ansåg att det är en värdeminskande faktor. För de själva hade ju inte påverkats av det under de femton-tjugo åren de bott i huset, jämfört med grannen som ägde marken själv. Men när jag som spekulant ser att avgälden ska omförhandlas om 5-7-10 år, och jag vill köpa för att bo där i längre tid än så, så är det en faktor som för mig minskar värdet med motsvarande vad jag kan behöva köpa ut marken för. I Malmö då 1-2 miljoner kronor för en villatomt i de områdena, inklusive friköpsrabatten från Malmö stad. Men säljarna tycker absolut inte att deras hus är värt 1-2 miljoner mindre än grannens :grin:
 
Tja, jag ser det som att tomträtt/egen tomt ska synas i priset på bostaden.
Tycker inte att tomträtt nödvändigtvis behöver vara dåligt förutsatt att priset är lägre än jämförbara objekt med egen mark.
Håller med om att det ska speglas i priset. Tyvärr är många alldeles för dåligt insatta i ekonomi och det blir inte bättre av hur mäklarna agerar. Jag är ordförande i min brf (tomträtt, för övrigt) och vi har en gigantisk renovering på gång. Detta står i årsredovisningen och jag ger alltid mycket detaljerad information till mäklare som ska förmedla objekt i föreningen då jag tycker att det är viktigt att köpare har den informationen när de lägger bud. Så här långt har det varit EN mäklare som tagit med informationen på korrekt sätt. I den försäljningen var det också flera spekulanter som hörde av sig till oss direkt och ställde frågor.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
620
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 643
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 076
Senast: Guldaskig
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp