Bukefalos 28 år!

När djur far illa (extrem känslighet)

Ja det är nog långsökt för de flesta. Jag förstår att inte andra förstår. Jag är ju inte känslig annars. Kan vara med och slakta och ta hand om äckligheter.
Men någonstans har jag en överkänslighet kombinerat med bildminne. Vore ju bättre om jag kom ihåg vart jag lagt saker...och inte hemska övergrepp jag bara sett på bild för många år sedan.
 
Blir väldigt märkligt resonemang från din sida om djur som iland plågas av "icke sadister"- som jag då- men som istället tjänar pengar på det-som jag då- ska gå fria från ditt tänkta straff- men du kanske som jag hör till den senare skaran själv, antagligen är det så.
Eh nej, jag plågar inga djur öht? Och nej, det är ju inte ok att du har med det i kalkylen öht. Du får väl gårdsslakta då om du vet att djuren far illa på transporten?
Jag menade med mitt uttalande att människor som är så i avsaknad av empati att de på olika sätt njuter av att skada och plåga andra varelser är en styggelse för jordens yta.
Jag har inte heller sagt att jag skall ge dem nackskott, jag har sagt att världen skulle bli en bättre plats om man gjorde det och det står jag fast vid att jag tycker. Eller spärra in och släng bort nyckeln för min del då.
Jag såg en bild på fb på en man som mördade flickbabys på ett oerhört grymt sätt. Världen vore vackrare utan honom. Ja, det tycker jag. Den vore en vackrare plats om flickbabysarna fått leva och bli goda människor, men det fick de inte pga honom och därmed har han förverkat sin existensrätt genom att visa hur han tycker man kan behandla liv. Hans liv är inte mer värt än de liv han släcker ellr trampar på!
 
Jag är likadan, mår otroligt dåligt över att se djur fara illa medan filmer på människor som har det dåligt inte påverkar mig alls lika mycket. Jag undviker att se filmer på djur som plågas men bilder hinner man tyvärr se när man scrollar förbi dem i facebook-flödet, dessa bilder sätter sig på näthinnan och speciellt en som kom åter till mig när jag läste denna tråd. :(

Man får försöka påverka på det sätt man kan själv, skänka pengar, hjälpa de djur som kommer i ens väg och öka medvetenheten hos andra människor som inte har koll på hur deras köp och handlingar påverkar djurens välfärd.

Tycker det är intressant med en sådan här tråd som tar upp något som inte diskuterats mycket tidigare och hoppas den inte ska tas över av det vanliga tjafset med folk som är för och emot dödsstraff av dessa onda/störda människor.
 
Jag tycker man ska vara väldigt restriktiv med att tro på overifierade saker man ser på Internet i allmänhet och i Facebookflödet i synnerhet, där syftet i första hand är att väcka känslor hos så många som möjligt, på så kort tid som möjligt.

Och en sak är inte verifierad för att man har två vänner som delat samma händelse.
 
Eh nej, jag plågar inga djur öht? Och nej, det är ju inte ok att du har med det i kalkylen öht. Du får väl gårdsslakta då om du vet att djuren far illa på transporten?

Vi alla - genom vårt levnadssätt- är med i grymhet mot djur och djurplågeri- jag är precis som du.

Och vad tror du ett gårdsslakteri skulle kosta för de få djur vi skickar till slakt?, och vad skull det hjälpa den stora massan? tänker du inte alls på det? inte för en sekund?
 
Vi alla - genom vårt levnadssätt- är med i grymhet mot djur och djurplågeri- jag är precis som du.

Och vad tror du ett gårdsslakteri skulle kosta för de få djur vi skickar till slakt?, och vad skull det hjälpa den stora massan? tänker du inte alls på det? inte för en sekund?
Tja, jag är av åsikten att vill man äta kött så betalar man vad det kostar för att djuren skall fara väl. Så du vill nog inte diskutera de praktiska spörsmålen med mig. ;) Men personligen vore jag beredd att betala bra för gårdsslaktat kött där djuren haft det bra.
Jag äter mycket musslor och ägg från utehöns, det känns som goda alternativ till kött.
 
Och eftersom han då plågade ihjäl något som var värt lika mkt så är väl slutsatsen klar? Öga för öga?
Och jesus sa, om talionprincipen, enligt Matt 5:38ff Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.

Jag är allt annat än övertygad om att det ens funnes en snubbe som hette jesus som sagt detta, men oavsett så ogillar jag starkt när människor extremist-fundamentalist-tolkar saker och ting för eget tyckes vinning skull och hävdar sitt politiska företräde genom att hänvisa till en religion som ingen ens nu levande eller någonsin, kan bekräfta ha saklig grund.
Med andra ord: Bullshit. Du är genom att ta exempelmannens liv, inte ett dugg bättre än honom själv. Nuff said, tråden handlar om djur. (va fan, är vi inte på senior?)
 
Jag är nästan likadan. Klarar knappt av att gå förbi allt kött på ICA, för jag bara tänker på att det har varit fina djur.
 
Ja, vi är nog många djurvänner här på Buke och jag är nog inte ensam om att reagera starkt när djur far illa. Men det här är min svagaste punkt. Jag funderade på om jag ens skulle starta den här tråden för jag mår dåligt bara av att ens prata om det, och blir tårögd bara att att skriva rubriken. Ja, då förstår ni hur illa det är. Det cirkulerar ju olyckligtvis en del filmer som jag inte anser hör hemma på Facebook och en "vän" till mig hade delat en sådan. Jag kollade ABSOLUT inte på filmen utan scrollade snabbt förbi och kände hur pulsen gick i taket direkt. Bara vetskapen av att detta klipp innehöll djurmisshandel (det förstod jag på en kommentar jag hann läsa) förstörde hela min kväll. Jag mådde oerhört dåligt. Ibland när jag ser reklamer för Djurens Rätt och andra organisationer så drar tankarna iväg och jag får en stor klump i hela bröstet. Jag kan börja gråta bara av vetskapen av hur vissa djur har det. Jag har insett att det här är ett väldigt stort handikapp och någonting jag skulle behöva få hjälp med av en psykolog för att reda ut. Jag gillar mitt engagemang för djur men det äter upp mig inifrån. Jag har länge velat engagera mig i någon organisation men i dagsläget skulle det enbart innebära att trycka på helt fel knappar hos mig.

Hur är ni? Kan ni hantera detta elände och i så fall hur? Hur ska man tänka?

Och snälla, dela inte med er av erfarenheter/bilder/filmklipp eller historier om djur som far illa i den här tråden för då kommer jag tjuta hela kvällen. Inget skämt alltså, på allvar :o

Mvh,
Fröken Känslig

När jag var yngre var jag som du.
Kunde må rikigt dåligt av att se ett djur bli illa behandlat i filmer,alltså fiction. Men inte bry mig så mycket om det var en människa,konstigt nog.
Men numera känns det jobbigare med utsatta oskyldiga barn,inte minst som mamma.bla barnmisshandel och barnporr alltså.
Även äldre gamla människor i sverige som vanvårdats,misshandlats berör mig mycket mer,ioch med att det varit och ärmitt jobb sedan många år.

Jag tycker själklart att det är jobbigt än idag.och undviker att se eller läsa om djurmishandel.
Minns särskilt när är jag var i irland och råkade jag se i början på en video som var riktigt jobbig om hästar och border collies. (visste om problemet där sen innan-men vetskapen om att jag då var i samma land som detta skedde-usch).

Vad man kan göra är att man ska komma ihåg att vi i sverige har det bra! Och våra egna djur som vi har hemma.

Sen tycker jag det ärsunt att reagera mot sånt.Men självklart kan man söka hjälp om man känner att det är ett hinder i ens liv!
 
@honung du får ha din åsikt och jag min. Min åsikt är att en människa som njuter av andras lidande och dödat eller lemlästat ett barn inte förtjänar en mild dom. Det är ju bra för sådana människor att det finns sådana förlåtande människor som dig. Fast jag undrar om du vore lika förlåtande om det var ditt barn eller ditt djur som plågats och dödats.
Kan du ärligt säga att du tycker att Dr Mengele inte förtjänade dödsstraff?
(Retorisk fråga som ej behöver besvaras, den diskussionen ot. Det var inte dödsstraff tråden handlar om och det har dessutom debatterats tidigare på Buke).
 
Tja, jag är av åsikten att vill man äta kött så betalar man vad det kostar för att djuren skall fara väl. Så du vill nog inte diskutera de praktiska spörsmålen med mig. ;) Men personligen vore jag beredd att betala bra för gårdsslaktat kött där djuren haft det bra.
Jag äter mycket musslor och ägg från utehöns, det känns som goda alternativ till kött.

Fast vi alla är med på allt den grymhet som sker mot djur genom djurförsök, ingen slipper liksom undan även om jag under åren här på bukefalos förstått att många i tanken tror sig göra det för att de tar minsann INGA mediciner , använder aldrig smink eller schampoo, har syntet till sina hästar- aldrig läder, inte heller i sin bil osv osv- du verkar mena höra till dem även om jag inte tror dig.

Som den person som menade sig stå utanför slaktindustrin helt men hade både hundar och katter och som i härdade att så var fallet då hennes mor köpte katt och hundmaten. Blir ju väldigt konstigt tänk.

Och jag kan visst diskutera de praktiska spörsmålen med dig- vad tror du ett godkänt gårdsslakteri skulle kosta ?? lägg då till kanske 10 slaktade nöt- högst per år- vad tror du kilopriset blir om vi nu låt säga på en 50-års period skulle få tillbaka en yttepyttedel av kostnaden???????

Och det är klart, har man utehöns som vi har- att de får gå tills de blir sjuka och att de då åker till kubben, visst de äggen är väl bra- annars, de där utehönsen vars ägg man köper i affären har en synnerligen otäck resa till slakt och en ännu värre i slakteriet.
 
Jag har levt i tredje varlden, dar man verkligen ser fattiga manniskor. Dar manniskor inte har nagon utbildning och lever pa mindre an 20 kronor om dagen och forsorjer en familj pa den inkomsten. De flesta jobbar och sliter hart ... och har djur som ska sakerstalla deras inkomst. Pa grund av okunskap far djuren ibland valdigt illa. Man blir inte avtrubbad av att bo och se sadant, men man (atminstone jag) fick ett annat perspektiv pa saker och ting.

Darfor ger jag pengar till http://www.thebrooke.org/ The Brooke Animal Hospital som undervisar hur de fattiga ska ta hand om sina djur for att de ska "halla" och ma bra sa de kan jobba och hjalpa sina agare fa en inkomst.
 
@honung
Kan du ärligt säga att du tycker att Dr Mengele inte förtjänade dödsstraff?
(Retorisk fråga som ej behöver besvaras, den diskussionen ot. Det var inte dödsstraff tråden handlar om och det har dessutom debatterats tidigare på Buke).

Du vill inte ha svar alltså? Men nu gör jag det i alla fall. Retorisk fråga kan det väl knappast rubriceras som, nej. En motfråga som inte tar diskussionen framåt snarare tvärtom skulle jag säga.
Nej, Mengele förtjänade inte att dö som avrättad. Han borde ha fångats in, fängslats och fått stå till svars för sitt handlande.
 
... och bli en inskränkt typ som inte vet något som helst om världen? Aldrig i livet.

Däremot skulle jag aldrig titta på filmer med plågade djur. Någon självbevarelsedrift har jag väl.

Så du menar att du skulle "bli en inskränkt typ som inte vet något som helst om världen." av att ta paus och vila hjärnan från en massa intryck/påverkan? Förstod jag rätt?
 
Jag är likadan. Jag klickar bort såna som delar såna filmer från fb, jag scrollar förbi om någon skriver om nåt sånt, tittar bort om nåt visas på tv.

Ganska lätt egentligen. Man väljer aktivt bort det, helt enkelt.
 
Så du menar att du skulle "bli en inskränkt typ som inte vet något som helst om världen." av att ta paus och vila hjärnan från en massa intryck/påverkan? Förstod jag rätt?
Om jag slängde ut tv:n, inte läste några nyheter varken på papper eller webb - ja, det skulle jag definitivt. (Om jag inte använde radion som livräddning).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 214
Senast: Karminnie
·
Äldre Dålig rubrik, men får förklara bättre här vad jag menar. Jag älskar att ha folk hemma, vill ha ett hem där man är välkommen att komma in...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
35 481
Övr. Hund Skriver anonymt eftersom de personer det handlar om är mina hyresvärdar, varför detta är lite känsligt. Läget är alltså såhär; Grannen...
Svar
16
· Visningar
2 778
Senast: Ensam
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
3 954
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp