Bukefalos 28 år!

När en mindre organisation får ett fastighetsarv.

Luff

Trådstartare
Förväntas organisationen ta hand om allt runt fastigheten direkt efter testamentesuppläsningen? Om inte, vem ser till fastigheten?
 
Så länge det inte finns någon risk för att testamentet blir klandrat så finns det väl egentligen ingen anledning till att inte ta över skötseln av fastigheten, då det torde ligga i organisationens intresse att vårda sin egendom.
 
Så länge det inte finns någon risk för att testamentet blir klandrat så finns det väl egentligen ingen anledning till att inte ta över skötseln av fastigheten, då det torde ligga i organisationens intresse att vårda sin egendom.
Jag tänkte om det fanns en förvaltare innan det verkställs. Hur fort det går innan organisationen får tillgång till det. Så det inte förfaller under proceduren. Att sen en liten ideell organisationen ska ta hand om en fastighet med allt vad det innebär kan ju vara knepigt också.
 
Jag tänkte om det fanns en förvaltare innan det verkställs.
Förvaltare har jag bara hört talas om när det kommer till stora jordbruk där det finns daglig skötsel. Och då är det någonting man indirekt pröjsar för från dödsboet så det är inte ett dugg lönsamt ifall man inte drar in deg under tiden.
 
Förvaltare har jag bara hört talas om när det kommer till stora jordbruk där det finns daglig skötsel. Och då är det någonting man indirekt pröjsar för från dödsboet så det är inte ett dugg lönsamt ifall man inte drar in deg under tiden.
Jag tänker att om en är vanlig arvtagare så ver en ju om att en ska ärva. Här blir det ju surprise och knappast så att en får tillgång till fastigheten på stört. Om det är minus 30 och ett hus står tomt.
 
Finns det fler dödsbodelägare t.ex. barn och finns någon av dem eller föreningen (någon medlem) nära huset?

Är det ett hus på annan ort som föreningens enda nytta av är försäljningsvärdet får man kanske räkna nödvändiga utlägg som ett sätt att bevara det värdet. Kanske snabbt leja en mäklare och be om tjänsten att nödvändiga kontakter för skötseln under tiden fixas?

Om huset kunde stå tomt i -30 innan så borde det klara sig med hyfsat lite tillsyn första tiden så länge det finns bränsle i värmesystemet och elen är betald.
Är det den avlidnas egen bostad som blivit oväntat tom vid ett plötsligt dödsfall så kanske grannar kan sköta lite tillsyn i första skedet?
 
Finns det fler dödsbodelägare t.ex. barn och finns någon av dem eller föreningen (någon medlem) nära huset?

Är det ett hus på annan ort som föreningens enda nytta av är försäljningsvärdet får man kanske räkna nödvändiga utlägg som ett sätt att bevara det värdet. Kanske snabbt leja en mäklare och be om tjänsten att nödvändiga kontakter för skötseln under tiden fixas?

Om huset kunde stå tomt i -30 innan så borde det klara sig med hyfsat lite tillsyn första tiden så länge det finns bränsle i värmesystemet och elen är betald.
Är det den avlidnas egen bostad som blivit oväntat tom vid ett plötsligt dödsfall så kanske grannar kan sköta lite tillsyn i första skedet?
Inga barn, testamenterat till liten organisation enligt rykten. Stått tomt sen i maj. Organisationen består av ett gäng ideella själar som har fullt upp med att sköta organisationen. Jag skrev temperatur som ett exempel. Organisationen känner ju inga grannar. Känns ju så knepigt att det bara får stå. Jag tänker att dom ska sälja men då ingen annons dyker upp så började jag fundera på om det tog längre tid innan ett sådant arv blir verkställt. Jag har alltså bara lite allmänna funderingar på hur det går till.
 
Och vem sköter räkningar i ett sådant dödsbo? Det fanns en nära släkting - ej barn - som alltså blev utan arv enligt ryktet. Måste den personen ändå fixa med pappren o räkningar. Typ ärva krånglet men inte pengarna?
 

Liknande trådar

  • Låst
Fritid Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 018
Senast: Cambrie
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 126
Senast: Jeps
·
Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 310
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt. Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka...
2
Svar
35
· Visningar
2 092
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp