När ens valp blir sjuk

Saeta

Trådstartare
Paniken när man inte hinner med, och ens älskade valp satt något i halsen.

Jag har en 10 veckors valp, en chihuahuablandning. Hon åt dåligt i morse och drack även lite dåligt. Tänkte att det nog bara är trots, eller kanske den extrema värmen. Så jag funderade inte så mycket mer på det. Hon hade ju fått i sig litegrann i alla fall. Hur som helst så när vi kom in busade hon runt med kattbästisen samtidigt som jag åt frukost. Sen hör jag hur hon börjar hosta och göra "kräkljud".

Kollar till henne men tror att hon nog bara svalt lite fel, för hon var fortfarande busig och glad. Men det fortsatte och jag blir lite misstänksam. Tog ut henne igen och när jag lyfter upp henne och gosar på hennes favvo-kliställe på halsen så känner jag att något sticker ut. Inte att det trängt igenom huden utan att det putar ut som en slags pinne. Panik panik panik försöker jag ringa våran ordinarie veterinär. Men det visade sig att hen hade stängt just idag, den här helgen.

Ännu mer panik (försöker dock vara lugn så inte valpis blir stressad) ringer jag till Ultuna. Då slår telefonen av (blir bortkopplad) och vet inte vad jag ska göra. Men beslutar mig att ringa en taxi och åka upp till akutmottagningen i alla fall.

Där uppe så får vi komma in direkt och träffa en veterinär som kollar allmäntillståndet och försöker kolla om det går att se vad det är för grej som fastnat i hennes hals. Tyvärr var hon inte så villig på att gapa och grejen satt för långt ner i halsen för att kunna se. Då beslutar dom att vi antingen får ta hem henne och komma tillbaka under morgondagen för röntgen/operation. Eller låta henne stanna kvar på kliniken och dom håller koll så det inte blir värre. Då skulle dom köra igång direkt.
Anledningen till att dom ville avvakta är för att hon dels bara är 10 veckor och man vill ju gärna inte söva/sedera så små valpar. Och dels för att dom har mer personal på plats imorgon.

Men nu till det jag undrar över. Jag antar att det är vanligt att dom får in valpar som svalt både det ena och det andra. Men hur är det egentligen med att söva/sedera så små valpar? Är det någon här som har erfarenhet av det? Jag är så orolig och är på helspänn. Dom skulle höra av sig imorgon, måndag, efter 12. Om något händer hör dom av sig tidigare. Jag vet ju att hon är i trygga händer, men är så orolig. Hon har ju bara bott hos oss i 2 veckor drygt.
 
Jag har ingen egen erfarenhet av det, men när jag åkte in till djursjukhuset för att röntga min Wahidah så kom det ut en liten pluttvalp precis när jag skulle in. Av det jag hann höra så var den 10 eller om det var 12 veckor gammal och hade kommit in för att den svalt en bit torkat hudben som fastnat i halsen och svällt upp. Verkade iaf som om valpen fått lugnande eller blivit sövd för att de skulle kunna dra ut bengrejen och allt hade gått jättebra. Valpen var pigg och glad när den fick komma ut och träffa matte.
 
Åh! Det låter ju positivt (om än hemskt oavsett att behöva åka in till djursjukhus). Troligtvis är detta också torkat hundben.
Så skönt att valpen var pigg och glad. Tack för ditt positiva svar :)
 
Min knappt 4 månaders valp (nu 7 mån) bet sig i tungan. Det var så illa att man måste sy. Och sen måste man sy om det igen eftersom det gick upp. Så han var sövd 2 ggr innan han blev 4 månader. Det gick bra och man sa inte att det skulle vara problem.
 
Hur har det gått för din hund?

Upplever att valpar, som i övrigt är friska, kvicknar till efter sedering/sövning betydligt fortare än vuxna hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 071
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 622
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Oroliga förstagångsföräldrar behöver hjälp av Buke-akuten! Min man har använt physiomer på vår bebis i förrgår, igår och idag. Hon har...
2
Svar
25
· Visningar
2 978
Senast: gulakatten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp