När får era barn vara ute ensamma?

Från 4-års åldern fick våra stora vara ute själva på tomten. En klar fördel att de är två st så en kunde hålla koll på den andra. Nu som 9, snart 10-åringar far de själva till kompisar men får ringa när de kommit fram och när de far hem. 4-åringen, snart 5 får vara själv på tomten men jag litar inte fullt lika mycket på honom som jag kunde göra på flickorna och kollar till oftare. Han får inte gå över gatan till förskolelekparken utan i sällskap med en vuxen eller sina systrar eftersom han inte fixar att se sig för på ett godtagbart sätt.
 
Funderingarna tagna från en tråd på familjeliv (men där orkar jag inte bli medlem och argumentera, känns som att alla trådar spårar ur till mordhot och andra radikala grejer för att inte den ena gör som den andra etc). Hur som helst, när har era barn fått varit ute ensamma, utan att ni varit med?

Mina barn är ju fyra och fem år nu och gör ALLT tillsammans hemma. Jag har börjat låta dem gå ut själva, på tomten, och i den närbelägna skogen. Reglerna är att de inte får gå ut på några åkrar eller vägar (vi är omgärdade av dessa) vilket de hittills håller. De brukar inte vara ute allt för länge, max 15-20 minuter i taget, sedan är de tillbaka så skulle klockan gå upp mot 25-30 minuter skulle jag nog gå ut och kolla, eller om det blir väldigt tyst. Ska sägas att den mark vi pratar om är en ganska liten areal, att vi inte har några stora vägar förutom en grusväg som traktorerna använder när de ska ut till åkrarna och inget vatten i närheten, bor med andra ord ganska tryggt för att släppa ut barnen själva och även om jag normalt sett tittar ut ibland så räknar jag det ändå som att de är ute ensamma under de omständigheterna..

Vi har en lekplats ungefär 200 meter ifrån oss, den ligger efter samma grusväg som traktorerna använder till åkrarna, vi är sista huset i samhället så där är det lite mer bilar och så då lekparken ligger i ett mindre område med hus. Barnen vill gärna gå dit också men det känns lite överkurs, är väldigt feg antar jag. Hur tänker ni med det här?
Min är 3 och sju och får vara ute på baksidan själva. Där är bara grannarnas tomter och en stor åker, de kan heller inte gå runt huset och komma till framsidan (kedjehus). De vet vad som gäller och jag frågar dem om det varje gång innan de går ut. Men de håller sig på tomten och jag ser dem hela tiden.
När de ska få gå längre själva vet jag inte än, 7 åringen vill gå till skolan själv men det tycker jag är tidigt, även om det är nära. Tycker sådant här är jättesvårt, sonens kompis får gå själv till skolan nu men han har dels närmare och behöver inte korsa någon stor bilväg. Vi bor visserligen i ett hyfsat lugnt villaområde men det är ju ändå trafik och hyfsat mycket folk som rör sig.
 
Vi bor på landet. Från ca 3 års ålder har vi vågat låta dem vara själva ute på tomten med återkommande uppsikt (genom fönster). Nu är de 7 och 4 år - får gå ut själva när de vill, men inte gå ut på vägen och inte röra sig ut i skogen; det gör de inte, men äldsta har börjat fråga om det och jag tänker att han gott kan få prova gå ut i vår lilla skog bredvid; där kan han inte gå vilse alls.

Oftast faller det dock på att de kommer in (mest äldsta) efter en stund för att de har "hört något ljud". De är helt enkelt lite skrajsna för att vara ute helt själva.

jag hade gärna låtit 7åringen cykla lite själv, men tyvärr är byvägen smal och kurvig och många kör ganska fort och han har inte riktigt full balans och kontroll ännu för att få prova på en sådan väg. Där hade det varit bättre att bo i stan och kunnat låta honom cykla på bestämda cykelvägar.
 
Jag som tänkte "hua, här vågar jag inte skriva!" :p Min dotter är 2 och är också ute själv på tomten, med mig smygande i fönstret och dörren på glänt. Vi har inte hägnat in men har en stor allmänning i direkt anslutning till vår tomt men peppar peppar rör hon sig inte särskilt mycket åt det hållet utan håller sig vid gungor, altan och sandlåda. Stängsla in kommer att göras så småningom såklart men det finns massor på min att göra-lista och staket flyttas upp på listan när jag anser att behöver flyttas upp. Exempelvis om jag känner att jag behöver kunna lämna henne en stund ute och göra något annat utan att springa i fönstret hela tiden.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 408
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 276
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 241
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 046
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp