En dag i taget

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen, egentligen helt perfekt väder för att vara ute och fixa. Men energin fattas. Jag kan inte motivera mig till att gå ut och fixa jordkällaren eller skörda mina grönsaker, eller rensa i landen och flytta växter. Det känns meningslöst. Vad är poängen? Och samtidigt är det så sorgligt att jag bara ligger apatisk.

Jag är låg. Jättelåg. Jag undrar om jag vill leva och det är tveksamt, men jag vill inte dö heller, så jag fastnar i ältande och funderande, utan någon som helst initiativförmåga.

Men vad är det som skulle göra livet värt att leva? Vänner, kärlek, sammanhang, att få vara en del av något, att ha utrymme att andas, vara kreativ och skapande. Att dela tankar och känslor med andra utan att jag måste censurera mig för att passa in. Att försöka göra något för att världen ska bli en bättre plats att leva på.

Men inget av det där finns.

Ett internt "skämt" är att "Jag är bra på allt utom relationer". Det är förvisso inte helt sant men säger en del om hur dålig jag är på relationer i förhållande till allting annat.

Som en del säkert redan har räknat ut så har det kraschat mellan mig och @Tranan Det kom plötsligt och utan förvarning, ungefär så som i Niklas Strömsteds låt Sista morgonen som beskriver det ganska bra. Jag kan inte påstå att jag begriper vad som hände, trots att vi pratat efteråt, både via Messenger och irl. Vi är i alla fall inte osams på något sätt och har heller aldrig varit. Men vi träffas inte längre. Och det känns jävligt sorgligt minst sagt.

Eftersom det är ett återkommande mönster att människor som betyder mycket för mig, försvinner ur mitt liv, undrar jag så klart vad det är för fel på mig. Barndomsvännen har försvunnit bort och hela min familj bestående av mamma och 2 syskon, dunstade på ett bräde i vintras. Det betyder att ingen finns kvar i mitt liv. Redan som barn fick jag lära mig att alla kunde försvinna när som helst då jag separerades från min familj vid ett flertal tillfällen.

Att ha något slags socialt liv ö.h.t. känns som en utopi. Jag passar inte in någonstans. Som bäst stannar det på en hygglig och ytlig nivå.

Efter min nära-väggen-upplevelse i vintras, har jag varit noga med att inte anstränga mig för mycket, vila ordentligt, inte ta på mig en massa saker att göra, skala bort allt ovidkommande. Jag har försökt lägga det där med "prestation" helt åt sidan och i stället koppla av mer och vara mer social.

Men jag har inte lyckats hitta någon balans alls. Jag har inte fått något gjort hemma och oron som uppstått i mig efter familjens försvinnande har varit plågsam. Jag har försökt prata med mina syskon men det har inte gett något.

Så jag kommer ingen vart med något alls. Orken är helt borta. Aptiten likaså. Jag har nog tappat cirka 1 kilo senaste veckan.

Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Att ringa VC känns som en överkurs. Jag kommer ju ändå bara få använda all tillgänglig energi till att slåss med dem. Min chef tycker så klart att jag ska yoga. Haken är att jag inte orkar det heller. Det enda jag kan tänka mig orka är långa djupa andetag liggande i sängen. Och så funderar jag på att kanske skulle det vara bra om jag gjorde något helt nytt, t.ex. gå en kurs. Jag hittade en kurs i går kväll som verkade intressant. Den börjar i november och pågår t.o.m. mars. Det mesta är på distans men man ska vara på plats 7 dagar under kurstiden. Och "på plats" innebär i Skåne. Det är 5-6 timmar enkel väg dit. Orkar jag? Och orkar jag resten av kursen hemifrån? Kursen är på bara 25% men jag tvekar på min förmåga att orka. Samtidigt skulle det kunna ge mig kunskaper jag kan använda för att kunna gå ner i arbetstid på jobbet och komma närmare det jag vill göra. Antagningskravet uppfyller jag och jag passar in bland de kriterier som de ser som önskvärda för att få förtur till kursen.

Och precis innan jag skulle posta det det här kom ett sms. Det var från en person som tänkte på mig men som jag av olika anledningar inte kunnat ha så mycket kontakt med. Hon har förstått att jag inte mår något vidare. Och jag började gråta. Så ovan jag är vid att någon faktiskt bryr sig.

@Tranan Den här är till dig:
 

Något jag fick lära mig på min terapi var acceptans.
Med det menades att man skulle acceptera och välkomna sin ångest, typ och när man gjorde det kunde man också gå vidare.
Det samma gäller med medicinering. Kan man ta emot den och acceptera att just nu behöver jag den så kan det kännas lättare att ta den.
Det antidepressiva gör är just att fylla på serotonin och noradrenalin. Det är sånt vi redan har i kroppen, men inte tillräckligt vid depression. Det är en av anledningarna till att man utvecklar depression. Orsakerna är givetvis fler och ofta mer komplexa.

Jag tror att du står för mycket.
För mig verkar det helt orimligt att du ska må så här dåligt och klara av det alldeles själv.
Jag kan inte se hur du skulle klara dig ur det här utan antidepressiva, faktiskt.
När det gäller terapi ska man också komma ihåg att man kan inte må hur dåligt som helst när man påbörjar terapi, för terapi är jobbigt och väcker bitvis mycket svåra känslor. Man brukar rekommendera att man står på antidepressiva och är välinställd när man påbörjar sin terapi.

Jag önskar @Magiana att du kan ta till dig något av det flera av oss skriver här.
En del i depressionen är också att man har ett motstånd mot förändring. Det är ett symtom det med. Går det att tänka så?
Att säga att medicin fyller på med signalsubstanser är inte helt korrekt. De stänger av en återanvändningsmekanism i nervväggen så att kroppen inte kan återanvända befintligt serotonin utan producerar nytt.

Jag skulle i stället för medicin i stället kunna vistas mer i naturen, vila, meditera, ta tillskott av omega 3, ta promenader. De är mjukare former att komma i balans, men det skulle nog vara en fördel att vara åtminstone deltidssjukskriven för att kunna göra detta.

Om nu terapin väcker svåra känslor så kan jag inte tänka mig att något är värre än det jag redan har upplevt i livet och jag ser inget problem med det. Jag är mycket medveten om att jag har känslor, jag är inte mina känslor. Ingen känsla, hur svår den än är, sitter fast på mig. Men den känns helt klart och kan ta mig med på en jäkla åktur.

Jag har inget generellt motstånd mot förändring men vet oftast vad jag vill och det är ett personlighetsdrag jag är född med. Envisheten går i släkten dessutom.
 
Vid utmattningsdepression är det inte given praxis att man ger antidepressiva. Ibland gör man det. Det har lite andra symtom än egentlig depression och behandlingen kan skilja sig åt.
Vid depression är det praxis att man i första hand medicinerar med antidepressiva.
Ibland också med stämningsstabiliserande mediciner och ibland med ect.

Var det som information till tråden du beskrev hur vården går till? Annars förstår jag nog inte.

För som jag skrev så är depression o utmattningssyndrom två helt olika sjukdomar o behandlas olika. Utmattningssyndrom har jag själv haft o depression har jag skrivit ett arbete om men jag valde att inte gå in specifikt på någon av sjukdomarnas behandling i tråden.
 
Inte förrän man varit sjukskriven i fyra veckor eller har haft sex sjuktillfällen på ett år. Det känns inte som ett relevant kort att spela för att ge @Magiana ännu mer att förhålla sig till.
Lyckligtvis har jag en chef som hjälper till tidigare än så. Men det har inte varit så strukturerat än så länge.
 
Var det som information till tråden du beskrev hur vården går till? Annars förstår jag nog inte.

För som jag skrev så är depression o utmattningssyndrom två helt olika sjukdomar o behandlas olika. Utmattningssyndrom har jag själv haft o depression har jag skrivit ett arbete om men jag valde att inte gå in specifikt på någon av sjukdomarnas behandling i tråden.
Egentligen mer en indirekt förklaring eller förtydligande till @Magiana varför jag tror att mediciner skulle hjälpa just henne.
Vad jobbigt det blev nu....:crazy:
 
Att säga att medicin fyller på med signalsubstanser är inte helt korrekt. De stänger av en återanvändningsmekanism i nervväggen så att kroppen inte kan återanvända befintligt serotonin utan producerar nytt.

Jag skulle i stället för medicin i stället kunna vistas mer i naturen, vila, meditera, ta tillskott av omega 3, ta promenader. De är mjukare former att komma i balans, men det skulle nog vara en fördel att vara åtminstone deltidssjukskriven för att kunna göra detta.

Om nu terapin väcker svåra känslor så kan jag inte tänka mig att något är värre än det jag redan har upplevt i livet och jag ser inget problem med det. Jag är mycket medveten om att jag har känslor, jag är inte mina känslor. Ingen känsla, hur svår den än är, sitter fast på mig. Men den känns helt klart och kan ta mig med på en jäkla åktur.

Jag har inget generellt motstånd mot förändring men vet oftast vad jag vill och det är ett personlighetsdrag jag är född med. Envisheten går i släkten dessutom.
Apropå envisheten, jag tycker också du verkar ha en otrolig förmåga att klara dig själv. Och med det så menar jag att det är någonting bra och något du ska vara jäkla stolt över. :)
Ofta när någon mår psykiskt dåligt så brukar man ha svårt att värja sig mot andra människor men du kan ju tydligt säga ifrån. Det märks inte minst i tråden här och sen tycker jag också du är bra som står på dig. Även om du inte håller med mig....:p
Jag tror det är en himla styrka att du är så självmedveten också. Det kommer du ha stor nytta av när du går i terapi. Däremot kan du säkert vara en utmaning för en terapeut, men det är en helt annan sak. :p
 
Att säga att medicin fyller på med signalsubstanser är inte helt korrekt. De stänger av en återanvändningsmekanism i nervväggen så att kroppen inte kan återanvända befintligt serotonin utan producerar nytt.

Jag skulle i stället för medicin i stället kunna vistas mer i naturen, vila, meditera, ta tillskott av omega 3, ta promenader. De är mjukare former att komma i balans, men det skulle nog vara en fördel att vara åtminstone deltidssjukskriven för att kunna göra detta.

Om nu terapin väcker svåra känslor så kan jag inte tänka mig att något är värre än det jag redan har upplevt i livet och jag ser inget problem med det. Jag är mycket medveten om att jag har känslor, jag är inte mina känslor. Ingen känsla, hur svår den än är, sitter fast på mig. Men den känns helt klart och kan ta mig med på en jäkla åktur.

Jag har inget generellt motstånd mot förändring men vet oftast vad jag vill och det är ett personlighetsdrag jag är född med. Envisheten går i släkten dessutom.
Men om det inte räcker med vila, promenader och yoga etc? Hur länge ska du prova det innan du ev tar medicin?
Själv är jag ytterst tacksam för mina antidepressiva, då de gör att jag orkar med promenader, handla osv vardagliga saker.
 
Men om det inte räcker med vila, promenader och yoga etc? Hur länge ska du prova det innan du ev tar medicin?
Själv är jag ytterst tacksam för mina antidepressiva, då de gör att jag orkar med promenader, handla osv vardagliga saker.
Ett halvår? Men jag behöver ju skapa förutsättningar för detta. Med heltidsjobb, ridning, trädgård, trötthet m.m. så har det varit svårt att få till. Nu har jag ju strukit ridningen helt och hoppas hästägaren hittar en annan medryttare snart. Idag var jag bara och tog in hästarna, en nätt tripp på 50 minuter t.o.r. men i och med att jag inte har ridit har jag kunnat gå en långpromenad i stället.
 
Fast folk reagerar olika på en depression.
Jag har haft både utmattningsdepression för 15 år sedan och depression här nu senast för fyra år sedan.
Vid båda tillfällena så "klarade" jag av väldigt mycket. Jag var aldrig apatisk eller så, snarare gjorde jag massa saker fast jag skulle tagit det lugnt istället.

Samma här. Jag har alltid jobbat heltid eller mer, fixar barn och familj, hund och vänner, ideella uppdrag och fan och hans moster. Men jag mådde nte bra.
 
Ett halvår? Men jag behöver ju skapa förutsättningar för detta. Med heltidsjobb, ridning, trädgård, trötthet m.m. så har det varit svårt att få till. Nu har jag ju strukit ridningen helt och hoppas hästägaren hittar en annan medryttare snart. Idag var jag bara och tog in hästarna, en nätt tripp på 50 minuter t.o.r. men i och med att jag inte har ridit har jag kunnat gå en långpromenad i stället.
Ser ganska genomgående i dina inlägg att du ofta skriver hur lång tid allt tar. Allt från att åka till VC till att steka pannkakor. Är inte det grymt stressande att hela tiden jaga tiden??
 
Ser ganska genomgående i dina inlägg att du ofta skriver hur lång tid allt tar. Allt från att åka till VC till att steka pannkakor. Är inte det grymt stressande att hela tiden jaga tiden??
Jo, men det är ju så mitt liv sett ut, framförallt efter att jag flyttat hit. Det har varit väldigt mycket att göra och är det fortfarande. Men nu orkar jag inte bry mig om allt mitt kaos. Det är otrivsamt men inte mycket jag kan/orkar göra något åt.
 
Ett halvår? Men jag behöver ju skapa förutsättningar för detta. Med heltidsjobb, ridning, trädgård, trötthet m.m. så har det varit svårt att få till. Nu har jag ju strukit ridningen helt och hoppas hästägaren hittar en annan medryttare snart. Idag var jag bara och tog in hästarna, en nätt tripp på 50 minuter t.o.r. men i och med att jag inte har ridit har jag kunnat gå en långpromenad i stället.

Jag tror ju du kan få ordning på allt på ditt sätt om du vill. Det gör bara ont att läsa om någon som inte mår bra, och man/jag vill så gärna hjälpa till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 287
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp