En dag i taget

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen, egentligen helt perfekt väder för att vara ute och fixa. Men energin fattas. Jag kan inte motivera mig till att gå ut och fixa jordkällaren eller skörda mina grönsaker, eller rensa i landen och flytta växter. Det känns meningslöst. Vad är poängen? Och samtidigt är det så sorgligt att jag bara ligger apatisk.

Jag är låg. Jättelåg. Jag undrar om jag vill leva och det är tveksamt, men jag vill inte dö heller, så jag fastnar i ältande och funderande, utan någon som helst initiativförmåga.

Men vad är det som skulle göra livet värt att leva? Vänner, kärlek, sammanhang, att få vara en del av något, att ha utrymme att andas, vara kreativ och skapande. Att dela tankar och känslor med andra utan att jag måste censurera mig för att passa in. Att försöka göra något för att världen ska bli en bättre plats att leva på.

Men inget av det där finns.

Ett internt "skämt" är att "Jag är bra på allt utom relationer". Det är förvisso inte helt sant men säger en del om hur dålig jag är på relationer i förhållande till allting annat.

Som en del säkert redan har räknat ut så har det kraschat mellan mig och @Tranan Det kom plötsligt och utan förvarning, ungefär så som i Niklas Strömsteds låt Sista morgonen som beskriver det ganska bra. Jag kan inte påstå att jag begriper vad som hände, trots att vi pratat efteråt, både via Messenger och irl. Vi är i alla fall inte osams på något sätt och har heller aldrig varit. Men vi träffas inte längre. Och det känns jävligt sorgligt minst sagt.

Eftersom det är ett återkommande mönster att människor som betyder mycket för mig, försvinner ur mitt liv, undrar jag så klart vad det är för fel på mig. Barndomsvännen har försvunnit bort och hela min familj bestående av mamma och 2 syskon, dunstade på ett bräde i vintras. Det betyder att ingen finns kvar i mitt liv. Redan som barn fick jag lära mig att alla kunde försvinna när som helst då jag separerades från min familj vid ett flertal tillfällen.

Att ha något slags socialt liv ö.h.t. känns som en utopi. Jag passar inte in någonstans. Som bäst stannar det på en hygglig och ytlig nivå.

Efter min nära-väggen-upplevelse i vintras, har jag varit noga med att inte anstränga mig för mycket, vila ordentligt, inte ta på mig en massa saker att göra, skala bort allt ovidkommande. Jag har försökt lägga det där med "prestation" helt åt sidan och i stället koppla av mer och vara mer social.

Men jag har inte lyckats hitta någon balans alls. Jag har inte fått något gjort hemma och oron som uppstått i mig efter familjens försvinnande har varit plågsam. Jag har försökt prata med mina syskon men det har inte gett något.

Så jag kommer ingen vart med något alls. Orken är helt borta. Aptiten likaså. Jag har nog tappat cirka 1 kilo senaste veckan.

Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Att ringa VC känns som en överkurs. Jag kommer ju ändå bara få använda all tillgänglig energi till att slåss med dem. Min chef tycker så klart att jag ska yoga. Haken är att jag inte orkar det heller. Det enda jag kan tänka mig orka är långa djupa andetag liggande i sängen. Och så funderar jag på att kanske skulle det vara bra om jag gjorde något helt nytt, t.ex. gå en kurs. Jag hittade en kurs i går kväll som verkade intressant. Den börjar i november och pågår t.o.m. mars. Det mesta är på distans men man ska vara på plats 7 dagar under kurstiden. Och "på plats" innebär i Skåne. Det är 5-6 timmar enkel väg dit. Orkar jag? Och orkar jag resten av kursen hemifrån? Kursen är på bara 25% men jag tvekar på min förmåga att orka. Samtidigt skulle det kunna ge mig kunskaper jag kan använda för att kunna gå ner i arbetstid på jobbet och komma närmare det jag vill göra. Antagningskravet uppfyller jag och jag passar in bland de kriterier som de ser som önskvärda för att få förtur till kursen.

Och precis innan jag skulle posta det det här kom ett sms. Det var från en person som tänkte på mig men som jag av olika anledningar inte kunnat ha så mycket kontakt med. Hon har förstått att jag inte mår något vidare. Och jag började gråta. Så ovan jag är vid att någon faktiskt bryr sig.

@Tranan Den här är till dig:
 

Har ditt jobb en företagshälsovård? Vänd dig dit i så fall. Ibland behövs dock chefs godkännande.
Dock fick jag svaret att företagshälsovården inte jobbar med sjukvård, de jobbar med friskvård. De kan säkert hjälpa till förebyggande och även för att undvika "återfall", men i ett akut skede när man behöver sjukskrivning så måste man träffa läkare. Fast du kanske menade utöver vanliga vården.
 
Dock fick jag svaret att företagshälsovården inte jobbar med sjukvård, de jobbar med friskvård. De kan säkert hjälpa till förebyggande och även för att undvika "återfall", men i ett akut skede när man behöver sjukskrivning så måste man träffa läkare. Fast du kanske menade utöver vanliga vården.
Vår företagshälsovård har både läkare, sköterskor och kuratorer osv.
 
Ring vårdcentralen. Vet hur otroligt pestigt det är, men det finns ingen annan lösning. Först lät jag bli att ringa i flera veckor, sen ringde jag ett par gånger men lät bli att svara när de väl ringde tillbaks när det var min tur i kön. :o:o:o Sen till slut orkade jag ringa och fick en tid två dagar senare. Då tyckte hon ändå att två dagar egentligen var för länge.
 
Samma här. Jag har alltid jobbat heltid eller mer, fixar barn och familj, hund och vänner, ideella uppdrag och fan och hans moster. Men jag mådde nte bra.
Precis! Känner igen det där.....
Jag gjorde mer grejer ju sämre jag mådde. :( Körde över mig själv totalt. :crazy:
Nu för tiden stänger jag in mig i sovrummet och tar igen mig efter jobbet i 2-3 timmar. För att jag behöver det. Alla vet om det hemma och ingen ifrågasätter.

När jag är ledig gör jag saker jag mår bra av. Jobbar i trädgården, keramik och nu ska jag måla en del möbler med chalk paint.:)
Sen har jag börjat ställa krav på sambon, till exempel att vi städar tillsammans när båda är lediga. Vill jag ha något speciellt gjort ber jag honom om det. Tidigare har jag varit sur för han inte fattat något själv. Nu säger jag till honom (trevligt) och oftast fixar han det. Och vissa grejer har han tagit över helt. Det är skönt.
Lite OT kanske......;)
 
Precis! Känner igen det där.....
Jag gjorde mer grejer ju sämre jag mådde. :( Körde över mig själv totalt. :crazy:
Nu för tiden stänger jag in mig i sovrummet och tar igen mig efter jobbet i 2-3 timmar. För att jag behöver det. Alla vet om det hemma och ingen ifrågasätter.

När jag är ledig gör jag saker jag mår bra av. Jobbar i trädgården, keramik och nu ska jag måla en del möbler med chalk paint.:)
Sen har jag börjat ställa krav på sambon, till exempel att vi städar tillsammans när båda är lediga. Vill jag ha något speciellt gjort ber jag honom om det. Tidigare har jag varit sur för han inte fattat något själv. Nu säger jag till honom (trevligt) och oftast fixar han det. Och vissa grejer har han tagit över helt. Det är skönt.
Lite OT kanske......;)
Vad roligt att ni verkar få ordning på relationen (och ditt mående såklart). Jag försökte också ett tag att bli arg för att min partner inte läste mina tankar. Det gick inget vidare :D hoppas att det fortsätter så!
 
Inget fungerar ju prickfritt, det ska gudarna veta. Men jag jobbar med människor som är vana vid att man har 10 sjukdagar per år att förfoga över - punkt. Förmodligen inte betalda sjukdagar heller. Att kunna stanna hemma med sjuka barn är en enorm lyx, tycker de, och de häpnar över hur bra vi ändå har det i Sverige.
Ja men jag förstår det. Men det hjälper ju inte @Magiana att människor från andra länder tycker att vi har bra trygghetssystem.
 
Ja men jag förstår det. Men det hjälper ju inte @Magiana att människor från andra länder tycker att vi har bra trygghetssystem.
Det är väl snarare så att det hjälper ALLA i Sverige att vi faktiskt har det rätt bra? Vi får vara sjuka/ta lång semester/vara hemma med våra sjuka barn/ta lång föräldraledighet osv. Vi FÅR hjälp när vi blir arbetslösa.

Sedan kanske det inte alltid funkar till 100%, eller att vi tycker att det kunde vara ännu bättre sett till vad vi betalar in i skatt, eller vad vi nu kan tycka...men det är ju en annan femma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 248
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 483
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp