En dag i taget

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen, egentligen helt perfekt väder för att vara ute och fixa. Men energin fattas. Jag kan inte motivera mig till att gå ut och fixa jordkällaren eller skörda mina grönsaker, eller rensa i landen och flytta växter. Det känns meningslöst. Vad är poängen? Och samtidigt är det så sorgligt att jag bara ligger apatisk.

Jag är låg. Jättelåg. Jag undrar om jag vill leva och det är tveksamt, men jag vill inte dö heller, så jag fastnar i ältande och funderande, utan någon som helst initiativförmåga.

Men vad är det som skulle göra livet värt att leva? Vänner, kärlek, sammanhang, att få vara en del av något, att ha utrymme att andas, vara kreativ och skapande. Att dela tankar och känslor med andra utan att jag måste censurera mig för att passa in. Att försöka göra något för att världen ska bli en bättre plats att leva på.

Men inget av det där finns.

Ett internt "skämt" är att "Jag är bra på allt utom relationer". Det är förvisso inte helt sant men säger en del om hur dålig jag är på relationer i förhållande till allting annat.

Som en del säkert redan har räknat ut så har det kraschat mellan mig och @Tranan Det kom plötsligt och utan förvarning, ungefär så som i Niklas Strömsteds låt Sista morgonen som beskriver det ganska bra. Jag kan inte påstå att jag begriper vad som hände, trots att vi pratat efteråt, både via Messenger och irl. Vi är i alla fall inte osams på något sätt och har heller aldrig varit. Men vi träffas inte längre. Och det känns jävligt sorgligt minst sagt.

Eftersom det är ett återkommande mönster att människor som betyder mycket för mig, försvinner ur mitt liv, undrar jag så klart vad det är för fel på mig. Barndomsvännen har försvunnit bort och hela min familj bestående av mamma och 2 syskon, dunstade på ett bräde i vintras. Det betyder att ingen finns kvar i mitt liv. Redan som barn fick jag lära mig att alla kunde försvinna när som helst då jag separerades från min familj vid ett flertal tillfällen.

Att ha något slags socialt liv ö.h.t. känns som en utopi. Jag passar inte in någonstans. Som bäst stannar det på en hygglig och ytlig nivå.

Efter min nära-väggen-upplevelse i vintras, har jag varit noga med att inte anstränga mig för mycket, vila ordentligt, inte ta på mig en massa saker att göra, skala bort allt ovidkommande. Jag har försökt lägga det där med "prestation" helt åt sidan och i stället koppla av mer och vara mer social.

Men jag har inte lyckats hitta någon balans alls. Jag har inte fått något gjort hemma och oron som uppstått i mig efter familjens försvinnande har varit plågsam. Jag har försökt prata med mina syskon men det har inte gett något.

Så jag kommer ingen vart med något alls. Orken är helt borta. Aptiten likaså. Jag har nog tappat cirka 1 kilo senaste veckan.

Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Att ringa VC känns som en överkurs. Jag kommer ju ändå bara få använda all tillgänglig energi till att slåss med dem. Min chef tycker så klart att jag ska yoga. Haken är att jag inte orkar det heller. Det enda jag kan tänka mig orka är långa djupa andetag liggande i sängen. Och så funderar jag på att kanske skulle det vara bra om jag gjorde något helt nytt, t.ex. gå en kurs. Jag hittade en kurs i går kväll som verkade intressant. Den börjar i november och pågår t.o.m. mars. Det mesta är på distans men man ska vara på plats 7 dagar under kurstiden. Och "på plats" innebär i Skåne. Det är 5-6 timmar enkel väg dit. Orkar jag? Och orkar jag resten av kursen hemifrån? Kursen är på bara 25% men jag tvekar på min förmåga att orka. Samtidigt skulle det kunna ge mig kunskaper jag kan använda för att kunna gå ner i arbetstid på jobbet och komma närmare det jag vill göra. Antagningskravet uppfyller jag och jag passar in bland de kriterier som de ser som önskvärda för att få förtur till kursen.

Och precis innan jag skulle posta det det här kom ett sms. Det var från en person som tänkte på mig men som jag av olika anledningar inte kunnat ha så mycket kontakt med. Hon har förstått att jag inte mår något vidare. Och jag började gråta. Så ovan jag är vid att någon faktiskt bryr sig.

@Tranan Den här är till dig:
 

En tanke, din trädgård, kan du försöka gå lugnt, andas lugnt när du håller på i den? Ta tid på dig. Nöj dig med att bara gå och andas eller sitta ner i en stol, blunda och lyssna på ljuden från vinden. Ibland behöver kroppen och själen vila.

Med själen menar jag det i dig och runt dig som liksom inte går att vidröra.
 
En tanke, din trädgård, kan du försöka gå lugnt, andas lugnt när du håller på i den? Ta tid på dig. Nöj dig med att bara gå och andas eller sitta ner i en stol, blunda och lyssna på ljuden från vinden. Ibland behöver kroppen och själen vila.

Med själen menar jag det i dig och runt dig som liksom inte går att vidröra.
Så har jag gjort. Min trädgård ser värre ut än någonsin i år. Men jag har ingen ork att bry mig. Gick en kvart med röjsågen idag. Sen räckte det. Bättre att bara traska runt och koppla av.
 
En tanke, din trädgård, kan du försöka gå lugnt, andas lugnt när du håller på i den? Ta tid på dig. Nöj dig med att bara gå och andas eller sitta ner i en stol, blunda och lyssna på ljuden från vinden. Ibland behöver kroppen och själen vila.

Med själen menar jag det i dig och runt dig som liksom inte går att vidröra.
Jo, jag kan ju inte riktigt skynda på i alla fall. Tyvärr hörs trafiken ofta mer än vinden i min trädgård. Jag är lite störd över det även om jag kan slå dövörat till. Men visst händer det att jag bara går omkring i trädgården också.

Själen är jag väl förtrogen med. Jag skrev faktiskt ett blogginlägg om det för ett tag sedan.
 
Vilken trygghet skulle det vara, menar du?
Det är väl klart att det är en trygghet att arbetsgivaren har ett stort ansvar för sina anställdas hälsa och välmående? Jag jobbar med människor från många olika kulturer och de blir helt förbluffade när de hör om att man, till exempel, kan bli sjukskriven i Sverige för stress.
 
Det är väl klart att det är en trygghet att arbetsgivaren har ett stort ansvar för sina anställdas hälsa och välmående? Jag jobbar med människor från många olika kulturer och de blir helt förbluffade när de hör om att man, till exempel, kan bli sjukskriven i Sverige för stress.
Fast en sådan sjukskrivning är ju inte arbetsgivarens förtjänst. Snarare hade det varit bra om arbetsgivaren organiserat arbetet så att ingen behövde bli sjukskriven pga stress.

Jag är föremål för en rehabutredning just nu, den ger mig ingen trygghet alls. Jag och facket har föreslagit anpassningar av arbetet som arbetsgivaren inte går med på. Så mycket längre verkar vi inte komma.
 
Fast en sådan sjukskrivning är ju inte arbetsgivarens förtjänst. Snarare hade det varit bra om arbetsgivaren organiserat arbetet så att ingen behövde bli sjukskriven pga stress.

Jag är föremål för en rehabutredning just nu, den ger mig ingen trygghet alls. Jag och facket har föreslagit anpassningar av arbetet som arbetsgivaren inte går med på. Så mycket längre verkar vi inte komma.
Inget fungerar ju prickfritt, det ska gudarna veta. Men jag jobbar med människor som är vana vid att man har 10 sjukdagar per år att förfoga över - punkt. Förmodligen inte betalda sjukdagar heller. Att kunna stanna hemma med sjuka barn är en enorm lyx, tycker de, och de häpnar över hur bra vi ändå har det i Sverige.
 
Nu har jag 4 sidor innan jag är helt uppdaterad men har du försökt tvinga dig ut och springa/cykla eller liknande träning? Träning brukar ju mata en med bli-glad-hormoner. Det kanske kan lätta upp för en stund.
 
Nu har jag 4 sidor innan jag är helt uppdaterad men har du försökt tvinga dig ut och springa/cykla eller liknande träning? Träning brukar ju mata en med bli-glad-hormoner. Det kanske kan lätta upp för en stund.
Cirka en timme promenad, vid några tillfällen. Jag har fin skog utanför huset så det är en låg tröskel att komma ut. Jag gillar att gå.

Någon intensiv träning blir det dock inte.
 
Cirka en timme promenad, vid några tillfällen. Jag har fin skog utanför huset så det är en låg tröskel att komma ut. Jag gillar att gå.

Någon intensiv träning blir det dock inte.
Off road i lite eländig terräng kanske kan vara ett pulshöjande mellanting i så fall?
 
Off road i lite eländig terräng kanske kan vara ett pulshöjande mellanting i så fall?
Då blir tröskeln genast betydligt högre. I obanad terräng vet jag inte vart jag ska. Det finns ingen riktning och inget mål. Att bara irra omkring ser jag ingen större poäng med. Vägar/stigar leder någonstans och jag vet då hur jag ska gå. Jag gör ibland korta avstickare från vägen när jag vill se/göra något särskilt, t.ex. sitta vid ån.
 
Cirka en timme promenad, vid några tillfällen. Jag har fin skog utanför huset så det är en låg tröskel att komma ut. Jag gillar att gå.

Någon intensiv träning blir det dock inte.

Det är ju kanon!
Varför du ska ut i terrängen fattar jag inte, finns det brs stigar/vägar så gå där. Promenad och frisk luft är som antidepp, man mår bra av det. Har du flyt räcker det. Fortsätt ta promenader och njut av det som det är. Det är absolut bra nog.
 
Jag kom just på en sak. Om jag behöver bli sjukskriven, så måste jag väl träffa en läkare, men får jag göra det om jag bara skickar en vårdbegäran någonstans?
 
Då blir tröskeln genast betydligt högre. I obanad terräng vet jag inte vart jag ska. Det finns ingen riktning och inget mål. Att bara irra omkring ser jag ingen större poäng med. Vägar/stigar leder någonstans och jag vet då hur jag ska gå. Jag gör ibland korta avstickare från vägen när jag vill se/göra något särskilt, t.ex. sitta vid ån.
Gick med min knasiga morbror i skogen för många år sedan. Han gillade att klättra (springa) i berg. Jag gillar utsikten från bergen och då är man ofta på sidan av stigen och snurrar :p
 
Gick med min knasiga morbror i skogen för många år sedan. Han gillade att klättra (springa) i berg. Jag gillar utsikten från bergen och då är man ofta på sidan av stigen och snurrar :p
Det är förvisso kuperat här men inga berg att klättra upp på. Jag vet inte var de finns. Inte nära mitt hus i alla fall.
 
Jag kom just på en sak. Om jag behöver bli sjukskriven, så måste jag väl träffa en läkare, men får jag göra det om jag bara skickar en vårdbegäran någonstans?
Egen vårdbegäran verkar ju handla om att kunna kringgå att gå till en vanlig läkare och direkt få remiss till specialläkare. Ska du bli sjukskriven behöver du nog träffa en vanlig läkare på öppenvården.

Du behöver nog tyvärr komma i kontakt med din vårdcentral oavsett. Har du fått svar på det du skickade in i Vårdguidens e-tjänst? Har du jobbat de senaste dagarna eller varit sjukskriven från jobbet? Om du varit sjukskriven så behöver du ju få läkarintyg på förlängd sjukskrivning från läkare. Försök samla ork till att ringa dem. Om du säger att du varit sjukskriven i en vecka från jobbet (om du nu har det), att du de flesta dagarna inte orkar upp ur sängen och att du tror att du har utmattningssyndrom och/eller depression så måste de ta dig på allvar och ge dig en tid.
 
Egen vårdbegäran verkar ju handla om att kunna kringgå att gå till en vanlig läkare och direkt få remiss till specialläkare. Ska du bli sjukskriven behöver du nog träffa en vanlig läkare på öppenvården.

Du behöver nog tyvärr komma i kontakt med din vårdcentral oavsett. Har du fått svar på det du skickade in i Vårdguidens e-tjänst? Har du jobbat de senaste dagarna eller varit sjukskriven från jobbet? Om du varit sjukskriven så behöver du ju få läkarintyg på förlängd sjukskrivning från läkare. Försök samla ork till att ringa dem. Om du säger att du varit sjukskriven i en vecka från jobbet (om du nu har det), att du de flesta dagarna inte orkar upp ur sängen och att du tror att du har utmattningssyndrom och/eller depression så måste de ta dig på allvar och ge dig en tid.
Jag var sjukskriven måndag förra veckan, samt fredag förra veckan. Den här veckan har jag jobbat, men jag kan inte påstå att jag får så mycket gjort. Jag gör typ det jag är tvungen till men inte så mycket mer. Och jag har hela tiden känslan av att ligga efter (vilket jag gör).

Jag har inte skickat in någon vårdbegäran än. Det har jag inte kommit till skott med.
 
Jag var sjukskriven måndag förra veckan, samt fredag förra veckan. Den här veckan har jag jobbat, men jag kan inte påstå att jag får så mycket gjort. Jag gör typ det jag är tvungen till men inte så mycket mer. Och jag har hela tiden känslan av att ligga efter (vilket jag gör).

Jag har inte skickat in någon vårdbegäran än. Det har jag inte kommit till skott med.
Jag tror fortfarande stenhårt på att du behöver bli sjukskriven, känner igen mig mycket i det du skriver från innan jag blev sjukskriven. Försök använda den lilla energi du har till att ringa Vårdcentralen. Du behöver verkligen få hjälp där, om du beskriver hur allvarligt det är så kan de inte neka dig att få träffa en läkare.

Har din vårdcentral drop-in/lättakut så är det också ett alternativ. Men annars prioritera att ringa. Det är mycket viktigare än att orka jobba.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 286
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp