När får man skylla sig själv

Jag hatar verkligen det uttrycket, när det handlar om överfall/våldtäkter som jag antar du avser.......? Då menar man inte bara att personen x medvetet givit sig in i en situation som x borde fattat var farlig, utan att det är x´ FEL. Våldtäktsmannen är alltså oskyldig, det är x som har skulden! Våldtäktsmannen/misshandlaren är helt oskyldig, är faktiskt ett offer, eftersom x är den skyldige! :arghh::rage::mad:
 
Beror på hur man menar. Om man menar skylla sig själv som i klandra sig själv, eller skylla sig själv som i att hålla sig själv ansvarig eller inse att man gjort fel.
Klandra sig gör man väl när samvetet säger emot att man gjort något fel, och det kan kanske vara nyttigt. T.ex. om man sårat någon så klandrar man sig själv och mår dåligt ett tag p.g.a. dåligt samvete, och det är väl så det ska vara helt enkelt.
Hålla sig själv ansvarig bör man väl göra när man t.ex. tagit sig vatten över huvudet eller glömt någonting viktigt.
Så tänker jag!
 
Nej det avser jag inte. Frågan var bara kort o gott, När får man skylla sig själv. Vilka kriterier ska vara uppfyllda?
Varför vill man veta det?
Vad spelar det för roll?

Om jag klantat till det tex glömde handla igårkväll så får jag skylla mig själv att det inte fanns frukost hemma.

Men handlar det om att du vill peka finger åt en annan och säga att du får faktiskt skylla dig själv?
 
Men handlar det om att du vill peka finger åt en annan och säga att du får faktiskt skylla dig själv?
Det var bra. Så kan också frågan ställas. När får man säga att personen får skylla sig själv. Vilka kriterier ska vara uppfyllda för att jag ska få säga, du får faktiskt skylla dig själv
 
Det var bra. Så kan också frågan ställas. När får man säga att personen får skylla sig själv. Vilka kriterier ska vara uppfyllda för att jag ska få säga, du får faktiskt skylla dig själv

Behöver man verkligen säga det till någon?! Händer något om någon gjort något oöverlagt utgår jag ifrån att personen själv fattar att det den gjorde inte var så smart. Dvs jag ser ingen anledning till att gnida in det.

Skadeglädje är rätt oklädsamt.

Sedan är det väldigt lätt att halka in på victim blaming med "skyll dig själv"-resonemang vilket jag gärna hoppar över också.
 
När man alldeles själv, utan hjälp, försatt sig i en krånglig situation.
När man träffat ett val trots att man själv insåg, eller fick hjälp att inse, att det var ett dumt val.

Fast begreppet känns rätt unket i situationer som blir allvarliga eller livsavgörande; då behöver man antagligen inte "hjälp" att bli upplyst om saken.

Däremot kan det finnas situationer där man de facto kan få hjälp att komma vidare genom att bli påmind om att man själv är den enda som drabbas av ett visst val och att ett annat val kan leda till mindre problem.

Exempel:
Jag har lite bekymmer med min bilnyckel just nu. Jag får skylla mig helt och hållet själv. En nyckel lyckades jag nämligen böja för ett år sedan. Jaja, inga problem. Hängde upp den i nyckelskåpet och tog reservnyckeln.
Reservnyckeln lyckades jag tappa bort i förrgår kväll.

Igår fick jag räta upp den böjda nyckeln hjälpligt med hammare (fungerade bättre än jag trott, faktiskt).
Och så fick jag ringa bilverkstaden och beställa en ny nyckel.

Det kommer antagligen att bli ganska dyrt men jag får faktiskt skylla mig själv för jag har klantat till det alldeles själv.
 
Exempel:
Jag har lite bekymmer med min bilnyckel just nu. Jag får skylla mig helt och hållet själv. En nyckel lyckades jag nämligen böja för ett år sedan. Jaja, inga problem. Hängde upp den i nyckelskåpet och tog reservnyckeln.
Reservnyckeln lyckades jag tappa bort i förrgår kväll.

Igår fick jag räta upp den böjda nyckeln hjälpligt med hammare (fungerade bättre än jag trott, faktiskt).
Och så fick jag ringa bilverkstaden och beställa en ny nyckel.

Det kommer antagligen att bli ganska dyrt men jag får faktiskt skylla mig själv för jag har klantat till det alldeles själv.
Det var ett bra exempel :). Vi tar samma exempel igen MEN vi ändrar lite i sista meningen och istället säger du: Jävla bilnyckel. Kan dom för fan inte tillverka en bilnyckel som håller när man betalar så mycket för en bil. Då säger jag: men du får väl för fan skylla dig själv om du böjer till nyckeln.
 
Det var ett bra exempel :). Vi tar samma exempel igen MEN vi ändrar lite i sista meningen och istället säger du: Jävla bilnyckel. Kan dom för fan inte tillverka en bilnyckel som håller när man betalar så mycket för en bil. Då säger jag: men du får väl för fan skylla dig själv om du böjer till nyckeln.

Varför är det så viktigt att kunna säga åt någon att den får skylla sig själv?
 
För att den personen inte ska kunna skylla ifrån sig och låta nån annan ta smällen bara för att det ska kännas bättre

Fast i ditt exempel spelar det ju verkligen ingen roll, det är ju ingen som får ta smällen. Personen lär ju innerst inne inse varför nyckeln gick sönder. Så länge ingen annan drabbas av det får väl folk göra hur dumma val som helst och skylla på fan och hans moster. Jag har inget intresse av att uppfostra dem genom att säga åt dem att de får skylla sig själva.
 
Fast i ditt exempel spelar det ju verkligen ingen roll, det är ju ingen som får ta smällen.
Joho biltillverkaren fick ju ta smällen eftersom frasen var: Jävla bilnyckel. Kan dom för fan inte tillverka en bilnyckel som håller när man betalar så mycket för en bil. Man skyllde ifrån sig på biltillverkaren när det egentligen berodde på att personen klantade sig
 

Liknande trådar

Mat Man har tagit hjälp av AI för den nya Colan. Men usch vad äklig den var :yuck:. Hur kunde AI:n missa detta O_o. Har ni provat?
Svar
4
· Visningar
458
Senast: MayGrace
·
IT & mobiler Nu kanske jag skämmer ut mig som extremt oteknisk, men då får det vara så. Jag fick ett mail idag från ett företag jag brukar få...
2
Svar
20
· Visningar
1 624
Senast: Runan
·
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 467
Senast: Badger
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
380
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp