När får man skylla sig själv

Joho biltillverkaren fick ju ta smällen eftersom frasen var: Jävla bilnyckel. Kan dom för fan inte tillverka en bilnyckel som håller när man betalar så mycket för en bil. Man skyllde ifrån sig på biltillverkaren när det egentligen berodde på att personen klantade sig

Om jag skriker och svär över att BMW tillverkar skitbilar om jag skulle köra mot ett träd och repa min BMW så är det ju inget som påverkar BMW som biltillverkare det minsta. Den enda som får ta någon smäll är jag, som får betala sura pengar för omlackering.
 
Om jag skriker och svär över att BMW tillverkar skitbilar om jag skulle köra mot ett träd och repa min BMW så är det ju inget som påverkar BMW som biltillverkare det minsta. Den enda som får ta någon smäll är jag, som får betala sura pengar för omlackering.
Nej men du försöker skylla ifrån dig genom att säga att BMW tillverkar skitbilar bara för att du själv klantar dig genom att köra mot ett träd och repa bilen när du egentligen får skylla dig själv
 
Det var ett bra exempel :). Vi tar samma exempel igen MEN vi ändrar lite i sista meningen och istället säger du: Jävla bilnyckel. Kan dom för fan inte tillverka en bilnyckel som håller när man betalar så mycket för en bil. Då säger jag: men du får väl för fan skylla dig själv om du böjer till nyckeln.

Du anar inte vad jag sade om mig själv den gången jag böjde till nyckeln.
Eller när jag igår morse upptäckte att min enda intakta nyckel inte hängde i skåpet.
Eller när jag insåg att jag kom ihåg att jag gjort av nyckeln på övervåningen till huset men inte har den blekaste aning om var - och att jag kan ha fått god hjälp att flytta på den (leksugna katter)...

Men det var fortfarande jag själv som ställde till det för mig.
 
Nej men du försöker skylla ifrån dig genom att säga att BMW tillverkar skitbilar bara för att du själv klantar dig genom att köra mot ett träd och repa bilen när du egentligen får skylla dig själv

Men BMW påverkas inte negativt av det så det spelar liksom ingen roll. Innerst inne är jag nog dessutom fullt medveten om att jag själv bär skulden så det krävs inte att någon påpekar det för mig.
 
Men det är ju så det ska vara. Man ska inte skylla ifrån sig på annat när man själv får skylla sig själv

Jag tror att vi - generellt sett - är väldigt duktiga i Sverige på att försöka hitta syndabock dvs någon att skylla på när något oönskat händer.

Ibland har vi själva försatt oss i en dyster situation, ibland är det någonannan som är orsaken och ibland är det en serie av omständigheter utan att det faktiskt är "någons fel".

Men absolut, vi är nog ofta duktiga på att söka skulden någon annan stans än i oss själva (uppenbarligen inte jag, då:D)

Och vi är nog generellt ganska dåliga på att "vilja" eller acceptera att se vår egen del i situationen.

Jag tänker att självkritik är nyttigt, för då kan man med lite tur undvika att hamna i samma knipa fler än en gång.

Som med min bilnyckel.
Visserligen fungerar den tillhamrade före detta böja nyckeln, och visserligen kommer säkerligen den andra nyckeln att dyka upp.
Men jag har ändå beställt en ny - för jag kan ju tappa nycklar fler än en gång.

Det är förresten något med mig och nycklar.

Där jag bodde tidigare lyckades jag låsa in alla mina nycklar (utom just bilnyckeln, vilket var tur) i tvättstugan. Lägenheten var också låst.

Som tur var, hade mina föräldrar en reservnyckel hemma hos sig.
Så jag fick köra hem till mina föräldrar och hämta reservnycklarna.

Det var rätt irriterande eftersom det var ungefär tio mil enkel väl.
Precis hela förmiddagen gick åt till att ta mig in i min lägenhet igen.

Jätteirriterande och ja, jag var lite småsur över att låset på tvättstugan var sådant som slog igen av sig själv och som man inte behöver låsa med nyckel, men insåg givetvis att det var jag själv som slarvat med nyckelknippan.
 
Jag anser att man får skylla sig själv när man själv försatt sig i en situation där man är säker på hur det slutar.
Dvs, köper jag ingen ny mjölk får jag skylla mig själv när jag står utan te. Tar jag inte med fika får jag skylla mig själv om jag blir hungrig.
Sånt som sker via olycka tycker jag inte man får skylla sig själv för.
 
Men BMW påverkas inte negativt av det så det spelar liksom ingen roll. Innerst inne är jag nog dessutom fullt medveten om att jag själv bär skulden så det krävs inte att någon påpekar det för mig.
eftersom du inners inne vet att du själv bär skulden men inte vill visa det utåt och istället säga att BMW tillverkar skitbilar då måste man påpeka för dig att du får faktiskt skylla dig själv. Alltså påpeka för dig att du inte kan skylla på BMW för att dom tillverkar skitbilar bara för att du inte vill erkänna utåt att det var ditt eget fel. Då blir motargumentet mot dig, du får faktiskt skylla dig själv
 
Jag anser att man får skylla sig själv när man själv försatt sig i en situation där man är säker på hur det slutar.
Dvs, köper jag ingen ny mjölk får jag skylla mig själv när jag står utan te. Tar jag inte med fika får jag skylla mig själv om jag blir hungrig.
Sånt som sker via olycka tycker jag inte man får skylla sig själv för.
Jo visst får man det. Om du kör mot rött och du blir på körd så får du skylla dig själv. Det ska ju inte andra behöva ta ansvar för
 
eftersom du inners inne vet att du själv bär skulden men inte vill visa det utåt och istället säga att BMW tillverkar skitbilar då måste man påpeka för dig att du får faktiskt skylla dig själv. Alltså påpeka för dig att du inte kan skylla på BMW för att dom tillverkar skitbilar bara för att du inte vill erkänna utåt att det var ditt eget fel. Då blir motargumentet mot dig, du får faktiskt skylla dig själv

Och det är den typen av uppfostran av andra jag inte orkar ägna mig åt, d v s när folk vet att de själva gjort fel men inte vill visa det utåt. Så länge ingen annan drabbas så rycker jag på axlarna åt det.
 
Jo visst får man det. Om du kör mot rött och du blir på körd så får du skylla dig själv. Det ska ju inte andra behöva ta ansvar för
Då är det ju inte en olycka, jag kör medvetet mot rött och får alltså skylla mig själv.

Säg att det helt plötsligt är en isfläck på vägen så jag glider ut i diket och förstör bilen. Då får jag inte skylla mig själv, det var en olycka (eller isens fel). OM jag nu inte kör alldeles för snabbt på en väg där jag VET att det är is. Då är det en medveten risk jag tar.
 
Då är det ju inte en olycka, jag kör medvetet mot rött och får alltså skylla mig själv.

Säg att det helt plötsligt är en isfläck på vägen så jag glider ut i diket och förstör bilen. Då får jag inte skylla mig själv, det var en olycka (eller isens fel). OM jag nu inte kör alldeles för snabbt på en väg där jag VET att det är is. Då är det en medveten risk jag tar.
Kör du av vägen pga halka så är det naturligtvis ditt eget fel, du har inte anpassat hastigheten till underlaget.
"Det var halkans fel" håller naturligtvis inte. det är förarens fel.
 
Kör du av vägen pga halka så är det naturligtvis ditt eget fel, du har inte anpassat hastigheten till underlaget.
"Det var halkans fel" håller naturligtvis inte. det är förarens fel.
Om det är en fläck med svartis kan man knappast klandra föraren om vägen i övrigt är okej och isen inte syntes. För att kunna anpassa hastigheten till väglaget måste man vara medveten om att det finns en isfläck just där. Så nej, jag håller inte med.
 
Om det är en fläck med svartis kan man knappast klandra föraren om vägen i övrigt är okej och isen inte syntes. För att kunna anpassa hastigheten till väglaget måste man vara medveten om att det finns en isfläck just där. Så nej, jag håller inte med.
Det är bara att hålla koll på yttertemperaturen och anpassa hastigheten därefter.
Gör jag det?
Nej, men så får jag ju skylla mig själv om det går åt he.....
För det finns ingen annan att skylla på...
 
Det är bara att hålla koll på yttertemperaturen och anpassa hastigheten därefter.
Gör jag det?
Nej, men så får jag ju skylla mig själv om det går åt he.....
För det finns ingen annan att skylla på...
Och jag håller inte med.
Jag anser det finns olyckor som man inte kan vara förberedd på.
Idag har jag 5 grader varmt. Vägen till byn var till 95% bar och helt torr. På några ställen som ligger i ständig skugga fanns lite is. Nu kör jag den vägen ofta så jag är ju medveten om de ställena, men har man aldrig kört den vägen så kan man bli överraskad.
 
Och jag håller inte med.
Jag anser det finns olyckor som man inte kan vara förberedd på.
Idag har jag 5 grader varmt. Vägen till byn var till 95% bar och helt torr. På några ställen som ligger i ständig skugga fanns lite is. Nu kör jag den vägen ofta så jag är ju medveten om de ställena, men har man aldrig kört den vägen så kan man bli överraskad.
och då tenderar man att köra fortare än vad väglaget tillåter.. ;)
 

Liknande trådar

Mat Man har tagit hjälp av AI för den nya Colan. Men usch vad äklig den var :yuck:. Hur kunde AI:n missa detta O_o. Har ni provat?
Svar
4
· Visningar
458
Senast: MayGrace
·
IT & mobiler Nu kanske jag skämmer ut mig som extremt oteknisk, men då får det vara så. Jag fick ett mail idag från ett företag jag brukar få...
2
Svar
20
· Visningar
1 622
Senast: Runan
·
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 467
Senast: Badger
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
380
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp