När får man skylla sig själv

. Jag anser att olyckor händer.

Jodå.
Och mitt nyckelhaveri, där jag anser att jag får skylla mig själv över kostnaden att skaffa ny bilnyckel, handlar egentligen om två smärre olyckshändelser.
Den första, när jag råkade böja bilnyckeln, var lite märklig. Jag menar, fastna med nyckeln i garagedörren (gammal port till gammalt uthus), var en olyckshändelse. Det var också en olyckshändelse (eller slarv) att jag lade den hela nyckeln på en annan plats än där jag brukar göra av den.
Och det är verkligen en olycka att en katt har flyttat på den (antagligen...).

Så mitt missöde med bilnycklarna, där jag anser att jag har mig själv att skylla, kan ju också ses som en räcka olyckshändelser...
 
För att den personen inte ska kunna skylla ifrån sig och låta nån annan ta smällen bara för att det ska kännas bättre

Varför vill du uppfostra andra vuxna?O_o

Folk får väl göra som de vill, mår nån bättre av att skylla ifrån sig och låta nån annan ta smällen, så varsågod. Man kan förstås inte begära att andra ska reda ut saker åt en, och är det man själv som får ta en smäll man inte tycker man förtjänar så får man väl säga det. Men just "skyll dig själv!" låter mest bara skadeglatt, jag vet faktiskt ingen situation där jag tycker det är en lämplig kommentar (möjligen som skämt i en situation där inget allvarligt egentligen hänt). Man behöver inte trycka ner i halsen på folk att de gjort fel, det är sällan uppskattat.
 
Nej men du försöker skylla ifrån dig genom att säga att BMW tillverkar skitbilar bara för att du själv klantar dig genom att köra mot ett träd och repa bilen när du egentligen får skylla dig själv

Men gör det nånting då att folk försöker skylla ifrån sig? Låt dem, om de mår bättre av det. Det som har hänt har hänt, vad spelar det för roll om man säger att jo, det var mitt fel, eller om man säger att jäkla biltillverkare att göra svårstyrda bilar? Jag kanske inte håller med om slutsatsen att det är biltillverkarens fel, men varför stövla in som självutnämnd moralpolis och kräva att personen ifråga klandrar sig själv. De har ju ändå en kvaddad bil att betala, räcker inte det som negativ påföljd?
 

Liknande trådar

Mat Man har tagit hjälp av AI för den nya Colan. Men usch vad äklig den var :yuck:. Hur kunde AI:n missa detta O_o. Har ni provat?
Svar
4
· Visningar
458
Senast: MayGrace
·
IT & mobiler Nu kanske jag skämmer ut mig som extremt oteknisk, men då får det vara så. Jag fick ett mail idag från ett företag jag brukar få...
2
Svar
20
· Visningar
1 622
Senast: Runan
·
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 467
Senast: Badger
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
380
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp