När får man slänga andras grejer?

gul_zebra

Trådstartare
Har sålt av lite skit, bland annat till en jobbig jävel som betalat men inte hämtat. Jag vill bli av med skiten men tänker inte stå och betala tillbaka ett öre till mänskan. Vad gäller?
 
Sålt privat? Är det nån du känner? Hur länge har du väntat på upphämtning?

Jag tänker, ring människan och säg att du ställer ut sakerna utanför dörren/porten/uppfarten och lämnar det där tills den eller någon annan hämtar eller det blir förstört pga väder?
 
Jag var i samma situation, sålde en jacka och förvarade den i flera månader. Skänkte bort den till slut. Köparen har inte hört av sig.
 
Har sålt av lite skit, bland annat till en jobbig jävel som betalat men inte hämtat. Jag vill bli av med skiten men tänker inte stå och betala tillbaka ett öre till mänskan. Vad gäller?
Jag skulle nog skickat eller meddelat att hen har typ en vecka på sig att hämta eller meddela när hen kommer. Annars hivar jag grejerna.
 
Som redan påpekats så finns det en köplag om det är en privatperson som köpt av en privatperson. Och man kan inte bara kasta sakerna eller ställa ut dem på gatan. Det finns en vårdplikt.

Så man kan häva avtalet (och betala tillbaka), och man kan även begära ersättning för kostnader man har för att förvara en vara som inte avhämtats enligt ök.

Men så mkt mer finns inte i första steget. Jag har en sak såld och betald (700 kr) som köparen inte hämtar trots upprepade påminnelser. Den såldes i mars!
Köparen har hela tiden sagt hen ska hämta imorgon/nästa helg osv men kommer aldrig. Nu senast fick hen en vecka och meddelande om att efter det kommer jag ta ut en förvaringsavgift för att lagra det. Det var tre veckor sen...
 
Sålt privat? Är det nån du känner? Hur länge har du väntat på upphämtning?

Jag tänker, ring människan och säg att du ställer ut sakerna utanför dörren/porten/uppfarten och lämnar det där tills den eller någon annan hämtar eller det blir förstört pga väder?
Privat, ingen jag känner. Hen betalade för 2-3 veckor sen, efter att ha dragit ut på betalning drygt en månad. Bor typ 2 km bort så det är inte ens långt härifrån :meh:

handel mellan privatpersoner regleras av köplagen. Efter att ha konsulterat oraclet Google (som ibland är bättre än Buke oraclet) hittades detta i ett juridiskt forum....
https://lawline.se/answers/koparens-underlatenhet-att-hamta-vara

Summa summarum så finns det inget reglerat HUR länge man ska vänta... utan det får tingsrätten avgöra i efterhand vad som är skäligt
Ah, ja någon tingrätt lär det knappast bli tal om i det här fallet. Rör sig om grejer för 120 spänn liksom.

Jag skulle nog skickat eller meddelat att hen har typ en vecka på sig att hämta eller meddela när hen kommer. Annars hivar jag grejerna.
Ja det är typ det jag vill göra, så funtar mest på om jag öht får göra så.

Som redan påpekats så finns det en köplag om det är en privatperson som köpt av en privatperson. Och man kan inte bara kasta sakerna eller ställa ut dem på gatan. Det finns en vårdplikt.

Så man kan häva avtalet (och betala tillbaka), och man kan även begära ersättning för kostnader man har för att förvara en vara som inte avhämtats enligt ök.

Men så mkt mer finns inte i första steget. Jag har en sak såld och betald (700 kr) som köparen inte hämtar trots upprepade påminnelser. Den såldes i mars!
Köparen har hela tiden sagt hen ska hämta imorgon/nästa helg osv men kommer aldrig. Nu senast fick hen en vecka och meddelande om att efter det kommer jag ta ut en förvaringsavgift för att lagra det. Det var tre veckor sen...
Vad gäller då om det inte finns någon överenskommelse? Jag har försökt få till något ett antal gånger men det är idel bortförklaringar. Nu senast var hen sjuk och "kan inte gå ut" men skulle kolla med sina barn om nån kunde hämta åt henne, sen har jag inte hört något mer. Det är nästan 2 veckor sen.
Det enda hen haft att komma med annars har varit om jag kan ta med när jag passerar, vilket jag inte gör.

Har precis skrivit att jag kan köra grejerna mot ersättning så får se vad hen säger. Tvivlar på att hen kommer vilja betala men jag kommer inte under några omständigheter serva den här mänskan utan att få betalt för det.
 
Du får sätta en sista hämtningadag till att börja med, med en rimlig tidsrymd. Typ en vecka.

Förstår dig precis. Min köpare bor en mil härifrån och är i stan var och varannan dag. Tänker dock hellre falla död ner än köra dit sakerna.
 
Du får sätta en sista hämtningadag till att börja med, med en rimlig tidsrymd. Typ en vecka.

Förstår dig precis. Min köpare bor en mil härifrån och är i stan var och varannan dag. Tänker dock hellre falla död ner än köra dit sakerna.
I see, ja då testar jag det om hen inte vill betala för transport. Jag sätter dock 50 spänn på att hen kommer läsa mitt meddelande och skita i att svara :up::turd:
 
Många här på forumet är så snälla,känner mig elak när jag skriver att jag skulle inte hållt sakerna åt någon som inte ens svarar så passa uppkopplade som alla är numera:)
 
Sålt privat? Är det nån du känner? Hur länge har du väntat på upphämtning?

Jag tänker, ring människan och säg att du ställer ut sakerna utanför dörren/porten/uppfarten och lämnar det där tills den eller någon annan hämtar eller det blir förstört pga väder?
Beror ju på hur man bor med 😁😁
 
Många här på forumet är så snälla,känner mig elak när jag skriver att jag skulle inte hållt sakerna åt någon som inte ens svarar så passa uppkopplade som alla är numera:)
Som @Alexandra_W säger är det redan betalt.
Men jag instämmer och ser det enbart som respektlöst. Innan har mänskan prutat, vilket jag gick med på. Sen skulle det inväntas socialbidrag, vilket jag gick med på. Helt okej i min bok. Men när dagen kom och jag skrev och kollade hur vi ska göra... Inget svar. Skrev igen och påpekade att det är jävligt respektlöst att bara läsa utan att svara och fick då till svar att det var strul med socialbidraget. Jag konstaterade att då skriver man och säger det direkt och inte bara håller tyst och ignorerar en.
La ut grejerna på ny annons, fick ingen köpare innan den här mänskan fick pengar och tänkte inte alls på att hen faktiskt skulle kunna fortsätta strula även efter att ha betalat. Man köper väl inte grejer man inte vill ha liksom... Men tydligen så gör man det :meh:
Men ja, det blir definitivt inga fler affärer med den här personen och admins på sidorna hen svarat på mina annonser på kommer förses med printscreens så de kan kicka hen om de anser det vara lämpligt. Men först och främst vill jag bli av med skiten.
 
Jag kunde heller inte föreställa mig att någon skulle låta bli att hämta efter att ha betalt 700 kr. Liksom helt otänkbart i min bok. Men uppenbart inte.

Nästa gång får först som hämtar köpa, inte först som betalar. (har haft det i alla år, att den som betalar först får grejen. Alla har hämtat utom den här. Har dessutom mage försöka hävda det är mitt fel. För jag en gång sagt jag inte kunde. Efter två månaders möjlighet hämta närsomhelst...)
 
Som @Alexandra_W säger är det redan betalt.
Men jag instämmer och ser det enbart som respektlöst. Innan har mänskan prutat, vilket jag gick med på. Sen skulle det inväntas socialbidrag, vilket jag gick med på. Helt okej i min bok. Men när dagen kom och jag skrev och kollade hur vi ska göra... Inget svar. Skrev igen och påpekade att det är jävligt respektlöst att bara läsa utan att svara och fick då till svar att det var strul med socialbidraget. Jag konstaterade att då skriver man och säger det direkt och inte bara håller tyst och ignorerar en.
La ut grejerna på ny annons, fick ingen köpare innan den här mänskan fick pengar och tänkte inte alls på att hen faktiskt skulle kunna fortsätta strula även efter att ha betalat. Man köper väl inte grejer man inte vill ha liksom... Men tydligen så gör man det :meh:
Men ja, det blir definitivt inga fler affärer med den här personen och admins på sidorna hen svarat på mina annonser på kommer förses med printscreens så de kan kicka hen om de anser det vara lämpligt. Men först och främst vill jag bli av med skiten.
Jag skulle bara ha skrivit att nu får du hämta det du köpt annars säljer jag det till någon annan :) men sån är jag. Oavsett om jag säljer djur eller prylar så sitter jag inte och håller på något åt strulpellar :)
 
Jo men då hämtar man väl det man köpt. Annars kan man ju betala för förvaring med :)

"man" gör nog det. Men både jag och TS har problem med att personen betalt men sen INTE hämtar det personen har köpt och betalt. Och då kan man inte bara kasta saken eller ställa ut den.

Ta betalt för förvaring gör jag men inte hämtar personen saken för det... Så jag sitter här med en grej jag inte vill ha men inte kan göra något med mer än vänta på att människan ska hämta.
 
Jag skulle bara ha skrivit att nu får du hämta det du köpt annars säljer jag det till någon annan :) men sån är jag. Oavsett om jag säljer djur eller prylar så sitter jag inte och håller på något åt strulpellar :)

Och om du då inte betalar tillbaka pengarna, och personen då skulle välja att gå vidare så får du problem. Man har en jäkla vårdplikt för grejen.

Men man kan absolut häva köpet, återbetala pengarna och sälja igen. Om saken är lättsåld. I mitt fall var den det i våras, men inte nu (en säsongsbetonad vara). I våras hade jag kö, nu skulle det vara betydligt mer tveksamt.
 
"man" gör nog det. Men både jag och TS har problem med att personen betalt men sen INTE hämtar det personen har köpt och betalt. Och då kan man inte bara kasta saken eller ställa ut den.

Ta betalt för förvaring gör jag men inte hämtar personen saken för det... Så jag sitter här med en grej jag inte vill ha men inte kan göra något med mer än vänta på att människan ska hämta.
Är väl bara säga att saken säljs vidare du får pengarna tillbaka?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 826
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 156
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 240
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp