När katten blir äldre...

Senior redan vid sju, stämmer det? Seniorklassen på hunduställningen är för hundar över sju och SKK tillåter inte reg av valpar om tiken är över sju. Men katter lever ju mycket längre än hundar i genomsnitt. Jag tycker det är olika katter när det börjar märkas. En del får artros redan då dom är tip år eller så och när det gör ont är det ju inte så kul att leka, jaga etc. Bästa katten jag haft hette Såfin. En väldigt kattig katt. Underbart tillgiven o hemkär. Vaktade reviret noga, jagade massor och kunde till och med ta storråttor. Då hon var 15 år så fick hon fortfarande utbrott av överskottsenergi så att hon kutade upp o ned för trappan, klättrade upp i äppelträdet o hoppade ned och hade race över gårdsplan. Men då hon var 16 fick hon problem med sköldkörteln och trots medicin blev hon aldrig som förr. Hon blev 19 år.
 
Senior redan vid sju, stämmer det? Seniorklassen på hunduställningen är för hundar över sju och SKK tillåter inte reg av valpar om tiken är över sju.

Finns ingen seniorklass för hundar, men i veteranklass kan man ställa hundar över 8 år i och om än det inte är tillåtet enligt grundreglerna att ta en första kull på en tik över 7 år, så visst registreras valparna. Men uppfödaren blir då per automatik föremål för juridiska avdelningen, får förklara varför reglerna inte följdes och får oftast en skarp varning som förblir en plump i protokollet om det är första förseelsen.
 
Finns ingen seniorklass för hundar, men i veteranklass kan man ställa hundar över 8 år i och om än det inte är tillåtet enligt grundreglerna att ta en första kull på en tik över 7 år, så visst registreras valparna. Men uppfödaren blir då per automatik föremål för juridiska avdelningen, får förklara varför reglerna inte följdes och får oftast en skarp varning som förblir en plump i protokollet om det är första förseelsen.
Ok, du visste lite bättre än mig😀
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 239
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Hej. Vi behöver lite hjälp med fodertips till min mammas katter. Utekatter 8 & 12 år. Den äldre har problem med att hon kräks ofta och...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: Rund
·
Katthälsa Min älskade katt börjar bli gammal :( I år blev han 12 och därmed officiellt senior. Pälsen är fin och han är precis som vanligt, men...
Svar
3
· Visningar
718
Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 423
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp