Hur ta bäst hand om senior?

kolblakkur

Trådstartare
Min älskade katt börjar bli gammal :( I år blev han 12 och därmed officiellt senior. Pälsen är fin och han är precis som vanligt, men man märker att kroppen är lite äldre för han har inte lika mycket muskler som förr och han är inte något överviktig som han var förr :angel:

Finns det något särskilt man kan göra för att bäst ta hand om sin seniorkatt? Borde han gå över till seniorfoder? Äter Royal canin sterilised och Bozita idag. Borde han få något tillskott? Andra tips för den åldrande katten?
 

Bifogade filer

  • C474889C-22F5-4D29-BDA5-D425E1FEAC70.jpeg
    C474889C-22F5-4D29-BDA5-D425E1FEAC70.jpeg
    315,9 KB · Visningar: 17
Det man absolut ska göra är en årlig seniorkoll där vetten klämmer igenom katten, kollar mun och tänder och tar blod/urinprov. Sedan blir en del äldre katter lite stelare och har svårare att hoppa upp så låga kattlådor och så får man stå ut med lite sand utanför :grin: vissa bygger om lite så katten lättare kan ta sig upp överallt.

Annars håll ett extra öga på hur mycket den dricker eftersom många katter får problem med njurarna på äldre dar (köp fontän för att uppmuntra mer drickande är en sak man kan göra) liksom att ge extra mycket blötmat.
 
Min älskade katt börjar bli gammal :( I år blev han 12 och därmed officiellt senior. Pälsen är fin och han är precis som vanligt, men man märker att kroppen är lite äldre för han har inte lika mycket muskler som förr och han är inte något överviktig som han var förr :angel:

Finns det något särskilt man kan göra för att bäst ta hand om sin seniorkatt? Borde han gå över till seniorfoder? Äter Royal canin sterilised och Bozita idag. Borde han få något tillskott? Andra tips för den åldrande katten?
Tänk på att katter generellt blir äldre än hundar, 20 år är inte på långa vägar ovanligt om det är en katt så visst är det bra att vara uppmärksam men förvänta dig många fina år till med honom. :)
 
Min älskade katt börjar bli gammal :( I år blev han 12 och därmed officiellt senior. Pälsen är fin och han är precis som vanligt, men man märker att kroppen är lite äldre för han har inte lika mycket muskler som förr och han är inte något överviktig som han var förr :angel:

Finns det något särskilt man kan göra för att bäst ta hand om sin seniorkatt? Borde han gå över till seniorfoder? Äter Royal canin sterilised och Bozita idag. Borde han få något tillskott? Andra tips för den åldrande katten?

Förutom seniorkoll som @MJLee sa skulle jag ha börjat ge ett lättsmält foder så han kan ta upp näringen bättre (dvs absolut inte lågkalorifoder). Missia gick ner i vikt och jag blev jätteorolig och gjorde en seniorkoll. Allt såg bra ut (vet tycker hon är i väldigt bra skick med tanke på hennes ålder, 15 år) men att tarmen kan förlora lite av sin förmåga att ta upp näring. Jag har efter det gett henne lättsmält magfoder med hög näringstäthet och faktiskt fått upp henne lite i vikt.

Att det fodret inte har en idealisk innehållsförteckning skiter jag i... kisse är så pass gammal att jag vill se till att hon mår så bra som möjligt den begränsade tid hon har kvar. Betyder det foder med spannmål i så får det vara så. Det viktigaste är att hon håller vikten och är pigg och det är hon.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 786
Senast: Elektron
·
Övr. Katt Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Thunderjaw
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 102
Senast: Qelina
·
Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp