När man jobbar!

men då krävs det också att man har tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att se om hunden mår dåligt. vilket en förstagångsägare sällan har.
 
Ahhh, men det är väl där man som uppfödare har en viktig funktion att fylla? Just att hjälpa sina valpköpare att lära sig läsa sin hund. Sedan räcker vanligt bondförnuft ganska långt. Är man bara på det klara med att hundar är flockdjur, och därför mår bäst med sällskap, är det inte så svårt att lista ut flera sätt för hunden att må bra på.

Finns ett genuint intresse för hunden hos en valpköpare tycker jag inte att arbetstiden i sig har någon större betydelse. Av större vikt är om man har tänkt på hur man skall ordna tillsynen. Jag har sett många olika varianter som har fungerat bra, bl a två familjer som bodde grannar och hade sina "ensamhundar" tillsammans dagtid. Antingen i hundgård eller med den skiftarbetande hussen i ena familjen.
 
Min första mening var rätt onödig, sorry!

Men du och jag delar inte samma åsikt . PUNKT

"Klart att man kan köpa hund även om man har ett heltidsarbete! Man får bara se till att hunden inte lämnas ensam mer än den klarar av med tanke på ålder, psyke och utbildning. Sunt förnuft bör råda. "

Nej om man inte har än bättre lösning än att hunden skall ligga ensam 8 timmar per dag när man funderar på hundköp så tycker jag INTE man skall köpa en hund.

Om man köper sig en hund som sedan skall vara ensam 8 timmar så har det sunda förnuftet ( enligt mig ) förbrukats!

Har man ett heltidsarbete och vill ha/har hund då kommer man på en bättre lösning.
 
nej, heltidsarbete är inget hinder om man verkligen vill skaffa hund. men då gäller det att antingen låta hunden präglas på andra hundar, eller att se till så att den har annat mänskligt sällskap när du är borta. eller att tjata på chefen så att hunden får följa med på jobbet. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 265
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 726
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 269
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp